|
|
  |
Oförklarliga olyckor? |
|
|
|
20-08-2012, 07:20
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Enkelt löst att slippa fotgängare som bara kliver rätt ut vid övergångsställen!!!
Man tar helt enkelt bort dem!!!
Så har gjorts här i Enköping på många ställen! Finns några kvar!
|
|
|
|
|
20-08-2012, 07:57
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Cacki @ 20-08-2012, 07:53)  Det finurliga med trafikregler är att det inte finns något som heter rättigheter, bara skyldigheter. Bilister har visserligen skyldighet att stanna vid övergångsställen för fotgängare, men det betyder inte att du har rätt att bara stövla rätt ut i gatan för det. "Både hängslen och livrem" kan man säga alltså...sug på den du! Vad hjälper det dej, även om det nu är bilisten som felat, när olyckan redan är skedd förresten? Var rädd om livhanken!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-08-2012, 08:06
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Hjortronsylt @ 19-08-2012, 23:38)  ......... Sen tillhör jag även den sorten som går rakt ut över ett övergångsställe då jag tar för givet att alla med körkort kan trafikens alla regler och därmed pliktskyldigt stannar........... Så gjorde mamman till en av mina bekanta. Hon ligger i sin kista nu och muttrar nog att det var bilistens fel.....  Det var hans fel, det har han blivit dömd för, men det gör ju inte saken bättre. Han hade solen i ögonen och såg henne inte - inte en ursäkt, bara en förklaring - men hon blir ju inte mer levande för det!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
jaj-51
|
20-08-2012, 08:16
|
Gäster

|
Min bil har Blåtand Jätte bra när jag startar bilen så koplas telefonen in i bilens övriga elektroniksystem. Tellefonen stys via rattknappar och diplayer i bilen .... lär finnas något system som håller kol på trafikenoch inte släper fram samtal om det bedöms som svår trafik. Både bilnyckel och telefonen ligger trygt kvar i fickan så man inte glömmer något. P.S. SMS hanteras natuligtvis inte i bilens system.
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
20-08-2012, 23:31
|
Gäster

|
CITAT (Anki på Öland @ 20-08-2012, 09:06)  Så gjorde mamman till en av mina bekanta. Hon ligger i sin kista nu och muttrar nog att det var bilistens fel.....  Det var hans fel, det har han blivit dömd för, men det gör ju inte saken bättre. Han hade solen i ögonen och såg henne inte - inte en ursäkt, bara en förklaring - men hon blir ju inte mer levande för det! Som sagt, kan man inte sköta sig i trafiken har man inget där att göra. Bilister har mer skyldighet att ta hänsyn till fotgängare t.ex. än tvärtom anser då jag. Det som hände din bekantas mamma är både olyckligt och tragiskt. Föraren som orsakade hennes död borde haft solglasögon på sig och kört mer försiktigt. Hoppas den skyldige fick körförbud i resten av hans liv.
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
21-08-2012, 00:09
|
Gäster

|
CITAT (Cacki @ 20-08-2012, 07:53)  Det finurliga med trafikregler är att det inte finns något som heter rättigheter, bara skyldigheter. Bilister har visserligen skyldighet att stanna vid övergångsställen för fotgängare, men det betyder inte att du har rätt att bara stövla rätt ut i gatan för det. "Både hängslen och livrem" kan man säga alltså...sug på den du!  Vad hjälper det dej, även om det nu är bilisten som felat, när olyckan redan är skedd förresten? Var rädd om livhanken! Jo, det är ju ngt dumdristigt av mig att gå över och markera för bilföraren att "Nej, nu får du stanna i lagens namn  ". Kan man ta tillfällena i akt och leka polis så tycker jag att man ska göra det. Det ser jag som en skyldighet till samhället. Regler är till för att följas. Kan även tydliggöra för er att jag i själva verket tycker att hela samhället är ett skämt förvisso.
|
|
|
|
|
21-08-2012, 01:55
|

Medlem

|
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 01:09)  Jo, det är ju ngt dumdristigt av mig att gå över och markera för bilföraren att "Nej, nu får du stanna i lagens namn  ". Kan man ta tillfällena i akt och leka polis så tycker jag att man ska göra det. Det ser jag som en skyldighet till samhället. Regler är till för att följas. Kan även tydliggöra för er att jag i själva verket tycker att hela samhället är ett skämt förvisso. Det finns alldeles för många som leker polis och anser att det bara är andra som har skyldigheter och dom själva bara rättigheter. Visa lite hänsyn istället så blir tillvaron mycket trevligare för alla.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
21-08-2012, 05:06
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2012, 02:55)  Det finns alldeles för många som leker polis och anser att det bara är andra som har skyldigheter och dom själva bara rättigheter. Visa lite hänsyn istället så blir tillvaron mycket trevligare för alla. Jag visar hänsyn till mig själv som inte låter mig bli överkörd av hänsynslösa bilister som inte kan hålla sig till trafikreglerna. Men typiskt dig att lägga all skit på mig, sluta upp med det innan du får en varning. Även detta forumet ska hålla sig till regler. Så du får nog rätta dig efter de hädanefter. Jag är trött på ditt gnällande på mig hela tiden.
|
|
|
|
|
21-08-2012, 07:10
|

Medlem

|
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 06:06)  Jag visar hänsyn till mig själv som inte låter mig bli överkörd av hänsynslösa bilister som inte kan hålla sig till trafikreglerna. Men typiskt dig att lägga all skit på mig, sluta upp med det innan du får en varning. Även detta forumet ska hålla sig till regler. Så du får nog rätta dig efter de hädanefter. Jag är trött på ditt gnällande på mig hela tiden. Det var ju du själv som skrev först: "Sen tillhör jag även den sorten som går rakt ut över ett övergångsställe då jag tar för givet att alla med körkort kan trafikens alla regler och därmed pliktskyldigt stannar."och sen: "Kan man ta tillfällena i akt och leka polis så tycker jag att man ska göra det." Varför skulle jag inte få ha synpunkter på det? Nu skriver du: "Jag visar hänsyn till mig själv som inte låter mig bli överkörd av hänsynslösa bilister...". Jaha och vad händer tror du om bilen är för nära så bilisten inte hinner stanna? Jag tycker att alla borde visa mer hänsyn till varandra och inte vara så egoistiska i trafiken! Att leka självutnämnd forumpolis har du inget för så lägg av med dina hot. Det fanns inget i mitt inlägg som ens snuddade vid påhopp och ännu mindre gällde inlägget bara dig. Tål du inte att andra har synpunkter och inte delar dina åsikter om det du skriver så får du väl sluta skriva. Det här är ett diskussionsforum!
--------------------
|
|
|
|
|
21-08-2012, 07:23
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 01:09)  Jo, det är ju ngt dumdristigt av mig att gå över och markera för bilföraren att "Nej, nu får du stanna i lagens namn  ". Kan man ta tillfällena i akt och leka polis så tycker jag att man ska göra det. Det ser jag som en skyldighet till samhället. Regler är till för att följas. Kan även tydliggöra för er att jag i själva verket tycker att hela samhället är ett skämt förvisso. Fast det finns ju inget som säger att det bara är den ene inblandade i en olycka som kan få påföljder. Säg att någon på moppe eller cykel förirrat sej ut på en motorväg, en klar lagöverträdelse. Är det då tillåtet att som bilist att köra på mopedisten/cyklisten för att få bort trafikfaran som denne utgör från motorvägen? För min del tror jag inte farbror polisen ser mellan fingrarna om någon tar lagen i egna händer, även om "syftet var gott" från bilistens sida. Tror du? Sedan borde väl vårdslöshet i trafik även gälla fotgängare, eller?
Redigerat av Cacki: 21-08-2012, 07:45
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
21-08-2012, 08:20
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 00:31)  Som sagt, kan man inte sköta sig i trafiken har man inget där att göra. Bilister har mer skyldighet att ta hänsyn till fotgängare t.ex. än tvärtom anser då jag. Det som hände din bekantas mamma är både olyckligt och tragiskt. Föraren som orsakade hennes död borde haft solglasögon på sig och kört mer försiktigt. Hoppas den skyldige fick körförbud i resten av hans liv. Jag föreslår att du tar och kollar upp vilka skyldigheter du har som fotgängare när det gäller hur man beter sig vid ett övergångsställe eller anser du att du står över lagen ? Min åsikt är att du bär dig idiotiskt åt som inte följer de lagar som finns . Hur gör du med andra lagar ? Bryter du dem också med gott samvete därför att de inte passar dig ? HUr gammal är du ? 10 - 11 år eller ?
Redigerat av mamamaggan: 21-08-2012, 08:22
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
21-08-2012, 08:55
|

Medlem

|
"Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram gående. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.
När du ska gå ut på ett övergångsställe, ska du ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig"
Utdrag från Transportstyelen ang. gällande trafikregler för gångtrafikanter.
--------------------
|
|
|
|
|
21-08-2012, 17:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125

|
Där fick vi svart på vitt och det är bara att rätta sig efter. Håller med Stintan att mer hänsyn till varandra även i trafiken vore på sin plats. Men tyvärr verkar begreppet hänsyn vara på utdöende, vad det än gäller. Minns en slogan från den gamla goda tiden och som jag tror NTF myntade och som löd "Var vänner i trafiken", eller något liknande. Som klimatet är på vägarna idag känns uppmaningen ganska passé, nu ska man ju snarare vara ovänner och buffla sig fram hur det än ser ut. Och tänk långtradarchaufförerna som förr klassades som vägens riddare! Majoriteten av dom kör ju som svin numera. Ack ja, det var bättre förr.
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
21-08-2012, 19:42
|
Gäster

|
Ännu en hänsynslös söndagsåkare (länk) Tragiskt är bara förnamnet till händelsen. Det är exakt detta jag vill komma fram till i mina värderingar ang att det är de som kör ett fordon som ska visa hänsyn i trafiken i första hand. Det otäckaste i det här fallet var visserligen att det var på självaste trottoaren detta hände. Är man hårdare mot bilister ang. hur de visar hänsyn mot fotgängare, cyklister i allmänhet så skulle helt klart färre olyckor ske! Exempel på varför det är förare i första hand som ska visa hänsyn i trafiken:Barn kan springa rakt ut på gatan, Djur kan springa rakt ut på gatan, Gamla Gösta som är dement och halvt döv går med sin rullator över vägen, Dumdristiga kvinnor går över trottoaren utan att stanna, ..... Jag listan på "lätta offer" kan göras ännu längre. Tycker man inte ska behöva gå hur långt som helst. Detkrävs trots allt körkort för att kunna få använda fordon tack och lov. Det man lär sig skall man också leva upp till även EFTER körkortet är tagit.
Redigerat av Hjortronsylt: 21-08-2012, 19:57
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
21-08-2012, 19:56
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2012, 09:55)  "Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram gående. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.
När du ska gå ut på ett övergångsställe, ska du ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig"
Utdrag från Transportstyelen ang. gällande trafikregler för gångtrafikanter. Jo, båda har lika mycket skyldighet att ta hänsyn till varandra. Men jag vill inte känna mig som ett vilt, skrämt djur när jag ska gå över ett övergångsställe. Att ha respekt för fordon är ju a och o. Tro mig, det har jag fullt ut även fast jag bara kliver rakt över övergångsstället. Men glömde detaljen om att jag ALLTID har ögonkontakt med den som kör. Jag stannar inte men kollar alltid mot bilförarens håll för att att enkelt förmedla att "nu går jag över  ".
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
21-08-2012, 20:03
|
Gäster

|
CITAT (Cacki @ 21-08-2012, 08:23)  Fast det finns ju inget som säger att det bara är den ene inblandade i en olycka som kan få påföljder.
Säg att någon på moppe eller cykel förirrat sej ut på en motorväg, en klar lagöverträdelse. Är det då tillåtet att som bilist att köra på mopedisten/cyklisten för att få bort trafikfaran som denne utgör från motorvägen? För min del tror jag inte farbror polisen ser mellan fingrarna om någon tar lagen i egna händer, även om "syftet var gott" från bilistens sida. Tror du? Sedan borde väl vårdslöshet i trafik även gälla fotgängare, eller? Inte är det tillåtet att ha ihjäl en annan människa eller skada en annan människa. Jag trodde du visste bättre!
|
|
|
|
|
21-08-2012, 22:30
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 21:03)  Inte är det tillåtet att ha ihjäl en annan människa eller skada en annan människa. Jag trodde du visste bättre!  Jodå, det gör jag allt. Jag vet också att det inte är tillåtet att ta lagen i egna händer och leka trafikpolis hur som helst...
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
jaj-51
|
22-08-2012, 05:11
|
Gäster

|
Bor i Göteborg i den del där jag bor fungerar det mycket bra på övergångsställen. Jag paserar övergångsställen både som bilist och gångtrafikant.
Roligast är nog på motionsrundan när jag joggar, verkar som alla bilister vil se en "joggar" hålla uppe tempot och inte vila.
Vist fins det några problemställen. Gång och cykelbana som korsar hårt trafikerad väg där det inte fins övergångsställe. Förstår inte varför det är så, skapar osäkerhet på förväntat betende.
I övrigt har vi störst problem med krockar på genomfartslederna. Stor lastbil ofta med släp som byter körfält och maskrerar en personbil till skrot ... Många lastbilar blinkar och därmed tycker att de har rät att kör byta körfält
Tja den som vil leka polis och inte vara försiktig i trafiken skal nog tänka sig för hur det går när det händer en olycka.
|
|
|
|
jaj-51
|
22-08-2012, 05:39
|
Gäster

|
Lite på samma tema en som visar hur farligt och svårt det är att cykla i Göteborg Cyklisten är på en gata som är enbart för kollektivtrafik! Kanske skulle underlätta för alla om trafikreglerna följdes. Blir nog många onödiga olyckor här också ...
Redigerat av jaj-51: 23-08-2012, 05:31
|
|
|
|
|
23-08-2012, 00:15
|

Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 18 984

|
Jag tror också att det är alltfler unga som kör vårdslöst i trafiken. Var några "ungdomar" som sket i rödlyset nyligen när jag kom i en korsning o hade grönt ljus. Tur att jag såg dem komma med hög fart så att jag hann bromsa ner i tid.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|