| |
|
  |
Rökning och allt däromkring, Ingen skitkastning - bara diskussion |
|
|
|
|
10-10-2012, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 10-10-2012, 21:30)  Jag har faktiskt letat efter samlad information om riskerna med rökning men inte hittat någon så om du känner till någon sådan på nätet så skulle det vara intressant att få en länk.
Att rökning ökar risken för fertilitetsproblem hos både kvinnor och män kanske kan vara intressant för ungdomar.
Sedan kan man ju summera vad det kostar att röka i 50 år.
Det som gjorde att jag aldrig provade att röka var insikten om att man blev beroende och inte själv klarade att bestämma över sin egen kropp. Min far var storrökare och fick sprutor i ändan för att lättare kunna sluta men det hjälpte inte. När han var drygt 60 år fick han multiinfarktdemens och dom sa på sjukhuset att det berodde på rökningen. När jag googlar på "antirökkampanjer" så kommer det upp 2 160 resultat. Beträffande fertilitetsproblem så är nog risken större av P-piller än av rökning. Vad har kostnaden med risker att göra? Det är väl ändå upp till var och en vad man vill prioritera. Tänk vad mycke skatt vi rökare betalar in
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
11-10-2012, 02:24
|
Gäster

|
Elisabeth, Du kanske missuppfattade mig eller läste inte ordentligt..... I mitt fall är det fråga om akutop. med viss fördröjning pga att just denna op. tar minst 4-5t. att göra och de hade inte så lång tid nu omedelbart. Så det är inte fråga om den vanliga vårdplaneringen utan en lucka så snabbt de kan få det, men inte vänta mer än någon vecka till och det stod AKUTFALL på mina papper. Operationsplaneraren sade att hon fixar en tid åt mig snarast möjligt --- någon lyfts ut ur kön till senare tillfälle, det blir ett sådant beslut. Det är klart att om man råkar i en olycka, görs allt de kan för att rädda personen, där hinner man inte fråga efter om de röker, dricker el. är överviktiga. Sedan man kanske väntar med att operera pga riskerna. Förra gången jag var inne, kom det in en kvinna med akuta ryggskador o värk, men hon blev efter några dagar hensickad liggande i ambulans ..... orsak; - rökare och kraftigt överviktig. Kom tillbaka när du gått ner minst 25kg och varit rökfri en längre tid......Människan var kring 45 år, jobbade i hemsjukvården där hon skadat sig. --- Hur ska man då bedömma att hon inte var i akut skede att få hjälp? Hon låg i samma rum som jag ..... hon själv sade att hon kommer att bli sängliggande i sin lägenhet med massa piller..... En yngre kille hade skadat sig i en bilolycka, skickades hem med orden att sluta röka, sedan ska vi se till att du kommer i vårdkön.....Han svor förbannelser över personalen att det rök om en. Han hade småbarn o fru att ta hand om. Han var normalviktig. Det finns flera fall jag vet om att de kämpar med sina kilon och rökbegäret och orkar inte arbeta pga. smärtor och funktionshinder. Man hamnar mellan två stolar ...... ingen bra sits i dagens samhälle och fler blir de ........... Hur man än gör så har man ändan bak och just dessa skulle behöva tas hand om--- men det finns ju risker och dålig läkning .... så jag förstår läkarna, men ändå känns det svårt att se på dem som inte får det de behöver...... Något att upplysa om till ungdommar när de inte tänker på det själv ..........  OBS: - jag är inte ute efter att jaga varken rökare el. överviktiga, endast fakta.
Redigerat av Ugglemormor: 11-10-2012, 02:30
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 04:10
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-10-2012, 21:27)  Natur liv enl. dig måste alla föräldrar bli nykerister, får absolut inte röka, måste äta hälsosamt, får inte köra bil för då ryker miljötänkande osv..... Det är inte bara föräldrar som är förebilder. Just i tonåren kan andra vuxna/ungdomar betyda mycket mer som döredöme.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 05:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Anma @ 10-10-2012, 21:33)  Alla ungdomar är faktiskt inte lika rättskaffens och präktiga som du. Många vill vara rebelliska och gör tvärt emot mot vad man "bör och ska" göra.
En kampanj om hur töntigt rökning är skulle ge mycket bättre resultat än skrämselpropaganda tror jag. Att avstå från att röka ser inte jag som präktighet eller att man gör det för att man "bör" göra det. Det är ju något man gör för sin egen skull och inte för andras. Det handlar mer om att vara insiktsfull och förstå konsekvenserna av det man gör. För min del skulle en sådan kampanj som du föreslår inte ha haft någon effekt alls. Vad är det som gör att information om vilken effekt rökning kan ha på hälsan inte får unga människor att avstå?
Redigerat av Christa: 11-10-2012, 05:54
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 05:53
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2012, 22:39)  När jag googlar på "antirökkampanjer" så kommer det upp 2 160 resultat. Beträffande fertilitetsproblem så är nog risken större av P-piller än av rökning. Vad har kostnaden med risker att göra? Det är väl ändå upp till var och en vad man vill prioritera. Tänk vad mycke skatt vi rökare betalar in  Nu googlade jag på hälsorisker och hittade faktiskt en lista. Den är inte fullständig men den har med 32 sjukdomar som är betydligt vanligare bland rökare. Frågan är dock om ungdomar verkligen får information om detta. När det gäller kostnaden så menade jag ju hur mycket det kostar för den som röker. Många unga vill ju äga en massa saker och om man tydliggör hur mycket man skulle kunna köpa för pengarna om man avstår från att röka så kan det nog ha effekt. Hur många dagars rökning som motsvarar ett körkort, en bil osv.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 07:17
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
rökning borde vara straffbart oskyldiga dööör,skulle kunna tänka mej som straff att fotboja med en sniffer som känner av återfall, och om inte det hjälper så ett kortare fängelse straff
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 08:36
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Vi såg otäcka filmer i skolan. Jag ville slippa bli så sjuk så jag bestämde att jag aldrig skulle börja röka, supa eller knarka. Så enkelt är det. Båda mina föräldrar röker. De sa väl att det inte är så nyttigt och att de inte rekommenderade att jag skulle göra det, men det var aldrig några förbud eller predikningar. Konstigt nog fanns det ju andra ungdomar som sett samma äckliga filmer men som ändå började röka, jag har aldrig kunnat fatta varför. Sen när man väl är fast är det så klart svårt att sluta, men den där första cigaretten, VARFÖR testar man  jag kan inte begripa det. Ibland handlar det kanske om grupptryck, att någon inte vågar tacka nej  men hur vanligt är det? Jag har då aldrig blivit erbjuden en cigarett. CITAT (Anma @ 10-10-2012, 21:33)  En kampanj om hur töntigt rökning är skulle ge mycket bättre resultat än skrämselpropaganda tror jag.  Det där tror jag mycket på. Om alla kompisar skulle hånskratta åt en ungdom som börjar röka skulle det förmodligen förlora mycket av sin tjusning.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 08:38
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (tomas99 @ 11-10-2012, 08:17)  rökning borde vara straffbart oskyldiga dööör,skulle kunna tänka mej som straff att fotboja med en sniffer som känner av återfall, och om inte det hjälper så ett kortare fängelse straff VA???
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 09:01
|
Medlem

|
CITAT (silos @ 11-10-2012, 09:38)  VA??? Oskyldiga dör av passivrökning, mammor och pappor dör i förtid.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 09:12
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Ugglemormor har helt rätt. Jag har flera vänner som fått sluta röka och vara rökfria i minst tre månader innan operation och även efter. Jag tycker att det är bra, då läkningen och rehabiliteringen faktiskt blir mycket sämre om man röker.
Men ingen ska nekas akutvård, om man skadat sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 09:15
|

Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 11-10-2012, 03:24)  Elisabeth, Du kanske missuppfattade mig eller läste inte ordentligt..... I mitt fall är det fråga om akutop. med viss fördröjning pga att just denna op. tar minst 4-5t. att göra och de hade inte så lång tid nu omedelbart. Så det är inte fråga om den vanliga vårdplaneringen utan en lucka så snabbt de kan få det, men inte vänta mer än någon vecka till och det stod AKUTFALL på mina papper. Operationsplaneraren sade att hon fixar en tid åt mig snarast möjligt --- någon lyfts ut ur kön till senare tillfälle, det blir ett sådant beslut. Det är klart att om man råkar i en olycka, görs allt de kan för att rädda personen, där hinner man inte fråga efter om de röker, dricker el. är överviktiga. Sedan man kanske väntar med att operera pga riskerna. Förra gången jag var inne, kom det in en kvinna med akuta ryggskador o värk, men hon blev efter några dagar hensickad liggande i ambulans ..... orsak; - rökare och kraftigt överviktig. Kom tillbaka när du gått ner minst 25kg och varit rökfri en längre tid......Människan var kring 45 år, jobbade i hemsjukvården där hon skadat sig. --- Hur ska man då bedömma att hon inte var i akut skede att få hjälp? Hon låg i samma rum som jag ..... hon själv sade att hon kommer att bli sängliggande i sin lägenhet med massa piller..... En yngre kille hade skadat sig i en bilolycka, skickades hem med orden att sluta röka, sedan ska vi se till att du kommer i vårdkön.....Han svor förbannelser över personalen att det rök om en. Han hade småbarn o fru att ta hand om. Han var normalviktig. Det finns flera fall jag vet om att de kämpar med sina kilon och rökbegäret och orkar inte arbeta pga. smärtor och funktionshinder. Man hamnar mellan två stolar ...... ingen bra sits i dagens samhälle och fler blir de ........... Hur man än gör så har man ändan bak och just dessa skulle behöva tas hand om--- men det finns ju risker och dålig läkning .... så jag förstår läkarna, men ändå känns det svårt att se på dem som inte får det de behöver...... Något att upplysa om till ungdommar när de inte tänker på det själv ..........  OBS: - jag är inte ute efter att jaga varken rökare el. överviktiga, endast fakta. Det är intressant det du berättar. Det kände jag inte till. Undrar om det är så på alla sjukhus? Det låter ju lite brutalt men om operationen innebär stora risker för den som röker och resultatet dessutom inte blir bra så är det ju för patientens egen skull. Det är ju dock viktigt hur dom får informationen och att dom samtidigt erbjuds hjälp att sluta röka. Om ungdomar skulle låta bli att börja röka om dom fick kännedom om det du har berättat vet jag inte men andra här tycker ju att information om hälsorisker inte hjälper. I så fall skulle kanske ungdomarna behöva jobba med konsekvenser av handlingssätt och val i livet och diskutera hur mycket man faktiskt själv kan påverka.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 10:14
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (tomas99 @ 11-10-2012, 10:01)  Oskyldiga dör av passivrökning, mammor och pappor dör i förtid. Det fattar jag och vad det gäller barn så är det hemskt,men de vuxna kan ju välja bort att vistas i en miljö där det röks. Att straffa människor hjälper inte det minsta!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 10:24
|
Medlem

|
CITAT (silos @ 11-10-2012, 11:14)  Det fattar jag och vad det gäller barn så är det hemskt,men de vuxna kan ju välja bort att vistas i en miljö där det röks.
Att straffa människor hjälper inte det minsta!!! är du för att alla droger skall släppas fria som tex knark? droger skall bekämpas framför allt när det drabbar oskyldiga barn som blir föräldrar lösa i förtid!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
11-10-2012, 10:58
|
Gäster

|
christa,
Jag känner inte till hur det är i hela landet, men mina erfarenheter kommer från 2 olika landstings ort. kliniker där de har noll tolerans .....
Vem/vilken läkare vill göra en operation som har dålig prognos, men kan bli bättre med hjälp till att gå ner i vikt och sluta röka/snusa? Förstår att läkaren vill få gjort ett bra jobb åt sin patient, inget kul att operera halva dagen på en och samma patient när efterarbetet är osäkert. Visst finns det massor av risker med en normal operation också, så det nekar jag inte alls även att man inte har de andra problemen att ta hand om först......
Det står ju stora affischer på vårdcentralen om detta att de ställer upp med hjälp åt dessa patienter. Namn på kontaktperson osv. Svårt att undgå att se den om man nu inte är helt blind........ Tur att det finns sådan hjälp, då blir ju resultatet/livskvaliten bättre efter ingreppet i normala fall.
Anma,
Det klart att man ska ta hand om olyckor med skador direkt, men om de är rökare, blir ju läkningen haltande, men meningen har ju varit att rädda livet på en person oavsett vikt, rökning o annat i tankarna. Det hoppas att jag var tydlig nog med det,
Visst är det jävligt att få gå så länge med smärtor och att man inte bli tagen på allvar. en del tål mer och andra mindre, så är det........endast den som har värken vet det säkert! ....
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Själv fick jag rådet att dra ner på rökningen innan operation, inget annat. Men det beror kanske på hur omfattande operation man skall genomgå, hur den frestar på kroppen. Hos mig tog dom bort en spottkörtel och jag åkte hem dagen efter. Vad röksugen jag var. Då såddes nog fröet till att sluta röka.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Myosotis @ 11-10-2012, 09:36)  /.../  Det där tror jag mycket på. Om alla kompisar skulle hånskratta åt en ungdom som börjar röka skulle det förmodligen förlora mycket av sin tjusning. att håna någon eller några är helt galet, så gör man inte!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 11-10-2012, 10:12)  Ugglemormor har helt rätt. Jag har flera vänner som fått sluta röka och vara rökfria i minst tre månader innan operation och även efter. Jag tycker att det är bra, då läkningen och rehabiliteringen faktiskt blir mycket sämre om man röker. Men ingen ska nekas akutvård, om man skadat sig. pratade med min läkare om det att rökare nekas vård, hon tycker det är helt sjukt. alkoholister får levertransplantationer medan rökare och narkotikamissbrukare behandlas som skit inom vården. missbruk som missbruk tänker jag. står någon inför en operation som kräver rökstopp så får vården se till att den människan slutar röka, behandlingshem mm. det daltas och läggs en jäkla massa pengar på fyllskallar som egentligen inte har en tanke på att sluta, men jisses, det är ju en sjuuuukdom. blir trött.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 12:03
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Rökning är också en sjukdom. En beroendesjukdom.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 13:14
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 11-10-2012, 13:03)  Rökning är också en sjukdom. En beroendesjukdom. jo man kan ju tycka det. :/
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2012, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Ugglemormor @ 11-10-2012, 11:58)  ............
Det klart att man ska ta hand om olyckor med skador direkt, men om de är rökare, blir ju läkningen haltande, men meningen har ju varit att rädda livet på en person oavsett vikt, rökning o annat i tankarna. Det hoppas att jag var tydlig nog med det,
Visst är det jävligt att få gå så länge med smärtor och att man inte bli tagen på allvar. en del tål mer och andra mindre, så är det........endast den som har värken vet det säkert! .... Du har skrivit flera gånger att läkningen blir haltande om man är rökare. Kan man verkligen generalisera så? Jag vet att det inte nödvändigtvis behöver vara så och jag vet också fall där läkningen varit långdragen och svår hos ickerökare. Finns alldeles för mycket skrämselpropaganda som inte har någon effekt alls anser jag.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|