Hej,
i år har jag fått kraftiga angrepp av bönrost på mina störvaxbönor. Angreppen kom ganska sent nu på hösten, så det har inte stört skörden så värst (odlar i zon 1-2).
Men nu ska jag göra i ordning landet för vintern, och eftersom jag inte haft bönrost tidigare har jag ett par praktiska frågor:
– bör jag gräva upp och kasta rötter och ställningar på elden? Jag brukar låta rötterna vara kvar eftersom de ger god kvävenäring från bönor o ärter, men med bönrost vet jag inte. Själva stänglarna och bladen brukar jag antingen lägga i kompost eller klippa ner i vintertäckningen - går det att göra i år?
- är jorden smittad så att jag bör undvika vissa växter där nästa år? Jag ska givetvis inte odla bönor just där, men hade tänkt odla bönor bara tre meter bort i samma land - är det en dum idé?
tacksam för råd och erfarenheter
Jag har ingen egen erfarenhet av bönrost, men det verkar som man bör vara väldigt noga med hygienen om man fått in sjukdomen.
Det är nog en god idé att bränna upp plantorna och inte återanvända stöden om man inte har rengjort dem mycket noga, kanske bäst att elda upp dem också. Naturligtvis bör man odla något annat än bönväxter på det ställe där man hade smittan.
Preussen
19-10-2012, 17:26
Går bönrost även på andra grödor? Har problem med rost på vitlök och i växtföljd ligger baljväxter året före vitlök.
Hej
Det är bra om du kan plöj din mark flera gångar under höst och vinter, för att svamp sporer
Ska bli under marken och de ska inte ha chansen att komma fram tiden.
Bassam
Tack för tankar,
men är det ingen som själv haft bönrost och/eller vet lite mer?
Lökrost är en helt annan sjukdom än bönrost. Det Bassam skriver är riktigt, man kan försöka plöja ned växtrester och mögelsporer, det försvårar infektion under våren. På svenska står det inte så mycket om bönrost, vill man ha mer information, kan man googla på bean rust.
Preussen
21-10-2012, 12:35
CITAT (masa @ 20-10-2012, 13:10)

Lökrost är en helt annan sjukdom än bönrost. Det Bassam skriver är riktigt, man kan försöka plöja ned växtrester och mögelsporer, det försvårar infektion under våren. På svenska står det inte så mycket om bönrost, vill man ha mer information, kan man googla på bean rust.
Givetvis är det så, att det är olika sjukdomar. Dock gynnas de av samma faktorer, värme och fukta så det är inte så konstigt att de trivs hos mig. Odlar kustnära på ett område som tidigare varit mosse. Kan inte göra så mycket åt läge och klimat men dock hygien. Hur rengör ni era redskap? Endast vatten?
Hej
bönrost
Visas i slutet av växtsäsongen,
Det kommer med:
Hög luftfuktighet och måttlig värme.
Bekämpa:
1 Samla resterna av anläggningen och bränna dem.
2 Minska luft och mark fukt, genom att minska tätheten och göra stora avstånd mellan plantering linjer, vattnar regelbundet.
3 Följ cirkel plantering fyrdubbla eller tredubbla ( jag menar om du planterar bönor i den här året, men du kan inte plantera bönor före 3 eller 4 år, för att svamp som attackera bönor kan inte attacker potatis eller sallad).
Obs
Cirkel plantering är viktigt, när man plantera grönsaker, på grund av insekter, sjukdomar och näring jord, till exempel behöver potatis näring varierar än bönor.
H.BGassam
Tack för svar Bassam och ni andra.
Jag har lagt alla rötter, stänglar och störar på eldningshögen nu.
Jag växelodlar alltid, så att odla bönor på samma ställe har jag förstås inte tänkt, men det är faktiskt svårt att hitta info om hur "långt" i landet smittan kan ligga kvar - mitt land är ganska stort (4X4 meter eller lite mer) och tanken var att sätta bönor på en annan del av det nästa år.
Ja ja, jag får väl testa. Som du, Bassam, skriver så kom ju smittan mkt sent, och det är väl troligt att jag även nästa år får bra skörd tre meter bort.
Luftigt stod de egentligen redan, och jorden är nog inte så himla kompakt egentligen, men jag ska bättra den med mer kompost i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.