Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sår ni perenner? och har ni fattat hur lätt det är?
          Micka
          Inlägg 16-01-2013, 09:42
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 40 869

Den här tråden har visst avstannat lite men jag tar gärna upp den igen.
          Har sått mycket olika träd, perenner och buskar under åren. En del lyckade andra inte. Något jag försökt mig på är porslinsanemon men det har inte lyckats. Fick svaret här av Kerstin, de var troligtvis för gamla? Var får man tag på färska frön om man inte känner någon som har? Har köpt frön vid ett par, tre tillfällen men de har aldrig grott. Tips rolleyes.gif

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 16-01-2013, 10:39
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

CITAT (Micka @ 16-01-2013, 09:42) *
          Har sått mycket olika träd, perenner och buskar under åren. En del lyckade andra inte. Något jag försökt mig på är porslinsanemon men det har inte lyckats. Fick svaret här av Kerstin, de var troligtvis för gamla? Var får man tag på färska frön om man inte känner någon som har? Har köpt frön vid ett par, tre tillfällen men de har aldrig grott. Tips rolleyes.gif

Hej och Välkommen Micka!
          Roligt att du har hittat hit yes.gif
          Att få frön av Porslinsanemon till gro har visat sig går lättast med färska frön. Har själv prövat ett flertal gånger med köpta och inget har grott.
          http://helenstrdgrd.blogspot.se/2010/10/sa...nemonopsis.html

Mitt förslag är att du frågar här på forumet under senhösten. Med lite tur är det någon som har några frön över.

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 16-01-2013, 10:41
          Länk hit: #43

Gäster

CITAT (Micka @ 16-01-2013, 09:42) *

Jag har köpt frö till anemonopsis (porslinsaemon) från Gardens North. Hon säljer m"fuktförpackade" så att de inte ska torka ut före sådd. De har grott bra. Jag köpte också frö till vit porslinsanemon från Jelitto förra året, och de grodde också jättebra. De behöver en kallperiod eftar sådd, så nu är en bra tid att köpa smile.gif

Citera
          Micka
          Inlägg 16-01-2013, 13:30
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 40 869

Hej och tack för bra tips!
          Det går såklart köpa en färdig planta men det är ju så mycket roligare när man dragit upp de små raringarna själv rolleyes.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-01-2013, 14:24
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Lycka till med porslinsanemonen. Du har fått bra råd om var du kan hitta färska frö.Jag lyckades inget vidare med torra gamla.Men fick upp flera st med frö från GN.smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Bassam
          Inlägg 16-01-2013, 22:36
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Ibland kan man köpa frö från bra butik men de gror inte , på grund att finns sjukdom i frö, förbjuden att frö gror, och ofta man säger till sig själv att han odla dem på fel sätt.
          H.Bassam

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-02-2026, 06:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon