Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bönrost på mina störvaxbönor, - ligger smittan kvar i jorden?
          EKLO
          Inlägg 19-10-2012, 13:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

i år har jag fått kraftiga angrepp av bönrost på mina störvaxbönor. Angreppen kom ganska sent nu på hösten, så det har inte stört skörden så värst (odlar i zon 1-2).

Men nu ska jag göra i ordning landet för vintern, och eftersom jag inte haft bönrost tidigare har jag ett par praktiska frågor:

– bör jag gräva upp och kasta rötter och ställningar på elden? Jag brukar låta rötterna vara kvar eftersom de ger god kvävenäring från bönor o ärter, men med bönrost vet jag inte. Själva stänglarna och bladen brukar jag antingen lägga i kompost eller klippa ner i vintertäckningen - går det att göra i år?

- är jorden smittad så att jag bör undvika vissa växter där nästa år? Jag ska givetvis inte odla bönor just där, men hade tänkt odla bönor bara tre meter bort i samma land - är det en dum idé?

tacksam för råd och erfarenheter

Redigerat av EKLO: 20-10-2012, 07:22

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 04:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon