Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Zilga i kruka på balkong - En story om det lilla livet
          Mackan
          Inlägg 02-06-2013, 14:02
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 9 322

Inte för att något hänt sedan sist jag skrev, men kör en update och några frågor till er kunniga!

Jag tippar på att mina sticklingar dött, de hade 1-2 blad på 2 st av dem, bladen har trillat av och "pinnarna" ser jäkligt slitna ut. Jag tror detta har att göra med att det blev för varmt för dem, den inplastade krukan blev varmare ovan jord vilket antagligen inte var så bra för rötterna.

Min vinranka har fortfarande inte visat minsta tillstymmelse till att leva, så jag funderar på om jag kan kontrollera detta på något sätt? Går det att ta fram rötterna för att titta på dem å se om rankan är vid liv?

Om jag köper en äldre vinranka direkt, 3-5 år gammal, är det större chans att den överlever då med tanke på rotsystemet? Jag gissar på att eftersom jag planterade den hyfsat sent under sommaren så kanske rötterna inte fick chans att växa tillräckligt?

Någon som har koll och tips på hur jag skall lyckas nästa gång?

Finns det någon annan ranka än Zilga som man kan köpa, någon som växer betydligt snabbare och där jag har chans att få en grövre planta?

Tack på förhand!

Citera
          oliv
          Inlägg 11-06-2013, 14:24
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

Om jag skulle plantera en vinranka i kruka på oisolerad balkong (du håller inte frostfritt tror jag), då skulle jag först leta upp en riktigt stor kruka. När man googlar hittar man uppgifter på ca 2m bred och 1m djup.

Det andra problemet (det första var de stora rötterna), är att en planta aldrig är lika härdig i kruka som i marken. Större kruka borde förbättra överlevnaden. Därför (den minskade härdigheten) skulle jag inte beskära alls de första åren och låta plantan etablera sig (om den överlever).

Det tredje är att vinranka i kruka brukar inte ge frukt eller mycket lite.
          Men prova kan man.

flirting.gif

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 04:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon