Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skulle behöva lite hjälp av kunniga :)
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-09-2012, 22:04
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (lundinos76 @ 03-09-2012, 20:00) *
          OJ, vad många svar! Tack allihopa! tummenupp.gif

Men jag har en liten fråga ang Roundup som säljs till privatpersoner i handeln. Finns det idag några konkreta bevis på att det är skadligt för djur & människa.

Någon klassade det som gift i tråden, men jag kan inte hitta något pliktogram på flaskan med en döskalle på. Då är det inte heller klassat som gift, eller?

Nej, inga bevis på detta om det används enligt bruksanvisningen. Dessutom krävs det en ganska klantig användning för att det skall ske. Försiktighet tillrådes vid användning nära vatten eftersom det ingående vätmedlet kan vara skadligt för vattenorganismer med det står. Det är klassat som bekämpningsmedel av behöriga myndigheter men eftersom detta låter så tamt brukar motståndarna överdriva.

Redigerat av Gossen Ruda: 03-09-2012, 22:04

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          HelénE
          Inlägg 03-09-2012, 22:47
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Alltså, vad mycket ogräs det var på de bilderna.
          Hade det varit mitt ställe, då hade jag nog helt säkert varit ut med stora Round-up sprutan en vindstilla kväll...

Bara tanken på att försöka rensa upp detta gr mig matt....

Fast jag hade nog aldrig tagit över en sån lott.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-09-2012, 23:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är inte klassat som gift, Om den används på rätt sätt, du Bör läsa all information som finns i förpackningen och genomförs noggrant.

H.Bassam

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 03-09-2012, 23:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

Oj då vilken chock det måste ha varit för dig när du fick se din lott. Hur stor är den?

Jag tror inte att jag skulle orka gräva upp allt. Jag skulle troligtvis klippa ner det mesta, lämna 1 dm av ogräset, o sedan ha på ogräsmedel så att det går ner till rötterna och dödar det som finns. Ja ja kanske inte den mest ekologiska varianten precis men...

Problemet är ju att ogräsmedlet kan hamna på ställen som man kanske inte har tänkt sig, det kan komma en vindpust utan förvarning. Om jag hade haft en lott intill din skulle jag va livrädd för att lite av medlet skulle hamna på mina plantor som jag kanske har odlat upp med under flera års tid.

Ska bli spännande o höra hur du ska göra.

Citera
          lundinos76
          Inlägg 04-09-2012, 04:45
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 76 965

CITAT (ingaröbo @ 04-09-2012, 00:45) *
          Oj då vilken chock det måste ha varit för dig när du fick se din lott. Hur stor är den?

Jag tror inte att jag skulle orka gräva upp allt. Jag skulle troligtvis klippa ner det mesta, lämna 1 dm av ogräset, o sedan ha på ogräsmedel så att det går ner till rötterna och dödar det som finns. Ja ja kanske inte den mest ekologiska varianten precis men...

Problemet är ju att ogräsmedlet kan hamna på ställen som man kanske inte har tänkt sig, det kan komma en vindpust utan förvarning. Om jag hade haft en lott intill din skulle jag va livrädd för att lite av medlet skulle hamna på mina plantor som jag kanske har odlat upp med under flera års tid.

Ska bli spännande o höra hur du ska göra.

Lotten är 75kvm. Det lutar åt den enka vägen med Roundup vid fösta anblick. Det skall nog vara ganska riskfritt att spruta då bara en granne vid ena hörnan av min lott odlar. Resten av grannanas lotter ser lika dana eller värre ut än min. Alla lotter är uthyrda, men inte många som odlar på fältet.

Citera
          andersen
          Inlägg 04-09-2012, 18:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (lundinos76 @ 04-09-2012, 05:45) *
          Lotten är 75kvm. Det lutar åt den enka vägen med Roundup vid fösta anblick. Det skall nog vara ganska riskfritt att spruta då bara en granne vid ena hörnan av min lott odlar. Resten av grannanas lotter ser lika dana eller värre ut än min. Alla lotter är uthyrda, men inte många som odlar på fältet.

Skulle bli förvånad om det inte finns regler mot sådant på eran förening, jag har aldrig hört talas om någon odligslottsförening som godkänner något sådant.

Så här skriver Ängsholmens odlingslottsförening.

Nyhetsbrev juni 2012

Med anledning av att bekämpningsmedlet ”Round up” har använts på en av föreningens lotter, har styrelsen den 14 juni haft ett extra möte för att diskutera saken.

Vi vill påpeka att odlaren säkert har handlat i god tro på den information som gavs vid inköpstillfället, men det får konsekvenser. Vår förening är miljödiplomerad och därför får bekämpningsmedel av typen ”Round up” inte användas. ”Round up” är giftigt för människor och djur och hör definitivt inte hemma bland det som är miljövänligt. Forskning visar att medlet, genom den ingående ingrediensen glyfosat, kan orsaka irritation på ögon och slemhinnor. Glyfosat kan också orsaka lungproblem och t o m dödliga mutationer hos djur.

Styrelsen ser ytterst allvarligt på det inträffade och har därför beslutat att:

- begära stöd och råd hos förbundet. Det här kan medföra att vi förlorar vår miljödiplomering, men det är alltid bäst att hålla sig till sanningen.

- den berörda lotten omedelbart skall saneras från döda växtdelar. Innehavaren har fått meddelande om det. Ytterligare saneringsåtgärder kan bli aktuella.

- det här medlemsbrevet skall skickas ut

- anslå råd och anvisningar för alternativa metoder för ogräs- och skadedjursbekämpning. För det ändamålet kommer en ny anslagstavla att sättas upp vid den norra grinden redan under kommande helg.

Slutligen beslutade styrelsen att till det här brevet bifoga de ordningsföreskrifter som ni alla tagit del av när ni skrev kontrakt. Förutom det miljömässiga vid bekämpning av ogräs, vill vi än en gång belysa vilka regler som gäller för byggnation.

Det är sorgligt att sådant här skall inträffa, men nu får vi försöka komma till rätta med situationen så att det inte upprepas.

För styrelsen,

Erik Thermaenius

Ordförande

Redigerat av andersen: 04-09-2012, 18:16

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-09-2012, 18:53
          Länk hit: #27

Medlem

Det är otroligt vad man kan hitta på och ljuga i miljöskyddets namn.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 04-09-2012, 20:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

I år har jag kört med gasolbrännare mot ogräset. Billigt, drygt o bra resultat faktiskt. Sedan finns ju ättika o andra naturliga ogräsmedel. Roundup är jäkligt effektivt, men det är trots allt ett gift. Men skall man inte odla grönsaker eller annat ätligt så underlättar det ju. På grusgången har jag syndat o använt medlet då o då.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          CillaM
          Inlägg 04-09-2012, 20:44
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Man ska nog kolla väldigt noga med kommunen vilka regler som gäller på deras mark angående Round-up eller andra gifter, eller bekämpningsmedel som det heter så käckt. Många kommuner har idag slutat själva att använda Round-up eller annat liknande, och odlingslotten är inte din, det är fortfarande kommunens. Och dessutom ligger din lott ganska så nära Säveån vilket är av riksintresse.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-09-2012, 06:41
          Länk hit: #30

Medlem

Det är lite lustigt att se hur man gör allt för att förstora effekterna av en besprutning, snart kommer nog även flygtrafiken över området att påverkas. Sprutar man en gång på ett område är det bara det området som påverkas och det bara några cm ner i marken. Medlet hinner brytas ner innan det kan spridas vidare. Den som påstår något annat utnämner jag till till en första klassens lögnare, om inte övertygande bevisning presenteras. Fundera själv på hur lite medel plus vatten som sprids och sen hur långt ner i marken det kan tränga, knappt nån mm. Sen bryts det ner på några veckor. Roundup är så omgärdat av myter och vanföreställningar att det skulle kunna bli föremål för en hel bok av exempelvis Bengt af Klintberg.

--------------------

Citera
          lundinos76
          Inlägg 05-09-2012, 18:27
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 76 965

CITAT (CillaM @ 04-09-2012, 21:44) *
          ...Och dessutom ligger din lott ganska så nära Säveån vilket är av riksintresse...

Hehe, jag är BETYDLIGT mer orolig för vad som ligger i Säveån, typ bildäck, tomma flaskor från gud vet vad, kundvagnar etc. Att jag skulle spruta lite Roundup ett par hundra meter från Säveån är inget i jämförelse.

Det jag tycker är lite roligt med diskussionen ang Roundup är att många köper frukt & grönt på vintern. Jag kan garantera att dem inte är odlade utan bekämpningsmedel även dom, framförallt utomlands, där vi inte har någon koll från sverige. Alla som köper frukt & grönt bidrar ju till användandet av bekämpningsmedel i slutänden, såvida det inte då är garanterat ekologiska varor. Sedan är det en handfull personer som jag läst inlägg från i detta forumet som spyr galla över "giften". Lite dubbelmoral över det hela tycker jag.

Jag förespråkar absolut inte bekämpningsmedel, utan försöker vara realistisk och se saker ut perspektiv.Sanningen är att det sitter experter och utreder hurvida bekämpningsmedel är farliga eller ej. Dom har kommit fram till att klass3 inte är farligare än att privatpersoner får köpa och andvända dem fritt. OM dem vore så farliga som några antyder, skulle det vara direkt dödigt att spruta ut det, vilket det inte är!

Som jag skrev tidigare handlar detta om att bekämpa min lott vid ett tillfälle för att sedan sköta om den på mer ekologiskt sätt, med ren handkraft. För lotten ser för djävlig ut och innebär otroligt med jobb. Jag hade tom fundering på att hyra en grävmaskin och sedan beställa en lastbil matjord. Men kostnaden skulle bli alldeles för hög.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-09-2012, 00:10
          Länk hit: #32

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Ibland kan inte allt vara "miljövänligt"
          Se bara hur sk Ekologiska odlingar ser ut! Nästan lika mycket ogräs som utsäde och sen gnäller man för att Eko odlat är dyrt! Rensningen kostar massor!

Ge du din lott en Rondup och fortsätt sen som du tänkt!
          Själv använder jag hett vatten med ättika där jag vill ha bort ogräs men då rör det sig om max en kvm!

Hoppas du får till en härlig lott med tiden!
          Önskar höra mer hur du fixar den!

Citera
          Sylvia
          Inlägg 11-09-2012, 12:05
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Välkommen till Odlas forum! Du hamnade tydligen genast i en "brandfarlig" diskussion, men jag hoppas det lugnar sig så småningom!
          Berätta gärna hur du gör och hur det går med lotten i fortsättningen!
          MVH Sylvia på Odla

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-10-2012, 12:45
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej och välkommen!
          Jag trodde först att det var min odlingslott du fotat... :-) Förutom att du verkar ha färre nässlor än jag hade så har du samma sorts växtlighet.

Skräppan är den med stora blad och höga blomstjälkar, där fröerna blir bruna. Den har en morotsliknande rot och den och nässlorna har varit svårast för mig, troligtvis för att det ligger fröer i jorden och gror.

Jag använder inte traditionella bekämpningsmedel själv, men en granne försökte med RoundUp på sitt skräppfält och det funkade inte ens i de dubbla doser han använde. Dessutom är det ofta fröerna som orsakar nästa års ogräsodling, och då är man inne i träsket att kemibehandla grönsaksodlingarna under flera år.

Så här gjorde jag:

Första året kom jag till lotten när ogräsen hade gått i frö ungefär som du har här. Inte bästa läget... Fröerna bidrar till nya plantor nästa år. Jag slog av alla blomställningar med lie och lade dem i det som blev längst ned i komposten. Den täckte jag med pressenning, det grodde faktiskt inte.

Sedan grävde jag upp alla "morötterna" och alla andra rötter där jag ville odla. Grannen ville ha några kilo, i hennes land äter man sådana. Men jag grävde inte överallt, för jag lade geotextilduk (och pressenningsdukar där jag inte hade duk) som gångar mellan odlingsbäddar där jag var mer noggrann med att få upp rötter. Att begränsa odlingsbäddarna var bra, då kunde jag koncentrera mig på dem och göra dem höga och välmående också.

Att inte ha öppna bäddar överallt och att täcka där man inte vill ogräsrensa är receptet för att undvika att hamna i supergrävande varje år och att slippa hamna i bekämpningsmedelscirklar där man ska odla ätbart.

Första odlingssäsongen frösådde jag inget, satte plantor och bärbuskar och sådde mycket potatis, jordärtskocka, lök. De kunde konkurrera bra med de frö från skräppa mm som grodde. Moroten försvann. Man ska odla starka växter första året.

Efter odlingssäsongen var jag noga med att gräva upp bäddarna innan ogräsplantor gick i frö. Ganska bra blev det med mycket rens som blev bra kompost. Mängder av potatis och annat skördade jag. Efter skörd och lätt uppgrävning hällde jag i mängder av färsk stallgödsel i bäddarna med tanke att det skulle ge också de oönskade fröerna en match.

Nästa år försökte jag mig på lite känsligare grönsaker; spenater, mangold, morötter, kål mm.
          Funkade faktiskt! Men samma år började grannen odla jättebalsaminer. Nästa år hade jag betydande skörd av dessa... de är vackra och roliga, blev hos mig 2 meter höga med fröer som smällde iväg. Lätta att ta upp. litet rotsystem, men tar enorma resurser av jorden... Blir dock bra kompost.

Att täcka ställen man inte odlar, att gräva begränsade bäddar som man håller koll på och utvidgar så småningom, att odla starka växter i början är receptet tycker jag. Och att uppskatta att man får stor kompost gjord på eget ogräsrens...

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 02:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon