Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära japanskt körsbärsträd, Avbrutet toppskott - forma
          venstahed
          Inlägg 11-10-2012, 09:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 46 303

Hej,
          Vi planterade ett litet bergkörsbärsträd förra sommaren och i år har det vuxit jättebra. Tyvärr så bröts dock toppskottet av när vi fick trädet och det som framförallt har växt är sidogrenarna som nu är högst, se bilden.
          Bifogad fil  DSC_0225_mindre.jpg ( 351.2k ) Antal nedladdningar: 107

De börjar bli alldeles för långa nu och vi behöver forma trädet så det växer mer på höjden. Jag har läst mig till att det bör kunna göras nu i oktober (Uppsala) och att man egentligen inte ska beskära japansk körsbär, men här hoppas vi på någon enstaka formklippning.

1. De stora sidogrenarna, bör vi ta av dem helt (invid stammen) eller fortsätter de växa om vi lämnar en bit?
          2. Det är nu två skott högst upp som växer som ett V. Växer det översta bättre om vi tar av det nedre eller kan vi lämna båda?
          Bifogad fil  DSC_0226_mindre.jpg ( 233.68k ) Antal nedladdningar: 89

3. Klipper man träd som rosor, dvs så vattnet rinner av snittet? Har aldrig klippt träd...
          4. Övriga tips?

Om någon tycker huset ser bekant ut så skrev jag förra våren om det första trädet vi köpte. Ni hjälpte mig då inse att det var dött (troligen frostskadat innan vi fick det), och det träd vi har nu fick vi på "garantin".

Tacksam för alla tips!!!
          Vendela

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-07-2025, 21:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon