|
Behöver bolla en bilreparation, Bromsreparation som inte blir bra |
|
|
|
29-08-2012, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 894

|
I februari 2011 lämnade min sambo in bilen eftersom bromsarna fram tog ojämt. Dom smörjde då oken och bytte klossar och bromsskivor. Kostnad 2900 kr
I augusti 2011 låg bromsen på och fastnade ibland så det rök om det. Rengöring och inställning av fotbroms står det på kvittot och dessutom bytte dom hjulspindel på grund av att gängorna var skadade.
Kostnad 2700 kr
När bilen för en annan sak i november 2011 noterade reparatören på kvittot att det såg ut som om det blivit varmgång på bromsskivan men han sa ingenting så det såg vi först nu.
I mars 2012 låg bromsen på höger fram fortfarande på och då bytte dom bromsok. Kolven satt fast.
Kostnad: 2500 kr
Min sambo tyckte inte att bromsarna kändes bra när han hämtat bilen och ringde verkstaden. Fick då till svar att det är ju bromsskivan som blivit kass av varmgången förstår du väl.
Nu är bromsen sämre än någonsin vilket också bekräftats av verkstaden när jag lät dom provköra bilen igår.
Vad anser ni som kan det här? Har dom bytt rätt saker i rätt ordning och vad kan jag kräva av dom?
Nu vill dom byta bromsskivor igen för 2700 kr och vem vet om det blir bra den här gången. Det skakar och hoppar i hela bilen när man bromsar nu.
|
|
|
|
|
29-08-2012, 21:33
|
Medlem
Antal inlägg: 266
Medlem sedan: 21-07-2011
Medlem nr: 66 040

|
Kärvande ok är ett gissel. Brukar oftast gå att lösa tillfälligt men min erfarenhet är att det blir billigast i längden att byta direkt. Det finns förmodligen en anledning till att dom kärvar och att smörja är en tillfällig lösning.
|
|
|
|
|
29-08-2012, 21:42
|
Medlem
Antal inlägg: 806
Medlem sedan: 05-06-2009
Medlem nr: 23 954

|
gängse är ju att byta bromsskiva om man byter ok.... men är det bara bromsskivan så är det kanske billigast att fixa själv... oftast väldigt enkelt också
|
|
|
|
|
29-08-2012, 21:54
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (varghem @ 29-08-2012, 22:42)  gängse är ju att byta bromsskiva om man byter ok.... men är det bara bromsskivan så är det kanske billigast att fixa själv... oftast väldigt enkelt också Varför? Jag byter absolut inte bromsskiva bara för att oken är dåliga.
|
|
|
|
|
29-08-2012, 22:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem sedan: 19-07-2008
Medlem nr: 17 660

|
bromsar är ett o0tyg men byte av en bromsskiva är inte dyrt och gör underverk. Jag vet av att själv fått bytt på min bil i våras. Bilen skakade när jag bromsade så det var en lisa att få bytt skivan. Att tvärnita då o då är bra för bromsarna. Bara man är ensam på vägen. Varför inte höra med andra verkstäder om vad som behöver göras och kostnaden. Kan skilja mycket.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
30-08-2012, 03:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 29-08-2012, 22:54)  Varför? Jag byter absolut inte bromsskiva bara för att oken är dåliga. Inte jag heller,och det finns det ingen orsak att göra.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
30-08-2012, 06:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Huggorm @ 29-08-2012, 22:54)  Varför? Jag byter absolut inte bromsskiva bara för att oken är dåliga. Men det var ju det dom gjorde. Dom bytte bromsskivor och smörjde upp oken. Sedan fortsatte oket att kärva och sedan fick vi byta hjulspindeln troligen på grund av att verkstaden pajat gängerna. Sedan bytte dom till slut oket men då hade troligen skivan redan skadats igen för att bromsen kärvade och nu vill dom byta bromsskivorna igen.
|
|
|
|
|
30-08-2012, 20:55
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem sedan: 29-01-2011
Medlem nr: 38 520

|
Bromsok som kärvar har en defekt och det enda rätta är att byta,smörja kolvarna som sitter innanför gummitätningen är en högst temporär lösning. Skivor byter man när dom är skeva p.g.a värme eller vid ren förslitning.
Ingick byte av bromsklossar ? Nerslitna klossar kan fräsa ner den hårdaste skivan.
Har dom luftat bromssystemet ?
Att kunden själv skall förstå att även skivorna måste bytas är i mina öron lika med ett verkstadsbyte !
Reflekterar över att samtliga summor hamnar mellan 2500 och 3000,är det mellan tummen och pekfingret dom sätter priserna ?
Tycker ni skall byta verkstad innan ni blir panka av allt bytande...
Byta skivor kan man göra själv eller be någon kompis om hjälp,av med hjulet,lossa och lyft oket,skruva av skivan och därefter monterar man på grejorna igen. Nya klossar kan man gott kosta på sig när man ändå är så nära dom gamla...
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
30-08-2012, 21:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem sedan: 19-07-2008
Medlem nr: 17 660

|
Undrar om inte enkolvsoken är känsligare. Har haft en del problem med glidpinnarna? som fastnat och orsakat div. problem. Numera byter jag bara beläggen om det behövs. Känner inte för att pula med bilen som i ungdomsåren. Blivit bekväm helt enkelt.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
30-08-2012, 21:57
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (gnon49 @ 30-08-2012, 22:35)  Undrar om inte enkolvsoken är känsligare. Har haft en del problem med glidpinnarna? som fastnat och orsakat div. problem. Numera byter jag bara beläggen om det behövs. Känner inte för att pula med bilen som i ungdomsåren. Blivit bekväm helt enkelt. Glidpinnar vill också gärna fastna. Jag gjorde nyligen i ordning bromsarna på en skoda pickup, på de sitter oket riktat rakt framåt så det blir en pinne uppåt och en neråt. På båda sidor var den övre glidpinnen fin, medan den nedre var helt ihoprostad. Jag misstänker att det beror på att den sitter mer utsatt för vattensprut med vägsalt och annat äckligt
Redigerat av Huggorm: 30-08-2012, 21:59
|
|
|
|
|
30-08-2012, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem sedan: 29-01-2011
Medlem nr: 38 520

|
CITAT (gnon49 @ 30-08-2012, 22:35)  Undrar om inte enkolvsoken är känsligare. Har haft en del problem med glidpinnarna? som fastnat och orsakat div. problem. Numera byter jag bara beläggen om det behövs. Känner inte för att pula med bilen som i ungdomsåren. Blivit bekväm helt enkelt. Du har rätt i att man tröttnar på bilskruvandet med åren men tänk vilka pengar man kan spara,en av grannarna jobbar på ****-märkesverstad och där är timdebiteringen 1300:- Stora pengar som kan användas till annat men har man inte kunskapen då kan det bli dyrt att spara... Om enkolvsoken är känsligare,det vet jag inte,men däremot har jag sett folk försöka smörja kolvarna med 5-56 5-56 och snarlika smörjmedel löser kanske dom trillskande kolvarna men det löser även gummipackningen,vilka blir till en slapp och smetig gummibit som definitiv har tappat formen för alltid... Beläggen kan man naturligvis byta om man vill eller det behövs men som alltid,är man ändå igång och klossarna redan har kommit en bit på vägen,då är det lika bra att göra det...
Redigerat av Flemming: 30-08-2012, 22:06
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
30-08-2012, 22:12
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
Beläggen kostar ju 600-700kr så de byter man inte heller i onödan. Men jag tänker byta när jag ändå skall sätta på vinterdäcken, jag har bara 3-4mm kvar nu. Inget kul om det börjar skrapa mitt i slaskigaste vintern så man måste panikbyta. För övrigt har jag nyss bytt växellåda och ett hjullager, undrar vad det skulle ha kostat på verkstad? Det var nog värt besväret även om inte jag heller tycker det är kul att skruva bil
|
|
|
|
|
30-08-2012, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem sedan: 19-07-2008
Medlem nr: 17 660

|
Hehe, har en Volvo så det kanske heter bromsklossar o inte belägg. Idag finns väl knappast trumbromsar. Nu har jag i alla fall nya bromssköldar runt om. Skall väl skydda något. Dom gamla sköldarna var det inte mycket kvar av.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
31-08-2012, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Flemming @ 30-08-2012, 21:55)  Bromsok som kärvar har en defekt och det enda rätta är att byta,smörja kolvarna som sitter innanför gummitätningen är en högst temporär lösning. Skivor byter man när dom är skeva p.g.a värme eller vid ren förslitning.
Ingick byte av bromsklossar ? Nerslitna klossar kan fräsa ner den hårdaste skivan.
Har dom luftat bromssystemet ?
Att kunden själv skall förstå att även skivorna måste bytas är i mina öron lika med ett verkstadsbyte !
Reflekterar över att samtliga summor hamnar mellan 2500 och 3000,är det mellan tummen och pekfingret dom sätter priserna ?
Tycker ni skall byta verkstad innan ni blir panka av allt bytande...
Byta skivor kan man göra själv eller be någon kompis om hjälp,av med hjulet,lossa och lyft oket,skruva av skivan och därefter monterar man på grejorna igen. Nya klossar kan man gott kosta på sig när man ändå är så nära dom gamla... Det som jag ifrågasätter är att dom började med att byta skivor och när dom sedan äntligen bytte ok så är skivan förstörd igen efter ett års körning och man byter tydligen alltid i par även om det bara är den högra som är skadad. Pratade med en bekant igår som mekat med bilar i 50 år och han trodde bergis att det är verkstadens egen mekaniker som orsakat skadan på hjulspindeln.
|
|
|
|
|
02-09-2012, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem sedan: 29-01-2011
Medlem nr: 38 520

|
Huggorm: 600-700 för lite säkerhet är inga pengar alls... Hur ofta kollar vi om klossarna är bra eller dåliga,förmodligen bara om bilprovaren pekar på klossarna och säger "dom behöver bytas" men annars är det nog inte så många som kollar.
gnon49: Klossar eller belägg,kärt barn har många namn men belägg är nog rätt namn på produkten... Trumbromsar kommer mer och mer på mindre bilar då skivor bak är överkurs på småbilar,rostar snabbare än dom slits... Fördelningen av bromskraften ligger runt 70% på frambromsen och 30% på bakbromsen,vilket gör att man inte speciellt ofta nöter på bakbromsen. Precis som du skriver,skall man ibland trampa hårt på bromsen för att slita bort eventuell beläggning/rost...
Christa: Tycker bestämt att man skall byta på båda sidor samtidigt,säkerheten skall man inte tumma på men vill man vara lite sparsam,då kan man titta på den friska skivan och ser den bra ut kan man låta den vara kvar... Den "friska" skiva kan vara lite skev och sånt kan man inte se med blotta ögat,vilket betyder att man måste ändå byta...
Nåväl,det blir säker bra till slut !
Du skriver att hjulspindeln (spindelled ?) har blivit skadad,den brukar man inte röra vid byte av bromsok/skivor och klossar eller är jag helt ute och reser ?
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
04-09-2012, 06:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Flemming @ 02-09-2012, 22:01)  Huggorm: 600-700 för lite säkerhet är inga pengar alls... Hur ofta kollar vi om klossarna är bra eller dåliga,förmodligen bara om bilprovaren pekar på klossarna och säger "dom behöver bytas" men annars är det nog inte så många som kollar.
gnon49: Klossar eller belägg,kärt barn har många namn men belägg är nog rätt namn på produkten... Trumbromsar kommer mer och mer på mindre bilar då skivor bak är överkurs på småbilar,rostar snabbare än dom slits... Fördelningen av bromskraften ligger runt 70% på frambromsen och 30% på bakbromsen,vilket gör att man inte speciellt ofta nöter på bakbromsen. Precis som du skriver,skall man ibland trampa hårt på bromsen för att slita bort eventuell beläggning/rost...
Christa: Tycker bestämt att man skall byta på båda sidor samtidigt,säkerheten skall man inte tumma på men vill man vara lite sparsam,då kan man titta på den friska skivan och ser den bra ut kan man låta den vara kvar... Den "friska" skiva kan vara lite skev och sånt kan man inte se med blotta ögat,vilket betyder att man måste ändå byta...
Nåväl,det blir säker bra till slut !
Du skriver att hjulspindeln (spindelled ?) har blivit skadad,den brukar man inte röra vid byte av bromsok/skivor och klossar eller är jag helt ute och reser ? Inte spindelled utan det som sitter i mitten av hjulet (tror jag). I alla fall var det gängerna som blev förstörda när tog loss skivorna. Alltså jag vet inte exakt hur det ser ut men jag pratade med grannen som är stor bilentusiast och har gamla bilar som hobby och han menade bestämt att det måste vara verkstaden som förstört gängerna. Han sa att hjulspindeln har det bästa stålet i hela bilen eftersom det är dom som bär upp hela bilens tyngd.
|
|
|
|
|
04-09-2012, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 894

|
Jag besökte verkstaden i förra veckan och diskuterade vårt fall och nu har dom svarvat om skivorna utan att vi behöver betala något för det.
Dom är också mycket trevligare och mer tillmötesgående och verkar måna om att det skall bli bra.
Nu hoppas vi bara på att det verkligen blivit bra också och att vi slipper mer krångel med bromsarna.
|
|
|
|
|
04-09-2012, 16:40
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Flemming @ 02-09-2012, 22:01)  Huggorm: 600-700 för lite säkerhet är inga pengar alls... Hur ofta kollar vi om klossarna är bra eller dåliga,förmodligen bara om bilprovaren pekar på klossarna och säger "dom behöver bytas" men annars är det nog inte så många som kollar. De flesta brukar kolla beläggen när de byter mellan sommar- och vinterdäck. Eftersom det tar bortåt 10.000 mil att slita ner kvalitetsbelägg så är det ganska lagom att kolla två gånger om året. CITAT (Christa @ 04-09-2012, 07:48)  Inte spindelled utan det som sitter i mitten av hjulet (tror jag). I alla fall var det gängerna som blev förstörda när tog loss skivorna. Alltså jag vet inte exakt hur det ser ut men jag pratade med grannen som är stor bilentusiast och har gamla bilar som hobby och han menade bestämt att det måste vara verkstaden som förstört gängerna. Han sa att hjulspindeln har det bästa stålet i hela bilen eftersom det är dom som bär upp hela bilens tyngd. Gängorna har säkert blivit skadade när de demonterade skivorna, men frågan är om de gjort fel eller om det var oundvikligt? Det är inte ovanligt att man saboterar gängor när man skruvar på gamla bilar. Ofta kan man laga det genom att borra upp hålet och sätta i en insatsgänga, men de vågade väll inte det till bromsarna. Sedan är jag lite tveksam till att hjulspindlarna skulle ha det bästa stålet i hela bilen, jag tror det är ungefär samma material som i många andra delar. Det finns mängder med grejer på en bil som skulle orsaka katastrof om de gick sönder under färd. Får man punktering när man ligger i 110 till exempel, så kan man ju ha otur och få sladd och krocka med mötande trafik.
|
|
|
|
|
04-09-2012, 18:34
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem sedan: 29-01-2011
Medlem nr: 38 520

|
CITAT (Christa @ 04-09-2012, 16:50)  Jag besökte verkstaden i förra veckan och diskuterade vårt fall och nu har dom svarvat om skivorna utan att vi behöver betala något för det.
Dom är också mycket trevligare och mer tillmötesgående och verkar måna om att det skall bli bra.
Nu hoppas vi bara på att det verkligen blivit bra också och att vi slipper mer krångel med bromsarna. Se där,det verkar ordna sig till slut... Huggorm har som du ser redan svarat på frågan om dom trasiga gängorna och då behöver jag inte skriva något om det... Däremot vill jag jag gärna svara Huggorm om kontrollen av beläggen,nä Huggorm,folk kollar inte ens ringtrycket i däcken men sk*tsamma med det,nu har Christas bil fått lite upprättelse av verkstaden och alla är förhoppningsvis hyffsat nöjda !
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|