| |
|
  |
VAD kan kallas för mobbning,häxjakt,utfrysning etc... |
|
|
|
|
22-10-2012, 18:56
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (Aqvakul @ 21-10-2012, 13:18)  Jag var inte med då, men om du säger det så är det säkert så.
Däremot är det mesta av tjafset här inte mobbing, efter som det inte finns någon avsikt att skada. Dessutom finns det ett ganska enkelt sätt att slippa undan, i motsats till IRL, nämligen att försvinna härifrån.
Du är på många sätt en färgklick Silos: Men sen du startade en tråd i går kväll om att du skulle sluta här, har du startat tre nya trådar samt skrivit av bara den i de flesta aktuella trådarna på småprat. Det som gör att jag inte retar ihjäl mig på dig, är att du är så glad och positiv.
Om man däremot är extremt självupptagen, ofta spydig och inte läser eller inte tar till sig av vad andra skriver, så väcker det irritation. Det är inte så lätt att ignorera alla dumheter. Jag förstår varför så många odlaiter nu mer eller mindre enbart hålls på FB, för där kan man välja sina vänner.. Jag skall försöka att låta bli att skriva så mycket.....
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2012, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Avskrift ur Wikipedia om Mobbing : Mobbing handlar i många fall om att skaffa sig makt.Studier visar att mobbare vanligen har gott självförtroende och begränsad empati(Olweus 1991)Mobbare trivs med den makt det innebär att kunna kontrollera och trakassera en annan individ.För att uppnå sitt mål behöver mobbaren den tysta massans hjälp,det vill säga betraktaren som höjer mobbarens status genom att avstå från att ingripa.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2012, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Motti @ 22-10-2012, 22:00)  Avskrift ur Wikipedia om Mobbing : Mobbing handlar i många fall om att skaffa sig makt.Studier visar att mobbare vanligen har gott självförtroende och begränsad empati(Olweus 1991)Mobbare trivs med den makt det innebär att kunna kontrollera och trakassera en annan individ.För att uppnå sitt mål behöver mobbaren den tysta massans hjälp,det vill säga betraktaren som höjer mobbarens status genom att avstå från att ingripa. Visst har du fått dina fiskar varma allt emellanåt. Förhoppningsvis tillhör dom värsta övertrampen gårdagen. Fast du har ju inte varit svarslös precis
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2012, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Ja då jag har fått mitt så det både räcker och bli över gnon49 ,men jag reagerar starkt när vuxna försöker trycka ner andra människor och förminska dom eller göra dom till åtlöje .Blev mobbad och slagen i skolan i 6 år så gott som varje dag därför biter jag ifrån som vuxen och låter inte någon sätta sig på mig ,i dag är jag en stark människa  Ingen sätter sig på mig som sakt .Den som känner mig vet att jag är en snäll och omtänksam människa som vill väl och gärna ställer upp och hjälper andra ,men de vet också att jag inte tål mobbing .
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 08:26
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2012, 09:05)  Att inte ha samma åsikt, vare sig det handlar om politik eller annat, är INTE mobbning!!!!!!! Blir så jävla trött på att somliga kan bära sig åt hur fan som helst, men om nån eller några säger ifrån så ropas det genast om mobbning!!! Men att vissa, som bara hoppar in med sina små gliringar, elakheter och överlägsenhet sen har mage att kritisera andra för deras uppträdande, då går fan skam på torra land!!!! Nu har jag suttit på fingrarna så länge och näst intill slutat vara här på grund av detta, men nu måste jag få det sagt! Det håller jag med om!
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
23-10-2012, 10:14
|
Gäster

|
Tack alla ni som gett POSITIVT kritik. Detta är inte på något sätt att vissa talar om till en annan hur man ska vara, utan min fråga om att BE OM RÅD, Jag är som jag är, men ingen är fullkomlig, men de upprepade irritationerna ville jag ha hjälp med, och det kom vettiga saker att tänka på till framtiden, så det är gott med det. ........
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 339
Medlem nr: 36 571

|
Har svårt för folk som skriker mobbing över minsta lilla. Gick med en tjej i högstadiet som påstod att jag, bland andra, mobbade och frös ut henne. Grejen var vi verkligen försökte inkludera henne i saker, men hon vägrade själv att umgås med oss. Minns en gång när jag och två till tjejer gick och satt oss vid samma lunchbord som henne, då när vi satt oss ner så BYTTE hon bord och gick och satt sig ensam igen istället.
Andra gånger när vi frågade om hon ville vara med att spela kort så satt hon med en stund och sen bara försvann hon mitt i spelen utan att ens säga hejdå.
En annan grej som var väldigt lustig var när jag frågade om hon ville följa med mig hem och umgås lite efter skolan så ville hon det, men dagen efter när vi skulle umgås båda två med en till tjej så sa hon till den andra tjejen "Ska vi säga att vi inte vill att Sara(jag) ska få vara med idag". Observera att detta som sagt var i HÖGSTADIET och inte i lågstadiet. Ändå sprang hon till lärarna och klagade över att hon inte hade några vänner. Nämen KONSTIGT!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 14:43
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2012, 09:05)  Att inte ha samma åsikt, vare sig det handlar om politik eller annat, är INTE mobbning!!!!!!! Blir så jävla trött på att somliga kan bära sig åt hur fan som helst, men om nån eller några säger ifrån så ropas det genast om mobbning!!! Men att vissa, som bara hoppar in med sina små gliringar, elakheter och överlägsenhet sen har mage att kritisera andra för deras uppträdande, då går fan skam på torra land!!!! Nu har jag suttit på fingrarna så länge och näst intill slutat vara här på grund av detta, men nu måste jag få det sagt! Instämmer i vart enda ord!!!
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2012, 09:05)  Att inte ha samma åsikt, vare sig det handlar om politik eller annat, är INTE mobbning!!!!!!! Blir så jävla trött på att somliga kan bära sig åt hur fan som helst, men om nån eller några säger ifrån så ropas det genast om mobbning!!! Men att vissa, som bara hoppar in med sina små gliringar, elakheter och överlägsenhet sen har mage att kritisera andra för deras uppträdande, då går fan skam på torra land!!!! Nu har jag suttit på fingrarna så länge och näst intill slutat vara här på grund av detta, men nu måste jag få det sagt! Precis så känner jag också!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 17:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2012, 09:05)  Att inte ha samma åsikt, vare sig det handlar om politik eller annat, är INTE mobbning!!!!!!! Blir så jävla trött på att somliga kan bära sig åt hur fan som helst, men om nån eller några säger ifrån så ropas det genast om mobbning!!! Men att vissa, som bara hoppar in med sina små gliringar, elakheter och överlägsenhet sen har mage att kritisera andra för deras uppträdande, då går fan skam på torra land!!!! Nu har jag suttit på fingrarna så länge och näst intill slutat vara här på grund av detta, men nu måste jag få det sagt! Klockrent!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 18:59
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2012, 09:05)  Att inte ha samma åsikt, vare sig det handlar om politik eller annat, är INTE mobbning!!!!!!! Blir så jävla trött på att somliga kan bära sig åt hur fan som helst, men om nån eller några säger ifrån så ropas det genast om mobbning!!! Men att vissa, som bara hoppar in med sina små gliringar, elakheter och överlägsenhet sen har mage att kritisera andra för deras uppträdande, då går fan skam på torra land!!!! Nu har jag suttit på fingrarna så länge och näst intill slutat vara här på grund av detta, men nu måste jag få det sagt! Så klart att ha olika åsikter inte är mobbing, förutsatt att alla har precis samma rätt till sin åsikt. Men jag vill nog påstå att det har förekommit "drev" på forumet mot en enskild skribent för inte allt för längesedan då många av er tyckte det var helt OK att slänga vilken skit som helst på personen i fråga oavsett vad h*n (vägrar använda hen) tyckte eller skrev. Men har man lite distans så är det faktiskt inte offret som framstår i dålig dager utan det är alla dem som anslöt sig till drevet . Förstår också att du inte tycker om att man hoppar in lite då och då. Sorry, men det får du finna dig i för jag kommer att hoppa in lite då och då när det passar mig. OK? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 23-10-2012, 19:59)  Så klart att ha olika åsikter inte är mobbing, förutsatt att alla har precis samma rätt till sin åsikt. Men jag vill nog påstå att det har förekommit "drev" på forumet mot en enskild skribent för inte allt för längesedan då många av er tyckte det var helt OK att slänga vilken skit som helst på personen i fråga oavsett vad h*n (vägrar använda hen) tyckte eller skrev. Men har man lite distans så är det faktiskt inte offret som framstår i dålig dager utan det är alla dem som anslöt sig till drevet .
Förstår också att du inte tycker om att man hoppar in lite då och då. Sorry, men det får du finna dig i för jag kommer att hoppa in lite då och då när det passar mig. OK? Gita Jag delar inte din uppfattning. Visst blev det en infekterad diskussion. Min uppfattning är att det eskalerade främst därför att "skribenten" inte alls ville ta till sig vad kritikerna sa, ens när det gällde uppenbara sakfel från "skribentens" sida. Visst förekom det övertramp, men det var inget "drev" eller mobbning i den betydelsen jag lägger i orden. Det var ingen medveten aktion eller någon ylande flock, utan snarare ett antal frustrerade medlemmar sopm gav utlopp för sin frustration. Det är min uppfattning och den får du acceptera att jag har.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 19:18
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Förutom när någon enstaka bråkstake härjat så har inget "drev" eller "mobbing" här har varit utan orsak från "offrets" sida. Om det sen har stått i proportion till varandra kan diskuteras. Ingen som sitter i ett hörn och filosoferar har någon anledning att bli påhoppad men om man går in och käbblar för fullt finns det alltid en risk. Om alla håller en låg profil blir det inget bråk.
Redigerat av Gossen Ruda: 23-10-2012, 19:19
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 19:51
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2012, 20:18)  Om alla håller en låg profil blir det inget bråk. Fast det blir det kanske inga intressanta diskussioner heller och forumet dör långsamt om alla håller en alltför låg profil. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Gita @ 23-10-2012, 20:51)  Fast det blir det kanske inga intressanta diskussioner heller och forumet dör långsamt om alla håller en alltför låg profil. Gita Är du ute efter bråk? Man kan diskutera saker utan att bråka.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Gita @ 23-10-2012, 20:51)  Fast det blir det kanske inga intressanta diskussioner heller och forumet dör långsamt om alla håller en alltför låg profil. Gita Jag frågar samma sak, är du ut efter bråk?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Inte går det att jämföra en diskussion, om än högljudd, med bråk. En livlig diskussion är aldrig fel, bara man avstår från personangrepp. Med några få undantag är det alltid intressant att läsa i stort sett alla inlägg.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 21:39
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (gnon49 @ 23-10-2012, 22:13)  Inte går det att jämföra en diskussion, om än högljudd, med bråk. En livlig diskussion är aldrig fel, bara man avstår från personangrepp. Med några få undantag är det alltid intressant att läsa i stort sett alla inlägg. Tror nog taket kan bli nog så högt, så länge man inte kallar sina meddebattörer för mer eller mindre insinuanta öknamn. Målet med en diskussion är inte att alltid ha/få rätt, utan att få framföra sina åsikter.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 21:41
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (pejori @ 23-10-2012, 22:39)  Tror nog taket kan bli nog så högt, så länge man inte kallar sina meddebattörer för mer eller mindre insinuanta öknamn. Målet med en diskussion är inte att alltid ha/få rätt, utan att få framföra sina åsikter.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|