Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nävor, en mångfald
          HelénE
          Inlägg 10-11-2012, 09:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (Rosamundi @ 09-11-2012, 15:27) *
          Hej. Jag tyckte att boken av Ulla Hårde var rörig, men blev helt fast efter en bok av Birgitte Husted Bendtsen. Den finns på danska och heter då Storkenaeb - bogen om Geranium, eller på engelska då den heter Gardening with hardy Geraniums. Den är redigt och klart uppställd och innehåller MASSOR av information. Jag köpte boken och har sedan dess nävor av olika slag ÖVERALLT. Det finns en näva för varje plats. Och det där med att de dominerar - det är vl bara att ryckaq upp några stycken om de vill bli för många...

Tack för tipset, ska nog köpa den där danska boken. Har blivit lite intresserad sen jag skaffade några, de har varit så fina i år och blommade så länge men känner att jag vill läsa på mer innan jag eventuellt planterar några fler.

Men Kroliljan vad tyckte du om boken du beställde?

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 10-11-2012, 10:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Jag har ju inte läst den andra så jag har inget att jämföra med men Ulla Hårdes bok börjar med lite allmänt om nävor t ex vilka perenner som passar bra ihop med nävor, lite om bladen. Sen lite om tidiga höga låga.
          Därefter skriver hon om nävorna indelat i färg för färg.
          Sen lite om plantering, skötsel och förökning.
          Därefter är halva boken om olika arter och sorter där hon skriver om :
          höjd
          läge
          blomma
          blad
          blomning
          härdighet
          plantavstånd
          ursprung
          användning
          jord
          skötsel
          förökning.
          Boken är kanske inte heltäckande men jag tyckte den var bra och ett bra pris.

--------------------

Citera
          HelénE
          Inlägg 10-11-2012, 20:09
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (Krolliljan @ 10-11-2012, 10:38) *
          Jag har ju inte läst den andra så jag har inget att jämföra med men Ulla Hårdes bok börjar med lite allmänt om nävor t ex vilka perenner som passar bra ihop med nävor, lite om bladen. Sen lite om tidiga höga låga.
          Därefter skriver hon om nävorna indelat i färg för färg.
          Sen lite om plantering, skötsel och förökning.
          Därefter är halva boken om olika arter och sorter där hon skriver om :
          höjd
          läge
          blomma
          blad
          blomning
          härdighet
          plantavstånd
          ursprung
          användning
          jord
          skötsel
          förökning.
          Boken är kanske inte heltäckande men jag tyckte den var bra och ett bra pris.

Ja den verkar onekligen mycket billigare, även om jag kan få nån arbetskamrat i Danmark att köpa den till mig så var den väldigt dyr, så jag tror jag nöjer mig med den du köpte.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          octachoron
          Inlägg 10-11-2012, 21:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Jag har båda böckerna och Birgitte Husted Bendtsens bok är definitivt i klassen över Hårdes bok i både omfång och detaljer. Hårdes bok gavs ut på ICA förlag och deras trädgårdsböcker är oftast mindre omfattande, bra att köpa på bokrea eller att låna på bibliotek eftersom en mera omfattande bok ofta säljs för ungefär samma pris.

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 19-11-2012, 23:45
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

"Storkenaeb" av Birgitte Husted Bendtsen är helt outstanding. Ett måste om man är det minsta nävaintresserad.
          I övrigt måste jag säga som flera andra här: Man kan inte prata om att nävor är på ett särskilt sätt utan då är det bra om man specificerar vilka arter/sorter det är man har erfarenhet av. Det finns så många som beter sig på olika sätt.

--------------------

Citera
          ingmet
          Inlägg 06-02-2013, 16:35
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Silkesnävan håller sig i schack.. kuddformad och som ökas genom delning. Otroligt vacker! Perfekt som ex kantväxt i en rabatt..

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Harvey
          Inlägg 07-02-2013, 10:45
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Det där om man gillar nävor eller inte tror jag beror lite på hurdan trädgård man har, har man partier med rariteter där jorden skall synas mellan växterna så är dom kanske ingen höjdare, men jag som har en ogräsfylld trädgård där allt växer mer eller mindre hejvilt tycker dom är perfekta ;-)
          Mina favoriter är nog Sirak, Rozanne, Spansknäva och liten och vanlig flocknäva. Sedan har jag en massa andra, dom som blommar en gång klipper jag ner, t.ex Kungsnävan får lätt mittbena annars. Mina stora brunnävor gräver jag bort och låter småplantor vara kvar, tycker dom är finare, men dom kapar jag också efter blomning för att förhindra fröspridning.

--------------------

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 07-02-2013, 11:21
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

TYvärr så är min erfarenhet att väldigt många sorters nävor blir till ogräs..Den sk Brunnävan är ett hemskt exempel. Det är få enligt min erfarenhet som inte sprider sig ohejdat. Ett par som jag gillar och som inte har blivit ett ogräs hos mig är Rozanne och Patricia.
          Två böcker om nävor som jag tycker är bra är Hardy garaniums avDavid HIbberd (rhs Wisley Handbooks Förlag)
          Den andra boken heter också Hardy garaniums men den är skriven av Peter E YEo förlaget heter Timber press.
          Mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          zissi
          Inlägg 07-02-2013, 18:08
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

CITAT (ingmet @ 06-02-2013, 16:35) *
          Silkesnävan håller sig i schack.. kuddformad och som ökas genom delning. Otroligt vacker! Perfekt som ex kantväxt i en rabatt..

Håller med dig där. Visst är den en av de vackraste nävorna. Liten, näpen, sprider sig inte mycket och själva blomman är så otroligt vacker. Har haft flocknäva också och visst är den bra som lite mer täckande näva. Här en bild på silkesnävans blomma, hade ingen på hela växten.
          Bifogad fil  DSCN0108__silkesn_va.jpg ( 138.53k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 17-03-2013, 11:16
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Storkenaeb var länge slut på förlaget, men har kommit med en ny ännu bättre utgåva. För den som är det minsta intresserad så tycker jag att det här är den bok man ska ha. Jag har ett flertal nävaböcker, bl a av Peter Yeo, flera av dem är bra och kompletterar utmärkt, men för för den normalt till rejält intresserade är Storkenaeb allra bäst. Storkenaeb

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 14:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon