Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mer träd i Tyskland än i Sverige, Det talas alltid om att vi aldrig haft så mycket skog!
          naturtomt-enisse...
          Inlägg 29-09-2012, 12:13
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 77 019

CITAT (hattstugan @ 29-09-2012, 09:56) *
          Lagarna kom säkert till för att säkra pappersindustrin! Jag vet inte bara spekulerar där!

Ja, det är så.

Träden måste avverkas innan de blir "överåriga" eftersom träd växer som snabbast när de är unga, medan gamla träd knappt växer alls. Genom att lagstifta att trädet måste avverkas ungt får man alltså maximal tillväxt, och därmed maximal mängd massaved till pappersindustrin, samtidigt som man hindrar skogsägare från att vänta med avverkning ifall priset på virke är lågt. Dvs maximal & jämn tillgång på massaved till pappersindustrin.

Det är också anledningen till att Tyskland har större volym trä på rot än Sverige trots att vi har en större yta med skog: unga träd har mindre volym än gamla träd.

Det är också grunden till regeln att skog måste återplanteras (och att man inte får återplantera med vad man vill), för dels tar det längre tid för träd att spontan-så sig (dvs ytan producerar mindre massa per tid) dels är de plantor som säljs genetiskt enhetliga odlingsformer som växer extra rakt och snabbt.

Svenskt skogsbruk har inget annat mål än att hålla sågverk och massaindustri med ved. Det kan verka krasst, men man ska komma ihåg att sveriges ekonomi vilar på bara två grundpelare: skog och järnmalm. Det är ett nationellt intresse att sågverk och massaindustrier går optimalt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-09-2012, 12:17
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Tapio @ 29-09-2012, 11:56) *
          Halaj!

Utan att kolla fakta, så är jag lite tveksam. Jag åkte på hojsemester till Nordkap för ca 20 år sedan, på E 45:an. Det var barrskog hela vägen, mest tall vill jag minnas. Fjällbjörken kom inte förrän jag passerat den finska ”armen” och kom in i Norge.
          Mot väster är det säkert mer björk, i fjällen där.

//T

Japp, fjällbjörken är vanligast i fjällen rolleyes.gif

CITAT (naturtomt-enissen @ 29-09-2012, 13:13) *
          Svenskt skogsbruk har inget annat mål än att hålla sågverk och massaindustri med ved. Det kan verka krasst, men man ska komma ihåg att sveriges ekonomi vilar på bara två grundpelare: skog och järnmalm. Det är ett nationellt intresse att sågverk och massaindustrier går optimalt.

Det var längesedan Sveriges ekonomi hade skog som grundpelare, den har minskat enormt i betydelse. Bland annat är turismen mycket viktigare, och den är ju beroende av en vacker natur...

Citera
          naturtomt-enisse...
          Inlägg 29-09-2012, 12:51
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 77 019

CITAT (Huggorm @ 29-09-2012, 13:17) *
          Det var längesedan Sveriges ekonomi hade skog som grundpelare, den har minskat enormt i betydelse.

Inte då. Den har snarare ökat i betydelse, i takt med att Saab, Astra, Asea, Ericsson och andra pengakossor köpts utomlands och/eller lagts ned.
          CITAT
          Bland annat är turismen mycket viktigare, och den är ju beroende av en vacker natur...
          Det är mycket litet av den turismen som bygger på frisk natur, det mesta är stadsbundet.
          Plus förstås att även av de som åker ut i skogen så noterar de flesta inte de raka linjerna i skogslandskapet eller funderar över varför alla träden är ungefär jämnstora, står jämnt utspridda, och har en stamdiameter under 40 centimeter.

En rolig grej är att man kan omedelbart se om ett område är (eller har till nyligen varit) militärt övningsområde: det är enda gången man hittar skog där träden är påfallande höga och grova. Det är dels för att militären inte har några krav på sig att bedriva rationell skogsskötsel, så träden har fått stå och växa ifred, dels finns det ofta metallsplitter i stammarna så även när områdena nu säljs ut så är de inte så populära att kalhugga.

Redigerat av naturtomt-enissen: 29-09-2012, 12:53

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-09-2012, 12:53
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

kerstinbern och alla ni andra som skriver om tyskland, huer väl känner ni till landet Tyskland?

Jag vågar påstå att jag känner det rätt så väl, är född där. Ihop med min förre detta hade vi också gård (som en av mina döttrer driver nu), visserligen var vi mjölkbönder men vi hade också skog.

Ekskogar som nån skrev har jag aldrig sett där mycket av. Ju längre ner i landet man kommer ju mer finns bara skog uppåt bergen. Det avverkas varje höst och vinter där rätt så mycket och bönderna där var inte alltid så glada åt svenska skogsbönder eftersom då sjönk virkespriser rätt så mycket.

Men när man alltid läser och hör hur många som har synpunkter på skogsbruk trots att dom inte har någon aning om det hela.

Elisabeth

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-09-2012, 13:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (naturtomt-enissen @ 29-09-2012, 13:13) *

Tja här gick nyss ett stort väl fungerande sågverk i konkurs och det är knappast det enda på senare tid.

Men något är fel när skogar, stora som små, skövlas till hyggen som ser ut som krigszoner fyllda med skyttegravar.
          För att inte tala om alla åkrar som planterats med gran.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-09-2012, 13:09
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Men stintan varför tror du att åkrar planteras med gran?

Skulle jordbruket vara lönsamt så skulle man inte planterar gran för den som planterar har ingen nytta av all gran.

Man säger ju att skogen tar 3 generationer. En planterar, den nästa sköter om den och den tredje skördar.....

Citera
          Tapio
          Inlägg 29-09-2012, 19:36
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Huggorm @ 29-09-2012, 13:17) *

Halaj!

Äschh, jag tolkade ditt inlägg som en typisk sörlänningskommentar:
          -norr om Gävle finns väl bara samer, renar och fjällbjörk, och så lite knätofsar i Dalarna.
          Jag minns själv att jag tänkte, när jag passerade Östersund, vilhelmina, arvidsjaur osv. Att när kommer de där björkarna egentligen?
          Sen passerade jag polcirkeln och forfarande inga björkar?
          Björkarna kom inte förrän i typ Kautakeino, som inte ligger i fjällen (hur det nu definieras?).

Lustig kuriosa:
          Jag körde det finska ordet vaivaiskoivu genom google translate:
          Den påstod att det betyder dvärg!
          Koivu gav (korrekt) björk.
          Vaivainen gav fattighjon!
          Min gummerus sanakirjat ordbok säger:
          Vaivainen: eländig, ynklig.
          Och vaivaiskoivu påstår den betyder dvärgbjörk.
          Jag antar att det svenska fjällbjörk och det finska dvärgbjörk är samma art, men jag vet inte.

//T

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-09-2012, 19:59
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (Tapio @ 29-09-2012, 20:36) *
          Halaj!

Äschh, jag tolkade ditt inlägg som en typisk sörlänningskommentar:
          -norr om Gävle finns väl bara samer, renar och fjällbjörk, och så lite knätofsar i Dalarna.
          Jag minns själv att jag tänkte, när jag passerade Östersund, vilhelmina, arvidsjaur osv. Att när kommer de där björkarna egentligen?
          Sen passerade jag polcirkeln och forfarande inga björkar?
          Björkarna kom inte förrän i typ Kautakeino, som inte ligger i fjällen (hur det nu definieras?).

Lustig kuriosa:
          Jag körde det finska ordet vaivaiskoivu genom google translate:
          Den påstod att det betyder dvärg!
          Koivu gav (korrekt) björk.
          Vaivainen gav fattighjon!
          Min gummerus sanakirjat ordbok säger:
          Vaivainen: eländig, ynklig.
          Och vaivaiskoivu påstår den betyder dvärgbjörk.
          Jag antar att det svenska fjällbjörk och det finska dvärgbjörk är samma art, men jag vet inte.

//T
          Dvärgbjörk är ju en helt egen art, som finns både i Sverige och grannländer, säkert även Finland. En väldigt okänd björkart, som inte blir mycket mer än ett knähögt ris. Växer över hela landet, inte bara i fjällen. Om det är den finnarna syftar på har jag dock ingen aning om. Mina kunskaper i finska sträcker sig ungefär till "perkele" och inte mycket längre rolleyes.gif

Citera
          Tapio
          Inlägg 29-09-2012, 20:33
          Länk hit: #29

Medlem

Halaj!

God info, tack!
          Innerst inne kände jag felet med att ifrågasätta ett trädgeek som dig (absolut bara positivt menat), och nu fick jag bevis!
          Men de där träden från Kautakeino och norröver, vad vad för björkar då? De var inte knähöga, utan ca 1 till 2 meter höga. De följde mig hela vägen från Kautakeino till färjeplatsen till Nordkapp.

//T

P.S apropå dina finskasunskaper: visst måste du känna till: ei saa peittää DS

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-09-2012, 20:43
          Länk hit: #30

Moderator

Ei saa peittää ingår också i det nödvändiga finska ordförrådet biggrin.gif

De björkarna du beskriver är vanliga fjällbjörkar, som finns i allra nordligaste Sverige, samt fjällkedjan ända ner i Dalarna

Citera
          Tapio
          Inlägg 29-09-2012, 21:40
          Länk hit: #31

Medlem

Halaj!

Återigen, tack! Du är en klippa!

//T

Citera
          yingko
          Inlägg 11-11-2025, 19:27
          Länk hit: #32

Gäster

навй142.2BettNatuJohnПушкHenrIntrXVIIÑзыкRhemDanuГоноClasCeru
          МарчNX-6SofiBianRobeклейKodaCARDRoseOperЛуниЯковTomaПрокHaro
          DELUиÑпоПутиЛораCadiEtaiлатиÐарыHarrÑлужWeltБондPatrTescPeck
          FredRandSieLGrimSoniвойнСмууGiveМещеюриÑДалиМоÑкTerrвперArte
          ElwoSelaKoffГамбGuilMichDeepTrasФедеSimsСамиMONRмолнБушеКоте
          ШлихZoneFallELEGZoneZoneCalvБруÑСтарМСапRobegoodXVIIÑборКаба
          попуБрокПушкMiyoКоÑтРехеStelZoneLapiZoneZoneкараВолкZoneZone
          ZoneZoneзакаZoneзакаКалиОтеч03-0ZoneZoneZoneемкоукраAudiклей
          RozaElecGavoTORXФормГоваBookBonuРоÑÑFiesБереÑоорVanbClauпÑтн
          изобУкраGoriCleaSpirÑзыкарнч1569ДонцфломWindWindWindмакÑVale
          короÑертFresРогоСтепAutuЛитРLongЛитРЛитРЛитРMiraЛитРучилМарц
          ГренДебоJose(196ИллюEdmoПерерватOlgaБориЯрочJuniÑоюзупраКашк
          DomiпиÑаКраÑÐазаHansфавоСотнбиржКлимPatrAddrЖелтÑертШевчФирÑ
          РыжаÐлав58-6ЛевиПолиШмагVivoКнÑжБалаÐовлAudiAudiAudiВоловозр
          SeijМолоBoheФормКозлМедвСкоравтоПахоПрохtuchkasВороСоде

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 09:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon