|
Att inte kunna få barn, var går gränsen för " hjälp "? |
|
|
|
20-08-2012, 01:38
|

Medlem
Antal inlägg: 22
Medlem nr: 41 413

|
Hjortonsylt, visst kan det likaväl har varit mentalt. Oftast är det väl det mentala som gör att kroppen inte känner sig redo? Såvida man inte lider av ett tungt beroende, då är det oftast kroppen som påverkar hjärnan.
abbbe, homosexualitet ÄR naturligt.
--------------------
|
|
|
|
|
20-08-2012, 04:00
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Pappa Piraten @ 20-08-2012, 02:38)  Hjortonsylt, visst kan det likaväl har varit mentalt. Oftast är det väl det mentala som gör att kroppen inte känner sig redo? Såvida man inte lider av ett tungt beroende, då är det oftast kroppen som påverkar hjärnan.
abbbe, homosexualitet ÄR naturligt. Finns många som inte blir med barn fast det inte finns någon iaf ännu upptäckt medicinsk förklaring till varför det är så. Ibland blir det som för dig Hjortronsylt , efter många år så blir det bara rätt och barnet blir till. Klart att homosexualitet/bisexualitet ÄR NATURLIGT. Vad skulle det annars vara ? En botningsbar sjukdom ? Vår sexuella läggning är väl lika självklar som ögonfärg , hårfärg eller t ex att man har allergier ? Tycker uppriktigt sagt att det är dumheter att påstå något annat än att det är naturligt. F ö så tycker jag också att man måste kunna ha rätt till att få/ha barn som homosexuell. Säger som vår yngste son " Det är inte de " avvikande " ( i en dels ögon alltså ) som har problem , det är de som inte kan acceptera de " avvikande " som har problem ".
Redigerat av mamamaggan: 20-08-2012, 04:01
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
20-08-2012, 13:02
|
Gäster

|
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2012, 05:00)  Finns många som inte blir med barn fast det inte finns någon iaf ännu upptäckt medicinsk förklaring till varför det är så. Ibland blir det som för dig Hjortronsylt , efter många år så blir det bara rätt och barnet blir till. Klart att homosexualitet/bisexualitet ÄR NATURLIGT. Vad skulle det annars vara ? En botningsbar sjukdom ? Vår sexuella läggning är väl lika självklar som ögonfärg , hårfärg eller t ex att man har allergier ? Tycker uppriktigt sagt att det är dumheter att påstå något annat än att det är naturligt.
F ö så tycker jag också att man måste kunna ha rätt till att få/ha barn som homosexuell.
Säger som vår yngste son " Det är inte de " avvikande " ( i en dels ögon alltså ) som har problem , det är de som inte kan acceptera de " avvikande " som har problem ". Så det är kort sagt slumpen som "bestämmer" när det är dags att bli gravid? Eller ödet om man hellre vill se det så. Anträffbart är det iaf. Så länge man inte kan hitta medicinska/biologiska orsaker vill säga... som t.ex. slöa spermier från mannen eller att man inte prickar rätt i ägglossningskalandern.
|
|
|
|
|
20-08-2012, 13:10
|

Medlem

|
Jag kan tänka mig att slumpen har en stor del i det. Tänk hur många gånger man har haft oskyddat sex (om man nu har haft det) och man inte har blivit gravid eller gjort någon gravid. Jag är övertygad om att slumpen har en del med barnafödande att göra. Tänk hur många simmare som på en och samma gång simmar mot samma mål, flera tusen, och av de tusen är det bara en. En! Slumpen.
--------------------
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
20-08-2012, 13:49
|
Gäster

|
CITAT (Pappa Piraten @ 20-08-2012, 14:10)  Jag kan tänka mig att slumpen har en stor del i det. Tänk hur många gånger man har haft oskyddat sex (om man nu har haft det) och man inte har blivit gravid eller gjort någon gravid. Jag är övertygad om att slumpen har en del med barnafödande att göra. Tänk hur många simmare som på en och samma gång simmar mot samma mål, flera tusen, och av de tusen är det bara en. En! Slumpen. Men man har ju hört om de som blir gravida jättelätt, såna som inte ens behöver bry sig om ägglossningar och lagra sperma etc. Orättvisa kallar jag det snarare än slumpen! Jo det är ju helt otroligt egentligen att bara EN simmare av tusentals överlever ...
|
|
|
|
|
20-08-2012, 15:58
|

Medlem

|
De som blir gravida jättesnabbt är förmodligen även de en produkt av slumpen. Slumpen av att just de två personerna skulle träffas och idka samlag (härligt korrekt man blev). Livet är inte rättvist, det kommer det aldrig bli, tyvärr.
--------------------
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
20-08-2012, 23:45
|
Gäster

|
CITAT (Pappa Piraten @ 20-08-2012, 16:58)  De som blir gravida jättesnabbt är förmodligen även de en produkt av slumpen. Slumpen av att just de två personerna skulle träffas och idka samlag (härligt korrekt man blev). Livet är inte rättvist, det kommer det aldrig bli, tyvärr. Men tror inte det är så för alla, att x MÅSTE passa med y för att det ska bli till barn. Finns ju de killar och tjejer som kan bli lätt med barn med vem fan som helst. Och det kan inte jag kalla för ngn slags slump direkt.
|
|
|
|
|
22-08-2012, 19:31
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 29 572

|
CITAT (Pappa Piraten @ 20-08-2012, 16:58)  De som blir gravida jättesnabbt är förmodligen även de en produkt av slumpen. Slumpen av att just de två personerna skulle träffas och idka samlag (härligt korrekt man blev). Livet är inte rättvist, det kommer det aldrig bli, tyvärr. Med den logikgen är precis allting slumpen. Just de två personerna låter dessutom lite missvisande, när bevisligen de flesta par av människor (som uppfyller de två självklara kraven att vara könsmogna, samt att de ej är av samma kön) kan skaffa barn med varandra. Du får det att låta som att bara vissa kan skaffa barn med varandra, vilket i och för sig stämmer, men inte alls i den utsträckning du får det att låta som. Vissa i det här fallet lär överstiga 80% och förmodligen mer därtill.
|
|
|
|
|
24-08-2012, 22:23
|
Medlem

|
CITAT (Peztis @ 23-08-2012, 19:35)  Av de som försöker skaffa barn är det ca 10 % som misslyckas på egen hand. Av de som söker hjälp är det ca 10 % som tyvärr fortfarande är och förblir oförklarligt barnlösa, där läkarna inte kan hjälpa till.
Har jag hört och läst.. Med andra ord, (och ett kortare skrivsätt) så är det totalt 1% av de som försöker skaffa barn som misslyckas. Med andra ord - inte speciellt många. Även utan hjälp, så är 10% en ganska låg siffra, om man då förutsätter att de bara försökt skaffa barn med en person, något som är ganska troligt. Räcker ju att en av personerna i paret har nåt problem, och om man då utgår från din statistik så har 10% av alla par detta problemet, där (vilkor C: om man ska bortser från det i sammanhanget ganska ovanliga fallet att båda personerna är fertila, men inte kan få barn med varandra då deras gener ej passar varandra) följande chanser uppstår: 1. Person A är steril men B är fertil. 2. B är steril, A fertil. 3. Båda är Sterila. Alltså tre stycken fall, där fall tre är ganska ointressant om man ej har problem att byta partner. Det finns alltså fortfarande en betydande chans att person A, såväl som B kan få barn, (dock itne samtidigt) och då är det ändå räknat i underkant då jag bortsåg från vilkor C. Alltså är i sjävla verket andelen personer som förblir barnlösa utan läkarhjälp mindre än 10%. De tre sista styckena var i och för sig helt irrelevant för diskussionen, men i vilket fall som helst har inte 90% av alla par något som helst problem, viket visar att Piratens uttalande var felaktigt/klumpigt valt.
Redigerat av ryss_борис: 24-08-2012, 22:54
|
|
|
|
|
24-08-2012, 22:32
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (ryss_бори @ 24-08-2012, 23:23)  Med andra ord, (och ett kortare skrivsätt) så är det totalt 1% av de som försöker skaffa barn som misslyckas. Bara om samtliga som misslyckas själva söker hjälp. I realiteten bör det alltså vara mindre än 1% som misslyckas, om siffrorna stämmer.
|
|
|
|
|
24-08-2012, 23:24
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 24-08-2012, 23:32)  Bara om samtliga som misslyckas själva söker hjälp. I realiteten bör det alltså vara mindre än 1% som misslyckas, om siffrorna stämmer. Förlåt, glömde det. Dock har du fel. Det är alltså fler än 1% som misslyckas, eftersom en del av de 10% som misslyckas i början inte söker den hjälp som innebär att 90% av dessa 10% som sökte hjälp till sist lyckas.
Redigerat av ryss_борис: 24-08-2012, 23:25
|
|
|
|
|
25-08-2012, 12:57
|

Medlem

|
CITAT (ryss_бори @ 22-08-2012, 20:31)  Du får det att låta som att bara vissa kan skaffa barn med varandra, vilket i och för sig stämmer, men inte alls i den utsträckning du får det att låta som. Vissa i det här fallet lär överstiga 80% och förmodligen mer därtill. Så menade jag inte. Att slumpen är med på ett hörn behöver ju inte enbart betyda att antingen blir man med barn eller inte. Slumpen har väl även en del att säga till om vad gäller, kön, ögonfärg o hårfärg till exempel.
--------------------
|
|
|
|
|
25-08-2012, 14:50
|
Medlem

|
CITAT (Pappa Piraten @ 25-08-2012, 13:57)  Så menade jag inte. Att slumpen är med på ett hörn behöver ju inte enbart betyda att antingen blir man med barn eller inte. Slumpen har väl även en del att säga till om vad gäller, kön, ögonfärg o hårfärg till exempel. Nej, ögonfärg, kön etc. är inte slumpen. Okej, om vi utgår från kvant och partikelfysik, så kan du i princip säga att allting är slumpen, eftersom en pytteliten partikel tar inte en bestämd väg, utan alla möjliga vägar samtidigt. Så delvis har du rätt. Antar dock att det inte var detta du syftade på, och menar därför att du resonerar helt fel, eftersom kön, hårfärg med mera hos en enskild individ kan härledas och bestämmas utifrån föräldrarnas egenskaper och handlingar. Att det aldrig blir 100% korrekt beror på att du aldrig kollar på alla biljontals möjligheter som existerar, och även om du gör det, så kommer man till sist så långt ner på partikelnivå, där man faktiskt kan kartlägga att det är "slumpen" Men på stora föremål kan man i princip beräkna utfallet korrekt till nära 100% ändå, även om allting egentligen är slumpen. Var vänlig och definiera begreppet slump för vidare diskussion, annars känner jag att jag är klar här.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
28-08-2012, 14:43
|
Gäster

|
Att få barn, det kan tyckas att så ska det vara, men det minns också personer som avstår från det av olika orsaker. Att adobtera ett barn kan kännas på mänga sätt. Jag vet endast det när min väninnans äldsta dotter hade gått igenom allt för att bli med barn under en 10 års tid och slutligen beslutade sig för att adoptera, så blev det ett riktigt kärleksbarn för dem. Systern fick 2 egna barn och brodern ska bli pappa snart, så trots allt har det gått bra med dom alla och det adopterade barnet är nu äldst i skaran. Att en del inte blir gravida, kan bero massa olika saker, men dock är jag av den åsikten att naturen är barmhärtig då det gäller insest att man inte blev med barn. Har hört att en del har blivit det. Jag fick mina 3 missfall pga. att min ena äggledare hade slutat att utvecklas under min barndoms insest+sjuksommar. Läkarna talade om det för mig. Dock hade vi lyckan att när vi bestämde för att försöka få barn, blev jag direkt gravid med vår underbara dotter. Då visste jag inte ännu hur illa stält det var med mig. Man kan tycka att vissa borde inte bli föräldrar alls, inte när de ser oss barn som en "Guds förbannelse" som förstört deras liv. Inget hälsosamt liv att växa upp i. Ja, då kan man undra hur det var ställt med dessa två, mina föräldrar. Man undviker att föra sådant vidare, men inte så lätt när dottern frågat att vad var de för idioter! ....
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|