Full version: Läsecirkel
Sidor: 1, 2
mamamaggan
Har funderat en tid på om vi skulle kunna ha läsecirkel/-lar här på Odla .

Tänker att vi skulle ha gemensamt ansvar för att " sköta " dem. Man borde kunna ha omväxlande böcker om trädgård och skönlitteratur.

Vi skulle turas om att ge förslag på vad vi ska läsa och den som lagt förslaget sköter cirkeln just då .

Finns det något intresse ?
Myosotis
Jag vet alldeles för litet vad en läsecirkel innebär, kan du förklara?
Natur liv
Kul idé!
Jag har bara varit med om läsecirkel IRL och vet inte riktigt hur upplägget skulle vara på internet. Då läste vi samma bok, några kapitel till nästa träff då vi diskuterade det vi läst. Trevligt sätt att umgås samtidigt som man lär sig något nytt.
mamamaggan
Har aldrig varit med i läsecirkel men det måste väl vara som IRL tycker jag.

Det är som Naturliv skriver . Man bestämmer en bok som alla läser och så diskuterar man vad man tycker om boken .

Sedan tänkte jag som sagt var att man kommer med förslag och så väljer vi vilken bok vi vill läsa.

Jag gillar det här med att diskutera för alla har egna uppfattningar om vad man läst och då får man nya vinklingar /infallsvinklar mot vad man själv uppfattat.
Natur liv
Jag har själv tänkt att under vintern läsa "Köksträdgårdens historia" av Marie och Björn Hansson eftersom jag är intresserad av den typen av odling. Jag har ännu inte skaffat boken, men den kanske passar till en läsecirkel eller vad tror ni?

Här kan man läsa lite grann om boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113032941
Alba
Jag tycker det är en jättebra ide. Jag brukar lyssna på P1' s lyssnarjury som utser romanrpriset och även barnen som utser barnens romanpris. Det låter riktigt kul att diskutera böcker.

Jag säger som Myo att jag vill veta mer. Det beror det ju på vilken typ av böcker det blir - hur lång tid man har på sig att läsa osv.

Detta är ju en bra start för att se intresset och därefter kommer lite mer planering förstår jag.
mamamaggan
CITAT (Natur liv @ 23-09-2012, 19:11) *
Jag har själv tänkt att under vintern läsa "Köksträdgårdens historia" av Marie och Björn Hansson eftersom jag är intresserad av den typen av odling. Jag har ännu inte skaffat boken, men den kanske passar till en läsecirkel eller vad tror ni?

Här kan man läsa lite grann om boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113032941

Låter väl jättebra !

Jag tänkte att vi kunde ha flera cirklar igång samtidigt beroende på hur stort intresse det finns .

Om man gör en lista så får man anmäla intresse för den bok man skulle vilja läsa just nu .
Myosotis
Det låter intressant.
Piccante
Har man inte gruppdiskussion i en läsecirkel? Hade ni tänkt att ha en egen tråd i forumet då eller skapa en e-postlista eller googlegrupp?
Myosotis
tråd hoppas jag, annars blir det inte lika kul
mamamaggan
Tråd hade jag tänkt så att andra medlemmar kan läsa också.
Piccante
Låter spontant som en kul idé!
Natur liv
CITAT (Alba @ 23-09-2012, 20:49) *
Jag säger som Myo att jag vill veta mer. Det beror det ju på vilken typ av böcker det blir - hur lång tid man har på sig att läsa osv.

Jag kan tänka mig att de som vill gå samma läsecirkel bestämmer hur lång tid man har på sig att läsa. Kanske en viss mängd, något/några kapitel eller så, under en vecka. Jag antar att det inte gör så mycket om man läser litegrann i otakt, man blir säkert inspirerad att läsa klart när de första inläggen kommer i tråden för att kunna bidra till samtalet. Vi får väl prova oss fram och ändra oss om det visar sig vara bättre att göra på något annat sätt.

Finns det fler förslag på böcker än "Köksträdgårdens historia"? Jag läser ju själv lite olika typer av böcker, så jag kan ju får lust att vara med i någon mer läsecirkel också.
mamamaggan
Jag hakar gärna på med din bok Naturliv, tilltalar mig med både växter och historia.

Vi kanske så småningom kan få någon trädgårdsbok via Odla , vem vet.

Tror att kommer bara några igång så kan det bli större intresse när andra ser hur det går till.

Då är vi iaf två som är intresserade av Köksträdgårdens historia" av Marie och Björn Hansson .
omk
Jag kan absolut tänka mig att vara med !

MEN böckerna bör isåfall finnas på biblioteket. Alltså inte splång nya !

Jag har inte råd att köpa böcker som jag inte ens vet om jag vill ha eller om de är bra. Att läsa (låna) dem är en helt annan sak än att köpa dem.
Natur liv
CITAT (omk @ 25-09-2012, 01:05) *
Jag kan absolut tänka mig att vara med !

MEN böckerna bör isåfall finnas på biblioteket. Alltså inte splång nya !

"Köksträdgårdens historia" finns i alla fall på biblioteket i min stad och säkerligen också på andra bibliotek. Kolla det, så hoppas jag att du kan vara med.
mamamaggan
Spring iaf inte och köp boken , Odla.nu kanske kan bistå med några ex .

Kul att vi är några som drar igång.

Ser fram emot att läsa den här boken .
Anma
Vad blir det för regler här? Kan jag hoppa på om jag ser att ni ska läsa en bok som jag tycker är intressant? Och låta bli de som jag inte intresserar mig för?
mamamaggan
CITAT (Anma @ 25-09-2012, 12:44) *
Vad blir det för regler här? Kan jag hoppa på om jag ser att ni ska läsa en bok som jag tycker är intressant? Och låta bli de som jag inte intresserar mig för?

Precis så hade jag tänkt mig. Man ska inte vara tvingad att läsa något som man inte är intresserad av.

Lägg gärna in förslag på böcker som ni vill läsa så att vi får upp en lista som man kan välja ifrån.

Odla.nu kanske kan hjälpa oss när det gäller att få tag i trädgårdsböckerna .

Kan vi kanske intressera andra " organistaioner " e d att hjälpa oss skaffa några ex av " vanliga " böcker .

Ni som är intresserade av insekter , husdjur ´, vilda djur , krukväxter ( t ex pelargoner ) ja t om ända till Japanpop kan väl fundera på om det finns några böcker som ni tycker är intressanta . Så klart är det välkommet med tips om skönlitteratur också.

Det skulle var roligt om vi fick en lista med alla möjliga böcker att välja från så att det finns något för alla .

omk
CITAT (Natur liv @ 25-09-2012, 06:31) *
"Köksträdgårdens historia" finns i alla fall på biblioteket i min stad och säkerligen också på andra bibliotek. Kolla det, så hoppas jag att du kan vara med.

Det var inte just "din" bok jag menade, utan bara att de som föreslår böcker tänker på det. happy.gif
Jag är gärna med.
När bestämmer vi vilken bok ? Blir det Köksträdgårdens historia ?
mamamaggan
Jag är helt inne på att vi läser den boken men avvaktar ett tag för att se om vi kanske kan få böckerna eller iaf lite bidrag ifall man vill ha sitt eget ex.

Bra om den som föreslår en bok kollar om den finns på bibliotek så att man inte behöver köpa den för att vara med.

Vi får dra upp riktlinjer vartefter vi kommer igång.
mamamaggan
Tänkte skriva in lite om vad jag anser att vi kommit fram till hittills och så lite egna förslag.

Det är fritt fram för alla att ge tips på böcker , faktaböcker såväl som skönlitteratur. Kolla gärna att boken finns att låna på bibliotek , alla kanske inte vill köpa boken de intresserade av att läsa.

Kolla gärna också om det finns möjlighet att få några ex helt gratis eller med rabatterat pris . Trädgårdsböcker kanske Odla.nu kan bidra med.

Förslagen samlas i en lista som den/de som är intresserade kan välja i den listan bör nog ligga för sig på något sätt så den kan fyllas på , som visar vilka som pågår och som också gör det möjligt att bocka av vilka som är lästa redan

Det kan finnas flera böcker på G samtidigt om det finns intresse för det , alltså inga begränsningar till endasta en cirkel i taget .

Den vars bok väljs för läsning håller i cirkeln för sin bok och ger förslag på hur många kapitel/ vilka kapitel som det är lämpligt att läsa åt gången. Hur lång tid man har på sig att läsa ett avsnitt bestäms gemensamt av deltagarna.

Diskussionerna blir helt öppna i en tråd .

Redan lästa böcker " bockas av " så undviker vi dubbleringar och så gör vi det bl a lättare att söka efter vad som sas om en speciell bok.

Jag anser att det är möjligt att endast vara två tre stycken som läser samma bok men behöver vi ha begränsning uppåt i antal ?

Fler synpunkter / förslag ? Vill gärna att vi fixar med detta tillsammans .

Myosotis
CITAT (Anma @ 25-09-2012, 12:44) *

Sådär tänker jag nog också göra. Jag börjar nog med att läsa vad ni andra skriver så får jag se om jag vill hänga på sen. Ungefär hur lång tid per bok kommer man att ha på sig? Jag tar mig inte till biblioteket så ofta, boken kan redan vara utlånad osv.
Natur liv
CITAT (mamamaggan @ 26-09-2012, 11:30) *
Jag anser att det är möjligt att endast vara två tre stycken som läser samma bok men behöver vi ha begränsning uppåt i antal ?
Fler synpunkter / förslag ? Vill gärna att vi fixar med detta tillsammans .

En fördel med en läsecirkel på internet är just att antalet deltagare inte är lika avgörande som i det verkliga livet. Det blir aldrig trångt runt bordet. Jag tror att det kan fungera med allt från två personer och uppåt, det kan möjligen komma fram ännu fler goda idéer och infallsvinklar om flera deltar. Jag ser inte något behov av att begränsa antalet, i alla fall inte inledningsvis. Om en cirkel blir ohanterligt stor så kan den ju lätt delas i två trådar, om deltagarna vill det.

I övrigt låter tankarna bakom upplägget av cirklarna bra, tycker jag. Detsamma att några är sugna på att följa trådarna, för att eventuellt lockas till att läsa böckerna. Låt oss inspireras av varandra!
Natur liv
CITAT (Myosotis @ 26-09-2012, 16:20) *
Ungefär hur lång tid per bok kommer man att ha på sig? Jag tar mig inte till biblioteket så ofta, boken kan redan vara utlånad osv.

Jag tror att man behöver åtminstone två veckor på sig innan cirkeln startar. Då hinner man till biblioteket (och de hinner ev beställa hem boken), bokhandeln, låna av bekanta eller beställa på internet. Sedan beror väl tempot på vilken bok det handlar om, ett kapitel i veckan kanske passar en faktabok medan det kan vara för lite för en skönlitterär bok.

Är det bra att ha det upplagt som hur mycket vi ska läsa varje vecka? Om man lånar en bok på biblioteket behöver ju den lämnas tillbaka inom en viss tid, så jag kan tycka att det passar med ett veckomål.
xlxl67
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2012, 18:23) *
Har aldrig varit med i läsecirkel men det måste väl vara som IRL tycker jag.

Det är som Naturliv skriver . Man bestämmer en bok som alla läser och så diskuterar man vad man tycker om boken .

Sedan tänkte jag som sagt var att man kommer med förslag och så väljer vi vilken bok vi vill läsa.

Jag gillar det här med att diskutera för alla har egna uppfattningar om vad man läst och då får man nya vinklingar /infallsvinklar mot vad man själv uppfattat.

Låter riktigt kul men kanske får inte böckera vara på för många sidor o sedan så måste man ju få lite tid på sig!
Piccante
Jag har redan läst köksträdgårdens historia, men jag tycker er idé är rolig med en cirkel så jag kan väl hänga på lite i diskussionen sen när ni startat.
mamamaggan
Ser att det dyker upp fler som är intresserade , jättekul.

Hur det ska gå till exakt tycker jag är något som vi får komma fram till tillsammans , jag tycker heller inte att vi måste vara alltför stelbenta utan att glädjen med läsecirkeln är det som ska tas tillvara.

Nu har jag ett försag på en bok som jag tycker är intressant. Boken heter " Försvunnen värld " och är skriven av Maja Hagerman . Ni kan läsa mer om den här

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/maja...ningen-nagonsin

Den säljs just nu billigt , 99 kr , av den bokklubb som jag är med i . Finns det intresse för den så kan jag tänka mig att bidra med 3 böcker , alltså jag köper in dem och så får den som är intresserad " köpa " boekn av mig för vad det kostar att skicka den.

Vill också passa på att höra om det finns några som är intresserade av släktforskning . Är med i en släktforskarförening och tänker i så fall höra mig för om de kan bidra med ett par ex av någon sådan bok.

Och till sut , i min hjärna dök det just nu upp en tanke om att vi kan träffas någon gång per år , kanske med ett studiebesök någonstans . Vad säger ni om det ?
mamamaggan
Nu har jag beställt ovanstående bok , 3 ex , och som sagt är ni intresserade av att läsa den så säg till så får ni " köpa " den för vad det kostar mig att skicka den till er.

Har inte fått bekräfterlse än att den finns kvar men blir det problem så berättar jag naturligtvis det.
Natur liv
CITAT (Piccante @ 27-09-2012, 09:36) *
Jag har redan läst köksträdgårdens historia, men jag tycker er idé är rolig med en cirkel så jag kan väl hänga på lite i diskussionen sen när ni startat.

Visst är det en bra idé och roligt att du hänger på. Jag väntar själv på att få tag i boken och så fort jag lyckats (troligen efter helgen) så ska jag se hur vi kan lägga upp läsningen och diskussionen. Vi verkar i alla fall bli några stycken så jag är säker på att det blir ett bra "boksamtal".
Natur liv
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2012, 17:06) *
Nu har jag ett försag på en bok som jag tycker är intressant. Boken heter " Försvunnen värld " och är skriven av Maja Hagerman . Ni kan läsa mer om den här

Den säljs just nu billigt , 99 kr , av den bokklubb som jag är med i . Finns det intresse för den så kan jag tänka mig att bidra med 3 böcker , alltså jag köper in dem och så får den som är intresserad " köpa " boekn av mig för vad det kostar att skicka den.

Historia lockar mig och boken låter intressant, det är mycket vi kan lära oss om mänsklighetens utveckling när nya vägar byggs. Jag ska kolla om jag kan få tag på boken eller låna den, så hänger jag på. När jag är klar med ljudboken jag just nu lyssnar på, så har jag tid att läsa lite mer, inte bara Köksträdgårdens historia tror jag.
mamamaggan
Jättekul Naturliv , då blir vi två som läser den senare. Vintern kan bli lång och mörk , då livar det upp att ha något sådant här att göra.

omk
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2012, 17:06) *

Den har jag redan läst, men läser den GÄRNA igen ! Hon skriver BRA, Hagerman !!

Jag tror att DU, mamamaggan, får ta och bestämma vilken bok, och även lägga upp "förslagstråd" samt specifik "boktråd", så följer vi alla dina order !!

Sen kan vi diskutera vilken nästa bok ska bli, efter förslagstrådens innehåll.

Ser fram emot detta ! bravo.gif
mamamaggan
Har bett om teknisk hjälp från Odla.nu för att kunna få till en boklista som jag har tänkt mig , d v s en lista som ligger i en egen tråd men där endast några administratörer kan uppdatera den.

Där ska man kunna se vilka som föreslagits, vilka som ska starta och när , vilka som pågår och vilka som är färdiglästa. Man ska också kunna se vilka som finns på biblitoket , kanske finns att köpa för ett rabatterat pris någonstans eller om t ex Odla.nu ställer upp med några ex..

Sedan kan jag glädja er med att vi får tre ex av Köksträdgårdens historia från Odla.nu . Katarina har ordnat det , TACK SÅ MYCKET .

Jag har bett henne skicka dem till mig. Ni som är intresserade av boken får höra av er så skickar jag vidare .

Har också beställt 3 ex av Försvunnen värld från min bokklubb men inte fått bekräftelse än om de har kvar några .

Det kommer mer info vartefter allt ordnar till sig så ha lite tålamod .

Ett tillägg : Hur gör vi med de böcker som vi får gratis ? Delar ut till de som anmäler sig först eller lottar ut dem om det är många intresserade ?
Natur liv
CITAT (mamamaggan @ 28-09-2012, 10:03) *
Sedan kan jag glädja er med att vi får tre ex av Köksträdgårdens historia från Odla.nu . Katarina har ordnat det , TACK SÅ MYCKET .

Jag har bett henne skicka dem till mig. Ni som är intresserade av boken får höra av er så skickar jag vidare .

Glädjande nyhet! Då är inte brist på pengar ett hinder att vara med.
Natur liv
CITAT (mamamaggan @ 28-09-2012, 10:03) *
Ett tillägg : Hur gör vi med de böcker som vi får gratis ? Delar ut till de som anmäler sig först eller lottar ut dem om det är många intresserade ?

Jag tycker att det är mest schysst att lotta ut dem. Annars är risken att bara de som har tid att hänga vid datorn hela dagen får chansen. Bra att sätta upp ett datum för lottdragning i så fall, några dagar räcker nog för att alla ska hinna anmäla intresse.
mamamaggan
Bra , då tycker vi likadant.
Natur liv
Det var snabb leverans och jag har redan fått hem "Köksträdgårdens historia". Den verkar vara mycket trevligt upplagd. Mycket bilder och växtlistor. Texten ser ut att vara i kronologisk ordning, den börjar med romarnas köksträdgård och går vidare till Skandinaviens förhistoriska trädgårdar, medeltiden, renässansen osv.

De flesta av de elva avsnitten är mellan 10 och 20 sidor, så jag tror att man lätt kan följa boken från början till slut och komma överens om från vecka till vecka hur mycket man ska läsa. Ett halvt eller helt avsnitt till exempel.

Ska de som är intresserade av gratisböckerna från Odla.nu skicka ett pm till dig, Mamamaggan?
mamamaggan
Ja absolut . De som är intresserade av Köksträdgårdens historia skickar ett PM tlll mig så kan vi lotta ut de tre ex vi fått från Odla.nu.

Vi kan väl säga att de ska höra av sig senast nästa fredag , 5/10 för att få vara med i utlottningen.

Kul , nu är vi på G .
mamamaggan
Påminner om läsecirkeln och den första boken som vi ska ta oss an , Köksträdgårdens historia .

Odla.nu har skänkt 3 ex av boken som du kan få alldeles gratis om du deltar i cirkeln . Vi lottar ut de tre exemplaren , skicka ett PM till mig så kan du bli ägare till denna intressanta bok.

Passar väl alldeles utmärkt att läsa om det nu och planera din köksträdgård inför nästa säsong.

mamamaggan
I dag fick fick jag från Bokus hem min Trädgårdens historia . Ser jättespännande ut !

Har också fått några PM från några som vill vara med i läsecirkeln och då också delta i utlottningen av gratisböckerna . jättekul !

Ugglemormor
Verkligen en jätterolig ide du kläckt!

Då blir ju diskussionen kring boken och inte annat, så det ser jag framemot, men jag hoppar inte på det ännu innan jag vet mer om mig och mitt, så att man kan delta i det utan att ha annat som stör kring sig, så kör på!
Jag kommer när tiden är mogen och ser vilken bok ni håller på att diskutera........ tummenupp.gif
Sylvia
Ja, en jättetrevlig idé. Men som föregående talare så kan jag inte heller vara med så frekvent men hoppar gärna in någon gång emellanåt om det passar?
mamamaggan
Är helt fritt att bara hoppa in och läsa de böcker man är intresserad av.

Vi kommer förhoppningsvis att få till en trevlig lista med förslag som man kan välja ifrån . Kom gärna med förslag , får vara faktaböcker , skönlitteratur osv så ska det nog finnas något för alla så småningom.

mamamaggan
Nu är utlottningen klar.

Det är omk , Lillja och Myosotis som får varsitt ex av Trädgårdens historia . Grattis !

Har inte fått böckerna än men de är på väg till mig från Odla ( Katarina ) och så snart jag fått dem så skickas de vidare till er.

Väntar också på 3 ex av Försvunnen värld av Maja Hagerman , de bör dyka upp nästa vecka . Den/de som är intresserade av den boken skriver precis som nu ett PM till mig och så lottar vi ut den boken.

Den boken blir med stor sannolikhet nästa som vi läser.

Kom som sagt var gärna med förslag på böcker , alla slags böcker . Vintern är lång , då kan det vara mysigt att vara med här och läsa och diskutera.
Natur liv
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2012, 09:41) *
Nu är utlottningen klar.

Det är omk , Lillja och Myosotis som får varsitt ex av Trädgårdens historia . Grattis !

Grattis omk, Lillja och Myosotis! Nu ser jag fram emot att alla får sina böcker så att läsecirkeln kan starta.
Lillja
Tusen tack.
Är faktiskt första gången jag är md i en läsecirkel.
Ska bli kul det här. Gillar ju böcker och läser mycket.
Monaxe
Funderar lite på att vara med En läsecirkel är ju aldrig fel, böcker får jag aldrig nog av, återkommer;)
omk
Tack, tack !! Det ska bli SÅ kul, detta !! laugh.gif

Gillar ju historia. Just nu är jag insnöad på kirurgi under 1500 - 1800-talet. blink.gif
Hittar SÄKERT en massa nyttigt bland läkeväxterna !

!! Måste passa på att tacka Odla, för sponsringen av böckerna !! thanks.gif
Myosotis
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2012, 09:41) *
Nu är utlottningen klar.

bravo.gif Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon