Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskärning, Mycket dålig beskärning i Görna rum
          johan från Örebr...
          Inlägg 23-03-2004, 22:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 557

Hej.
          Jag såg häromdagen Gröna rums beskärningstips i TV.
          Det avsnittet var tydligen något slags avslut på tidigare islag.
          Avsnittet handlade om fruktträdsföryngring och en man vid namn Pål Borg var ute och beskar träd.
          Den beskärning han gjorde på träden var till större delen emot vad sveriges kunniga yrkeskår använder. Snittet som visades i närbild var helt fel då man inte alls klipper med mothållet på sekatören mot den lilla tillväxtzonen som ska vara kvar.
          De snitt som Pål gjorde med sågen var ej heller de bra då han lämnade
          " rockhängare" = För stora stumpar kvar av beskuren gren.
          Den metoden han använde var tvivelaktig då han beskar bort nästan alla hängande grenar och lämnade det som växte uppåt. Det som han får året därefter är en fin borste och mycket lite att bygga på!
          Han har tydligen ej läst beskärningsboken som är en mycket bra och tydlig bok för glada trädgårdsamatörer.
          Jag tycket att de som sett programmet ska skicka in sina klagomål då det allt för ofta visas missvisande beskärning i TV. Nått måste göras.
          Hälsningar från en upprörd fruktträdsbeskärare

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 23-03-2004, 22:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 22:16)
          Hej.
          Jag såg häromdagen Gröna rums beskärningstips i TV.
          Det avsnittet var tydligen något slags avslut på tidigare islag.
          Avsnittet handlade om fruktträdsföryngring och en man vid namn Pål Borg var ute och beskar träd.
          Den beskärning han gjorde på träden var till större delen emot vad sveriges kunniga yrkeskår använder. Snittet som visades i närbild var helt fel då man inte alls klipper med mothållet på sekatören mot den lilla tillväxtzonen som ska vara kvar.
          De snitt som Pål gjorde med sågen var ej heller de bra då han lämnade
          " rockhängare" = För stora stumpar kvar av beskuren gren.
          Den metoden han använde var tvivelaktig då han beskar bort nästan alla hängande grenar och lämnade det som växte uppåt. Det som han får året därefter är en fin borste och mycket lite att bygga på!
          Han har tydligen ej läst beskärningsboken som är en mycket bra och tydlig bok för glada  trädgårdsamatörer.
          Jag tycket att de som sett programmet ska skicka in sina klagomål då det allt för ofta visas missvisande beskärning i TV. Nått måste göras.

Hej själv!!!
          Kan inte säga emot dig, eller en hålla med..... men jag måste fråga (enär jag själv håller på att klippa mina gamla träd) ....
          Han verkade ju rätt så "putslustig" och producenten hade nog klippt (inte träden) rätt friskt för att få ett "hurtfriskt" inslag....
          CITAT
          Snittet som visades i närbild var helt fel då man inte alls klipper med mothållet på sekatören mot den lilla tillväxtzonen som ska vara kvar
          ... vad menar du med det.... ???
          och
          "Han har tydligen ej läst beskärningsboken som är en mycket bra och tydlig bok för glada trädgårdsamatörer.

Finns det en BOK som heter så?? VEM har skrivit den??

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Sylvia
          Inlägg 23-03-2004, 22:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Detta kan du ju skicka direkt till TV4 och då ahr du sagt din mening. De av oss som är beskärningskunniga och tycker likadant kan ju också klaga om de anser det behövs.

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          johan från Örebr...
          Inlägg 23-03-2004, 22:50
          Länk hit: #4

Medlem

Jo det finns en bok som just heter "Beskärningsboken".
          Klaus vollbrecht var Alnarps förre parkschef och han är mycket kunnig inom området beskärning. Det finns en till bok som han gjort men denna går mera på djupet "Trädens biologi och vård".

Det jag meanr med fel snitt med sekatören var att sekatören var felvänd och han skadade den del som ska läka hela såret.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 23-03-2004, 22:53
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 22:50)
          Jo det finns en bok som just heter "Beskärningsboken".
          Klaus vollbrecht var Alnarps förre parkschef och han är mycket kunnig inom  området beskärning. Det finns en till bok som han gjort men denna går mera på djupet "Trädens biologi och vård".

Det jag meanr med fel snitt med sekatören var att sekatören var felvänd och han skadade den del som ska läka hela såret.

Tack, men hur kan en sekatörs vändning spela någon roll??? Kanske är jag totaldum (OCH vänsterhänt) men DET, att det spelar roll...
          fattar jag inte...

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Sylvia
          Inlägg 23-03-2004, 23:00
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (gammelnalle @ 23-03-2004, 22:53)
          (OCH vänsterhänt) men DET, att det spelar roll...
          fattar jag inte...

Det finns numera sekatör för vänsterhänta....Sekatör

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 23-03-2004, 23:04
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Sylvia @ 23-03-2004, 23:00)
          fattar jag inte...

Trefligt... men varför???
          Har det någon betydelse OM jag klipper från höger eller vänster sida???
          (Kanske jag har missat nåt..)

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Virgo
          Inlägg 23-03-2004, 23:09
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT
          Har det någon betydelse OM jag klipper från höger eller vänster sida???

Nej, det gör det inte och inte heller om man vänder sekatören upp o ner!

Du har så rätt din gamle nalle!

Ungdomar måste lära sig veta hut!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          johan från Örebr...
          Inlägg 23-03-2004, 23:14
          Länk hit: #9

Medlem

hej.
          Det är svårt att beskriva i text får hoppas det ej låter dumt.
          En sekatör har ett mothåll som kniven går mot och när den klipper. Det mothållet trycker på den del av grenbiten som blir kvar på trädet. När trycket blir sort på tex grenkragen (tillväxtstället) så kan detta skadas och då blir läkningsprocessen längre. Tappen blir också längre om man inte vänder sekatören rätt då mothållet gör så att man ej kommer så nära som man behöver komma grenkragen. Den tapp som då blir kvar är då både skadad och för lång och där kan då rötsvamparna lätt få fäste.

Hälsningar Johan

Citera
          Virgo
          Inlägg 23-03-2004, 23:17
          Länk hit: #10

Medlem

Finns det inga sekatörer som skär lika skarpt från båda håll?

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          johan från Örebr...
          Inlägg 23-03-2004, 23:21
          Länk hit: #11

Medlem

nej det finns inga som kan beskära från båda håll lika bra man får helt enkelt lära sig kasta om sekatören i handen medans man beskär så att snittet blir bra. Ett tips är att se i tex Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht eller se någonstan på internett. vet ej vart

Citera
          adrian
          Inlägg 23-03-2004, 23:23
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

Det är nog mycket som är fel på dessa program, och jag tror faktiskt att det fullständigt "struntar" i om det är gjort på rätt sätt eller ej...

De vill bara göra program och få tittarsiffror, sen om de gör helt fel spelar nog ingen roll...

Jag har precis bråkat med "Äntligen hemma" ang deras sätt att arbeta och de struntar TOTALT i om de gör rätt eller fel...

Det finns inte mycket heder i vare sig programledare eller fakta i dessa program...

"Verklihetens dokusåpor"...?

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 23-03-2004, 23:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Sylvia @ 23-03-2004, 23:00)
          fattar jag inte...

tack sylvia. det visste inte jag, som sliter med en för högerhänta.
          jag håller den alltid upp och ned. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Virgo
          Inlägg 23-03-2004, 23:31
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 23:21)
          nej det finns inga som kan beskära från båda håll lika bra man får helt enkelt lära sig kasta om sekatören i handen medans man beskär så att snittet blir bra. Ett tips är att se i tex Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht eller se någonstan på internett. vet ej vart

hm...
          såg i höstas nån försäljare som hade sekatörer med nån sorts utväxling så att även 75 åriga svaga damer kunde kapa 2-3 cm grenar och det blev fina raka snitt.

Minns inte fabrikatet, men när jag ser dom nästa gång så ska jag notera det.

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Ti bee
          Inlägg 24-03-2004, 00:57
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

CITAT (adrian @ 23-03-2004, 23:23)
          Det är nog mycket som är fel på dessa program, och jag tror faktiskt att det fullständigt "struntar" i om det är gjort på rätt sätt eller ej...

De vill bara göra program och få tittarsiffror, sen om de gör helt fel spelar nog ingen roll...

Jag har precis bråkat med "Äntligen hemma" ang deras sätt att arbeta och de struntar TOTALT i om de gör rätt eller fel...

Det finns inte mycket heder i vare sig programledare eller fakta i dessa program...

"Verklihetens dokusåpor"...?

Ja, minsann, jag kan bara hålla med! smile.gif
          Man kan då rakt inte alltid tro på det som skrivs i tidningar eller visas på tv!

Under vissa program som tagit upp ämnen som mina nära och kära har djupare kunskaper i, så har vi faktiskt suttit och fnissat större delen av tiden. Det ser liksom inte riktigt klokt ut, eller låter helgalet när man vet hur det egentligen ligger till eller borde vara. Några gånger har vi suttit dubbelvikta och störtskrattat, för det är sååå galet! Ibland har någon blivit arg också, det är ju inte så konstigt om det är ett viktigt ämne och man då upplever att den som skrivit/gjort inslaget lurar folk.
          Ofta är det just en "expert" som uttalar sig som om han/hon har det ultimata svaret, ibland är det ju hur vettigt som helst förstås, men sedan ibland är de ute och cyklar i öknen. Som oinsatt i ett ämne kan man ju däremot inte alltid skilja på vad som är vad. (jag såg inte gröna rum, men hade kanske inte reagerat på beskärningen eftersom jag inte vet så mkt om just beskärning)

Jag hade en gång en chef som trodde benhårt på allt han läste i tidningen (en kvällstidning) och det var omöjligt för honom att tro att det kunde finnas felaktigheter där. Det var skrämmande!
          Men det är ju så att man ofta (inte alltid förstås) tror på det som presenteras som fakta för en, om man inte är insatt själv då. Ibland är det ju också "renommerade" experter som uttalar sig, vad ska man tro då? Jo, då får man väl tänka som så att bakom just det ämnets "kuliss" så finns flera olika experter som tycker helt olika, det finns alltså sällan en absolut sanning. Och så finns det väl också insatt folk som tittar och antingen skrattar sig dubbla, blir förbannade eller instämmer...
          rolleyes.gif smile.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 24-03-2004, 07:12
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Nu har detta med Pål Borgs trädbeskärning diskuterats i en hel drös med trådar i en veckas tid och en del är uppenbart bestörta över hans handlag med dom gamla äppelträden. Det skulle vara väldigt väldigt väldigt intressant att få höra Pål Borgs förklaring till varför han gör som han gör. Går det inte att t.ex. maila honom för att få svar på frågorna direkt av honom själv? Var finns han?

Konstigt att Gröna rum visar trädbeskärning av nån som egentligen gör allt fel. Om tittarna följer råden de får i programmen kommer väl den svenska amatörodlade frukten att vara utrotningshotad om några år. Det blir nåt liknande Timell-effekten fast i trädgården och det tar nån generation att rätta till alla fel vi "lärt" oss i Gröna rum.

Från och med nu ska jag ta allt dom säger i Gröna rum med en stor nypa salt. unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          KURT
          Inlägg 24-03-2004, 07:38
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Berith @ 24-03-2004, 07:12)
          Det skulle vara väldigt väldigt väldigt intressant att få höra Pål Borgs förklaring till varför han gör som han gör. Går det inte att t.ex. maila honom för att få svar på frågorna direkt av honom själv? Var finns han?

Tomarp, köksträdgården där har anlagts av Simon Irvine . Själva Tomarp ägs och drivs av Kråke Lithander.

Citera
          Berith
          Inlägg 24-03-2004, 07:44
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Tack för hjälpen! smile.gif

"Trädgården:
          Pål Borg fortsätter varsamt renoveringen av
          den gamla fruktträdgården med hjälp av Matilda
          från Läckö slott. Sakta men säkert återfår träden
          sin forna glans. Vi har haft besök av Gröna rum
          som kommer att sända programmet den 17 mars."

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-03-2004, 08:55
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 22:16)

Här har vi haft en del diskussioner om Pål.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          johan från Örebr...
          Inlägg 24-03-2004, 09:57
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Virgo @ 23-03-2004, 23:31)
          CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 23:21)

hm...
          såg i höstas nån försäljare som hade sekatörer med nån sorts utväxling så att även 75 åriga svaga damer kunde kapa 2-3 cm grenar och det blev fina raka snitt.

Minns inte fabrikatet, men när jag ser dom nästa gång så ska jag notera det.

Sekatörer med utväxling är ej något att rekomendera. De håller ca en säsång och klipper inte speciellt bra. Bätre att köpa en Felco för ca 300 kr och den håller livet ut. Besta sekatören som jag känner till. En hel del varianter av den finns det. För små händer, stora händer, höger och vänsterhänta mm. Köp en sådan sekatör i stället.
          Hälsningar johan

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 23:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon