Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var Jesus möjligen gift?
          pejori
          Inlägg 19-09-2012, 13:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Bryr mig inte heller om han var gift eller homo. tummenupp.gif
          Hans liv, hans val. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-09-2012, 14:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

detta är heller ingen nyhet,har i många år intresserat mig för jesus och hans samtid samt den tidiga kristendomen,läste redan på 70-talet böcker om jesu liv och antagandet att han var gift.
          Döda havsrullarna som upptäcktes 1974 ger en annan bild än den kyrkan ger.
          Bibeln sattes samman av olika evangelier som pusslades ihop så det skulle passa bilden av en messias,
          evangelier som inte passade in skrotades och förbjöds.
          det är alltså en fragmentarisk och falsk bild av jesu liv som framställs i nya testamentet.
          man skall alltså skilja mellan den verklige jesus och den kristna Kristusbilden som framställs i Bibeln.
          verklighetens Jesus var med all säkerhet gift,troligen med Maria Magdalena,han hade barn,han hade syskon.
          hans mor,Maria var havande när josef gifte sig med henne,jesus far var en grekisk legosoldat i romersk tjänst,finns belagt i romerska dokument.
          T.o.m korsfästelsen ifrågasätts i ny forskning.
          dock finns belagt att jesus existerat,han var en profet liksom t.ex johannes döpare,men han företrädde en judisk trosinriktning som kallades esseerna.om dessa kan man bl.a läsa om i dödahavsrullarna.
          Kyrkan har använt jesus som bild för Kristus,guds son, i sin strävan efter en bild av en perfekt människa,ren,ogift och moraliskt högstående.
          Kan så vara,man kan tro på bibeln om man vill eller koranen eller Tora eller någon annan av jordens cirka 200 religioner.
          man kan givetvis också ifrågasätta ny forskning,gamla dokument som ifrågasätter bibeln eller andra historiska källor som framförallt katolska kyrkan i alla tider förföljt och förbjudit.
          en intressant bok att läsa är från 2006,Jesusskrifterna av Michael Baigent,religionshistoriker och forskare.
          där framförs många intressanta teorier och historiska sanningar. ulf

Citera
          silos
          Inlägg 19-09-2012, 14:33
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 09:56) *
          Men varför ska jag skämmas?

Jag kopierar Fru Trädgårdstomte: "Dock borde man, givet Jesus kärleksbudskap, kunna förmoda att han tyckte att all kärlek är vacker kärlek."

Stintan,det var felaktigt att skriva att du borde skämmas och jag ber om ursäkt för det! Det är ju jag själv som behöver skämmas!

Men jag tänkte att inte kan Jesus vara gay!

Jesus älskar ALLA människor,men han tycker inte om allas beteende!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-09-2012, 14:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (malarmaster @ 19-09-2012, 15:09) *
          detta är heller ingen nyhet,har i många år intresserat mig för jesus och hans samtid samt den tidiga kristendomen,läste redan på 70-talet böcker om jesu liv och antagandet att han var gift.
          Döda havsrullarna som upptäcktes 1974 ger en annan bild än den kyrkan ger.
          Bibeln sattes samman av olika evangelier som pusslades ihop så det skulle passa bilden av en messias,
          evangelier som inte passade in skrotades och förbjöds.
          det är alltså en fragmentarisk och falsk bild av jesu liv som framställs i nya testamentet.
          man skall alltså skilja mellan den verklige jesus och den kristna Kristusbilden som framställs i Bibeln.
          verklighetens Jesus var med all säkerhet gift,troligen med Maria Magdalena,han hade barn,han hade syskon.
          hans mor,Maria var havande när josef gifte sig med henne,jesus far var en grekisk legosoldat i romersk tjänst,finns belagt i romerska dokument.
          T.o.m korsfästelsen ifrågasätts i ny forskning.
          dock finns belagt att jesus existerat,han var en profet liksom t.ex johannes döpare,men han företrädde en judisk trosinriktning som kallades esseerna.om dessa kan man bl.a läsa om i dödahavsrullarna.
          Kyrkan har använt jesus som bild för Kristus,guds son, i sin strävan efter en bild av en perfekt människa,ren,ogift och moraliskt högstående.
          Kan så vara,man kan tro på bibeln om man vill eller koranen eller Tora eller någon annan av jordens cirka 200 religioner.
          man kan givetvis också ifrågasätta ny forskning,gamla dokument som ifrågasätter bibeln eller andra historiska källor som framförallt katolska kyrkan i alla tider förföljt och förbjudit.
          en intressant bok att läsa är från 2006,Jesusskrifterna av Michael Baigent,religionshistoriker och forskare.
          där framförs många intressanta teorier och historiska sanningar. ulf

Intressant att du delar ett av mina intressen. De första Döda havsrullarna hittades faktiskt redan 1947. Årtalet är kanske mindre intressant, men jag studsade för ditt eftersom jag skrev ett större arbete om dem i religionskunskapen redan på högstadiet i mitten på 60-talet.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 19-09-2012, 15:04
          Länk hit: #25

Gäster

Stort tack för boktipset ....... läser mer än gärna om det hela, men inte det som inte har något förankrad till det man har hittat.
          Har ni läst Josepfus bok? Han skrev ner sina minnen ca 70 år efter Jesus död. Han bodde vid en av portatna till
          Jerusalem, om jag nu mins fel...... Fick läsa denna bok ca. 12 år sedan och texten var fr. 166-1700 talet, men rätt lätt ändå läsa den. ........

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-09-2012, 15:13
          Länk hit: #26

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Myosotis @ 19-09-2012, 10:09) *
          Nu förstår jag dig inte alls silos. Har du sådana fördomar? Det tror jag inte Jesus skulle uppskatta.

Jesus levde i mellanöstern, och dessutom för tvåtusen år sedan. Jag misstänker att hans värderingar skulle anses en aning förlegade idag rolleyes.gif

För övrigt undrar jag om Jesus var ett unikt namn på den tiden? Annars kan det ju ha varit vilken Jesus som helst som råkat vara gift.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-09-2012, 15:34
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

aqua,du har helt rätt,vet inte var jag fick årtalet ifrån.de första rullarna upptäcktes 1945,kom till forskarnas kännedom 1947,sedan undersöktes området och fler rullar hittades under 50-talet i flera olika grottor.

ugglemormor,tack för lästipset.
          har du läst de gnostiska evangelierna,de som inte kom med i bibeln,elaine pagels är författarinna,finns på svenska.
          likaså finns en komplett översättning av Dödahavsrullarna på svenska,robert Eisenman/robert wise,titel:rösterna ur DödaHavsrullarna.

sedan som avslutning på frågan huruvida jesus var gift vill jag citera Fillippus-evangeliet :
          " och följeslagerska till Frälsaren är Maria Magdalena.Kristus älskade henne mer än alla lärjungar och han hälsade henne med en kyss på hennes mun flera gånger"

på denna tid var följeslagare och hustru samma....
          de gnostiska evangelierna är skrivna under första århundradet,många av dem av jesu lärjungar,alltså ögonvittnesskildringar.de ger en helt annan bild av jesus,hans lära och framförallt hans budskap än vad bibeln ger. Ulf

Citera
          xlxl67
          Inlägg 19-09-2012, 17:00
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Idag krävs det mängder med bevis för att nya rön skall anses äkta om det så bara är 50 år tillbaka.
          Ska EN "papyrusslapp" från "300-talet" verkligen kunna betyda något som helst av värde?
          Papperslappen ser väldigt fräsch ut får man säga o väldigt oskadd också... rolleyes.gif
          Inte ens brev från 1800-talet skrivna av världens mäktigaste personer brukar vara så välbevarade...

Ser ut mer som en nyhet från en ding ding värld...för att uttrycka mig diplomatiskt

Aporopå homosexualitet långt bak i tiden läs om Sapfo:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Sapfo

Var nog vanligare än man kan tro. Väntar vidare på 2000 år gammal papyrusrulle med text typ: Jesus sa till dem, 'Min man'... smile.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 19-09-2012, 18:22
          Länk hit: #29

Gäster

Malarmaster,
          Jo, en del av det du nämner har jag läst, men skrev upp de, ifall jag nu rotar bland böckerna igen.
          Nu är det ett tag sedan jag läste en hel del böcker och visst känner jag igen citatet som du skrev om Jesus och Maria Magdalenas samvaro, vilket retade upp en del av apostlarna.

Har du läst om det som sägs att Jesus levde i ett avskilt kloster efter sin sk. Död? och att det var en av lärjungarna som hjälpte Maria M. över till nuvarande frankrike där hon i sin tur fortsatte att tala om det hon lärt sig under åren med Jesus? Det finns visst heliga platser som folk där känner till?

Jag grunnar som en galning att komma ihåg bokens namn, men jag har den inte själv. En del av Jesus barn nämns också, en dotter och 2 söner.

De har gjort experiment om hur kunde Jesus bära det stora korset och kommit fram att det var en omöjlighet att ensam orka bära den.
          Det gick en del intressanta program just om allt detta, inte enbart om Jesus och programmen hade underlag just i dessa gamla skrifter. De var inte ute att förlöjliga detta, utan hitta mer substans och förståelse kring detta. Det är verkligen intressant att läsa om allt detta, samt att jag har läst en hel del om de 3 perioderna i Egyptens historia.
          Jag läser, men dömer inget o hur skulle man kunna göra det när man förstår vad det blev av kristendommen under de knappa 500 efter hans död. Prästernas beteende kan jag ta avstånd för att de använde detta som ett maktmedel mot folket och hur illa de har gjort sina medmänniskorna under så lång tid. Det räcker ju bara att läsa vanl. historia här i Europa att begripa vad det gjorde. ........ angel_not.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon