Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kräft, skorv o grentorka hur prioritera, min stackars Filippa!
          Cilla
          Inlägg 14-08-2012, 10:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Mia,
          Bra om du har nytta av svaren. Jag driver TrädvårdSkolan, jobbar både praktiskt och med utbildning kring träd. Kom med på våra kurser, de är fulla av diagnostik och beskrivningar av vad man kan göra!

Alice: Är det kräftangrepp du tänker på att jag skall titta efter på stambasen? Det fanns 2 håligheter i barken som jag inte sett förrut/förra året. De har jämna kanter, så det såg inte riktigt ut som kräftangrepp när det blir frasiga kanter. Gråsuggorna gillade att mysa där, fast nu fick de flytta. Jag får hålla ögonen på dem o kan försöka hålla bort lupinerna lite så det blir mindre fuktigt nära stammen.

Ja, kika efter allt möjligt. Om grundstam är starkare, lika starkväxande eller mer svagväxande än sorten. Att jordnivån där inte förändras, framför allt inte fylls på. Hur ev håligheter och annat utvecklas. Hur barken ser ut och vilka som bor där. Det är inte vanligt med kräftangrepp vid stambasen men följ då och då det som sker där. Det enskilt mest centrala delen i trädet.

Ympen du markerade är inte de som ligger högst, utan de som är i bild m lakan bakom ( så de skulle synas). Deras infästning syns tyvärr inte i någon av bilderna, men de växer med enorm kraft.

Ser att de växer ordentligt, det är bra!

Förvånande är att ympen o snitten för dem har klarat sig medan de mycket mindre snitten inne i kronan har drabbats, som du också märkte. Är det kanske för att ympen/ympsnitten ligger mer luftigt o ljust än de längre ner i kronan där fukten håller sig kvar längre?!

Att förstå sig på svampars spridning är inte lätt (mycket spännande forskning också). Helt klart är att kräfta gillar skugga men också kan växa i sol. Den är förmodligen beroende av barköppningar, men dessa kan också vara mycket små och orsakade av temperaturer i barken. De gillar snabbväxande ved, men brukar hellre välja stresstillväxt som vattenskott än snabbväxande långskott, den väljer hellre stamskott än årsskott långt ute i kronan. Men den KAN slå sig ned nästan var som helst i våra lövträd.

Då satsar jag på mer gröngödsling de närmaste åren o mindre på beskärning mm tills kräftan lugnat sig. Är det mer i gröngödsling jag kan göra nu eller börjar det bli för sent på säsongen?

Du kan gräva upp och luckra nu, men vänta lite med att lägga kompost/kogödsel eller annan jordförbättrare till dess bladen gulnar elelr har fallit av. Nu är det för sent att så de ettåriga gröngödslingsväxterna, men lupiner kan man nog så precis som sker i naturen.

Det blir inte många äpplen kvar, Monilian tar många. Jag plockar bort varje dag men hittar hela tiden nya m angrepp. trist men vädret har helt klart varit på kräftans o Monilians sida i år.

Alice sägs vara känslig för fruktmögel också, hoppas de frukter som klarar sig är goda, annars måst ejga säga att detta är en besvärlig sort! (Jag planterade Alice för två år sedan för första gången så hon är lite ny för mig.)

Filippa: Krockade grenen m något kan jag förstå att de byter riktning, men hon gör lite lite spontant, liksom för att liva upp stämmningen o kronan ;-).

Jag tror det, att Filippan dansar.

Var lär du dig de olika äppelsorternas växtsätt o preferenser? Är det erfarenhetsmässigt el har du tips på bra litteratur?

Jag har en litteraturlista som deltagare på kurser får, den håller jag lite på och uppdaterar. Dock är det om äppelsorternas växtsätt inte så mycket skrivet utöver det lilla som finns i pomologier. Jag har lärt det mesta genom att lära om trädens biologi generellt och sedan ägna mycket tid att observera, jag åker till många träd årligen för att spana, beskär samma träd sedan snart 20 år, planterar och utbyter kunskaper med dem som arbetar med träd i större skala; trädodlare, andra utbildare, beskärare, arborister.

Har du tillfälle någon gång vore det kul om du lade ut bilder på uppbyggnadsbeskärning av unga träd, t.ex. en bildserie m beskrivande text. I litteraturen finns teckningar som visar, men det vore givande att se verkliga träd!

Bra idé och finns säkert på nätet, men välkommen också på kurs när vi gör det i praktiken!

--------------------

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 14-08-2012, 19:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Tack för bra svar. Då skall jag fortsätta pyssla om mina träd m min nya kunskap!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon