Träd har fallit i blåsväder från granntomten över mina odlingar. Jag har röjt det värsta så att växtligheten kan leva vidare, men jag ser att risken är överhängande att fler träd kommer att falla. De är gamla, torra och kommer ha svårt att stå emot nästa oväder. Innan jag kontaktar markägaren (eventuellt kommunen) så vill jag ta reda på vad som gäller.
Marken används inte till något särskilt, möjligen som gemensamt strövområde, här och där är det gamla inhägnade gruvschakt. Det är lite av kulturhistoriskt intressant, men jag ser inte att det är träden som är det intressanta för allmänheten och just där träden står är det inga stigar. Snarare gäller fallrisken även eventuella besökare. Jag uppskattar att det är skog, men den får gärna hålla sig upprätt.
Är det rimligt att jag ber dem fälla träden i förebyggande syfte? Är det ok att jag ber om att få fälla träden mot att jag behåller veden?
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|