Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förstöra ägg för att föregripa snigelangrepp?, - någon som vet, provat, hört...?
          EKLO
          Inlägg 24-08-2012, 08:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Jag har ganska mkt problem med åkersnigel i mina grönsaksodlingar. I år har det varit värre än vanligt (förmodligen beroende på en blandning av väder och att jag täckodlat året runt i 4–5 år nu) - har varit ute i skymningen varje kväll och plockat 50-100 stycken, men det har ju hjälpt ganska bra. Än så länge inga mördarsniglar, men de närmar sig - har sett ymniga bestånd någon kilometer bort...

Men nu till min fråga/fundering:
          Inte sällan upptäcker jag äggsamlingar i jorden (väldigt ytligt) när jag skördar och gräver runt i landen på hösten. Men praktiken visar ju att jag inte upptäcker alla förstås.

Frågan är om jag skulle kunna förstöra äggsamlingarna på ngt sätt för att föregripa problemen inför nästa säsong.

Sådana här funderingar har jag haft:
          - kratta och grepa på alla ställen i alla land så att inga ytor lämnas orörda, på så sätt kanske slå isär äggsamlingarna, och sedan inte lägga på ngn vintertäckning

– lägga ett riktigt tjockt jordlager ovanpå, och hoppas att äggen hamnar för djupt för att kunna kläckas?

– alternativt bränna jorden ordentligt på hösten (med ogräsbrännare t ex)

Vad vet ni om snigelägg? Skulle det finnas sätt att bekämpa dem?

tacksam för kunskaper, erfarenheter, råd...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon