Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växer inga sedlar på träd!, Hur löser ni på trädgårdsekonomin?
          Natur liv
          Inlägg 13-08-2012, 18:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Det fantastiska med växter är ju att de förökar sig själva. Med en portion tålamod kan några få plantor täcka stora ytor så småningom. För närmare tjugo år sedan började jag odla i krukor på en campingplats och på min balkong. Växterna följde med i 6-7 flyttningar innan de nu har fått fast jord under fötterna vid torpet. Från enstaka plantor har jag nu en växtlighet som täcker allt större ytor. Senast i helgen såg jag att två nya skott tagit fart utanför pallkragarna, ovanpå markduken, så till våren blir det att hitta en bra plats för dem ...

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          evelina
          Inlägg 13-08-2012, 20:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Sår också egna perenner och byter med vänner. Passar på att handla på hösten oftast är det då 50%, Önskar mig bara en massa koskit på påse i födelsedags present! giggle.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-08-2012, 18:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Håller med i mycket av det som skrivits, framför allt att driva upp egna perenner (och ettåringar).

Och, en bra kompost. Och i den mån man köper jord, köpa av bästa kvalitet (det är ekonomi) även om den vid köpetillfället är dyrare.

Vi får hästskit från en granne, kolla runt. Ta vara på nässlor, rölleka o.s.v. och gör egen näring.

Gamla torpträdgårdar, nja. Risken är att du tar in sådant du aldrig kan blir av med, såpnejlika t.ex. Men vet du vad du gör, kalas!

I den mån du (jag) köper plantor, välj plantskola/handelsträdgård/växtförsäljare med omsorg. Det kan bli dyrt att köpa billigt.

Ge bort, byta. Känns bra.

Tillägg: Och så klart ta hand om sticklingar och självsådda plantor. Det får det inte gå överstyr, ta hand om varje planta, man kan rensa bort. Och så klart ge bort.

Redigerat av smuleborg: 14-08-2012, 19:13

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          niggle
          Inlägg 14-08-2012, 19:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem nr: 26 668

Tigg!!
          Jag en massor av fina växter som jag tiggt mig till. Buddleja, löjtnantshjärta, rosor, murgröna mm.
          Två taxusar sådde fåglarna till mig.
          I år har jag härliga ringblommor och tagetes, som jag tagit frön från.
          En grannfru har genomskådat mig, och sticker till mig plantor av alla slag jämt och ständigt.
          Jag köper egentligen bara buskar och träd, vilket inte är så ofta.
          Frösådder är ju alltid billigt.
          Å andra sidan tycker jag att man måste vara på andra hållet och dela med sig så mycket man kan.

Hästskit finns det i överflöd. Jag får av en arbetskamrat. Dessutom finns det en 4H gård i närheten. Det är bara att gå och hämta.
          Nässelvatten är gratis.

Jag har själv aldrig behövt dela perenner, men nu är det dags. Har några som håller på att ta över hela täppan.

I parken utanför vårt lilla radhus finns det stora körsbärsträd som bara jag och fåglarna plockar av.
          Blir jättegod sylt.
          När man cyklar omkring i villaområdena så här års brukar man kunna få äpplen och plommon gratis.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 14-08-2012, 20:42
          Länk hit: #25

Gäster

"Växer inga sedlar på träd!"
          Det blir ju bara näsdukar ... ohmy.gif

Förlåt kunde inte låta bli

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 23:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon