Imorse gjorde jag en obehaglig upptäckt. En stor svartspräcklig snigel hade gömt sig i ett fat som min lilla nyss rotade fikonstickling stog på. Jag tog snabbt kål på den såklart men nu mot kvälle börjar midre trevliga tankar dyka upp. Tänk om snigeln lagt ägg i mina krukor? Alla vxterna är sådana som jag håller på att skola in, ute på dagarna och inne på nätterna. Såg även att det fanns snigelspår på min Dendrobium Kingianum och en bonsai, Serissa Foetida. Vill definitivt inte ha sniglar inne i lägenheten! Har en sambo att tänka på också som har känslig elektronik bredvid fönsterbrädet som vi självklart vill skydda mot sniglar. Jag har Provadopinnar och Pyrex. Kan jag använda detta mot eventuella småsniglar i jorden, och framför allt äggen som den kan ha lagt under natten? Har läst att det hjälper inte mycket till att plantera om, dessutom är fikonet alldeles för litet för omplanering just nu.
Tanken på en snigelinvasion inomhus är mycket otrevlig. Till saken ska sägas att sniglarna har lyckats klättra upp på balkongen som ligger ialla fall två meter över marknivå och inga stöttepelare eller liknande. De måste ha kommit upp från marken via väggen. Funderar på att köpa snigelmedel och strö ut under balkongen. Trodde man skulle slippa sniglar såpass högt över marken.
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
|