| |
|
  |
Jag vill läsa mer trädgårdstrådar |
|
|
|
Eva 33c
|
25-10-2012, 21:19
|
Gäster

|
CITAT (Natur liv @ 25-10-2012, 22:11)  Jag som amatör och ny på odling tycker att odla.nu har många trädgårdstrådar och när man frågar får man svar av många kunniga. Frågan jag har är om det behövs särskilda trådar för er som är yrkeskunniga och behöver utmaningar av annat slag än vi amatörer. Vad tror ni? Nej, det tro inte jag. Och gränsdragningar skulle bli jättesvåra! Dessutom är trädgård ett så stort område så även om man är erfaren på vissa saker kanske och helt nybörjare på annat. Och en enkel fråga kanske inte alltid har ett enkelt svar. Ofta utvecklas ju trådarna allt eftersom det görs olika inlägg. Men en liten påminnelse om att skapa nya trådar är väl jättebra. Tror jag har en fundering på gång. Återkommer...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
FEL FEL FEL  ..jag förstår hur ni tänker men nej,alla här har varit nya och INGEN fråga är dum eller för enkel. Det är bara det att gamla rävar  sitter o väntar på att få svara mer, än att komma på nya frågor som de ev har om sin trädgård mm. Jag vet" ju min stil vid det här laget,mina odlingsförutsättningar, jag har testat massor men jag har än inte sått alla frö jag vill och jag kommer inte att hinna det innan jag dör.Vilket är en väldigt bra känsla, en hobby som aldrig tar slut, där du aldrig kan kalla dig fullärd där du alltid är en amateur-en som älskar..men inte vet allt än." Fråga  !!! ps jag vet nada om grönsaker mkt lite om krukväxter och mycket mera..
Redigerat av kerstin z5-6: 25-10-2012, 21:55
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:01
|
Medlem
Antal inlägg: 926
Medlem nr: 1 028

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 22:53)  FEL FEL FEL  ..jag förstår hur ni tänker men nej,alla här har varit nya och INGEN fråga är dum eller för enkel. Det är bara det att gamla rävar  sitter o väntar på att få svara mer, än att komma på nya frågor som de ev har om sin trädgård mm. Jag vet" ju min stil vid det här laget,mina odlingsförutsättningar, jag har testat massor men jag har än inte sått alla frö jag vill och jag kommer inte att hinna det innan jag dör.Vilket är en väldigt bra känsla, en hobby som aldrig tar slut, där du aldrig kan kalla dig fullärd där du alltid är en amateur-en som älskar..men inte vet allt än." Fråga  !!! ps jag vet nada om grönsaker mkt lite om krukväxter och mycket mera..  Trädgårdsrävarna skulle kanske behöva dela med sig mer av vad de har för sig i sina trädgårdar... Jag kan inte räkna mig som räv än tycker jag, har bara haft trädgård i 6 år, men ibland skulle man kanske ändå skriva ett litet inlägg om vad man ägna sig åt i helgen tex med nån ny plantering eller rensning eller ja nåt annat som man kanske själv tycker inte är så intressant för andra, för att det just inte direkt innehåller nån frågeställning, men just att läsa vad andra gör och hur de tänker kan ju vara inspiration för andra. Ska tänkt på det framöver. Och jag håller med, ingen fråga är för dum. Något av det roligaste i forumet är när nån vill veta vad det är för växt, jag blir alltid direkt nyfiken eftersom jag själv undrar om jag vet vad det är. Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
CITAT (HelénE @ 25-10-2012, 23:01)  Trädgårdsrävarna skulle kanske behöva dela med sig mer av vad de har för sig i sina trädgårdar... Jag kan inte räkna mig som räv än tycker jag, har bara haft trädgård i 6 år, men ibland skulle man kanske ändå skriva ett litet inlägg om vad man ägna sig åt i helgen tex med nån ny plantering eller rensning eller ja nåt annat som man kanske själv tycker inte är så intressant för andra, för att det just inte direkt innehåller nån frågeställning, men just att läsa vad andra gör och hur de tänker kan ju vara inspiration för andra.
Ska tänkt på det framöver.
Och jag håller med, ingen fråga är för dum. Något av det roligaste i forumet är när nån vill veta vad det är för växt, jag blir alltid direkt nyfiken eftersom jag själv undrar om jag vet vad det är.
Helén Man kunde ha en tråd "Vad har du gjort idag" med trädgårdsinriktning/ odlainriktning. Jag skulle tycka att det vore roligt att läsa i den
Redigerat av Krolliljan: 25-10-2012, 22:07
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:08
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Den här tråden är ju en bra start på ideerna till att öka aktiviteten och intresset!
Skulle också gilla att läsa vad andra gör och hur i sina trädgårdar eller på sina lotter eller balkonger!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:17
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
En anledning att jag inte har startat så många nya trådar är att jag ibland känt att jag är ganska ensam om vissa intressen eller att väldigt få kommer svara. Men om fler känner att de vill liva upp odla och försöka hålla trädgårdsdelen aktiv så blir det kanske mer diskussion och utbyte.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:27
|

Medlem

|
CITAT (Piccante @ 25-10-2012, 23:17)  En anledning att jag inte har startat så många nya trådar är att jag ibland känt att jag är ganska ensam om vissa intressen eller att väldigt få kommer svara. Men om fler känner att de vill liva upp odla och försöka hålla trädgårdsdelen aktiv så blir det kanske mer diskussion och utbyte. Vilket är ditt specialintresse Piccante? undrar nyfiken
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:30
|
Medlem

|
CITAT (Piccante @ 25-10-2012, 23:17)  En anledning att jag inte har startat så många nya trådar är att jag ibland känt att jag är ganska ensam om vissa intressen eller att väldigt få kommer svara. Men om fler känner att de vill liva upp odla och försöka hålla trädgårdsdelen aktiv så blir det kanske mer diskussion och utbyte. Kanske det är fler som känner så. Tror kanske många tänker just så, att vem är intresserad av detta än just jag...Vi får försöka prova. Helén CITAT (Krolliljan @ 25-10-2012, 23:05)  Man kunde ha en tråd "Vad har du gjort idag" med trädgårdsinriktning/ odlainriktning. Jag skulle tycka att det vore roligt att läsa i den Bra idé! Helén
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:31
|

Medlem

|
Helen:) vi väntar:) på dina frågor och inte bara det utan utbyten av erfarenheter-du har en jag en annan för jag bor så kallt till.Alla kan tillföra något.Inget är "fel" o rätt".Trädgård är inte och kan inte bli en exakt vetenskap om om den kan ..så somnar jag zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.. 'Det som är kul är andras erfarenheter sen gör man det som passar eller inte.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:40
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 23:31)  Helen:) vi väntar:) på dina frågor och inte bara det utan utbyten av erfarenheter-du har en jag en annan för jag bor så kallt till.Alla kan tillföra något.Inget är "fel" o rätt".Trädgård är inte och kan inte bli en exakt vetenskap om om den kan ..så somnar jag zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.. 'Det som är kul är andras erfarenheter sen gör man det som passar eller inte. Frågorna är inte så många längre...även om de forfarande tyker upp, men då frågar jag, men jag får kanske börja dela med mig bättre av erfarenheten jag fått tack vare alla frågor jag ställt genom åren på Odla. Helén
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 23:27)  Vilket är ditt specialintresse Piccante? undrar nyfiken  Ja egentligen inga speciellt ovanliga saker men det känns som det inte är så mycket diskussion ibland. Jag har väldigt lite plats för t.ex. "krukväxter" och prydnadsväxter så jag odlar mest örter, kryddor och köksväxter samt chili och tomater. Preussen hade en tråd om bönodling vilket jag uppskattade för det är jättekul att jämföra erfarenheter med sorter mm. Men man drar sig lite för att starta nya trådar om fänkålsodling eller härdiga örter. Det känns lite så att startar jag en tråd i småprat t.ex. "Madeleines förlovning" så kommer 50 pers ha något att tycka om det men vill jag diskutera om det finns erfarenhet av en härdig salvia jag kan använda så svarar 2. Många aktiva på odla är inte så aktiva inom trädgård och då dör de trådarna ut lite...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 22:45
|

Medlem

|
OK tack själv  CITAT (Piccante @ 25-10-2012, 23:41)  Ja egentligen inga speciellt ovanliga saker men det känns som det inte är så mycket diskussion ibland. Jag har väldigt lite plats för t.ex. "krukväxter" och prydnadsväxter så jag odlar mest örter, kryddor och köksväxter samt chili och tomater. Preussen hade en tråd om bönodling vilket jag uppskattade för det är jättekul att jämföra erfarenheter med sorter mm. Men man drar sig lite för att starta nya trådar om fänkålsodling eller härdiga örter. Det känns lite så att startar jag en tråd i småprat t.ex. "Madeleines förlovning" så kommer 50 pers ha något att tycka om det men vill jag diskutera om det finns erfarenhet av en härdig salvia jag kan använda så svarar 2. Många aktiva på odla är inte så aktiva inom trädgård och då dör de trådarna ut lite... Ok du är en sån grösaks/krydd odlare-tyvärr ett område jag vet lite om,härdig salvia borde finnas den vanliga perenna sorten,går det att äta? Kolla innan du gör det.:)men salvia nemorosa är helt härdig i alla delar av landet.Och vacker dessutom.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
Alexander-VG-zon3
|
25-10-2012, 22:48
|
Gäster

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 23:27)  Vilket är ditt specialintresse Piccante? undrar nyfiken  Jag känner lite så också att man inte vågar starta trådar för att diskutera det man gillar av flera anledningar 1 - man känner sig tjatig. Att folk tröttnat på en. 2 - ingen annan eller få har just intresse för samma som jag. 3 - man skriver om extremt ovanligt som kanske folk inte vågar skriva eller känner att dom inte har kunskap om. 4 - man kanske blir bedömd, typ fy vad töntigt eller oj men vilken växt snobb denna person är. Själv skulle jag i oändlighet kunna diskuterar trachycarpus-palmer, kryddor och medicinal växter, asiatiska växter (nytt intresse), växter från mellan östern, bananplantor, exotiskt, citrus, frukt/bär, klimat, olika stilar m.m. Sedan skulle jag vilja se fler bild trådar, lite nu på hösten och vintern kanske. Skulle vara kul att se växter som ''växer i fel klimat'' men som ändå klarar sig. Och bilder från folksträdgårdar med olika stilar. En vad har du gjort idag typ tråd för trädgård skulle vara kul, där kan man skriva lite vad som som händer. Eller varför inte starta bild trådar för olika områden/växttyper/kategorier/trädgårdstyper typ en för kryddväxter en för krukväxter en för azalea en för rosor typ. Sedan går väl aktiviteten ner nu under höst-vinter. CITAT (Piccante @ 25-10-2012, 23:41)  Jag har väldigt lite plats för t.ex. "krukväxter" Den platsen tar jag
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 25-10-2012, 22:50
|
|
|
|
|
|
|
Eva 33c
|
25-10-2012, 22:57
|
Gäster

|
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 25-10-2012, 23:48)  Jag känner lite så också att man inte vågar starta trådar för att diskutera det man gillar av flera anledningar 1 - man känner sig tjatig. Att folk tröttnat på en. 2 - ingen annan eller få har just intresse för samma som jag. 3 - man skriver om extremt ovanligt som kanske folk inte vågar skriva eller känner att dom inte har kunskap om. 4 - man kanske blir bedömd, typ fy vad töntigt eller oj men vilken växt snobb denna person är. 1. Jag tycker aldrig att folk är tjatiga. 2. Även om jag inte delar ett specialintresse är det alltid roligt att läsa sånt som folk som brinner för en sak skriver. Jag har snappat upp mycket kunskap i dina svar och inlägg under åren, även om jag inte haft nåt att tillägga. 3. På det sätten kan man ju få nya intressen som man inte visste att man hade! 4. Kanske blir man bedömd, kanske inte, men det är inget att bry sig om. Jag tänker inte på folk här på forumet som töntar eller snobbar, utan bara växtintresserade personer av olika slag. Ibland får man inga svar, en fråga om "härdig vinranka för kallväxthus i zon 5 förutom Zilga" för länge sedan, gav inget napp. Man får inte ta sånt personligt. Det var väl helt enkelt ingen som hade nåt bra tips, eller så var det få som läste.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 23:02
|

Medlem

|
Men snälla Alexander kom igen  Du kan aldrig bli tjatig även om jag aldrig i världen kan ha de där palmerna.nu...så vem vet..jag tänker jobba tills jag kan gå o inte en dag till,sen ska jag sätta palmer där jag bor.Jag kan spara dina tips till dess:)För här tänker jag inte stanna Bedömd här i trädgårdsforum? det faller på bedömaren ,inte på dej.Kunskap är aldrig någonsin töntigt.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 23:02
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Det där med medicinalväxter är intressant!
Men tycker det är så kul att läsa vad som skrivs om växter som iaf inte jag känner till!
Det kan väcka intresse att prova något man aldrig har tänkt sig att odla!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 05:21
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
Jag tycker att det är roligt att läsa om odling av det jag inte odlar så att jag kan få nya intressen. T ex alla bildtrådarna om rosor har gjort att jag numera har blivit jätteintresserad av rosor.
Då är det bra med albumen också .Ett "ställe" på Odla som jag tillbringar mycket tid i är i albumen. Ett stort tack till alla som lägger in bilder där. (Jag ska göra om några av mina album och skulle uppskatta om det hade gått att ordna bilderna i den ordning jag vill ha. Jag ska skriva det i en annan tråd som önskemål) Jag tror att man kan puffa mer för de fina albumen.Och kanske tekniken där. Sökfunktionen t ex är ju suverän.
( verkar som om "synpunkter och förslag" fortfarande är låst så jag får väl vänta med önskemålet om att kunna ordna bilderna)
Redigerat av Krolliljan: 26-10-2012, 06:25
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 06:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Jag har varit medlem ganska länge men har varit borta några år pga flytt etc. Odla har gett mig mycket bl.a har jag fått en kick att förgro perenner och för att inte tala om ros trådarna  . Alla kan vi lära av varandra och alla tillför ngt. En del har jag träffat i riktiga livet och det var såååå roligt. Skriver inte så mycket men ska komma igen jag lovar. Jag VILL också har mer trädgårds trådar men det är ju upp till mig också, det är ju vi som gör forumet levande. Sedan har ju FB tagit över en del för mig med alla trädgårds sidor.
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
|
|
Katarina Odla.nu
|
26-10-2012, 07:27
|
Gäster

|
CITAT (RitRat @ 25-10-2012, 19:15)  Alla odla-medlemmar har ju angett sin emailadress när de registrerade sig. Kan inte Odla skriva ett marknadsförande mejl till samtliga medlemmar, påminna att forumet finns, att det har skett små förbättrinar - ja - hälsa dem som varit passiva hjärtligt välkomna tillbaka till trädgårdspratet!
Förmodligen kan man inte separera de aktiva från de passiva, så mejlt skulle gå till alla. Men det skulle inte göra mig något som även jag fick ett "påminnande" mejl. Jag vet ju att jag är aktiv.
Lite tankejobb till Katarina och annan Odlapersonal :-) Bra tanke! Den ska vi verkligen fundera på. Jag vill också fundera kring detta som ni kommenterar om att man slutar starta trådar när man inte får respons på dem. Och det stämmer ju verkligen. Lika kul som det är när många nappar på ett ämne man själv förslår , lika nedslående är det om man ser sitt namn stå kvar hela tiden, inga nya inlägg. Har man ett specialintresse inom trädgård så vore det ju toppen om man kunde hitta likasinnade här i forumet. Då ska vi bara få hit dem!! Tål att tänka på.
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
26-10-2012, 09:27
|
Gäster

|
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 25-10-2012, 23:48)  Jag känner lite så också att man inte vågar starta trådar för att diskutera det man gillar av flera anledningar 1 - man känner sig tjatig. Att folk tröttnat på en. 2 - ingen annan eller få har just intresse för samma som jag. 3 - man skriver om extremt ovanligt som kanske folk inte vågar skriva eller känner att dom inte har kunskap om. 4 - man kanske blir bedömd, typ fy vad töntigt eller oj men vilken växt snobb denna person är. Själv skulle jag i oändlighet kunna diskuterar trachycarpus-palmer, kryddor och medicinal växter, asiatiska växter (nytt intresse), växter från mellan östern, bananplantor, exotiskt, citrus, frukt/bär, klimat, olika stilar m.m. Sedan skulle jag vilja se fler bild trådar, lite nu på hösten och vintern kanske. Skulle vara kul att se växter som ''växer i fel klimat'' men som ändå klarar sig. Och bilder från folksträdgårdar med olika stilar. En vad har du gjort idag typ tråd för trädgård skulle vara kul, där kan man skriva lite vad som som händer. Eller varför inte starta bild trådar för olika områden/växttyper/kategorier/trädgårdstyper typ en för kryddväxter en för krukväxter en för azalea en för rosor typ. Sedan går väl aktiviteten ner nu under höst-vinter. Den platsen tar jag  Snälla du skapa trådar. Jag kommer häcka där och ställa frågor.(om jag upptäcket dom) Har en tomt där en massa olika träd av citrus, fikon mm är planterade. Det byggs för fullt på tomten och kanske åker jag dit till jul och isf vill jag vara fullladdad med vad mer jag kan odla. Tomten ligger precis vid havet. Nuweiba heter orten som ligger mellan Sharm el sheik och Taba på Sinai-halvön, Egypten.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|