| |
|
  |
Rökning och allt däromkring, Ingen skitkastning - bara diskussion |
|
|
|
|
13-10-2012, 18:52
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Kanske dags för en kort sammanfattning på vad som sagts i diskussionen hittills??
Christa hänvisar till ett inlägg (som jag har skrivit i en helt annan tråd!), och frågar varför ungdomar börjar röka. Hon tror att det det beror på bristande information, andra är skeptiska till att det verkligen är anledningen, utan tror mer på andra omsständigheter såsom t.ex grupptryck, nyfikenhet och revolt och frigörelse. (vissa kanske t.o.m. fortfarande minns själv hur det var att själv vara ung...) Det är dock inget Christa tror på, utan börjar istället ifrågasätta andra (vuxna) medlemmars kunskaper om hälsoriskerna. (Varför alls köra med förhörsmetoder, och be någon annan räkna upp så många rökningsrelaterade sjukdomar som denne känner till, förresten?? Förhoppningar om att kunna förminska och förlöjliga meningsmotståndaren? - Härskarteknik i så fall!)
Att ungdomarna inte verkar ta till sej den info de får, verkar dock de flesta vara överens om, men sedan går alltså åsikterna isär. Vad göra?? Istället för att sitta här och spekulera med andra vuxna människor, varför inte gå dierkt på källan och fråga ungdomarna själva? Det måste väl ändå vara det bästa? (Passa gärna på att fråga vad som saknas i informationen de får idag också.)
Ser man inte det som något alternativ kanske det näst bästa vore att fråga andra (vuxna) ickerökare, vad det var som gjorde att de aldrig började. Allt annat blir som sagt bara spekulationer Vem vet, där någonstans kanske nyckeln till gåtan kan finnas gömd...
Vore det intressant Christa, kan jag ställa upp och svara. Jag kan t.o.m tänka mej att börja, så kanske andra också hänger på efter hand...
Redigerat av Cacki: 13-10-2012, 19:01
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 18:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Men Christa nu har du pratat om samma sak 7 sigor pp och 7 sidor ner trots att många förklarade för dig att dom pratar med sina barn. Läser du inte vad vi andra skriver? Du bara kommer med fågor igen (som vanligt) och igen.
Förklarar du oss andra för dumma eller? Tjat och pekfingret hjälper aldrig, tvärtom
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
13-10-2012, 19:20
|
Gäster

|
Vi är icke rökare, maken och jag, men dottern började röka vid 17-års ålder trots allt man hade upplyst henne med. Vi beslutade tillsammans med henne att hjälpa henne ur det och det gick, men efter 2 års rökfrihet satte hon igång igen ---- samma sak, pratade med henne, kom överens om etapper och hon fick all stöd av oss och av vår pers. läkare ...... hon blev rökfri för andra gången.
Nu är det ca 12 år sedan hon rökt och de hon bott ihop med har varit också icke rökare, kanske det gjorde lättare att inte börja med det igen..... Numera säger hon att det var så himla dumt, men då tänkte man inte mer än se till att jag inte skulle upptäcka det, vilket jag gjorde nästan på direkten, så det gick inte att smyga med den ......men hon har tackat oss att vi stod på då hon inte hade samma insikt och hade begäret ...... Vi gav inga pikar, skrämsel, utan pratade om det hela ur det .....
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 19:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Cacki @ 13-10-2012, 19:52)  Kanske dags för en kort sammanfattning på vad som sagts i diskussionen hittills??
Christa hänvisar till ett inlägg (som jag har skrivit i en helt annan tråd!), och frågar varför ungdomar börjar röka. Hon tror att det det beror på bristande information, andra är skeptiska till att det verkligen är anledningen, utan tror mer på andra omsständigheter såsom t.ex grupptryck, nyfikenhet och revolt och frigörelse. (vissa kanske t.o.m. fortfarande minns själv hur det var att själv vara ung...) Det är dock inget Christa tror på, utan börjar istället ifrågasätta andra (vuxna) medlemmars kunskaper om hälsoriskerna. (Varför alls köra med förhörsmetoder, och be någon annan räkna upp så många rökningsrelaterade sjukdomar som denne känner till, förresten?? Förhoppningar om att kunna förminska och förlöjliga meningsmotståndaren? - Härskarteknik i så fall!)
Att ungdomarna inte verkar ta till sej den info de får, verkar dock de flesta vara överens om, men sedan går alltså åsikterna isär. Vad göra?? Istället för att sitta här och spekulera med andra vuxna människor, varför inte gå dierkt på källan och fråga ungdomarna själva? Det måste väl ändå vara det bästa? (Passa gärna på att fråga vad som saknas i informationen de får idag också.)
Ser man inte det som något alternativ kanske det näst bästa vore att fråga andra (vuxna) ickerökare, vad det var som gjorde att de aldrig började. Allt annat blir som sagt bara spekulationer Vem vet, där någonstans kanske nyckeln till gåtan kan finnas gömd...
Vore det intressant Christa, kan jag ställa upp och svara. Jag kan t.o.m tänka mej att börja, så kanske andra också hänger på efter hand... Att jag bett dom som påstår att alla känner till riskerna beror på att jag inte tror att dom gör det. Om argumentationen gång på gång utgår ifrån att alla känner till riskerna så är det väl helt naturligt att jag ber dom berätta vilka risker dom känner till? Jag förstår att dom som röker kanske inte vill veta det eftersom det är så svårt att sluta och det kan naturligtvis vara kinkigt att berätta om alla risker för barnen också eftersom dom då kan börja oroa sig för sina föräldrar. Att man inte känner till alla risker beror naturligtvis inte på att man är dum på något sätt. Hur skall man kunna känna till något som ingen har sammanfattat någonstans? Dom informationsbroschyrer jag har sett har varit väldigt långt ifrån heltäckande. Dom har dock några år på nacken och hur dom ser ut idag vet jag inte. Det tänker jag dock ta reda på eftersom jag är intresserad. Jag har alltid varit intresserad av hälsofrågor och jag har ofta engagerat mig idéellt i olika frågor. Jag har också stöttat många som velat sluta röka. Dom har kommit till mig och berättat hur det känns och jag har lyssnat, berömt och peppat. Jag minns särskilt en man som rökt 30 cigaretter om dagen och han kunde inte sova på 5-6 veckor. Han fick verkligen kämpa. Han berättade varje dag hur det gick och han lyckades. Sedan har jag vänner som bara slutat utan att känna något alls och dom har varit väldigt oförstående gentemot dom rökare som haft det väldigt jobbigt. Visst finns det ungdomar och vuxna också för den delen som blundar för allt och bara tänker att "det händer inte mig". Hur man kan påverka dom har jag inget svar på. Jag förstår dom helt enkelt inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 19:54
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Kära Christa, jag förstår mig inte på dig. Detta är en av många "hälsotrådar" du har startat. Du ställer frågor. Men när vi försöker besvara dessa blir du aldrig nöjd utan ställer allt fler följdfrågor. Till slut känner man sig bara tom och vilsen.. Jag har en känsla av att du gärna vill ha stenkoll på allt inom det här området och att du tror att om man vet allt så kommer man att leva ett långt och lyckligt liv. Personligen tror jag att det är lite tvärtom: Om man tar livet lite mer lättsamt och inser att man inte kan kontrollera alla faror på vägen, blir allt mycket lättare... Sköt om dig! ♥
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 20:03
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 20:36)  Att jag bett dom som påstår att alla känner till riskerna beror på att jag inte tror att dom gör det. Om argumentationen gång på gång utgår ifrån att alla känner till riskerna så är det väl helt naturligt att jag ber dom berätta vilka risker dom känner till?Jag förstår att dom som röker kanske inte vill veta det eftersom det är så svårt att sluta och det kan naturligtvis vara kinkigt att berätta om alla risker för barnen också eftersom dom då kan börja oroa sig för sina föräldrar.
Att man inte känner till alla risker beror naturligtvis inte på att man är dum på något sätt. Hur skall man kunna känna till något som ingen har sammanfattat någonstans? Dom informationsbroschyrer jag har sett har varit väldigt långt ifrån heltäckande.
Dom har dock några år på nacken och hur dom ser ut idag vet jag inte. Det tänker jag dock ta reda på eftersom jag är intresserad.
Jag har alltid varit intresserad av hälsofrågor och jag har ofta engagerat mig idéellt i olika frågor. Jag har också stöttat många som velat sluta röka. Dom har kommit till mig och berättat hur det känns och jag har lyssnat, berömt och peppat.
Jag minns särskilt en man som rökt 30 cigaretter om dagen och han kunde inte sova på 5-6 veckor. Han fick verkligen kämpa. Han berättade varje dag hur det gick och han lyckades.
Sedan har jag vänner som bara slutat utan att känna något alls och dom har varit väldigt oförstående gentemot dom rökare som haft det väldigt jobbigt.
Visst finns det ungdomar och vuxna också för den delen som blundar för allt och bara tänker att "det händer inte mig". Hur man kan påverka dom har jag inget svar på. Jag förstår dom helt enkelt inte. Men kör man med förhörsteknik och ingen svarar, vore det väl på sin plats att berätta svaren själv då istället, annars blir ju frågan bara hängande i luften. Ibland måste man nog bara acceptera "att man inte kan frälsa hela världen". Så länge människor har en egen vilja får man nog räkna med att det kommer att finnas de som väljer att gå sin egen väg....utan att behöva ta emot bannor eller utsättas för korsförhör för det.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 20:28
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 20:36)  Att jag bett dom som påstår att alla känner till riskerna beror på att jag inte tror att dom gör det. Om argumentationen gång på gång utgår ifrån att alla känner till riskerna så är det väl helt naturligt att jag ber dom berätta vilka risker dom känner till?
Jag förstår att dom som röker kanske inte vill veta det eftersom det är så svårt att sluta och det kan naturligtvis vara kinkigt att berätta om alla risker för barnen också eftersom dom då kan börja oroa sig för sina föräldrar.
Att man inte känner till alla risker beror naturligtvis inte på att man är dum på något sätt. Hur skall man kunna känna till något som ingen har sammanfattat någonstans? Dom informationsbroschyrer jag har sett har varit väldigt långt ifrån heltäckande.
..........................................
Visst finns det ungdomar och vuxna också för den delen som blundar för allt och bara tänker att "det händer inte mig". Hur man kan påverka dom har jag inget svar på. Jag förstår dom helt enkelt inte. Vad blir bättre för att vi rabblar upp alla risker vi vet om rökning för dig? Ingen ungdom slutar väl röka för det eller låter bli att börja. Jag tycker inte alls att det är naturligt att du frågar ut oss som säger att vi vet riskerna. Säger vi det får du väl lita på det istället för att spekulera om hur du tror att det är. Resten jag citerat ovan är ju bara trams. Jag röker trots att jag vet riskerna. Varför skulle jag blunda för dom? Rökningens skadeverkningar har alltid diskuterats öppet i min familj och mina barn har aldrig rökt och kommer aldrig att göra det heller. Dom har alltid talat om för alla, även kompisar alltså, hur illa dom tycker om rökning och varför. Till mig har dom många gånger sagt att dom inte vill att jag ska dö i förtid men dom går inte och oroar sig för det dagligen. Sen kan man ju fråga sig var gränsen går för förtid. Sen tycker jag faktiskt inte att man måste förstå allt andra människor gör och varför. Alla har ett fritt val när det gäller rökning och det är varje männniskas privatsak. Jag får krupp av alla besserwissrar som ser som sin skyldighet att försöka påverka mig att sluta röka. Det är rent kontraproduktivt! Läste du citatet jag la in i mitt förra inlägg förresten?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 20:31
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 20:36)  Att jag bett dom som påstår att alla känner till riskerna beror på att jag inte tror att dom gör det. Om argumentationen gång på gång utgår ifrån att alla känner till riskerna så är det väl helt naturligt att jag ber dom berätta vilka risker dom känner till?
Jag förstår att dom som röker kanske inte vill veta det eftersom det är så svårt att sluta och det kan naturligtvis vara kinkigt att berätta om alla risker för barnen också eftersom dom då kan börja oroa sig för sina föräldrar.
Dom har dock några år på nacken och hur dom ser ut idag vet jag inte. Det tänker jag dock ta reda på eftersom jag är intresserad.
Jag har alltid varit intresserad av hälsofrågor och jag har ofta engagerat mig idéellt i olika frågor. Jag har också stöttat många som velat sluta röka. Dom har kommit till mig och berättat hur det känns och jag har lyssnat, berömt och peppat.
Jag minns särskilt en man som rökt 30 cigaretter om dagen och han kunde inte sova på 5-6 veckor. Han fick verkligen kämpa. Han berättade varje dag hur det gick och han lyckades.
Sedan har jag vänner som bara slutat utan att känna något alls och dom har varit väldigt oförstående gentemot dom rökare som haft det väldigt jobbigt.
Visst finns det ungdomar och vuxna också för den delen som blundar för allt och bara tänker att "det händer inte mig". Hur man kan påverka dom har jag inget svar på. Jag förstår dom helt enkelt inte. Där har du nog första förutsättningen för att lyckas. Att stötta i det läget är ingen större konst, det svåra är ju att få människor att känna sej motiverade. Det finns nog inget som är så kontraproduktivt som tjat och översitteri.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 20:35
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 13-10-2012, 21:03)  Men kör man med förhörsteknik och ingen svarar, vore det väl på sin plats att berätta svaren själv då istället, annars blir ju frågan bara hängande i luften.
Ibland måste man nog bara acceptera "att man inte kan frälsa hela världen". Så länge människor har en egen vilja får man nog räkna med att det kommer att finnas de som väljer att gå sin egen väg....utan att behöva ta emot bannor eller utsättas för korsförhör för det. Nu blev jag verkligen förbryllad. Sista stycket i mitt inlägg skrev jag till bara för att visa att jag håller med er andra. Tänkte att det var bäst att visa att jag inte bara argumenterade emot. Just det stycket har du fetstilat. Varför? Var det inte bra att jag höll med för en gång skull?
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 20:43
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 21:35)  Nu blev jag verkligen förbryllad. Sista stycket i mitt inlägg skrev jag till bara för att visa att jag håller med er andra. Tänkte att det var bäst att visa att jag inte bara argumenterade emot. Just det stycket har du fetstilat. Varför? Var det inte bra att jag höll med för en gång skull? Förstår inte riktigt vad du menar med att hålla med? Min kommentar handlade om motivation och det är väl det som är grundproblemet i hela frågeställningen? Förmaningar och förbud är att tvinga fram något, motivation är att få någon att själv vilja. När du kom in i bilden var redan halva jobbet gjort. Ser du inte skillnaden?
Redigerat av Cacki: 13-10-2012, 20:46
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 20:51
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 21:28)  Vad blir bättre för att vi rabblar upp alla risker vi vet om rökning för dig? Ingen ungdom slutar väl röka för det eller låter bli att börja. Jag tycker inte alls att det är naturligt att du frågar ut oss som säger att vi vet riskerna. Säger vi det får du väl lita på det istället för att spekulera om hur du tror att det är.
Resten jag citerat ovan är ju bara trams. Jag röker trots att jag vet riskerna. Varför skulle jag blunda för dom? Rökningens skadeverkningar har alltid diskuterats öppet i min familj och mina barn har aldrig rökt och kommer aldrig att göra det heller. Dom har alltid talat om för alla, även kompisar alltså, hur illa dom tycker om rökning och varför. Till mig har dom många gånger sagt att dom inte vill att jag ska dö i förtid men dom går inte och oroar sig för det dagligen. Sen kan man ju fråga sig var gränsen går för förtid.
Sen tycker jag faktiskt inte att man måste förstå allt andra människor gör och varför. Alla har ett fritt val när det gäller rökning och det är varje männniskas privatsak. Jag får krupp av alla besserwissrar som ser som sin skyldighet att försöka påverka mig att sluta röka. Det är rent kontraproduktivt!
Läste du citatet jag la in i mitt förra inlägg förresten? Jag håller med dig om att det är din och andra vuxnas privatsak om dom röker men jag tycker det är samhällets skyldighet att tillhandahålla heltäckande information om hälsoriskerna. Tror du t ex att alla invandrare känner till riskerna? Många är analfabeter och i en del länder är det nog lite si och så med samhällsinformationen. När det gäller barn så undrar jag dock om alla föräldrar håller med dig. Om deras 12-åriga dotter röker anser nog inte alla att det är hennes privatsak. Vilka intentioner och argument har föräldrar när de försöker påverka sina barn att inte röka? Jag har svårt att tro att alla är som min pappa i alla fall. När jag var 11 år och berättade för honom att jag bestämt mig för att aldrig börja röka så svarade han: - Ha, när du är 16 år så röker nog du också!
Redigerat av Christa: 13-10-2012, 20:52
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 20:58
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 21:51)  Jag håller med dig om att det är din och andra vuxnas privatsak om dom röker men jag tycker det är samhällets skyldighet att tillhandahålla heltäckande information om hälsoriskerna. Tror du t ex att alla invandrare känner till riskerna? Många är analfabeter och i en del länder är det nog lite si och så med samhällsinformationen.
När det gäller barn så undrar jag dock om alla föräldrar håller med dig. Om deras 12-åriga dotter röker anser nog inte alla att det är hennes privatsak.
Vilka intentioner och argument har föräldrar när de försöker påverka sina barn att inte röka?
Jag har svårt att tro att alla är som min pappa i alla fall. När jag var 11 år och berättade för honom att jag bestämt mig för att aldrig börja röka så svarade han: - Ha, när du är 16 år så röker nog du också! Smart stabbe! Han gav dej en utmaning. Inte ville du väl ge honom rätt frivilligt?
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 21:14
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 13-10-2012, 21:58)  Smart stabbe! Han gav dej en utmaning. Inte ville du väl ge honom rätt frivilligt?  Nä, han hade nog bara varit glad om jag hade börjat - då hade han ju haft något att bomma cigaretter av. Nu lånade han av min veckopeng istället...
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 21:17
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 21:51)  Jag håller med dig om att det är din och andra vuxnas privatsak om dom röker men jag tycker det är samhällets skyldighet att tillhandahålla heltäckande information om hälsoriskerna. Tror du t ex att alla invandrare känner till riskerna? Många är analfabeter och i en del länder är det nog lite si och så med samhällsinformationen.
När det gäller barn så undrar jag dock om alla föräldrar håller med dig. Om deras 12-åriga dotter röker anser nog inte alla att det är hennes privatsak.
Vilka intentioner och argument har föräldrar när de försöker påverka sina barn att inte röka?
Jag har svårt att tro att alla är som min pappa i alla fall. När jag var 11 år och berättade för honom att jag bestämt mig för att aldrig börja röka så svarade han: - Ha, när du är 16 år så röker nog du också! Nej jag vet faktiskt inte hur informerade invandrare är men jag vet att det satsas extra på information till just denna grupp eftersom den gruppen är överrepresenterad när det gäller rökning. Därför frågar jag igen om du såg citatet jag la in för ett par inlägg sedan? Hur många 12-åringar har råd att röka när ett paket kostar 50 kr ? Det är väl snarast en familjeangelägenhet isåfall. Sen finns det väl en och annan förälder som skiter i vad ungarna gör överhuvudtaget även om de vet om riskerna. Det var andra tider när du var 11 år! På den tiden rökte väldigt många fler och informationen fanns knappt så nej jag tror inte det finns så många som din pappa idag. Det finns nog ingen förälder som vill att deras barn ska börja röka så jag tror att dom gör vad dom kan för att få ungen att låta bli.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 21:32
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 22:14)   Nä, han hade nog bara varit glad om jag hade börjat - då hade han ju haft något att bomma cigaretter av. Nu lånade han av min veckopeng istället... Fast nu är jag nog tvungen att gå lite OT om du ursäktar. Just den här grejen är faktiskt ett gyllne tillfälle att praktisera lite KBT. Känner du dej sviken av din pappa för den kommentaren så är det faktiskt upp till dej hur du väljer att se på det hela. Väljer du att försöka plocka ut något positivt ur händelsen så kan du välja att tolka det som att det bara var en utmaning inför en stundande ungdomsrevolt. Du kan också välja att se på det som du gör men riskerar då även att känna bitterhet. Jag tror att det var som jag skrev i alla fall...
Redigerat av Cacki: 13-10-2012, 21:33
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 22:17)  Nej jag vet faktiskt inte hur informerade invandrare är men jag vet att det satsas extra på information till just denna grupp eftersom den gruppen är överrepresenterad när det gäller rökning. Därför frågar jag igen om du såg citatet jag la in för ett par inlägg sedan?
Hur många 12-åringar har råd att röka när ett paket kostar 50 kr ? Det är väl snarast en familjeangelägenhet isåfall. Sen finns det väl en och annan förälder som skiter i vad ungarna gör överhuvudtaget även om de vet om riskerna.
Det var andra tider när du var 11 år! På den tiden rökte väldigt många fler och informationen fanns knappt så nej jag tror inte det finns så många som din pappa idag. Det finns nog ingen förälder som vill att deras barn ska börja röka så jag tror att dom gör vad dom kan för att få ungen att låta bli.  Det som iriterar mej mest är att du kan och vet allt???
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2012, 23:29
|

Medlem

|
CITAT (sqrulan @ 13-10-2012, 23:43)   Det som iriterar mej mest är att du kan och vet allt???  Det gör jag verkligen inte men jag kan lite om mycket och det skäms jag inte för. (Sen kanske du kan förklara i PM vad jag gjort dig för ont  )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 00:10
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Det här med att veta lite om mycket är bättre än att veta mycket om lite!
Kallas väl även om allmänbildning?
Allmänbildning är inget att skämmas för! Borde fler se till att vara!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 00:37
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Trodde den här tråden handlade om rökning ?kan man inte bara lägga ner stridsyxan och visa lite respeckt för andras åsikter ?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 00:41
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Ang ungas vetande om rökning så tror jag att de vet!
Sonens flickvän har slutat nu när hon vet att hon väntar barn!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|