venstahed
Hej,
Vi planterade ett litet bergkörsbärsträd förra sommaren och i år har det vuxit jättebra. Tyvärr så bröts dock toppskottet av när vi fick trädet och det som framförallt har växt är sidogrenarna som nu är högst, se bilden.
[attachment=72840:DSC_0225_mindre.jpg]
De börjar bli alldeles för långa nu och vi behöver forma trädet så det växer mer på höjden. Jag har läst mig till att det bör kunna göras nu i oktober (Uppsala) och att man egentligen inte ska beskära japansk körsbär, men här hoppas vi på någon enstaka formklippning.

1. De stora sidogrenarna, bör vi ta av dem helt (invid stammen) eller fortsätter de växa om vi lämnar en bit?
2. Det är nu två skott högst upp som växer som ett V. Växer det översta bättre om vi tar av det nedre eller kan vi lämna båda?
[attachment=72841:DSC_0226_mindre.jpg]
3. Klipper man träd som rosor, dvs så vattnet rinner av snittet? Har aldrig klippt träd...
4. Övriga tips?

Om någon tycker huset ser bekant ut så skrev jag förra våren om det första trädet vi köpte. Ni hjälpte mig då inse att det var dött (troligen frostskadat innan vi fick det), och det träd vi har nu fick vi på "garantin".

Tacksam för alla tips!!!
Vendela
Cilla
Hej,

Här skulle jag ha styrt upp det med relativt kraftig beskärning. Detta för att trädet är ungt, det har god tillväxt och ser i övrigt friskt ut, det kan inte ha sin krona så lågt på platsen, det kommer snabbare att bygga upp en krona som får plats om man tog bort lågt sittande grenar, det är bättre att skära medan grenarna är små än när de blir grövre.

1. Bergkörsbär är inte toppdominanta träd, dvs de växer inte med en topp varifrån sidogrenar växer. De växer ofta som flerstammiga och där de är enstammiga bildar de tidigt en krona med flera toppar och mycket "grenburr" som gör att blommen syns som ett skum i hela kronan.

2. Det här är ett relativt högt träd (om det inte är en variant/sort som är dvärgväxande, och det ser det inte ut att vara), dvs vill bli 10 meter och högre. Det gör att det kan bli av med lågt sittande grenar

3. Jag antar att du vet att grenar för alltid sitter på samma nivå i trädens liv, men blir längre och förgrenade. Trädets lågt sittande grenar kommer inte att få plats på den låga nivån. Bättre ta dem när de är unga och små än senare. Och som sagt, ditt träd ser ut att klara att bilda krona högre upp också om det förlorar en del grenar.

4. Man beskär ofta körsbär under hög-, och sensommaren, i juli, augusti eller september, men på västkusten eller i zoner 1-3 kan man också beskära unga, smala körsbärsgrenar på våren när värsta kylan släppt och innan knoppsprickning. Oktober är en mycket fuktig månad som man bör undvika eftersom svamp gärna sprider sig då.

Jag skulle gjort detta för trädet, och jag tror jag skulle valt våren för beskärningen och nu på hösten för resten:


Skär bort alla lågt sittande grenar, behåll de tre som är markerade i blått.
Lägg snitten rätt!

Tag bort transportpinnen, den i bambu som sitter dikt intill trädet. Denna gör att trädet tror att det ska ha stöd hela livet, och därför inte bygger styrka som det ska.

Om trädet fortfarande behöver övrigt stöd, skjut ned stödbanden på stammen. de ska sitta lågt för att hjälpa rötterna att få fäste. kronan ska vaja och röra sig för att anpassa sig till platsen.

Överväg att eventuellt flytta trädet. Det kan bli ca 10 meter högt och därmed kan det stammas upp, dvs de lägst sittande krongrenarna kan i framtiden vara på 2 meters höjd från marken så att man kan gå under. Men trädet får också viss bredd och det går inte att avgöra om det får plats intill husväggen.

venstahed
Tack snälla Cilla! Nej, i min enfald trodde jag faktiskt att grenarna flyttade sig uppåt när trädet växte.

Nej, 10 m träd får ju inte plats där det står men vi hoppas antingen kunna hålla det i hyfsat schack eller så får vi grymt nog byta ut det senare. Jag trodde inte alls det skulle trivas på platsen eftersom det inte är särskilt soligt så 10 m har inte känts så realistiskt. Men så mycket som det växte i år så...

När du skriver lägg snitten rätt, menar du intill stammen men "utanför grenkragen" (den mesta info om beskärning jag kunde surfa fram gällde äppelträd...)?

Vi tog faktiskt de två nedersta grenenarna igår, hoppas vi klarar oss från svamp etc.

Det är svårt att försöka sig på sånt man är helt novis på så vilken tur att du och övriga här finns!
Massa tack igen!
Vendela
venstahed
Hej igen!

Nu upptäckte jag att du länkat angående hur man ska lägga snittet. Tack så mycket!

/Vendela
Cilla
Hej Vendela,

CITAT (venstahed @ 13-10-2012, 13:01) *
Tack snälla Cilla! Nej, i min enfald trodde jag faktiskt att grenarna flyttade sig uppåt när trädet växte.


Du är INTE ensam! Idag vet vi svenskar mer om hur datorer, tvättmaskiner och mobiltelefoner fungerar än hur träd lever.

Grenkragar är inte specifikt för äppelträd, som du säkert vet. De finns på alla träd - och på rosor! det som du skrev tidigare om att luta snitt åt håll för eller emot regn har ingen biologisk förankring. Man lägger snittet utanför grenkragen, eller strax utanför knopp om man ska spara del av gren. Överkurs är att om grenen inte har grenkrage, lägger man det med hänsyn till grenbarkås som finns i bild på min sida.

10 meter höjd på ditt träd kan säkert få plats om du tänker att kronan börjar högt upp och bildar ett härligt tak där man går. Ju högre det blir desto mer ljus får det, och då blommar det frodigt också. Man kan till och med skära upp det så att det på ena sidan går över huset och på andra sidan är lägre.

Däremot är det knepigt att hålla trädet mycket smalare hela vägen än det vill bli, för att inte tala om att det blir fult om man försöker hålla ned det i höjd. Vitsen med det här trädet antar jag är att det ska blomma så där skummande som de kan göra, och det gör de inte om man ständigt kapar dem på höjden.

Trädet kommer själv att känna att det inte är så lyckat att växa in på väggen, men det går inte helt på fotot att se hur avstånden ser ut. Vissa arter ser till att sluta att växa där de får motstånd i form av skugga mm vid vägg, andra släpper helt energin till grenar där så att de dör, medan en tredje variant är att vissa växer rätt in i väggar som om de hoppas att kunna flytta på dem...

Om du tar en bild på trädet som går parallellt med husväggen så ser man bättre. Och kan illustrera hur man skulle kunna lösa det om trädet står kvar på platsen.

Kan du flytta det en eller ett par meter längre ut från huset så tror jag att du kommer att bli mer böjd om 5 och 10 år. Beskärning för att få kronan högre upp kommer ud i vilket fall som helst behöva göra under några år, till dess att de lägsta grenarna kan få utvecklas fritt och bilda ett blomtak.




Bassam
Hej
Växter bygger rötter beror på hur mycket storlek har sin trädkrona, så det är bättre om vi beskära växter på storlek och formen som vi tycker om under Jas period, beskärning området ska bli snett för att undvika att samla vatten på beskärning området, vilket orsakar tillväxten av svampar

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon