EKLO
Hej,

Jag har ganska mkt problem med åkersnigel i mina grönsaksodlingar. I år har det varit värre än vanligt (förmodligen beroende på en blandning av väder och att jag täckodlat året runt i 4–5 år nu) - har varit ute i skymningen varje kväll och plockat 50-100 stycken, men det har ju hjälpt ganska bra. Än så länge inga mördarsniglar, men de närmar sig - har sett ymniga bestånd någon kilometer bort...

Men nu till min fråga/fundering:
Inte sällan upptäcker jag äggsamlingar i jorden (väldigt ytligt) när jag skördar och gräver runt i landen på hösten. Men praktiken visar ju att jag inte upptäcker alla förstås.

Frågan är om jag skulle kunna förstöra äggsamlingarna på ngt sätt för att föregripa problemen inför nästa säsong.

Sådana här funderingar har jag haft:
- kratta och grepa på alla ställen i alla land så att inga ytor lämnas orörda, på så sätt kanske slå isär äggsamlingarna, och sedan inte lägga på ngn vintertäckning

– lägga ett riktigt tjockt jordlager ovanpå, och hoppas att äggen hamnar för djupt för att kunna kläckas?

– alternativt bränna jorden ordentligt på hösten (med ogräsbrännare t ex)

Vad vet ni om snigelägg? Skulle det finnas sätt att bekämpa dem?

tacksam för kunskaper, erfarenheter, råd...

skånepåg
En Pdf med information och några utrotningsmöjligheter giggle.gif http://www2.jordbruksverket.se/webdav/file..._jo/jo08_10.pdf

rosita
När jag hittar äggsamlingar, tar jag upp hela högen och lägger i en hink eller påse med grovt salt. whist.gif

Jag hittar samlingar under min slutna varmkompost. De är kloka sniglar, de lägger sina ägg nära maten för att säkra för sin avkomma... whistling.gif
CillaM
CITAT (EKLO @ 24-08-2012, 09:28) *
Hej,

Jag har ganska mkt problem med åkersnigel i mina grönsaksodlingar. I år har det varit värre än vanligt (förmodligen beroende på en blandning av väder och att jag täckodlat året runt i 4–5 år nu) - har varit ute i skymningen varje kväll och plockat 50-100 stycken, men det har ju hjälpt ganska bra. Än så länge inga mördarsniglar, men de närmar sig - har sett ymniga bestånd någon kilometer bort...

Men nu till min fråga/fundering:
Inte sällan upptäcker jag äggsamlingar i jorden (väldigt ytligt) när jag skördar och gräver runt i landen på hösten. Men praktiken visar ju att jag inte upptäcker alla förstås.

Frågan är om jag skulle kunna förstöra äggsamlingarna på ngt sätt för att föregripa problemen inför nästa säsong.

Sådana här funderingar har jag haft:
- kratta och grepa på alla ställen i alla land så att inga ytor lämnas orörda, på så sätt kanske slå isär äggsamlingarna, och sedan inte lägga på ngn vintertäckning

– lägga ett riktigt tjockt jordlager ovanpå, och hoppas att äggen hamnar för djupt för att kunna kläckas?

– alternativt bränna jorden ordentligt på hösten (med ogräsbrännare t ex)

Vad vet ni om snigelägg? Skulle det finnas sätt att bekämpa dem?

tacksam för kunskaper, erfarenheter, råd...

Det räcker att du klämmer äggen eller stampar på dom så är den kullen borta. Handske rekommenderas.

Täckodling är rena paradiset för sniglarna. Bränna jorden är både dumt och överkurs.
EKLO
CITAT (CillaM @ 30-08-2012, 20:50) *
Det räcker att du klämmer äggen eller stampar på dom så är den kullen borta. Handske rekommenderas.

Täckodling är rena paradiset för sniglarna. Bränna jorden är både dumt och överkurs.

Javisst räcker det att klämma sönder äggen, men efter många år vet jag ju nu att jag inte hittar alla ägg, jag har många grönsaksland och äggen finns förmodligen lite överallt. Därav min fråga.

Tanken på att bränna ytlagret efter genomkrattning kommer av att man ju emellanåt bränner ytan/ogräs mellan odlingsraderna i kommersiella ekologiska odlingar, t ex morotsodlingar. Det var därifrån jag fick den idén.
Wilmer
CITAT (rosita @ 24-08-2012, 11:01) *
När jag hittar äggsamlingar, tar jag upp hela högen och lägger i en hink eller påse med grovt salt. whist.gif

Jag hittar samlingar under min slutna varmkompost. De är kloka sniglar, de lägger sina ägg nära maten för att säkra för sin avkomma... whistling.gif

Kör också insaltningsmetoden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon