|
|
  |
Läsecirkel, Vad skulle ni tycka om det ? |
|
|
|
26-09-2012, 04:57
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Jag är helt inne på att vi läser den boken men avvaktar ett tag för att se om vi kanske kan få böckerna eller iaf lite bidrag ifall man vill ha sitt eget ex.
Bra om den som föreslår en bok kollar om den finns på bibliotek så att man inte behöver köpa den för att vara med.
Vi får dra upp riktlinjer vartefter vi kommer igång.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
26-09-2012, 10:30
|
Medlem

|
Tänkte skriva in lite om vad jag anser att vi kommit fram till hittills och så lite egna förslag.
Det är fritt fram för alla att ge tips på böcker , faktaböcker såväl som skönlitteratur. Kolla gärna att boken finns att låna på bibliotek , alla kanske inte vill köpa boken de intresserade av att läsa.
Kolla gärna också om det finns möjlighet att få några ex helt gratis eller med rabatterat pris . Trädgårdsböcker kanske Odla.nu kan bidra med.
Förslagen samlas i en lista som den/de som är intresserade kan välja i den listan bör nog ligga för sig på något sätt så den kan fyllas på , som visar vilka som pågår och som också gör det möjligt att bocka av vilka som är lästa redan
Det kan finnas flera böcker på G samtidigt om det finns intresse för det , alltså inga begränsningar till endasta en cirkel i taget .
Den vars bok väljs för läsning håller i cirkeln för sin bok och ger förslag på hur många kapitel/ vilka kapitel som det är lämpligt att läsa åt gången. Hur lång tid man har på sig att läsa ett avsnitt bestäms gemensamt av deltagarna.
Diskussionerna blir helt öppna i en tråd .
Redan lästa böcker " bockas av " så undviker vi dubbleringar och så gör vi det bl a lättare att söka efter vad som sas om en speciell bok.
Jag anser att det är möjligt att endast vara två tre stycken som läser samma bok men behöver vi ha begränsning uppåt i antal ?
Fler synpunkter / förslag ? Vill gärna att vi fixar med detta tillsammans .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
26-09-2012, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Anma @ 25-09-2012, 12:44)  Vad blir det för regler här? Kan jag hoppa på om jag ser att ni ska läsa en bok som jag tycker är intressant? Och låta bli de som jag inte intresserar mig för? Sådär tänker jag nog också göra. Jag börjar nog med att läsa vad ni andra skriver så får jag se om jag vill hänga på sen. Ungefär hur lång tid per bok kommer man att ha på sig? Jag tar mig inte till biblioteket så ofta, boken kan redan vara utlånad osv.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
26-09-2012, 17:39
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (mamamaggan @ 26-09-2012, 11:30)  Jag anser att det är möjligt att endast vara två tre stycken som läser samma bok men behöver vi ha begränsning uppåt i antal ? Fler synpunkter / förslag ? Vill gärna att vi fixar med detta tillsammans . En fördel med en läsecirkel på internet är just att antalet deltagare inte är lika avgörande som i det verkliga livet. Det blir aldrig trångt runt bordet. Jag tror att det kan fungera med allt från två personer och uppåt, det kan möjligen komma fram ännu fler goda idéer och infallsvinklar om flera deltar. Jag ser inte något behov av att begränsa antalet, i alla fall inte inledningsvis. Om en cirkel blir ohanterligt stor så kan den ju lätt delas i två trådar, om deltagarna vill det. I övrigt låter tankarna bakom upplägget av cirklarna bra, tycker jag. Detsamma att några är sugna på att följa trådarna, för att eventuellt lockas till att läsa böckerna. Låt oss inspireras av varandra!
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
26-09-2012, 17:55
|
Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 26-09-2012, 16:20)  Ungefär hur lång tid per bok kommer man att ha på sig? Jag tar mig inte till biblioteket så ofta, boken kan redan vara utlånad osv. Jag tror att man behöver åtminstone två veckor på sig innan cirkeln startar. Då hinner man till biblioteket (och de hinner ev beställa hem boken), bokhandeln, låna av bekanta eller beställa på internet. Sedan beror väl tempot på vilken bok det handlar om, ett kapitel i veckan kanske passar en faktabok medan det kan vara för lite för en skönlitterär bok. Är det bra att ha det upplagt som hur mycket vi ska läsa varje vecka? Om man lånar en bok på biblioteket behöver ju den lämnas tillbaka inom en viss tid, så jag kan tycka att det passar med ett veckomål.
Redigerat av Natur liv: 26-09-2012, 18:52
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
27-09-2012, 06:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2012, 18:23)  Har aldrig varit med i läsecirkel men det måste väl vara som IRL tycker jag.
Det är som Naturliv skriver . Man bestämmer en bok som alla läser och så diskuterar man vad man tycker om boken .
Sedan tänkte jag som sagt var att man kommer med förslag och så väljer vi vilken bok vi vill läsa.
Jag gillar det här med att diskutera för alla har egna uppfattningar om vad man läst och då får man nya vinklingar /infallsvinklar mot vad man själv uppfattat. Låter riktigt kul men kanske får inte böckera vara på för många sidor o sedan så måste man ju få lite tid på sig!
|
|
|
|
|
27-09-2012, 08:36
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag har redan läst köksträdgårdens historia, men jag tycker er idé är rolig med en cirkel så jag kan väl hänga på lite i diskussionen sen när ni startat.
--------------------
|
|
|
|
|
27-09-2012, 16:06
|
Medlem

|
Ser att det dyker upp fler som är intresserade , jättekul. Hur det ska gå till exakt tycker jag är något som vi får komma fram till tillsammans , jag tycker heller inte att vi måste vara alltför stelbenta utan att glädjen med läsecirkeln är det som ska tas tillvara. Nu har jag ett försag på en bok som jag tycker är intressant. Boken heter " Försvunnen värld " och är skriven av Maja Hagerman . Ni kan läsa mer om den här http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/maja...ningen-nagonsinDen säljs just nu billigt , 99 kr , av den bokklubb som jag är med i . Finns det intresse för den så kan jag tänka mig att bidra med 3 böcker , alltså jag köper in dem och så får den som är intresserad " köpa " boekn av mig för vad det kostar att skicka den. Vill också passa på att höra om det finns några som är intresserade av släktforskning . Är med i en släktforskarförening och tänker i så fall höra mig för om de kan bidra med ett par ex av någon sådan bok. Och till sut , i min hjärna dök det just nu upp en tanke om att vi kan träffas någon gång per år , kanske med ett studiebesök någonstans . Vad säger ni om det ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
27-09-2012, 17:37
|
Medlem

|
Nu har jag beställt ovanstående bok , 3 ex , och som sagt är ni intresserade av att läsa den så säg till så får ni " köpa " den för vad det kostar mig att skicka den till er.
Har inte fått bekräfterlse än att den finns kvar men blir det problem så berättar jag naturligtvis det.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
27-09-2012, 20:46
|
Medlem

|
CITAT (Piccante @ 27-09-2012, 09:36)  Jag har redan läst köksträdgårdens historia, men jag tycker er idé är rolig med en cirkel så jag kan väl hänga på lite i diskussionen sen när ni startat. Visst är det en bra idé och roligt att du hänger på. Jag väntar själv på att få tag i boken och så fort jag lyckats (troligen efter helgen) så ska jag se hur vi kan lägga upp läsningen och diskussionen. Vi verkar i alla fall bli några stycken så jag är säker på att det blir ett bra "boksamtal".
--------------------
|
|
|
|
|
27-09-2012, 20:52
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2012, 17:06)  Nu har jag ett försag på en bok som jag tycker är intressant. Boken heter " Försvunnen värld " och är skriven av Maja Hagerman . Ni kan läsa mer om den här http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/maja...ningen-nagonsinDen säljs just nu billigt , 99 kr , av den bokklubb som jag är med i . Finns det intresse för den så kan jag tänka mig att bidra med 3 böcker , alltså jag köper in dem och så får den som är intresserad " köpa " boekn av mig för vad det kostar att skicka den. Historia lockar mig och boken låter intressant, det är mycket vi kan lära oss om mänsklighetens utveckling när nya vägar byggs. Jag ska kolla om jag kan få tag på boken eller låna den, så hänger jag på. När jag är klar med ljudboken jag just nu lyssnar på, så har jag tid att läsa lite mer, inte bara Köksträdgårdens historia tror jag.
--------------------
|
|
|
|
|
27-09-2012, 21:00
|
Medlem

|
Jättekul Naturliv , då blir vi två som läser den senare. Vintern kan bli lång och mörk , då livar det upp att ha något sådant här att göra.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
28-09-2012, 00:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2012, 17:06)  Nu har jag ett försag på en bok som jag tycker är intressant. Boken heter " Försvunnen värld " och är skriven av Maja Hagerman . Ni kan läsa mer om den här http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/maja...ningen-nagonsinDen har jag redan läst, men läser den GÄRNA igen ! Hon skriver BRA, Hagerman !! Jag tror att DU, mamamaggan, får ta och bestämma vilken bok, och även lägga upp "förslagstråd" samt specifik "boktråd", så följer vi alla dina order !! Sen kan vi diskutera vilken nästa bok ska bli, efter förslagstrådens innehåll. Ser fram emot detta !
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
28-09-2012, 09:03
|
Medlem

|
Har bett om teknisk hjälp från Odla.nu för att kunna få till en boklista som jag har tänkt mig , d v s en lista som ligger i en egen tråd men där endast några administratörer kan uppdatera den.
Där ska man kunna se vilka som föreslagits, vilka som ska starta och när , vilka som pågår och vilka som är färdiglästa. Man ska också kunna se vilka som finns på biblitoket , kanske finns att köpa för ett rabatterat pris någonstans eller om t ex Odla.nu ställer upp med några ex..
Sedan kan jag glädja er med att vi får tre ex av Köksträdgårdens historia från Odla.nu . Katarina har ordnat det , TACK SÅ MYCKET .
Jag har bett henne skicka dem till mig. Ni som är intresserade av boken får höra av er så skickar jag vidare .
Har också beställt 3 ex av Försvunnen värld från min bokklubb men inte fått bekräftelse än om de har kvar några .
Det kommer mer info vartefter allt ordnar till sig så ha lite tålamod .
Ett tillägg : Hur gör vi med de böcker som vi får gratis ? Delar ut till de som anmäler sig först eller lottar ut dem om det är många intresserade ?
Redigerat av mamamaggan: 28-09-2012, 09:34
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
28-09-2012, 10:22
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 28-09-2012, 10:03)  Sedan kan jag glädja er med att vi får tre ex av Köksträdgårdens historia från Odla.nu . Katarina har ordnat det , TACK SÅ MYCKET .
Jag har bett henne skicka dem till mig. Ni som är intresserade av boken får höra av er så skickar jag vidare . Glädjande nyhet! Då är inte brist på pengar ett hinder att vara med.
--------------------
|
|
|
|
|
28-09-2012, 10:29
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 28-09-2012, 10:03)  Ett tillägg : Hur gör vi med de böcker som vi får gratis ? Delar ut till de som anmäler sig först eller lottar ut dem om det är många intresserade ? Jag tycker att det är mest schysst att lotta ut dem. Annars är risken att bara de som har tid att hänga vid datorn hela dagen får chansen. Bra att sätta upp ett datum för lottdragning i så fall, några dagar räcker nog för att alla ska hinna anmäla intresse.
--------------------
|
|
|
|
|
28-09-2012, 10:39
|
Medlem

|
Bra , då tycker vi likadant.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
28-09-2012, 15:03
|
Medlem

|
Det var snabb leverans och jag har redan fått hem "Köksträdgårdens historia". Den verkar vara mycket trevligt upplagd. Mycket bilder och växtlistor. Texten ser ut att vara i kronologisk ordning, den börjar med romarnas köksträdgård och går vidare till Skandinaviens förhistoriska trädgårdar, medeltiden, renässansen osv.
De flesta av de elva avsnitten är mellan 10 och 20 sidor, så jag tror att man lätt kan följa boken från början till slut och komma överens om från vecka till vecka hur mycket man ska läsa. Ett halvt eller helt avsnitt till exempel.
Ska de som är intresserade av gratisböckerna från Odla.nu skicka ett pm till dig, Mamamaggan?
--------------------
|
|
|
|
|
28-09-2012, 17:17
|
Medlem

|
Ja absolut . De som är intresserade av Köksträdgårdens historia skickar ett PM tlll mig så kan vi lotta ut de tre ex vi fått från Odla.nu.
Vi kan väl säga att de ska höra av sig senast nästa fredag , 5/10 för att få vara med i utlottningen.
Kul , nu är vi på G .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
01-10-2012, 20:50
|
Medlem

|
Påminner om läsecirkeln och den första boken som vi ska ta oss an , Köksträdgårdens historia .
Odla.nu har skänkt 3 ex av boken som du kan få alldeles gratis om du deltar i cirkeln . Vi lottar ut de tre exemplaren , skicka ett PM till mig så kan du bli ägare till denna intressanta bok.
Passar väl alldeles utmärkt att läsa om det nu och planera din köksträdgård inför nästa säsong.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|