Hej,
Vi planterade ett litet bergkörsbärsträd förra sommaren och i år har det vuxit jättebra. Tyvärr så bröts dock toppskottet av när vi fick trädet och det som framförallt har växt är sidogrenarna som nu är högst, se bilden.
DSC_0225_mindre.jpg ( 351.2k )
Antal nedladdningar: 107De börjar bli alldeles för långa nu och vi behöver forma trädet så det växer mer på höjden. Jag har läst mig till att det bör kunna göras nu i oktober (Uppsala) och att man egentligen inte ska beskära japansk körsbär, men här hoppas vi på någon enstaka formklippning.
1. De stora sidogrenarna, bör vi ta av dem helt (invid stammen) eller fortsätter de växa om vi lämnar en bit?
2. Det är nu två skott högst upp som växer som ett V. Växer det översta bättre om vi tar av det nedre eller kan vi lämna båda?
DSC_0226_mindre.jpg ( 233.68k )
Antal nedladdningar: 893. Klipper man träd som rosor, dvs så vattnet rinner av snittet? Har aldrig klippt träd...
4. Övriga tips?
Om någon tycker huset ser bekant ut så skrev jag förra våren om det första trädet vi köpte. Ni hjälpte mig då inse att det var dött (troligen frostskadat innan vi fick det), och det träd vi har nu fick vi på "garantin".
Tacksam för alla tips!!!
Vendela