Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Väl mött igen.
          Fjortispower
          Inlägg 16-10-2012, 14:36
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

CITAT (pejori @ 16-10-2012, 15:19) *
          tummenupp.gif
          Kan tycka det är mycket överkurs att i inlägg läsa..." jag pratade med min dotter och hen..." Man vet väl för katten könet på sin dotter?
          Eller..." maken hen gjorde..." slap.gif

Ja precis, ganska onödigt och utmanande ord tycker jag!

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          herkules
          Inlägg 16-10-2012, 14:40
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

genustrams.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          varghem
          Inlägg 16-10-2012, 14:52
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

blir lite fulliskratt när jag ser vad det är ni skriver om... inte för att förlöjliga (missuppfatta mig rätt)
          Chefen kom häromdan och tyckte att skyltarna Herr och Dam skulle bytas ut mot HEN på båda toaletterna..... hmmmm blir kul att hamna på pissoaren när man är av kvinnligt kön....

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 16-10-2012, 14:52
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

För samhället blir ju så mycket mer jämlikt för att man börjar använda ordet hen slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif

Man är ju snarare korkad om man förnekar de uppenbara biologiska skillnader som finns mellan könen. Att det finns klara skillnander mellan könen innebär ju inte att individerna inte kan vara unika, eller att det inte finns enstaka gränsfall mellan könen. Detta har heller ingen påstått, så förstår inte vad "vi ska ha hen pga jämställdhet"-förespråkarna egentligen vill uppnå? Blotta sina bristande kunskaper inom logik?

Redigerat av ryss_борис: 16-10-2012, 14:52

Citera
          Anma
          Inlägg 16-10-2012, 17:03
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 15:04) *
          Anma om det är i Finnland så, så är det väl bra där men varför skall man alltid anpassa Sverige efter andra länder? Skall man utrota allt svenskt?

Har jag sagt det? Jag tycker att han och hon ska vara bra men anser att hen är ett väldigt bra komplement och ett ord som saknats i det svenska språket. Det är väl bra att språk utvecklas?

CITAT (ryss_бори @ 16-10-2012, 15:52) *
          För samhället blir ju så mycket mer jämlikt för att man börjar använda ordet hen slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif

Man är ju snarare korkad om man förnekar de uppenbara biologiska skillnader som finns mellan könen. Att det finns klara skillnander mellan könen innebär ju inte att individerna inte kan vara unika, eller att det inte finns enstaka gränsfall mellan könen. Detta har heller ingen påstått, så förstår inte vad "vi ska ha hen pga jämställdhet"-förespråkarna egentligen vill uppnå? Blotta sina bristande kunskaper inom logik?

Det ror jag inte! Men du, är det inte bra då att du också börjar använda hen när du inte känner till könet? För om alla använder det så mister ordet det där laddade om könsroller och blir ett pronomen bland många andra. smile.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 16-10-2012, 17:44
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Anma @ 16-10-2012, 18:03) *
          Har jag sagt det? Jag tycker att han och hon ska vara bra men anser att hen är ett väldigt bra komplement och ett ord som saknats i det svenska språket. Det är väl bra att språk utvecklas?
          Det ror jag inte! Men du, är det inte bra då att du också börjar använda hen när du inte känner till könet? För om alla använder det så mister ordet det där laddade om könsroller och blir ett pronomen bland många andra. smile.gif

Nej du har inte sagt det Anma men du påängterade några gånger att det är så bra i finska språket och att även vi i Sverige skall använder hen.

Det är för mig ingen utveckling av språket

Citera
          Anma
          Inlägg 16-10-2012, 19:47
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 18:44) *
          Nej du har inte sagt det Anma men du påängterade några gånger att det är så bra i finska språket och att även vi i Sverige skall använder hen.

Det är för mig ingen utveckling av språket

Jag poängterade att för mig som finsk är det lätt att ta till mig hen. För mig är det inte ett ord laddat med könsroller eller tvärtom. För mig är det ett neutralt ord. Precis som det faktiskt är. Jag förstår inte hysterin mot det?

Och så har jag sagt min åsikt om hur jag skulle vilja att folket gjorde med ordet, istället för att vara så negativa mot det. Det är trots allt ett ord som kommit för att stanna. Precis som snippa.

Jag har inte sagt ett ord om att anpassa Sverige efter andra länder. Förresten så har de flesta andra länder könsbestämda pronomen.

Dessutom anser jag att hon och han ska vara kvar och hen ska vara ett komplement.

För mig är nya ord i allra högsta grad utveckling av språket.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-10-2012, 19:49
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Swahili har sex olika pronomen, tyvärr vet jag inte vilka. biggrin.gif Jag har inget emot hen i och för sig, men jag tycker man bara skall använda det när det är behövligt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gnon49
          Inlägg 16-10-2012, 20:27
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Som liten fick jag ofta krigsleksaker på jul o födelsedagar. Lyckan var total. Har kvar en del ännu. Har nog inte med uppfostran att göra, utan att jag var grabb helt enkelt. Vi är olika till kynne, intresse o en del annat. Tur är väl det. Jämlikhet skall det däremot vara. Kvinnans intelligens överskrider trots allt mannens förstånd. w00t.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 16-10-2012, 21:15
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (gnon49 @ 16-10-2012, 21:27) *
          Som liten fick jag ofta krigsleksaker på jul o födelsedagar. Lyckan var total. Har kvar en del ännu. Har nog inte med uppfostran att göra, utan att jag var grabb helt enkelt. Vi är olika till kynne, intresse o en del annat. Tur är väl det. Jämlikhet skall det däremot vara. Kvinnans intelligens överskrider trots allt mannens förstånd. w00t.gif

Själv äskade jag att leka med bilar. Kastade iväg alla dockor och mjukisdjur som folk envisades med att ge mig i present så långt in i leksaksskåpet jag kunde.
          Men när jag blev äldre (5-7 år nånting) insåg jag att jag nog borde bli flickigare för att passa in, jag var inte tillräckligt tuff för att leka krig med pojkarna och flickorna gillade inte att leka med bilar. Så det blev dockor för mig också då.

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 01:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon