Natur liv
04-10-2012, 06:13
Träd har fallit i blåsväder från granntomten över mina odlingar. Jag har röjt det värsta så att växtligheten kan leva vidare, men jag ser att risken är överhängande att fler träd kommer att falla. De är gamla, torra och kommer ha svårt att stå emot nästa oväder. Innan jag kontaktar markägaren (eventuellt kommunen) så vill jag ta reda på vad som gäller.
Marken används inte till något särskilt, möjligen som gemensamt strövområde, här och där är det gamla inhägnade gruvschakt. Det är lite av kulturhistoriskt intressant, men jag ser inte att det är träden som är det intressanta för allmänheten och just där träden står är det inga stigar. Snarare gäller fallrisken även eventuella besökare. Jag uppskattar att det är skog, men den får gärna hålla sig upprätt.
Är det rimligt att jag ber dem fälla träden i förebyggande syfte? Är det ok att jag ber om att få fälla träden mot att jag behåller veden?
Jan af Lisö
04-10-2012, 07:56
Juridiskt är det komplicerat...
Jag rekommnederar att du letar efter motsvarade frågeställning på
www.byggahus.se, juridikforum.
Om jag vore dig så skulle jag ha kontaktat markägaren när trädet föll på din mark och visat skador samt begärt ersättning och varnat för att övriga träd kan göra ännu mera skada. Och sen börjat förhandla om en lösning, om det nu är en person/organisation som det går att prata med.
mamamaggan
04-10-2012, 09:20
Vi har haft liknande problem med en granne som itne ville fälla sina döda jättegranar . En föll ner över vårat uthus men gjorde som tur var ingen större skada.
Har du kontaktat ditt försäkringsbolag ? Även om det inte finns skador på din tomt som de ger ersättning för så kan du den vägen trycka på den som äger träden.
Vi talade om för vår granne att han skulle få stå för alla kostnader som uppstod om/när hans träd föll ner på vår tomt. Då blev han lite svettig men tog ändå inte ner träden.
För oss löste det sig med att grannen sålde sin fastighet till oss och vi tog ner träden.
FruTrädgårdstomte
04-10-2012, 09:44
CITAT (Jan af Lisö @ 04-10-2012, 08:56)

Juridiskt är det komplicerat...
Jag rekommnederar att du letar efter motsvarade frågeställning på
www.byggahus.se, juridikforum.
Om jag vore dig så skulle jag ha kontaktat markägaren när trädet föll på din mark och visat skador samt begärt ersättning och varnat för att övriga träd kan göra ännu mera skada. Och sen börjat förhandla om en lösning, om det nu är en person/organisation som det går att prata med.
Mycket bra råd.
Om du själv börjar fälla träd på annans mark utan tillstånd riskerar du att bli skadeståndsskyldig; egenmäktigt förfarande med annans egendom eller nåt sånt, och det spelar ingen roll att det funnits en fallrisk.
Ta reda på vem som äger marken (det kan lantmäteriet svara på), kontakta markägaren som Jan sa.
Om markägaren underlåter att åtgärda problemet, kan man vända sig till instanser hos antingen kommunen eller länstyrelsen.
Byggahus.se är ett mycket bra forum där du säkert kan få bra råd. En annan möjlighet är (om du är medlem) att vända dig till Villaägarnas kostnadsfria juridiska rådgivning.
Lycka till!
Natur liv
04-10-2012, 19:39
Tackar för tipsen! Jag ska kika på byggahus.se och ringa lantmäteriet för att få reda på vem som är markägare. Naturligtvis borde jag direkt ha tagit kontakt med markägaren när träden föll, men det är nog inte för sent ännu. Den största delen ligger kvar, det är framförallt trädkronorna vi tog bort eftersom det var de som täckte odlingarna. Jag tror att jag fotograferade innan vi gjorde något och hur björkarna, där stammarna fortfarande sitter fastkilade mellan, är skadade vet jag ännu inte. Avskavd bark är det i alla fall.
Beroende på svar så kanske jag kontaktar Folksam, eller kanske ändå eftersom jag behöver veta vad försäkringen täcker vid eventuella framtida trädfall. Den här gången var det ju lindrigt, men det finns ju andra träd som kan falla mer olyckligt.
Jag avstår nog helst från att fälla andras träd även om det antagligen inte är någon som märker något om jag skulle. Det är onödigt att riskera konflikter för sådana saker.
Huggorm
04-10-2012, 19:57
För ett tag sedan fällde jag en stor asp som stod på grannens sida stenmuren, men som blåst omkull och stod och lutade mot mina träd. Det är säkert inte heller tillåtet, men då har man i alla fall ett utgångsläge att argumentera ifrån
Gossen Ruda
04-10-2012, 20:45
Har funderat lite, torra skriver du. Man får inte skada levande träd men jag är tveksam om det gäller lika för döda träd. Bara man inte tar hand om veden så.
Jan af Lisö
05-10-2012, 07:49
Juridiken är komplicerad och oförutsägar, det är därför så många jurister lever så gott. Rätt och lagligt är två HELT OLIKA SAKER.
mollys_matte
05-10-2012, 20:45
Där jag bor är det skog runt om kvarteren så på baksidan av många hus här har kommunen endel mark.
N uhar de kommit på att de inte har råd att betala Om ett träd skulle ramla över någons hus, så de röjer för fullt där träden står nära tomter.
Ganska trevligt för de arbetar i skogen med hästar som kör ut timmret!
Så kolla med markägaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.