Imorse gjorde jag en obehaglig upptäckt. En stor svartspräcklig snigel hade gömt sig i ett fat som min lilla nyss rotade fikonstickling stog på. Jag tog snabbt kål på den såklart men nu mot kvälle börjar midre trevliga tankar dyka upp. Tänk om snigeln lagt ägg i mina krukor? Alla vxterna är sådana som jag håller på att skola in, ute på dagarna och inne på nätterna. Såg även att det fanns snigelspår på min Dendrobium Kingianum och en bonsai, Serissa Foetida.
Vill definitivt inte ha sniglar inne i lägenheten! Har en sambo att tänka på också som har känslig elektronik bredvid fönsterbrädet som vi självklart vill skydda mot sniglar.
Jag har Provadopinnar och Pyrex. Kan jag använda detta mot eventuella småsniglar i jorden, och framför allt äggen som den kan ha lagt under natten?
Har läst att det hjälper inte mycket till att plantera om, dessutom är fikonet alldeles för litet för omplanering just nu.
Tanken på en snigelinvasion inomhus är mycket otrevlig. Till saken ska sägas att sniglarna har lyckats klättra upp på balkongen som ligger ialla fall två meter över marknivå och inga stöttepelare eller liknande. De måste ha kommit upp från marken via väggen. Funderar på att köpa snigelmedel och strö ut under balkongen. Trodde man skulle slippa sniglar såpass högt över marken.
Mitt förslag är att du lyfter ut varje växt i handen och går igenom om där finns sniglar och ägg. 1 snigel gör inget om du nu haft ihjäl den, även om jag tror att just den snigel var en pantersnigel, o dessa har jag faktiskt själv haft 2 stycken överlevandes en hel vinter, runt övervintrarna av växter. UTAN att den gjort nån som helst skada också.
Fast jag vill inte ha sniglar på fönsterbrädan i vardagsrummet, hur harmlösa de än är;)
Jag kan kolla en hel del efter ägg men inte alla, det finns en del växter som är för stora för att göra så och andra som är nyligen rotade sticklingar med rotsystem som är alldeles för känsliga för att tas upp ur krukan hur försiktig jag än är:(
Det måste väl finnas något typ Provadoliknande eller Pyrex som man kan vattna med eller göra annat för att ta kål på sniglar och ägg?
Åsa, mälardalen zon 2
02-09-2012, 11:29
Nej finns ju inga såna medel. (och de du nämner har ingen effekt på sniglar överhuvudtaget)
Finns ju de där blå kornen som sniglarna dör av när de äter + det finns ju nematoder men det är ju rätt dyrt + jag tror nematoderna bara kan ta sig in i kläckta sniglar inte ägg.
Så det är verkligen enda metoden att lyfta? Ser jag äggen när jag lyfter eller kan de gömma sig? Kan jag förhindra kläckning genom att dra ner på vattningen för de växterna som tål det? Vill vara 100% eftersom en del av växterna är bortlovade åt familj och vänner som som måste få dem på fredag när jag åker hem till Göteborg!
Antar att de känsliga får finna sig att att bli störda då, för någon inomhuskoloni för sniglar är jag inte intresserad av!
Eva i Skåne
02-09-2012, 19:03
Jag förstår absolut din oro och olustkänsla, men jag har svårt att tänka mig att sniglar etablerar sig inomhus.
Dessutom vore det väl maximal otur om en enda snigel som klättrat på väggen upp till din balkong skulle lägga ägg i dina blomkrukor. Var det växter som står inne som du såg spår på?
Jag tycker som Cilla att det låter som en pantersnigel och ingen mördarsnigel, men på balkong eller inne vill man såklart inte ha någondera sorten.
Jag har inga råd att komma med men jag hade nog blundat och tänkt att "en gång är ingen gång"
Håller tummarna för dig och dina växter
Har kollat alla krukorna i det fönstret nu. Inte hittat några ägg men dock spår efter snigel. Puh.
Ingen inskolning för resten av växterna utan bara rakt brutalt in när det blir dags. Får ta sambon till hjälp med att snigelkolla resten av krukorna. Hittade en pytteliten på balkonggolvet nu när jag var ute och vände upp och ner på allting. Dessutom har jag hittat en död i det vattenfyllda fatet till min passionsblomma när jag tömde det efter regn.
Tur att jag har löfte om att få med mig snigelgift (järnsulfat) upp igen när jag varit hemma i Göteborg.
Trodde aldrig man skulle få snigelproblem på balkong:(
Tack för all hjälp!
Hej
Du kan klistra stenpapper på vägg balkongen och när Försöker snigel klättring på vägg, dan ska dö, och finns koppar på jordbruks butiker.
Obs
Ett uns av förebyggande är bättre än tusen behandling
H.Bassam
Det är inte ovanligt att få med sniglar in från uteväxterna.
Vinbärssnäckan den klarar att leva länge inomhus.
De slemimmiga har det mycket svårt i våra torra luft, snigeläggen likaså.
Enklast är snigelgift de små blå kornen. De är bara giftiga för sninglar ...
Tanke när du "skolar" ha lite sniglegift på kruk fatet.
Sniglarna är mest aktiva då luften är fuktig. Natten när "daggen faller".
Nu ligger det små blå korn på jorden i alla krukorna. Jag har inte sett någon snigel på ett par dagar, otroligt skönt. Men jag håller fortfarande utkik efter eftersläntrare.
zaaritha
22-09-2012, 19:42
Ja---tyvärr dödas pantersniglar i onödan, eftersom de inte alls
kan jämföras med "mördarsnigel", även vanliga skogssniglar
dödas, tyvärr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.