Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitlökstråden säsongen 12/13 - A Sense Of Garlic
          masa
          Inlägg 12-09-2012, 11:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

CITAT (Preussen @ 12-09-2012, 10:55) *
          Mig veterligen är även blomsterlandet privatägt. whistling.gif ont om statliga handelsträdgårdar angel_not.gif
          Sen är många som jobbar på stormarknader ej alltid så kunniga, det gäller även bygg. Bra att du försökte och ej genomförde köp när du ej fick svar. Enkelt är det som så att om vi köper skrafs ( läs Casablanca ) så kommer affärer att fortsätta sälja skrafs. Om vi godtar deras okunskap så kommer affärer ej utbilda sin personal.

Att det bästa finns i Skåne vet vi redan coolgleam.gif

Jag förstår inte detta skällande på Casablanca. Ge den fler chanser, hos mig är den en av de bästa artichoke-lökarna.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 12-09-2012, 12:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Jag hoppas Blomsterlandet har bättrat sig i år! De sättlökar jag tittade på i fjol såg ut som om de sparats ett extra år. Klyftorna kändes lite mjuka och såg sjuka ut. Men priset var präktigt.

Inför säsongen 2012-2013 har vi igen blivit lite klokare. Vi har nu odlat 90 vitlökar uppdelade på 3 pallkragar i flera år. Sorten är ursprungligen från Estland. Den är rödskalig, god och mycket hållbar. (Odlas Preussen, som har fått ett provex. kallar den Estnisk Röd.)
          De senaste 3 åren har vi vägt skörden och räknat ut medeltal för de 3 pallkragarna för att kunna förbättra resultaten. 2010 var skörden 3100 g, 2011 var den 4600 g och i år 5000 g. (Rekordlöken i år vägde 110 g, men sorten ger i allmänhet inga jättelökar.)
          Varje år har vi valt ut de största klyftorna som sättlök. Största skillnaden mellan 2011 och i år är att vi flyttat en av pallkragarna från ett skuggigt ställe till samma soliga plats som de andra två. Det var bra! Störst skörd i år, och störst medeltal på lökarnas vikt, gav 2 Hasselfors odlingslådor, där alltså jorddjupet är högre än i 2 pallkragar på varann. Alla har gödslats rikligt både vid sådden med kogödsel och benmjöl och i april-maj med Algomin. Att gödsla med vedaska verkade inte ha någon effekt. Gräsklipp kring lökraderna i maj-juni verkade vara bra.
          Ett mysterium är resultatet i år i Hasselforslådan: vissa av lökarna är rekordstora, flera andra är pyttesmå. Variationen 110 g - 25 g (M=59,83 g) har vi inte haft tidigare. Har någon en teori om hur vi kan undvika det nästa säsong?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Preussen
          Inlägg 12-09-2012, 13:36
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (masa @ 12-09-2012, 12:43) *
          Jag förstår inte detta skällande på Casablanca. Ge den fler chanser, hos mig är den en av de bästa artichoke-lökarna.

39:95 kr för dem är för mycket. Halva priset och instruktioner om att de blir bäst efter 2 år hade tystat mig.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 12-09-2012, 13:41
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 12-09-2012, 13:20) *
          Jag hoppas Blomsterlandet har bättrat sig i år! De sättlökar jag tittade på i fjol såg ut som om de sparats ett extra år. Klyftorna kändes lite mjuka och såg sjuka ut. Men priset var präktigt.

Inför säsongen 2012-2013 har vi igen blivit lite klokare. Vi har nu odlat 90 vitlökar uppdelade på 3 pallkragar i flera år. Sorten är ursprungligen från Estland. Den är rödskalig, god och mycket hållbar. (Odlas Preussen, som har fått ett provex. kallar den Estnisk Röd.)
          De senaste 3 åren har vi vägt skörden och räknat ut medeltal för de 3 pallkragarna för att kunna förbättra resultaten. 2010 var skörden 3100 g, 2011 var den 4600 g och i år 5000 g. (Rekordlöken i år vägde 110 g, men sorten ger i allmänhet inga jättelökar.)
          Varje år har vi valt ut de största klyftorna som sättlök. Största skillnaden mellan 2011 och i år är att vi flyttat en av pallkragarna från ett skuggigt ställe till samma soliga plats som de andra två. Det var bra! Störst skörd i år, och störst medeltal på lökarnas vikt, gav 2 Hasselfors odlingslådor, där alltså jorddjupet är högre än i 2 pallkragar på varann. Alla har gödslats rikligt både vid sådden med kogödsel och benmjöl och i april-maj med Algomin. Att gödsla med vedaska verkade inte ha någon effekt. Gräsklipp kring lökraderna i maj-juni verkade vara bra.
          Ett mysterium är resultatet i år i Hasselforslådan: vissa av lökarna är rekordstora, flera andra är pyttesmå. Variationen 110 g - 25 g (M=59,83 g) har vi inte haft tidigare. Har någon en teori om hur vi kan undvika det nästa säsong?

Bara lite oklart för mig, tar ni de största klyftorna från olika lökar eller tar ni de största klyftorna från de största lökarna?
          Kan rekommendera din estniska lök. Fortsätt odla den, när jag fått ny jord vill jag ha fler:_)

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 12-09-2012, 14:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Nja Preussen, vi är kanske inte helt konsekventa. Vi väljer lökar som ser allmänt präktiga ut, dvs stora lökar med flera stora klyftor. Från dem väljer vi de största klyftorna. Har de någon liten inklämd klyfta hamnar den i grytan istället.

Vår estniska vitlök är nu också exporterad till Skottland. Få se hur den klarar sig där.
          Roligt att du är nöjd med ditt experiment.

Och intressant vad masa skrev om vitlöksvarianter och deras genetik.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Preussen
          Inlägg 12-09-2012, 16:13
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 12-09-2012, 15:12) *
          Nja Preussen, vi är kanske inte helt konsekventa. Vi väljer lökar som ser allmänt präktiga ut, dvs stora lökar med flera stora klyftor. Från dem väljer vi de största klyftorna. Har de någon liten inklämd klyfta hamnar den i grytan istället.

Vår estniska vitlök är nu också exporterad till Skottland. Få se hur den klarar sig där.
          Roligt att du är nöjd med ditt experiment.

Och intressant vad masa skrev om vitlöksvarianter och deras genetik.

Det är precis så man ska göra, stora klyftor från stora lökar. Var oklart om ni gjorde eller tog stora klyftor från alla lökar, det kunde varit en del i förklaringen till varför storleken varierade i en pallkrage.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Scout
          Inlägg 13-09-2012, 12:16
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

CITAT (masa @ 12-09-2012, 12:43) *
          CITAT (Preussen @ 12-09-2012, 14:36) *
          39:95 kr för dem är för mycket. Halva priset och instruktioner om att de blir bäst efter 2 år hade tystat mig.
          Håller med Preussen. En oerfaren genomsnittsodlare som köper vitlöksutsäde i affären, planterar och skördar vitlökar stora som en tumme (alltså mycket mindre än utsädet) kommer att känna sig misslyckad och lurad. Stor risk att personen aldrig odlar vitlök igen.

Casablancautsäde 100g/3lökar gav skörd på ~13g/lök. Vigor, Leningradskij och Siberian red odlades under samma förhållanden i raderna brevid, där både utsäde och skörd höll ~100g/lök, alla sorter sådda samtidigt. Antingen är utsädeskvaliteten, storleken eller sorten som saluförs under namnet casablanca raktigenom usel. Om nu sorten är bra så kan de väl sälja bättre utsäde av den och till ett rimligare pris.

Blir inte resultatet bra första året är det ändå rätt ovärt. Få är intresserade av att lägga flera år på att förbättra utsädet. Upplagt för besvikna kunder. Prova gärna själv att köpa ett litet 3pack och utvärdera, vore kul att höra hur de blir i proffsodling år ett.

Citera
          masa
          Inlägg 14-09-2012, 09:00
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Scout @ 13-09-2012, 13:16) *
          Håller med Preussen. En oerfaren genomsnittsodlare som köper vitlöksutsäde i affären, planterar och skördar vitlökar stora som en tumme (alltså mycket mindre än utsädet) kommer att känna sig misslyckad och lurad. Stor risk att personen aldrig odlar vitlök igen.

Casablancautsäde 100g/3lökar gav skörd på ~13g/lök. Vigor, Leningradskij och Siberian red odlades under samma förhållanden i raderna brevid, där både utsäde och skörd höll ~100g/lök, alla sorter sådda samtidigt. Antingen är utsädeskvaliteten, storleken eller sorten som saluförs under namnet casablanca raktigenom usel. Om nu sorten är bra så kan de väl sälja bättre utsäde av den och till ett rimligare pris.

Blir inte resultatet bra första året är det ändå rätt ovärt. Få är intresserade av att lägga flera år på att förbättra utsädet. Upplagt för besvikna kunder. Prova gärna själv att köpa ett litet 3pack och utvärdera, vore kul att höra hur de blir i proffsodling år ett.

Om man köper vitlökutsäde i trädgårdsbutiker, kan man vara ganska säker på att löken inte kommer från samma plats där man själv bor, detta gäller också vitlök i livsmedelsbutiker.

När en vitlök flyttas från en annan klimatzon eller kanske t.o.m. från andra sidan ekvatorn med omkastade årstider, då kan man förvänta sig att den beter sig lite underligt första året. Vitlöken behöver helt enkelt tid att acklimatisera sig.

Ett exempel: För ett antal år sedan fick jag en vitlök från Argentina i månadsskiftet maj-juni. Jag planterade direkt. Lökarna blev sködefärdiga i stort sett samtidigt med de höstplanterade. Skörden var häpnadsväckande, på den korta tiden hade alla klyftorna utvecklats till lökar som var minst lika stora som den ursprungliga löken. Sedan är det en annan femma att jag aldrig mer har lyckats så bra med denna sorten, vare sig med höst- eller vårplantering.

Med detta vill jag säga att man aldrig skall döma ut en vitlök efter en säsongs odling.

Citera
          Preussen
          Inlägg 14-09-2012, 16:20
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (masa @ 14-09-2012, 10:00) *
          Om man köper vitlökutsäde i trädgårdsbutiker, kan man vara ganska säker på att löken inte kommer från samma plats där man själv bor, detta gäller också vitlök i livsmedelsbutiker.

När en vitlök flyttas från en annan klimatzon eller kanske t.o.m. från andra sidan ekvatorn med omkastade årstider, då kan man förvänta sig att den beter sig lite underligt första året. Vitlöken behöver helt enkelt tid att acklimatisera sig.

Ett exempel: För ett antal år sedan fick jag en vitlök från Argentina i månadsskiftet maj-juni. Jag planterade direkt. Lökarna blev sködefärdiga i stort sett samtidigt med de höstplanterade. Skörden var häpnadsväckande, på den korta tiden hade alla klyftorna utvecklats till lökar som var minst lika stora som den ursprungliga löken. Sedan är det en annan femma att jag aldrig mer har lyckats så bra med denna sorten, vare sig med höst- eller vårplantering.

Med detta vill jag säga att man aldrig skall döma ut en vitlök efter en säsongs odling.

Så sant så. Men exakt var framgår det på förpackningen att det är så man ska se på odlandet av vitlök?
          Det är även skillnad på om jag tar med mig eller själv på annat sätt införskaffar vitlök från andra delar av världen än att man köper en vitlök där det inte står någonting om att det kan förhålla sig så.
          Håller med scout om att dåligt utsäde, eller om du vill, utsäde utan tydlig information kan få människor att strunta i att odla.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 21-09-2012, 14:29
          Länk hit: #30

Medlem

Igår tog jag och förberedde pallkragarna jag ska odla bulbiller i. Jag grävde ner jord från sysav, benmjöl och aska. Grävde djupt så att jorden luckrades upp rejält. Sådd blir det inte på ett tag i varje fall. Nästa steg blir att förbereda landet för löksådden. Just nu växer där störbönor men de sjunger på sista refrängen. Rötterna låter jag vara kvar och sen vänder jag ner torvblandad hästgödsel, benmjöl och aska. Hur förbereder ni era land och vilken förgröda tycker ni är bäst?

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 06-10-2012, 11:17
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

Jag har köpt vitlök från Weibulls. Den är endast märkt med Allium sativum - hur vet jag vilken sort det är?

Citera
          masa
          Inlägg 06-10-2012, 13:38
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Ålgryte @ 06-10-2012, 12:17) *
          Jag har köpt vitlök från Weibulls. Den är endast märkt med Allium sativum - hur vet jag vilken sort det är?

Fråga Weibulls - vet dom inte, ge den ett eget namn. Odla den minst två säsonger, blir resultatet inte bra, köp någon annan sort.

Citera
          Preussen
          Inlägg 12-10-2012, 13:17
          Länk hit: #33

Medlem

Trädgårdspaletten i Malmö säljer thermidrome och cledor som utsäde för 14 kr/st. Ett bra pris för behandlat utsäde.

Redigerat av Preussen: 15-10-2012, 16:15

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 21-10-2012, 19:22
          Länk hit: #34

Medlem

Har förberett landet där vitlöken skall sättas. Även pallkragarna där bulbillerna ska sättas är preparerade. När sådd sker vet jag inte. Vädret är väldigt milt här nere i södern. Hur har ni andra det gällande vitlöksådd?
          Läs gärna mer på min blogg www.postannelund.chilipeppar.se

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 27-10-2012, 13:39
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

Nu har jag precis fått ner vitlöksklyftorna i jorden. Det var nog i sista sekunden. Jordskorpan var hård och isig men under den var jorden ok.

När jag delade lökarna som är från årets egna skörd noterade jag att några av klyftorna var jättestora. De största ägde 18 gr och många vägde 14-16 gr. Sen så fanns det så klart supermånga runt 10 gr och även mindre.
          De mindre åker i grytan och jag ska försöka lägga in några, mums. Sorten jag satte nu är Vigor.

Är det någon här som brukar lägga in vitlök, i så fall hur, och hur lång är hållbarheten?

Citera
          Preussen
          Inlägg 27-10-2012, 21:21
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (ingaröbo @ 27-10-2012, 14:39) *
          Nu har jag precis fått ner vitlöksklyftorna i jorden. Det var nog i sista sekunden. Jordskorpan var hård och isig men under den var jorden ok.

När jag delade lökarna som är från årets egna skörd noterade jag att några av klyftorna var jättestora. De största ägde 18 gr och många vägde 14-16 gr. Sen så fanns det så klart supermånga runt 10 gr och även mindre.
          De mindre åker i grytan och jag ska försöka lägga in några, mums. Sorten jag satte nu är Vigor.

Är det någon här som brukar lägga in vitlök, i så fall hur, och hur lång är hållbarheten?

Härligt. Själv avvaktar jag lite till. Får se om det erbjuds tid nästa helg.
          Vad var det för sort, dina egenskördade? Vissa sorter sätter dubbelklyftor.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 27-10-2012, 21:55
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

Vigor var dom riktigt stora klyftorna från egen skörd.
          Satte även Cledor från egen skörd men de var förhållandevis väldigt fjuttiga i storlek.

Vad menas med dubbelklyfta, är det bra, vanligt, eller ovanligt att få det?

Citera
          Preussen
          Inlägg 28-10-2012, 07:41
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (ingaröbo @ 27-10-2012, 22:55) *
          Vigor var dom riktigt stora klyftorna från egen skörd.
          Satte även Cledor från egen skörd men de var förhållandevis väldigt fjuttiga i storlek.

Vad menas med dubbelklyfta, är det bra, vanligt, eller ovanligt att få det?

Det innebär att i en klyfta finns det två eller flera groddar. De har helt enkelt växt ihop och ej bildats som enskilda klyftor. Om det är bra eller dåligt? Oftast får du två mindre lökar i konstig form som inte blir så bra att ta utsäde av. Ska du äta dem själv kan ju det kvitta, de har ändå sina smakegenskaper kvar. I vissa fall, om man har tur, kan man ändå få två stora lökar bredvid varandra.
          Har aldrig odlat vigor så jag vet inte om det finns risk för dubbelklyftor på dem men utgår från att de inte har det problemet. De är en artichoke, dvs typ 1 och de har inte det problemet.
          Du kan läsa mer på min blogg om hur man identifierar dubbelklyftor, finns egen "tagL" i ämnet. Om du väl satt dem i jorden kommer du att märka det till våren då det kommer upp två vitlökar på samma ställe.

Redigerat av Preussen: 28-10-2012, 07:49

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 30-10-2012, 16:26
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

I söndags spettade jag ner mina vitlöksklyftor. 3-5 cm tjäle redan efter ett par dagars frost.
          Lilla handspaden var bara löjlig, utan jag fick ta stora spaden som jag kunde bända loss skorpan med. Sedan var det bara att peta ner klyftorna och klappa tillbaka jordskorpan.
          Men nu ska det väl bli vitlök nästa sommar. Jag satte rätt mycket, för att bygga upp mitt förråd. Jag är van att vara självförsörjande på vitlök.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Preussen
          Inlägg 31-10-2012, 10:12
          Länk hit: #40

Medlem

I helgen, om tid och vid möjlighet får jag sätta vitlöken. Än så länge är det ingen ko på isen, öresund håller tjälen borta och djupbädden är i bra trim.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera

11 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon