| |
|
  |
Zilga i kruka på balkong - En story om det lilla livet |
|
|
|
|
30-12-2012, 01:33
|
Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 9 322

|
RibesRubusVitis, vilket uppslagsverk! Nu är jag fulländad tack vare dina förklaringar och länkar!  Jag tror, så som du tidigare har skrivit, att man oroar sig mer de första gångerna än befogat! …men utan kunskap så oroar man sig med all rätt  Nu är det bara att vänta till mars månad och sedan blir det att sätta 8 st (skrev fel ovan) sticklingar i Så och kaktusjord med en plastpåse ovanför! Samt så skall jag lägga i Chrysan i min befintliga ”kruka” med vinrankan i! (Eller kan någon rekommendera något annat gödsel) Skall man gödsla de nya sticklingarna? Hjälper det mig att sätta en plastpåse även över min klippta vinranka i mars månad innan den fått nya blad/grenar?
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2012, 03:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 134
Medlem nr: 6 842

|
Ingen gödsel till sticklingar (och inte till frösådder heller). Den känsliga fasen är när växten först ska satsa på rötter och inte på bladmassa. Kommer det för mycket löv ökar avdunstningen och utan rötter förmår växten inte suga upp så mycket vatten som behövs. När man rotar gröna sommarsticklingar tar man därför bort de flesta bladen, eller klipper av stora blad på mitten. Jag brukar inte gödsla vinrankor/stockar alls, det behövs knappast i skånsk lerjord. (Vet inte vad Chrysan innehåller.) Och en plastpåse över den klippta rankan skulle nog bara skada. Då skapar du ett mikroklimat närmast knopparna så de lockas att slå ut för tidigt, kanske redan när det är bottenfruset i krukan så bladen torkar ut innan de hinner utvecklas. Det är därför som man kan behöva skugga vinrankor i växthus när vårsolen kommer åt dem och skapar tillfälliga värmeböljor.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-01-2013, 11:43
|
Medlem

|
För skoj skull så packade jag idag upp mitt paket med sticklingar jag lagt in i kylen, jag konstaterade snabbt att det blivit mögel runt sticklingarna redan.
Jag ”offrade” en stickling för jag var nyfiken på om den var förvedad fortfarande. Jag klippte av ett skott och hela grenen var grön inuti. Den har alltså redan börjat få liv på den korta stunden i kylskåpet?
|
|
|
|
|
|
|
|
13-01-2013, 15:51
|
Medlem

|
Den har haft liv och varit grön hela tiden. Om du väntar tillräckligt länge bildas ”kallus” (ärrvävnad) vid snittytorna där rötterna senare växer ut. Och får sticklingarna ligga ett år har de ofta hunnit få både rötter och helt vita utvuxna skott trots kylan. Det är en god idé att redan vid paketeringen kapa precis under den nedre knoppen, och även ta bort själva knoppen. Då ska du inte skära på nytt när du packar upp och sätter sticklingarna i jord, för ärrvävnaden underlättar rotbildningen. Möglet kan tyda på att miljön varit för fuktig, men det brukar inte göra någon skada. Själv gick jag i dag upp till kolonin och klippte de femte och sjätte sorterna (Phönix och Vanessa). Det var så dålig tillväxt under 2012 att det bara blev ett fåtal, väldigt tunna sticklingar.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2013, 21:14
|
Medlem

|
Det kändes som att den var mer grön nu än när jag klippte den, men kan ha fel.
Jag "missade" ju biten med att klippa bort skotten samt klippa rakt över skottet som är längst ned, men hoppas att de kan börja växa ändå.
Men nu när jag inte klippt bort toppen, skall jag då skala av den en lite bit i nederkant? Tror mig ha sett något sådant i någon länk eller tidigare tråd.
Jag har några riktiga klenisar i kylen som jag hoppas få fart på under våren, den tjockaste är dock som en penna.
Har du mycket rankor? Många olika sorter?
Kan du rekommendera någon mer sort för utomhusodling?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2013, 21:39
|
Medlem

|
Du måste inte göra mer, men den nedre snittytan bör vara hyfsat nära knoppen eller ”noden” för det är där som rötterna kommer, och ärrvävnaden efter snittet underlättar då rotningen. Klipp några millimeter under den nedersta knoppen eller mitt på, men inte över för då kan du lika gärna klippa en våning högre. Det blir inga rötter mitt på ”internoderna” (sträckan mellan knopparna). Det där med att skala av spelar roll om du gör avläggare i stället för sticklingar. Om inget är kapat blir det ju heller inga ärrvävnader. (På t ex krusbär eller fikon kan man göra lite sår i barken utan att skilja grenen från moderplantan.) Här har jag pratat om olika sorter: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114855
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2013, 23:07
|
Medlem

|
Idag bar det iväg å handlades en 12 liters kruka å 16 liter så och kaktusjord samt chrysan. Läste att växter i kruka inte får samma mängd näring som de som står i marken, därav mitt val att testa chrysan till min vinranka samt sticklingar. Om 1 månad är det dags att börja plantera de små liven, så får vi se hur många av dem som överlever
|
|
|
|
|
|
|
|
13-03-2013, 17:42
|
Medlem

|
Så då var det dags för en uppdatering! Som sagt, jag "byggde" ett litet miniväxthus av krukan jag köpte. Jag tryckte ner 4st pinnar å spände plastfolie runt krukan. I mitten av krukan satte jag även ett glas fyllt med vatten för att öka på fuktigheten. Idag, 2013-03-13 såg jag att ett skott börjat röra på sig! Jag vet inte vad normal tid är för att det skall hända något, men den 24:e feb planterade jag sticklingarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2013, 16:40
|
Medlem

|
Igår ploppade det upp ytterligare ett skott från den ena sticklingen. De andra ser stendöda ut...
En fråga till er som kan: Kan man snitta sticklingen nu något om den inte börjat gro, för att den skall få ärr som den kan växa på? Typ att man skalar lite på de i botten som inte börjat växa?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2013, 19:37
|
Medlem

|
Jag skulle inte göra några nya snitt; då sabbar man allt som eventuellt redan har skett under jord. Det viktiga är att det kommer rötter, inte att skotten slår ut däruppe. Och rötterna kommer från samma nivå som de underjordiska knopparna har suttit.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2013, 19:51
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-03-2013, 19:37)  Jag skulle inte göra några nya snitt; då sabbar man allt som eventuellt redan har skett under jord. Det viktiga är att det kommer rötter, inte att skotten slår ut däruppe. Och rötterna kommer från samma nivå som de underjordiska knopparna har suttit. Men vad gör man om det enbart kommer rötter då? (...kokar dem och äter?  ) På den ena ser jag att ett blad är på väg, tycker det har gått väldigt fort faktiskt! Det har gått enbart 3 veckor i krukan.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2013, 20:47
|
Medlem

|
Risken att det bara kommer rötter, men inga blad, är verkligen inte stor jämfört med det omvända. Hos mig har nu ett par knoppar slagit ut och de första sorterna har fått små blad stora som tumnaglar. Men jag inser redan att några kommer att dö därför att rotbildningen inte hänger med. Bäst chanser har man om (de blivande) rötterna är ett par grader varmare än knopparna ovan jord. Sen ska man inte ge upp även om sticklingarna ser stendöda ut, eller om de först utslagna knopparna torkar ihop. Ibland kan andra knoppar slå ut i stället. Dessutom finns innanför de ”primära” knopparna ”sekundära”, och ibland rentav ”tertiära” knoppar som kan ta över.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2013, 23:08
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-03-2013, 20:47)  Risken att det bara kommer rötter, men inga blad, är verkligen inte stor jämfört med det omvända. Hos mig har nu ett par knoppar slagit ut och de första sorterna har fått små blad stora som tumnaglar. Men jag inser redan att några kommer att dö därför att rotbildningen inte hänger med. Bäst chanser har man om (de blivande) rötterna är ett par grader varmare än knopparna ovan jord. Sen ska man inte ge upp även om sticklingarna ser stendöda ut, eller om de först utslagna knopparna torkar ihop. Ibland kan andra knoppar slå ut i stället. Dessutom finns innanför de ”primära” knopparna ”sekundära”, och ibland rentav ”tertiära” knoppar som kan ta över. Såå, nu är den ena sticklingen på god väg! Blad nr 2 börjar synas å det första bladet är något större än en nagel. Stickling nr 2 börjar få blad, men de 6 andra ser stendöda ut! Vad gör man om man enbart får blad och inga rötter? Krukan är svart å står i solen, å runt krukan ha rjag byggt ett litet "växthus" (se bild ovan). Det är varmt och mysigt för mina småttingar, å jag har bra jord med lite gödsel i. Kan man göra något mera? Någon form av näring eller annat?
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2013, 23:41
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej De behöver mera varm under dem , plus de behöver mera fukt på luften.
H. Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2013, 01:04
|
Medlem

|
Ibland får man bara blad och inga rötter; till slut torkar bladen ihop och så småningom dör sticklingen. Odlarlivet är inte perfekt, ibland måste man ge upp. Sen lyckas man nästa gång. Ännu ingen näring, tack. Då driver du bara på bladen ytterligare innan rötterna kommit. Och helst inget solsken heller, i synnerhet inte på bladen, förrän du sett rötterna leta sig ut ur hålen i krukans botten. En underhållande vinodlingsfilm: http://urplay.se/Produkter/173897-Vinets-vetenskap
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2013, 12:44
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 26-03-2013, 01:04)  Ibland får man bara blad och inga rötter; till slut torkar bladen ihop och så småningom dör sticklingen. Odlarlivet är inte perfekt, ibland måste man ge upp. Sen lyckas man nästa gång. Ännu ingen näring, tack. Då driver du bara på bladen ytterligare innan rötterna kommit. Och helst inget solsken heller, i synnerhet inte på bladen, förrän du sett rötterna leta sig ut ur hålen i krukans botten. En underhållande vinodlingsfilm: http://urplay.se/Produkter/173897-Vinets-vetenskapTack för tipsen! Hur gör jag för att få mer värme i jorden än på bladen? Typ en doppvärmare man har i akvarium?  Jag förstår att alla inte kan överleva, men kul om någon av mina 8 st sticklingar gör det...
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2013, 15:07
|
Medlem

|
För sju år sedan (känns som i går) diskuterade vi undervärme: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=37132http://forum.odla.nu//index.php?q=forums/i...c=40516&hl=Fast på Zilga ska inte någon undervärme behövas. Och med plastpåse över krukan behöver man inte öka luftfuktigheten ytterligare med ett glas vatten. Avdunstningen från jorden är mer än tillräckligt; man kan i stället behöva lufta ibland för att det inte ska mögla.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2013, 21:03
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 26-03-2013, 15:07)  För sju år sedan (känns som i går) diskuterade vi undervärme: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=37132http://forum.odla.nu//index.php?q=forums/i...c=40516&hl=Fast på Zilga ska inte någon undervärme behövas. Och med plastpåse över krukan behöver man inte öka luftfuktigheten ytterligare med ett glas vatten. Avdunstningen från jorden är mer än tillräckligt; man kan i stället behöva lufta ibland för att det inte ska mögla. Tack för länkarna! Go uppfinning, tog du patent på den med överkylning å fönstret? Att jag inte tänkte på mjölkpaket, hade vart smidigare än min 12 liters kruka...
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2013, 19:16
|
Medlem

|
...å där vissnade första bladet
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2013, 22:00
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 09-08-2012, 18:43)  Jaha balkong... jag svarade i din andra tråd trodde att den stod i växthus, så då kan du bortse från det svaret, men vindruva gillar inte att stå i kruka pga att dom får långa rötter och då är en kruka för liten. Sorry sent svar. Min ranka står i 150 liter jord, jag hoppas att detta räcker ett tag iaf. En fråga: Finns det något jag kan göra för att underlätta "starten" på rankan, gödsel? Den har fortfarande inte börjat blomma...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|