Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uppdatera 70tals trädgård?! Tips mottages!
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-10-2012, 23:34
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Du kan köpa en del men många perenner kan du så själv! Busenkelt.
          Skriv en rad i förökningsforum så hjälper jag till om du vill.Buskar o träd är bäst att köpa färdiga, rosor lika så-när man just börjat.Ettåringar är mkt enkla att så och billigt med.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Lavin
          Inlägg 25-10-2012, 13:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

Jag har lite svårt att orientera mig på bilderna. Det är en viss dysterhet över bilderna. Jag tror att det är för att det ser lite skrangligt och plottrigt ut. Det är ju svårt att säga exakt vad som ska till för att det ska passa er utan en plan, men för ett "modernare" utseende, tror jag på att flytta bort allt från husfasaden förutom det strikt geometriska, typ spaljeträdet och bolllarna. göra en stenrad en 50cm ut och fylla upp mot huset med en vacker sjösten. Det är inte så svårt och inte så dyrt och lyfter det rätt ordentligt. De små tunna spaljeerna bör ersättas med ordentliga träkonstruktioner, gärna målade i nån färg från fasaden.

Vart du ska sätta växterna är svårt. Jag är inte mycket för Öar men en rabatt istället för häcken vid carporten tror jag är ett bra steg. Komplettera med ett par höga gräs, miscanthus eller pampasgräs för höjd och insynsskydd. Ett litet träd eller en planta att formklippa kan vara fint i den rabatten. Avenbok är ju rätt "trendigt" och det går att göra snygga pelare med dom.

Annars så tror jag att hörnorna hade varit bra ställe för växter, så att man ser dom inomhus och från uteplatsen men ut vägen för lekar osv.

Roddisar han man hotta upp med lite torvblock i runda planteringar, lite underplantering av tex amerikanska blåbär etc.

Stora barrträd kan man stamma upp och låta murgröna klä in. Då ser man den mörkgröna färgen på ett annat sätt än tidigare. Lite vitrandiga hostor intill gör att det också blir fräschare.

Ett sätt att snabbt binda ihop det, och få trädgården att se mer omskött ut, är ju att köra krukor i samma utseende över hela tomten, tex vita eller fyrkantiga betongkrukor och sjösten på fiberduk under. Det ger en snabb, rätt billig, humörhöjare innan det är dags att ta itu med det på allvar. Hostor är rätt billiga och tåliga i krukor.

En liten ljusslinga i granen kanske =)

Redigerat av Lavin: 25-10-2012, 13:53

Citera
          Lavin
          Inlägg 25-10-2012, 14:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

försökte hitta en bra bild på stenrad + sjösten för att förklara vad jag menar, men hittade inget riktigt bra. Artikeln nedan har iaf en närbild
          http://www.sydsvenskan.se/bostad/tid-for-p...och-rekreation/

denna artikeln hade också fina bilder, dock förespråkar den sten över hela trädgården och tumlad betong(!?!), så artikelförfattaren är nog ingen naturnjutare
          http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Inre...saker-njutning/

tycker att det finaste stället ser ut att vara avsatsen på bild 46. Så mysigt det kan bli där! väldigt fin trappa.

Citera
          Lovica
          Inlägg 15-11-2012, 21:48
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 77 124

Lavin: Jättefina tips! Tack så väldigt mycket.

Sjösten eller annan sten att fylla intill husväggen eller i rabatter eller liknande, köper jag det på tex Plantagen? Eller vart hittar man sånt? Vårt hus ligger på en rullstensås, kanske borde man hålla sig till det, som en röd tråd..

Det finns en stor "gammaldags" ljusslinga i granen, med stora lampor =)

Det finns mycket att tänka på och klura ut och planera. Men nu låter jag idéerna gro och trädgården gå i vintervila. Och så ser jag med spänning fram emot vad som händer i trädgården under våren.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon