Hej,
Här skulle jag ha styrt upp det med relativt kraftig beskärning. Detta för att trädet är ungt, det har god tillväxt och ser i övrigt friskt ut, det kan inte ha sin krona så lågt på platsen, det kommer snabbare att bygga upp en krona som får plats om man tog bort lågt sittande grenar, det är bättre att skära medan grenarna är små än när de blir grövre.
1. Bergkörsbär är inte toppdominanta träd, dvs de växer inte med en topp varifrån sidogrenar växer. De växer ofta som flerstammiga och där de är enstammiga bildar de tidigt en krona med flera toppar och mycket "grenburr" som gör att blommen syns som ett skum i hela kronan.
2. Det här är ett relativt högt träd (om det inte är en variant/sort som är dvärgväxande, och det ser det inte ut att vara), dvs vill bli 10 meter och högre. Det gör att det kan bli av med lågt sittande grenar
3. Jag antar att du vet att grenar för alltid sitter på samma nivå i trädens liv, men blir längre och förgrenade. Trädets lågt sittande grenar kommer inte att få plats på den låga nivån. Bättre ta dem när de är unga och små än senare. Och som sagt, ditt träd ser ut att klara att bilda krona högre upp också om det förlorar en del grenar.
4. Man beskär ofta körsbär under hög-, och sensommaren, i juli, augusti eller september, men på västkusten eller i zoner 1-3 kan man också beskära unga, smala körsbärsgrenar på våren när värsta kylan släppt och innan knoppsprickning. Oktober är en mycket fuktig månad som man bör undvika eftersom svamp gärna sprider sig då.
Jag skulle gjort detta för trädet, och jag tror jag skulle valt våren för beskärningen och nu på hösten för resten:

Skär bort alla lågt sittande grenar, behåll de tre som är markerade i blått.
Lägg snitten rätt!Tag bort transportpinnen, den i bambu som sitter dikt intill trädet. Denna gör att trädet tror att det ska ha stöd hela livet, och därför inte bygger styrka som det ska.
Om trädet fortfarande behöver övrigt stöd, skjut ned stödbanden på stammen. de ska sitta lågt för att hjälpa rötterna att få fäste. kronan ska vaja och röra sig för att anpassa sig till platsen.
Överväg att eventuellt flytta trädet. Det kan bli ca 10 meter högt och därmed kan det stammas upp, dvs de lägst sittande krongrenarna kan i framtiden vara på 2 meters höjd från marken så att man kan gå under. Men trädet får också viss bredd och det går inte att avgöra om det får plats intill husväggen.