Sidor: 1, 2, 3
Klint
Försöker dra igång en tråd om vad som händer hos dej just nu på trädgårdsfronten.

Vi har precis blivit klara med vår lilla farstukvist.

Idag tänkte jag göra lite fint på trappan,jag köpte Krysantemum för ett bra tag sen som har stått lite här och där i trädgården 5st hade jag men rådjuren hade kalasat på dem så vad göra? 1 Ljung hade jag sen
tog jag några små plåthinkar och fyllde med jord längst upp la jag mossa det blev faktiskt riktigt bra,en lykta och en liten pumpa fick fullborda det hela,hann inte fota ska försöka imorgon,men man kan göra en hel del utan att det kostar massor!

Har du nån höstdekoration ute?
Peztis
Den enda dekorationen jag har är eg en liten krans av kvistar som är i samma ton som ytterdörren (brunröd) och i denna har jag satt dit några små klasar kärleksört - en av mina absoluta favoriter!
Cemdin
Jag har som projekt att kapa upp en armeringsmatta jag fått, till lämpligt stora växtstöd inför kommande säsong. Har idag lånat en vinkelslip som ska få göra arbetet! Och eftersom det verkar bli lika fint väder imorgon som idag, så tänker jag ta med mig barnen till skogen för att samla material till vinterns och julens kransar och arrangemang. Lite kottar, enris, mossa, lingonris, pinnar, stenar m.m. Hade också tänkt få med mig en del granris att täcka med i trädgårdslandet m.m. Det är vad jag håller på med i trädgårdsväg just nu!
Klint
Hej Cemdin va roligt att du hittat hit! tummenupp.gif
Ja vi får hoppas det blir fint väder i morgon också,så ni kommer ut i skogen
kerstin z5-6
Förbereder mej för den jäkla infrysningstid som kommer..sad.gif
Krolliljan
De sista reaplantorna och lökarna nere. Allt pynt inne.
Nu håller jag på att göra upp en förteckning på alla mina växter. De har blivit så många arter så jag känner att jag vill ha lite koll. Samtidigt passar jag på att skriva in de latinska namnen så får jag lära mig lite under tiden.
HelénE
Inte mycket...sitter just nu framför datorn och drömmer om nästa säsong. Samt så just nu håller jag på att sortera foton i datorn och har åter igen kommit på att jag är för dålig på att fota i trädgården. Nästa år ska jag ha lilla kameran stående i hallen och enbart ha den till trägårdsfoton har jag just bestämt och se till att få med mig den ut när jag ska ut i trädgården och jobba. Den får plats i fickan och är enkel att tömma.

Men det som återstår i trädgården är att kupa rosorna, det ska ske i morgon, samt att blåsa löv, men det får ske nästa helg.
Samt att kasta uteamplarna, innehållet har frusit nu i natt.

Helén
HelénE
Just det, ska ta och plantera lite av rosenvialfröerna i morgon också. Några spar jag till våren.

Hade tagit in och lagt på köksbänken för någon vecka sen. Natten till onsdag väcktes jag, katterna och hunden av ett ljud. Det lät som en pysande explosion, mycket låg, men tillräckligt högt för vi alla skulle vakna, sen följt av ett smatter och det kom från köket. Vi stod alla upp och smög för att titta efter vad det kunde vara för mystiskt...tittade och tittade såg inget, men en av katterna var observant, det låg massa små grejer på golvet...det visade sig att nån av skidorna tydligen tyckt den var mogen och sprätt upp med följd av att alla frön inuti farit i en kaskad över köksgolvet biggrin.gif

Jag antar att det betyder att de är klara att planteras!

Men jag hade då aldrig trott att det skulle låta så mycket om nåt sånt, men det väckte som sagt hela huset.

Helén
Krolliljan
rotfl.gif

Ja rosorna måste jag ju kupa. slap.gif
HelénE
CITAT (Krolliljan @ 27-10-2012, 23:27) *
rotfl.gif

Ja rosorna måste jag ju kupa. slap.gif

Ja man måste kupa rosorna...fast i min värld så innebär det att jag kastar över dem en hel del eklöv...men jag har faktiskt tänkt att hämta lite granris i morgon också. Det har jag tänkt varje år men det har hittills inte blivit av, men i morgon SKA det ske. Har några nyplanterade så nu gäller det att fjska lite.

Helén
Monaxe
Har bara pysslat med tråkigare göromål. Transporterat alla övervintrare från uterum till friggeboden, vilket är ett digert jobb. Inte så många krukor som förr, men desto större och tyngre!
Håvat upp mängder med löv trån dammen, får skylla mig själv som inte fick upp nätet över dammen i tid...
I morgon ska jag göra en höstkrans till dörren och fixa till några pumpalyktor till Halloween (31/10)

Klint
Det är kul att läsa vad ni gör även om det inte händer så mycket kul så har man ju fortfarande en del att göra ute.

Här kommer en bild på vår farstubro ni är de första som får se den på bild visserligen saknas tak men det kommer

[attachment=73109:Farstu.jpg]
Krolliljan
tummenupp.gif Så fin
Vi har en liten en men jag är jätteglad för den.

Idag har jag mest gått omkring( i solen) i trädgården och smitt planer för våren.
Jag har ett blåregn, rätt stort och har köpt ett nytt litet men har också ett rotskott jag tog för två år sedan.
Jag tror jag vet nu var det ska få stå rolleyes.gif Det kräver bara lite gräva och slå ner stolpar och lite snickeri ( för maken naughty.gif )
Lavin
Tog lördagen till att jämna av marken vid entrén, det ska ut en duk och grus så småningom. Innan vintern helst.

Om det blir drägligt väder ska jag plantera lite tulpaner nån kväll i pannlampans sken. Körde förbi plantagen och såg en skylt om 70% rea på lökar. Det blev lite impulsivt så jag tror de flesta får bo i krukor.

Drog också ut lite el till ett ljusarrangemang, tänkte lägga en ljusslinga i en stor glaslykta vid trappan, men jag skulle kollat att alla dioder var ok först, så det blir omstart på den.
Krolliljan
Solen strålar.
Nu kan vi få ner de sista reaplantorna. smile.gif
Några spaljéer som är nya för i år behöver förankras bättre i fall det blir stormigt framöver.
Annars ska jag bara njuta av solen och gå omkring och fortsätta att tänka ut vårprojekt crazy.gif

Bra tanke med ljusslingor får kolla upp det.
EKLO
Planen för dagen är att stoppa ner mina 7 reaplantor i några rabatter som egentligen inte riktigt har plats/alternativt har rätt mycket flerårigt ogräs (gräs, hallon, blåbär...)

Sedan, om jag får tid, ska jag fortsätta röjningen av döda buskar i en ekdunge i närheten, det blir så fint, men tar sån tid...
Klint
Är jag den enda som har sommarkrukor att ta vara på,de står undanställda de flesta iallafall men måste ju tömma dem å ställ in tråkigt...Jag har också lökar som ska ner men var vet jag inte.Ser ut som vädret är ganska bra så det är nog bäst att sätta igång nu.
Krolliljan
Nej, sista sommarkrukan tömdes i förgår.

Idag har jag köpt en uppstammad aronia (till) och en uppstammad krusbärsbuske (till).25% av priset på rea. naughty.gif
De här ska jag ha i krukor på vårt altandäck.
Altandäcket var här när vi köpte huset och jag har hela tiden undrat vad jag ska göra med det för att få det trivsamt.
Småkrukor och pynt i all ära men att få upp lite höjd blir nog bra.
HelénE
CITAT (Klint @ 30-10-2012, 10:37) *
Är jag den enda som har sommarkrukor att ta vara på,de står undanställda de flesta iallafall men måste ju tömma dem å ställ in tråkigt...Jag har också lökar som ska ner men var vet jag inte.Ser ut som vädret är ganska bra så det är nog bäst att sätta igång nu.

Nejdå jag har amplar i krukor samt 2 andra utekrukor som måste tömmas, men förra helgen var det genomfruset så då gick det inte.
Men nu ska det ske i helgen.

Helén
sqrulan
tummenupp.gif Vilken fin farstubro ni har Klint, tänk vad fint det kommer att bli då du till sommaren kan pryda den fina trappan med blommor! jag har ju inte varit här på Odla så mycket den senaste tiden (läst lite ibland bara) så jag undrar om du har lagt ut några bilder på inredningen i år? Har du nån FB sida/profil eller vad det heter?

Just nu så har jag paus från allt vad trädgård heter, fast jag läser ju på forum m.m såklart, efter nyår så brukar det vända och såjorden kommer fram.

Idag ska jag ta mej i kragen och spackla, slipa, måla och byta handtag på 3 st innedörrar i den äldre delen av huset, jag gillar ju att renovera lite smått under vinterhalvåret.

Nån som vet var man kan köpa små tapet stuvar? Jag läste på Underbara Klaras blogg och fick lite lust att tapetsera fronten på en gammal fulbyrå som jag har som verkligen behöver få lite TLC för den har kracknat ihop av alla tunga videoband som jag lagrat där. giggle.gif
Anma
CITAT (sqrulan @ 03-11-2012, 10:57) *
tummenupp.gif Vilken fin farstubro ni har Klint, tänk vad fint det kommer att bli då du till sommaren kan pryda den fina trappan med blommor! jag har ju inte varit här på Odla så mycket den senaste tiden (läst lite ibland bara) så jag undrar om du har lagt ut några bilder på inredningen i år? Har du nån FB sida/profil eller vad det heter?

Just nu så har jag paus från allt vad trädgård heter, fast jag läser ju på forum m.m såklart, efter nyår så brukar det vända och såjorden kommer fram.

Idag ska jag ta mej i kragen och spackla, slipa, måla och byta handtag på 3 st innedörrar i den äldre delen av huset, jag gillar ju att renovera lite smått under vinterhalvåret.

Nån som vet var man kan köpa små tapet stuvar? Jag läste på Underbara Klaras blogg och fick lite lust att tapetsera fronten på en gammal fulbyrå som jag har som verkligen behöver få lite TLC för den har kracknat ihop av alla tunga videoband som jag lagrat där. giggle.gif

Gå till närmaste målaraffär och fråga om de har gamla tapetprover om du kan få. Jag gjorde det en gång för en annans räkning och fick hur mycket som helst. smile.gif
Klint
Idag har vi krattat löv,vilken skillnad det blir jag känner mej faktiskt duktig! En del ligger såklart kvar men det är bara nyttigt.

Sqrulan Tack wub.gif jag har nog varit lite slarvig med att sortera mina bilder finns inga på fb än men jag finns där pmar dej och så lägger jag några länkar så länge till huset i nån annan avd. borde väl bli småprat då!
Tapeter kan du som Anma skrev säkert köpa billigt i färgaffären eller om du känner nån målare.
Krolliljan
Idag har jag tittat på löven som behöver krattas ihop. naughty.gif
Jag har varit ute mellan skurarna och tittat till landen med. La lite granris på de två nyinköpta frilandshibiskusarna. Måtte de klara vintern. Jag ser så fram emot att få se dem blomma. rolleyes.gif
HelénE
CITAT (HelénE @ 03-11-2012, 09:59) *
Nejdå jag har amplar i krukor samt 2 andra utekrukor som måste tömmas, men förra helgen var det genomfruset så då gick det inte.
Men nu ska det ske i helgen.

Helén

Och nej så blev det inte...fick reda upp en del som stormvindarna ställt till med först och precis när jag tog tag i första krukan jag skulle tömma så öppnade sig himlen och det kom ösregn, hagel, ösregn igen...så jag gav upp.

Helén
Krolliljan
Just hemkommen från Blomsterlandet.
Några lökar till blev det, men behållningen var att jag hela sommaren har funderat på hur jag ska kunna ha lite småodling i någon form av små lådor. Här kom lösningen.
De sålde ut träbackar som de hade fått växter levererade i , som äppellådor fast större och stabilare. Jag köpte fyra st. De ska jag klä med plast in i och odla sallad, rädisor och kryddor i nästa år, utan att behöva slå i en spik själv.[attachment=73266:tilounepoil.gif]
Lavin
Krukade tulpanerna för jag kan inte bestämma mig vilken som ska bli roda rabatten och vilken som ska bli gula. Har fortfarande påskliljorna kvar att sätta, men det verkar bli plusgrader fram till fredag iaf.

Sen fikade jag på tirups örtagård i fredags. De hade 40% rabatt så det blev tuvrör 'Karl Foerster', blekgula dagliljor, gulltörel, wisteria, en vit riddarsporre och lite daggkåpor. Det var naturligtvis väldigt många kryddväxter kvar, samt en del pioner, olivträd och sånt med de fick bo kvar. Så nu är frågan vart jag ska sätta dom eftersom jag inte bestämt mig för vilken som är den gula rabatten =)
Klint
Vilken tur Krolliljan! Det brukar va så man hittar inte när man letar intensivt,sen springer man bara på det!

Jag har sått lite blandat idag,i några krukor som får stå ute och i min diksräng,går det så går det!
ogräset
Just nu är jag i växthuset och gör mosshjärtan, lite kallt om fingrarna... men det är kul.

Ha en bra dag!
Birgitta bravo.gif

[attachment=73282:Mosshj_rta_tofs.jpg]
Klint
Men va fint ogräset!! Borde du lägga upp i nån pynttråd! Hur gör du?
ogräset
Det är inte så svårt, hönsnät, mossa och så formar man till ett hjärta. Om du går in på min blogg http://underbarahem.wordpress.com/2011/11/...l-i-skymningen/ så hoppas jag att du kan se hur jag gör.

Ha det bra!
Birgitta tummenupp.gif
[attachment=73293:H_nsn_t1.jpg]
Krolliljan
Idag har jag suttit och fört över bilder från hårddisken till en extern hårddisk.
Vilken trädgårdsresa det blev. Så glad jag är för att jag har tagit så mycket bilder. Jag skulle aldrig kommit ihåg allt. Fyra trädgårdar på 10 år sweatingbullets.gif .Ett och annat spadtag har man tagit.
Krolliljan
Sista trädgårdsarbetet för i år idag.
Några lökar till satta och en uppstammad krusbärsbuske satt.
Nu ska bara en kruka med randgräs till innergården sen får vintern komma då. sad.gif
CillaM
Har idag avslutat beskärning på det tredje och sista äppelträdet. Dessutom borstat rent det, nästan helt, från tjock mossa. Mossan har vuxit till sig rejält de senaste åren, men speciellt i år då regnet varit nästan 100% och solen mer eller mindre noll. Imorgon bortgrävning av svål runt äppelträden.
aloa
Vilka fina mosshjärtan! Idag, lördag, är det (som vanligt?) grått och regnigt. Har ingen som helst lust att gå ut överhuvudtaget, så jag har varit till biblioteket och lånat lite böcker, bl a om trädgård och blommor. Ska gå ut och sätta upp belysningen i äppelträdet, och plocka in blomstertornen i friggeboden, de behöver målas om, borde göra det ni i vinter då jag ändå inte kan fixa med trädgården. Kollar just nu på lite fjolårslistor på fröer från trädgårdsamatörerna, vill sätta någon fin näva runt frukträden nästa sommar och nävor är ju oftast lättsådda. Fick lite tips om nävor i en tråd här på odla.
Chili Linkan
Väntar på våren jag... Men inomhus har jag börjat förbereda lite genom att sätta mina chili frön extra tidigt denna säsong. Har även planterat en del krukväxter som jag ska driva upp. Nu får de bli vår!
Krolliljan
Har planterat om orkidéerna.
Ska ta några sticklingar av några krukväxter i morgon. yes.gif
ogräset
Hejsan!
Idag har jag gjort mosshjärtan, fick en förfrågan hur jag gör. Så nu fick det bli en beskrivning på min blogg Underbarahem. Det är enkelt och väldigt roligt...

Ha en underbar dag!
Birgitta smiley_small_hug.gif
[attachment=73453:Mosshj_r..._stycken.jpg]
Klint
De är så fina Birgitta! Jag har inte vågat mej på att försöka än.

Gå in på Birgittas blogg ( Länk i hennes inlägg) Den är jättetrevlig!
ogräset
Tackar!
Det är bara att sätta igång och försöka, det är väldigt enkelt... men behåll handskarna på nätet sticks. Detta mossträdet gjorde jag förra hösten, lite pilligare.

Birgitta biggrin.gif
[attachment=73455:Mosstr_d.jpg]
Krolliljan
Fantastiska moss-skapelser tummenupp.gif
Trevlig blogg med yes.gif ( ska prova receptet)

I brist på jord hemma får sticklingsförsöken vänta .
Det är så novembergrått ute. Jag blir så trött.
Jag ska lägga mig i sängen och läsa i rosböcker och drömma. rolleyes.gif
Wilmer
Jag inväntar att syndafloden ska upphöra med föga hopp. Lökarna har inte alla kommit i jorden, bara det är uppehåll två dagar i sträck så jag slipper drunkna på väg till en pallkrage ska jag slänga ner alliumlökar där för nu har jag gett upp. Borde klippa ner mer perenner mm på lotten för att göra det tristare för sorken, men då får jag använda vasslåtter. Har en kompost kvar där att tömma och en jordhög att sprida, men vad gör man. Tyvärr gynnar detta sorken som inte ens har vett på att drunkna.

Har iallafall pysslat om övervintrarna en snabbis i dag, några höll på att vissna bort så det var hög tid. Undan för undan klipper jag ner pelargonerna som slutar blomma inne. Orkar inte ta sticklingar, MEN vad det är svårt att slänga!

Tog lite fröer ute men upptäckte att vialerna hade ruttnat i skidorna omogna. Vilket år, jag är förundrad...
Krolliljan
Jag går rundor i trädgården och planerar vad som ska göras till våren.
Lite målning.
Häckklippning.
Bredda land.
Framför allt längtar jag till våren. Jag köpte jättemånga lökar det ska bli så spännande och se var jag satte dem. giggle.gif
Natur liv
Jag kollar runt i trädgården efter bästa stället för varmkomposten. Lättillgänglig, skuggig plats ska väl vara bra. Gissningsvis passar det att ha den bakom torpet, ungefär där jag tömmer slaskhinken. Det kommer väl att ta lite tid innan jag får användbar kompost, men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge ...
fvd
Jag har nästan avslutat höstjobbet i trädgården och kalkat på en del ställen. I år har jag satt massor med lökar igen och en del perenner, Bilarna är tvättade och putsade och elektrikern har varit här och satt kontaker på varenda husvägg och en timercentral på väggen innanför källardörren. Jag har hängt upp mina julslingor runtom huset och det kommer att bli så hemtrevligt så.
niggle
Äntligen har jag höstgrävt färdigt i kolonin. Försöker pracka på alla bekanta jordärtskockor. De sprider sig som maskrosor.
Jag har grävt ut en ny rabatt i hemmaträdgården och satt en ros som är hel oemotståndlig.
"Blackberry nip" som jag fick beställa hem hos min hovleverantör.
Jag har ockuperat en bit kommunal mark och satt ett "Transparente Blanche". Det lär vara en god pollinatör och dessutom är frukten underbar de få dagar den är perfekt.

För mig avstannar aldrig trädgården, utan den är på något vis igång hela året. Snart är det dags att klippa fruktträden och ordna med fågelbord mm. Sedan kommer den första sådden, etc etc. Så där håller det på hela tiden, som tur är.

Ibland längtar jag till pensionen.....
Ugglemormor
Jag började rita o måla efter att kommit hem fr. sjukhuset, men det blev liiiiite för övermäktigt o ligger stilla just nu.
Vädret har gjort att det värker i fingrar, så då blir det inte ens lust att fortsättä, men hoppas på stabilicering så att man kan göra annat än stirra i taket.....

Samma sak blev det med mitt lilla virke, den väntar också ......
Det är ett helskota med atrotiska fingrar på den här tiden ..... crying.gif
Helen i Piteå Zon 5
Kapade ner en stor Bollpil i går så idag har jag plockat/krattat genar och skräp yes.gif
kerstin z5-6
Har 60 cm + överallt..skottat bron smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-12-2012, 18:24) *
Har 60 cm + överallt..skottat bron smile.gif

Jösses vad snö ni har fått!
Här är det precis så det täcker marken så det finns inget att skotta tummenupp.gif
kerstin z5-6
Bara under lördagen fick(-1 mil från Rydlinge) Bureå 1 meter nysnö.Lördag + söndag var det nog ungefär detsamma här svårt att bedöma när det drevar så.Jag var i alla fall totalt insnöad lö fm till sö kl 16 när plogen kom ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon