| |
|
  |
Vad håller du på med?, Berätta vad du pysslar med nu |
|
|
|
|
23-05-2013, 15:28
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag har varit ute några timmar och grävt upp/ krukat/ gått igenom sådant som jag ska ha med mig till växtloppis på söndag. Det är så roligt att stå på den loppisen  Att man sen kan tjäna några hundringar också är förstås inte fel. Välkomna att fynda, ni som bor i närheten. Hallaröds gamla skola (vägen mot Billinge) söndag kl 11-13. Fika med hembakat finns att köpa.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-05-2013, 15:32
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
Tro det eller ej men jag dammsuger ... så trevligt det låter Eva - skulle gärna ha kommit om det vore möjligt (bor ju i Uppland) - hoppas på bra väder och många köpsugna.
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
|
|
|
23-05-2013, 18:41
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 11 401

|
Jag har putsat fönster och bytt gardiner i köket !! fastän det har varit så fint väder. Men jag hann med lite jobb ute också. Tagit upp de sista plantorna till växtmarknaden i Robertsfors den 3 juni. Vill att de har stått i krukorna ett tag så de är fräscha vid försäljningen. Och lagat skadorna på gräsmattan som blev efter vinterns snöskottning med traktorn.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2013, 07:35
|
Medlem
Antal inlägg: 335
Medlem nr: 75 393

|
Har just grävt fram ett jordgubbeland på 1,5x3 meter. Ska iväg och köpa en ny räffsa sedan lägga på lite ny jord. Planteringen får vänta för jag har en 70år gammal björk som skall ner den närmsta tiden så jag vågar inte plantera innan den är borta. Håller på och tvättar huset och ska måla om altanen, men det blev ju regn och rusk som inte tillåter målning till denna planerade helg...
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2013, 07:56
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Skll ringa runt och säga upp alla kredider jag har, skulderna är betalda nu och det känns SÅÅÅÅ skönt. Har lekt lyxfällan på egen hand och det känns så bra att blivit av med skiten, aldrig mer dåliga lån och krediter. Märkligt hur lätt det går att reda upp saker och ting med några telefonsamtal.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2013, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Har börjar smågräva i landen men självsådden är sen och jag vill gärna se vad som kommer upp i landen innan jag gräver alltför mycket. Malva,Purpurklätt, Snokört mm brukar bli hur mycket som helst av småplantor, men är som sagt sena. Har gått med brännaren o avlivat maskrosor i mängd, riktigt kul faktiskt. Om dryga veckan åker alla plantor ut och sedan är det bara att vänta på härligheten i en blommande trädgård.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2013, 14:37
|
Medlem
Antal inlägg: 224
Medlem nr: 76 562

|
Yes. Fick precis veta att fyra stora träd står och väntar på hämtning ute på Djurgården. Måste ta med lastbil. Det är 1 Prunus Accolade, 1 körsbärsträd, 2 bukettapel. Så nu gräva fyra stora hål. Dessutom var jag på Zetas igår eftersom jag bara gick och väntade på mina träd och måste ha något att stoppa i marken tills dess, och tvångsköpte tre rosor till (Mulliganii, new dawn White, Mme Hardy). Tre hål till således. JOrd! Slog mig just. Och äta något, så man orkar allt grävande ...
--------------------
Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2013, 16:45
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Jag har fräschat upp jorden i tre av odlingslådorna, planterat ny rosmarin, isop, salvia och persilja. Jag passade på att flytta två småplantor alunrot också, eftersom en marktäckare (minns just nu inte vad den heter) brer ut sig fullständigt. Den odlingslådan får helt enkelt bli en plantskola för marktäckaren. Den fylls ju varenda år, trots att jag planterar ut gång på gång.
Nu får jag vila upp mig, så att jag orkar rensa lite i "lavendelhäcken" imorgon. Tänk vad härligt att våren är här, nu finns det hur mycket roligheter som helst att hitta på!
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2013, 17:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125

|
Jag har inget gjort i trädgården på snart 14 dagar nu, vilket ju är en smärre katastrof den här årstiden. Nu tror jag antibiotikan börjat verka och är feberfri sedan igår. Just nu försöker jag plocka ihop ett par lådor med pelargoner, tomater, hjälmbönor och lite annat smått och gott som min syster kommer och hämtar i morgon. Skönt att bli av med lite! I morgon ska jag även ta makens tid i anspråk så får han ta hand om det mest akuta, efter noggranna anvisningar förstås.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2013, 12:43
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag har varit nere i Höör och besökt pelargonsällskapets marknad. Dumt??? Tja, jag kom förstås hem med några fynd, en del gamla saknade bekanta sorter och några nya. Jag behöver förbereda lite mer till trädgårdsföreningens loppis imorgon. Göra lite nya skyltar och framför allt se till att packa bilen idag när det är uppehållsväder. Det ser inte lovande ut inför morgondagen, tyvärr.
regnmoln.gif ( 448bytes )
Antal nedladdningar: 2
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2013, 12:51
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Har en del att pyssla med , blir lite lite gjort en del dagar .
Försöker ta hand om mina blommor/växter främst här hemma.
Våran sommarstuga är nu i stort sett färdigrenoverad , nu ska " bara " grejerna tillbaka . Där finns mycket att göra men det mesta får min man och våran yngste son stå för , själva utförandet , och jag " bara bossar ".
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2013, 18:33
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Jag är helmör i kroppen efter allt trädgårdsarbete idag. Våren kommer med stormsteg och jag hinner knappt med. Först blev det en biltur för att leta efter sand till jordförbättringen runt lavendelhäcken, sedan blandade jag jord och grävde ned.
Jag kombinerade vattenhämtning med bensininköp till gräsklipparen, så sedan blev det att köra runt med den. Jag menar verkligen köra RUNT ... runt alla liljekonvaljer, förgätmigejer, gullvivor, pärlhyacinter, pingsliljor, vitsippor ... undrar varför gräset inte dröjer med tillväxten tills alla vackra blommor har blommat över?
När sambon och bonusdottern kom hem från kanotturen tog de över gräsklippningen, så jag kunde istället ägna mig åt att passa grillen. Skön syssla när solen börjar dala och hungern börjar göra sig gällande. Tänk vad härligt det är med vårhelger!
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2013, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
Jag och grannen for in till stan på fm - jag hämtade ut lite krukväxter och så gick vi en tur på torget (loppis på lördagar på Vaksalatorg Uppsala) - köpförbud för mig - inga mer växter. Jag har för mycket redan. Sedan ut hit på landet och stökat runt lite på tomten, massor av mygg bl a. Och nu inne framför datorn med lite 'hemglass'  .
Redigerat av gunsta: 25-05-2013, 21:54
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2013, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 459
Medlem nr: 26 668

|
Plantor, plantor, plantor. Jag har sorters tagetes. Köpte frön till apelsintagetes och lakritstagetes i Danmark. Majs, riddarsporrar, toffelblomma. Freesia. Luktärter.
Har dessutom en Gloxinia vars knöl är satt för andra året. Snart stor som ett hus.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2013, 21:58
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Skolar ut .. just nu har har 6 plantor av Baptisia leucanta, vit form .. hoppas på fler , de har svart stam och lever ofta lika länge som pion .Men är oerhört långsamväxande som små
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2013, 00:36
|
Medlem
Antal inlägg: 49
Medlem nr: 77 988

|
Planerar morgondagens utplanteringar samt laddar upp inför att plana ut jorden vi kört ut för att så mer gräsmatta. Bävar, men kommer bli så bra när det är gjort då huset/tomten får ett mer harmoniskt intryck. Skulle även vilja börja anlägga en ny rabatt längs husets södra långsida men tror tyvärr att det får vänta till nästa år. Måste försöka lista ut en bra lösning på hallonbuskens vilda rotskott, vill inte ha dem i en perennrabatt....
--------------------
Zon 4/5. Självförsörjande på kött, sakta men säkert skall vi bli självförsörjande på allt som går att odla här också - eko så klart, precis som köttet.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2013, 05:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
Jag jobbar hela helgen,men det är roligt att läsa att ni är ute och har de gott/sliter! Blev gräsklippning iallafall igårkväll,finderar på vad jag ska ha för form på en rabatt runt 3kammarbrunnslocken
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2013, 16:45
|
Medlem
Antal inlägg: 335
Medlem nr: 75 393

|
Jobbade och klippte gräset igår, samt tog bort gamla altantaket och målade alla överliggare, idag åkte sedan det nya taket upp och jag har börjat måla resten av altanen, men nu drar ett oväntat oväder in så jag avbröt målningen.
Men jag klagar inte över en liten paus.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|