Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Behöver bolla en bilreparation, Bromsreparation som inte blir bra
          silos
          Inlägg 05-09-2012, 10:40
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Undar om man kan själv lära sig att reparera sin bil?

Citera
          Christa
          Inlägg 05-09-2012, 16:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Ja och när han hämtade bilen i morse så fick han dessutom 25 % rabatt på servicen och dom tog inget betalt för hyrbilen som han haft i två dygn. Det kostar i vanliga fall 200 kr per dygn.

Framförallt så var dom mer artiga och trevliga. Tidigare så har de haft en lite nonchalant attityd gentemot min sambo. Jag har aldrig träffat dom tidigare men min sambo orkade inte riktigt konfrontera dom eftersom hans mentala energi går åt till ett krävande jobb.

Jag var lugn och trevlig mot dom när jag var där men förklarade att 8000 kr för bromskrångel vid ett och samma hjul på ett år var i mesta laget redan och 2500 kr till tyckte vi var för mycket. Det var nog en fördel också att komma mitt på eftermiddagen när det var lugnt så han hade tid att provköra och sätta sig ner en stund med mig. När min sambo kommer efter jobbet så är det fullt med kunder där som skall hinna få ut sin bil innan dom stänger.

Att vi lämnade bilen på service samtidigt och bad att få kostnadsförslag innan dom gjorde något alls hade säkert betydelse. Servicar har dom ju bra förtjänst på.

Tycker ni andra förresten att man bör göra fullservice även på en bil som gått över 20000 mil? Jag har ju aldrig lämnat någon av mina bilar på service utan bara bytt motorolja.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-09-2012, 16:48
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har man råd så tycker jag absolut att man ska göra fullservice. Då vet man ju att bilen är odentligt genomgången och det finns ju en del grejer som bör bytas med ett visst intervall t.ex. kamrem. Det brukar bli dyrare om man väntar tills bilen havererar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-09-2012, 17:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Vi lämnar alltid bilen till service, i längden lönar det sig. Sambon är ingen som fixar med bilen själv ochg jag vill ha en bil som fungerar när vi behöver den. Behöver ingen stor eller lyxig bil men en som fungerar.

För många år sedan åkte jag alltid till en liten verkstan med 2 gubbar men den finns tyvärr inte längre. Den var billigare och så kunde man alltid ringa om det var något problem, även om det var kl 7 på morgonen och bilen inte startade när man skulle till jobbet. Dom kom....

Elisabeth

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-09-2012, 17:24
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 05-09-2012, 17:48) *
          Har man råd så tycker jag absolut att man ska göra fullservice. Då vet man ju att bilen är odentligt genomgången och det finns ju en del grejer som bör bytas med ett visst intervall t.ex. kamrem. Det brukar bli dyrare om man väntar tills bilen havererar.

Ja, att kamremmen byts i tid är livsviktigt, de flesta bilar blir det stort haveri på om den remmen går av. Totalrenovering av förstört topplock kan kosta 25.000kr eller ännu mer. Men lyckligtvis är det allt fler bilar som har kamkedja istället, den byts vanligtvis inte förrän den slutligen börjar rassla. Man brukar få mycket mer varning än när en rem blir dålig, den går bara av helt plötsligt.

Citera
          Christa
          Inlägg 07-09-2012, 18:24
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Ja kamrem och motorolja får man naturligtvis inte slarva med men dom gör ju en massa annat också. Tycker ni att man skall göra fullservice ända tills det är dags att skrota bilen?

Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 18:28
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Christa @ 07-09-2012, 19:24) *
          Ja kamrem och motorolja får man naturligtvis inte slarva med men dom gör ju en massa annat också. Tycker ni att man skall göra fullservice ända tills det är dags att skrota bilen?

Beror väl lite på tycker jag. (märke på bil t.ex)
          Men runt 20 år är väl inte orimligt, under förutsättningen att bilen servats på ett korrekt sätt under dessa år...

Köper jag en 15 år gammal bil, gör jag en fullservice direkt och underhåller därefter bara. (olja, filter, bromsvätska o dyl)

Redigerat av pejori: 07-09-2012, 18:29

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2012, 18:32
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Eftersom jag inbillar mig att det tar längre tid innan man behöver skrota bilen om man sköter om den ordentligt så tycker jag inte att man ska slarva med servicarna.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 18:36
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

MM. Det som oftast tar en bil till skroten är ROST!!!
          Så man ska nog underhålla den biten bättre också.

Ser en hel del "gamla trotjänare" som är fantastiskt fina och väl underhållna. Även rostmässigt.
          BRA rostskydd och fullservice, en gång om året så håller bilen i evighet rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-09-2012, 19:47
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (pejori @ 07-09-2012, 19:36) *
          MM. Det som oftast tar en bil till skroten är ROST!!!
          Så man ska nog underhålla den biten bättre också.

Ser en hel del "gamla trotjänare" som är fantastiskt fina och väl underhållna. Även rostmässigt.
          BRA rostskydd och fullservice, en gång om året så håller bilen i evighet rolleyes.gif

Rosten har varit det som tagit livet av nästan alla 80-talsbilar, men under nittiotalet har en efter en av biltillverkarna börjat med riktigt rostskydd så det är inte riktigt lika farligt längre. Elektronikfel tar livet av allt flera bilar nu, inte sällan motorelektronik som kanske ger dåliga avgasvärden eller liknande. Men visst skördar rosten många offer även bland nyare bilar, det kan börja i någon buckla eller repa där galvaniseringen skadats

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon