Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rökning och allt däromkring, Ingen skitkastning - bara diskussion
          Ugglemormor
          Inlägg 11-10-2012, 13:36
          Länk hit: #41

Gäster

Vill bara påäntera (frl ord) att det erbjuds ju hjälp från vårdcentraler, åtminståne här omkring, för att hjälpa dessa som fastnat i alkohol, rökning och är överviktiga....... tycker att de gör så gott de kan om man vill ha den hjälpen .... ex. att bli opererad, särskilt i skelettet, vilket tar upp till ett år att läkas i normala fall efter större ingrepp...

Tänk vilken tid det tar efter op att kämpa med rehab. även att man gråter av rena utmattningen och att det tar så lång tid.
          Kan hända att mindre op. inte behövs samma hårdhanskar som på ortopeden, vet inte mer om den biten.
          Fick en narkosskada på tungan (klämdes) och när jag kom till öron-näs o halsklin. frågade ingen om rökning, men det gick ju fort. Läkaren tog tag i min tunga och när jag såg saxen, så svimmade jag, men hon hann klippa bort den felande delen.......
          Under min utbildning i slutet på -70 talet kom det in en ca 30 årig, svårt alkoliserad kille med njujrar som inte funkade, men han nekades att få en ny njure om han inte la av med alkoholen och skulle gå i dialys medan han väntade, men såg hans dödsannons i tidningen bara några månader senare, vet inte vad som dick fel för jag var endast elev tillfälligt på den avdelningen...
          Har själv fått förfrågan att dela med min lever, men sade nej när personen skulle ändå supa upp den enl. hen själv. sjukt!... wacko.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 11-10-2012, 13:44
          Länk hit: #42

Gäster

Stintan,

Men varför har de då dessa regel om det inte skulle betyda något för läkningen?

Alla är vi olika, så det finns säkert undantag, precis som du påpekar det och jag säger inte emot det för bättre än såhär vet jag inte.
          Visst finns det fall som är olika det gängse, utan vidare så jag säger inte emot, du vet ju om det fallet, vilket jag inte gör. ........ tummenupp.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 11-10-2012, 15:33
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Visst är rökning ett hälsoproblem men inte särskilt stort om man ser till samhället i övrigt. Varför ökar vissa sjukdomar, vad är det i miljön som utlöser astma, allergier, cancer mm.
          Enligt en studie var väl hemmet i sig den osundaste platsen, särskilt för småbarn eftersom dom stoppar saker i mun, alltifrån plastleksaker till textilier . En rökfri miljö är bra men knappast den stora boven i vårt samhälle.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 11-10-2012, 19:11
          Länk hit: #44

Gäster

gnon49,

Ja visst finns det massor av olika faror man kan råka ut för, inte tu tal om annat. Nu var rökningen satt i samband med vissa operationer.
          Vad vet vi som har levt som små bland rökande föräldrar? Jag undrar bara, om det var därifrån man fick sin astma som inte är knyten till någon allergi?

Jag vill inte kasta skit på varken de som röker eller dricker, för det är deras val. Det kan jag göra är att det inte sker i mitt hem. Cikarettröken utlöser min astma direkt, så där jag finns, i mitt hem, kan jag välja hur jag vill ha det, men dock tar de rökande vännerna hänsyn till det.

De andra sjukdommar du nämner finns nog i vår omgivning på olika sätt och hur kommer man tillrätta med det? Kanske kommer det att finnas lösningar för en del av dessa olika sjd med tiden, om vi inte redan har vissa tankar och aningar om en del sakerna........... kompiskram.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-10-2012, 19:16
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Citerar en av mina favorit krönikörer"

Du får välja en av tre politiker. Den förste är känd för att ha haft samröre med korrupta personer. Han rådfrågar astrologer, har flera älskarinnor, kedjeröker och dricker alldeles för mycket. Den andre har fått sparken från två förtroendeuppdrag. Han går i regel upp först klockan elva på förmiddagen. Han rökte opium som ung och dricker stora mängder alkohol varje dag. Den tredje är emellertid en trogen man. Han är dekorerad krigshjälte, vegetarian och varken dricker eller röker.

Rökare har blivit det moderna samhällets paria. Det räcker uppenbarligen inte med att man förbjudit dem på krogar. Nu höjs röster för att förbjuda rökning också utomhus. Det är modiga människor som blossar vidare. Att fortfarande våga röka under sådana omständigheter bör ses som en gerillahandling mot moralismen.

Moralkakorna begränsas dock inte längre till saker som stör andra. Några landsting införde för några år sedan snusförbud för anställda på arbetstid och Essunga kommun har nyligen gjort samma sak. Gävleborgs läns landsting tvingar de anställda att blåsa i alkomätare. Hälsocoacher lägger sig på många håll i anställdas privata levnadsvanor och försöker på så sätt höja företags effektivitet.

Landet svämmar över av livsstilsfascister som tillsammans med byråkrater försöker skapa ett evigt liv till medborgarna.
          Och staten accepterar snart inga avvikelser från den hälsosamma vägen. För i smyg har man valt att anställa den tredje av de män jag beskrev i början av texten. Den förste var Franklin D Roosevelt, den andre Winston Churchill och den tredje Adolf Hitler. Är det inte dags att välja om?

Han säjer det jag tänker
          David Eberhard-(Förkortad version av ;Dags att sätta stopp för hälsomoralismen

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Cacki
          Inlägg 11-10-2012, 19:20
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Mycket tänkvärt, Kerstin! tummenupp.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-10-2012, 19:24
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ugglemormor @ 11-10-2012, 20:11) *
          gnon49,

Ja visst finns det massor av olika faror man kan råka ut för, inte tu tal om annat. Nu var rökningen satt i samband med vissa operationer.
          Vad vet vi som har levt som små bland rökande föräldrar? Jag undrar bara, om det var därifrån man fick sin astma som inte är knyten till någon allergi?

Jag vill inte kasta skit på varken de som röker eller dricker, för det är deras val. Det kan jag göra är att det inte sker i mitt hem. Cikarettröken utlöser min astma direkt, så där jag finns, i mitt hem, kan jag välja hur jag vill ha det, men dock tar de rökande vännerna hänsyn till det.

De andra sjukdommar du nämner finns nog i vår omgivning på olika sätt och hur kommer man tillrätta med det? Kanske kommer det att finnas lösningar för en del av dessa olika sjd med tiden, om vi inte redan har vissa tankar och aningar om en del sakerna........... kompiskram.gif

De flesta jag känner som har astma och/eller allergier har inte rökt själva eller har haft föräldrar som rökt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 11-10-2012, 19:34
          Länk hit: #48

Gäster

Stämmer delvis --- jag har aldrig rökt, men min far gjorde det i det rummet som även jag sov. Tyckte att det luktade mycket illa ......det gjorde ett jag inte ens hade tanke på att prova på det.....han gick upp även på natten för att röka, sittande i sin säng ....urk! sick.gif ..
          .
          Mor med de andra barnen sov i ett annat rum och på den tiden rökte hon inte......

Citera
          Bengalow
          Inlägg 11-10-2012, 19:47
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

För mig är rökning en terapi. När jag vill varva ner, eller byta inställning till livet, så är det skönt att kunna göra det med en cigarett. Jag njuter helt enkelt, och inbillar mig, att det inte vore det samma utan en sådan last. Hänsyn till omgivningen har jag fått lära mig med åren...
          Samma sak med alkohol - det är en njutning. Jag är beroende, kan jag säga, utan att skämmas. Jag tycker det är skönt, att kunna dricka vin till maten varje dag. Att ta sin Dry martini eller Gin&Tonic på eftermiddagen innan middagen känns avslappnande. Men som sagt, jag skulle inte kunna vara utan - därtill är livet alldeles för ensidigt. (Jfr tråden där orken tryter...!)

Citera
          Cacki
          Inlägg 11-10-2012, 19:56
          Länk hit: #50

Medlem

På tal om rökning som roten till så mycket ont....

Att det inte är helt ofarligt precis, vet nog alla vid det här laget, men det skulle vara intressant att höra hur ni ställer er till missbruket av utlandssemestrande då? Är det inte snart dags att fokusera lite på detta fenomen också?
          Nu tänker jag inte bara på den negativa påverkan på miljön som detta evinnerligan flackandet de facto medför, utan mer på vilket allt snabbare växande hot mot folkhälsan detta utgör?
          Så sent som igår fick vi nya rapporter på jobbet om ökningen av multiresistenta bakterier. De värsta bovarna bakom smittspridningen av bl.a. ESBL är just dessa "semesterresemissbrukare". Bl.a. nämndes Thailand och hur skrämmande många % av resenärerna som kommer hem därifrån bärande på dessa fruktansvärda bakterier.(Tyvärr minns jag inte exakt hur många % det rörde sej om och låter det därmed vara helt osagt, men chockerande mycket var det.)

Vad gör vi åt problemet tycker ni?
          Är det verkligen rätt att dessa potentiella smittspridare (som aldrig någonsin ens behöver drabbas av några hälsoproblem för egen del) ska tillåtas att fortsätta få röra sej fritt ute i samhället på det här viset?

De är ju dessutom så oändligt mycket lömskare än rökare. Rök ser man ju åtminstone och man kan undvika att gå i närheten av någon som röker, men hur katten ska man kunna skydda sej mot en osynlig fara??

Passiv rökning, vad är det i jämförelse med de föräldrar som helt samvetslöst drar iväg till länder som är kända för att ha stora problem med multiresistenta bakterier. Sedan kommer de hem och överför bakterierna på sina barn?! (Då har ändå de stackars barnen inte ens fått följa med själva, dom har bara blivit utsatta för passivt utlandsresemissbruk!)

Ska de t.ex alls tillåtas inlägganing in på vanliga sjukhus och därmed utgöra en livsfara för andra mer utsatta och infektionskänsliga medpatienter? Ska de portas i affärer, banker, arbetsplatser, krogar o.s.v, där det rör sej många människor. Dom kanske åtminstone borde sättas i karantän vid hemkomsten ett tag?

Skämt åsido, men lite sans och balans vore önskvärt. När ska man sluta stirra sej blinda enbart på rökning, det finns som sagt ett långt större överhängande hot som också bör läggas lite krut på...SNART!!!

Redigerat av Cacki: 11-10-2012, 20:34

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          gnon49
          Inlägg 11-10-2012, 19:57
          Länk hit: #51

Medlem

Något som jag har ont av är parfymer, konstgjorda dofter som kan lukta gott, men som i större mängder stinker och får mig faktiskt att må illa. Idag får det inte dofta illa ens från toaletten en liten stund utan skall döljas med div. miljöfarliga produkter. Vad vore livet utan wv-ankan. Kvack, kvack. Propositioner i den allmänna debatten är inte fel. Själv tror jag, men bara tror, att för mycket socker i tidiga år är lika skadligt som för mycket tobak senare i livet. Man bäddar för sjukdomar o tidigare död.

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 11-10-2012, 20:14
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Ni pratar om att informera och ta detta som ett exempel.
          Träffade några ungdomar utanför vår ICA-affär som stod och rökte, då passade jag på att informera dem om
          när jag började med min första cigg. och att jag idag har kol, lindrig men i alla fall. Har då rökt från 15 år fram till jag
          blev 62 år. Är idag 67 år och rökfri sedan snart 5 år sedan och saknar det inte men dessa ungdomar jag pratade med skrattade
          bakom min rygg sedan när jag gick iväg. Även om de får svart på vitt så bryr de sig inte.
          Samma med mitt barnbarn som missköter sin diabetes och vi har berättat vad som kan hända om 50 år.
          De tar inte in det för det är så lång tid framåt så de ser inte problemet trots att man berättar.
          Hur ska vi lösa det att få dem att tänka vad som kan hända om 30,40,50 år framåt om de idag är 15 - 20 år gamla.
          Om vi löser det så löser vi mycket.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-10-2012, 20:22
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Inga från Närke @ 11-10-2012, 21:14) *
          Ni pratar om att informera och ta detta som ett exempel.
          Träffade några ungdomar utanför vår ICA-affär som stod och rökte, då passade jag på att informera dem om
          när jag började med min första cigg. och att jag idag har kol, lindrig men i alla fall. Har då rökt från 15 år fram till jag
          blev 62 år. Är idag 67 år och rökfri sedan snart 5 år sedan och saknar det inte men dessa ungdomar jag pratade med skrattade
          bakom min rygg sedan när jag gick iväg. Även om de får svart på vitt så bryr de sig inte.
          Samma med mitt barnbarn som missköter sin diabetes och vi har berättat vad som kan hända om 50 år.
          De tar inte in det för det är så lång tid framåt så de ser inte problemet trots att man berättar.
          Hur ska vi lösa det att få dem att tänka vad som kan hända om 30,40,50 år framåt om de idag är 15 - 20 år gamla.
          Om vi löser det så löser vi mycket.

Vem sjutton brydde sig om vad som evenuellt kunde hända om 30, 40, 50 år när man var 15-20 själv. Jisses så många år är ju en hel eon när man är i den åldern.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 11-10-2012, 20:30
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (kerstin z5-6 @ 11-10-2012, 20:16) *
          ........... införde för några år sedan snusförbud för anställda på arbetstid...........

Så gjorde kommunen där jag jobbade också - dom kallade det att dom införde nikotinförbud MEN dom erbjöd i samma andetag hjälp att sluta röka med hjälp av nikotintuggummi, nikotinplåster eller andra hjälpmedel..... g.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          gnon49
          Inlägg 11-10-2012, 20:41
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 11-10-2012, 21:22) *
          Vem sjutton brydde sig om vad som evenuellt kunde hända om 30, 40, 50 år när man var 15-20 själv. Jisses så många år är ju en hel eon när man är i den åldern.

Ja ungdomar är ofta lättpåverkade. Hur mycket reklam riktar sig äldre resp. yngre. Vilka vill man påverka. En flashig reklam med produkten skall locka o skapa begär.
          Ytterst få produkter lever ju upp till den lockande reklamen. Visst blir man klokare ju äldre man blir blush.gif

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 11-10-2012, 23:49
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Alla som röker i dag är fullt medvetna om hälsofaran !vi som är äldre rökare blir vansinigt trötta på att höra det för vi vet !är man över 50 + ,jag lovar att VI VET .Konsten är inte att sluta röka !konsten är att sluta med ett långt beroende en vän som man ska sparka i röven och be den dra åt pipsvängen .Lite svårt att göra sig av med gammla vänner den som alltid ståt vid min sida när alla andra svikigt !CIGGEN heter han .
          Men nu är det snart dags för min vän att bli begraven ! OCH JAG FÅR SKAFFA MIG EN NY VÄN smile.gif

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 12-10-2012, 00:49
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Faran är inte att skolan informerar, faran är att skolan i hopp om att minska antalet rökare överdriver faran (det är redan tillräckligt skadligt som det är, man behöver inte hitta på saker för att få det att låta värre), och därför får det motsatt effekt.

Är man väl medveten om riskerna, kan jag tycka att folk ska ge fan i att påtala hur dumma rökare är. Det är väl för helvete upp till den enskilda individen att utvärdera för- och nackdelarna med just rökning.

Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak. Alltså får man utvärdera själv huruvida det är värt att röka/inte röka/sluta röka efter ett tag etc.

Citera
          Christa
          Inlägg 12-10-2012, 06:16
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (ryss_бори @ 12-10-2012, 01:49) *
          Faran är inte att skolan informerar, faran är att skolan i hopp om att minska antalet rökare överdriver faran (det är redan tillräckligt skadligt som det är, man behöver inte hitta på saker för att få det att låta värre), och därför får det motsatt effekt.

Är man väl medveten om riskerna, kan jag tycka att folk ska ge fan i att påtala hur dumma rökare är. Det är väl för helvete upp till den enskilda individen att utvärdera för- och nackdelarna med just rökning.

Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak. Alltså får man utvärdera själv huruvida det är värt att röka/inte röka/sluta röka efter ett tag etc.

Vilka rökrelaterade hälsorisker känner du till?

Vad är det dom hittar på?

Du skriver så här "Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak."

Tyvärr är det inte så livet fungerar. Dom flesta som blir sjuka av rökning är inte friska tills dom plötsligt dör. Det kan bli 40 år av lidande för en del. Min pappa, min första killes pappa, min andra killes pappa och min sambos pappa dog av rökning. Alla fyra i olika sjukdomar och med olika längd på lidandet och antalet sjukdomar.

Redigerat av Christa: 12-10-2012, 06:17

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-10-2012, 06:36
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Christa är det inte så att DU tycker att deras sjukdomar kom från rökning?

Citera
          Cacki
          Inlägg 12-10-2012, 08:12
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Christa @ 12-10-2012, 07:16) *
          Vilka rökrelaterade hälsorisker känner du till?

Vad är det dom hittar på?

Du skriver så här "Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak."

Tyvärr är det inte så livet fungerar. Dom flesta som blir sjuka av rökning är inte friska tills dom plötsligt dör. Det kan bli 40 år av lidande för en del. Min pappa, min första killes pappa, min andra killes pappa och min sambos pappa dog av rökning. Alla fyra i olika sjukdomar och med olika längd på lidandet och antalet sjukdomar.

Det är få förunnade, antingen man är rökare eller ej, att få vara det. Det finns många icke rökrelaterade sjukdomar som kan påverka livskvalitén också, så det där är ett ganska lamt argument som de flesta redan har hört till leda vid det här laget...
          Alla människor tar mer eller mindre dumdristiga risker mot bättre vetande ibland.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-01-2026, 08:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon