CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:37)

Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att djur skall äta den. Det gäller även om man har fått potatis över och vill husdjur som grisar eller höns, eller grävlingen för den delen. Jag tror till och med potatisodlare går säkra för vildsvinsangrepp mot odlingarna?
Många av våra vilda djur äter rå potatis om det är ont om annan föda. Jag har "förmånen" att ha både morots och potatisåker intill min trädgård där det odlas i stor skala och jagar på marken häromkring och funderade en del över varför grisar och andra djur INTE äter potatisen vid vissa tidpunkter på året.
Potatis innehåller massor av stärkelse. Stärkelse är sammanhållna sockermolekyler (glukos, som är en monosackarid). Stärkelse smakar inte sött, men om den delas upp i sina smådelar av glukos kommer den söta sockersmaken fram. (Godis är sött och gott även för djuren)
I den naturliga potatisen bevaras stärkelsen, men när potatisen fryser bildas iskristaller som spränger membranväggarna i cellens olika organeller. Cellsafterna i potatisen blandas därför och stärkelsen kommer i kontakt med ett enzym, amylas, som katalyserar nedbrytningen av stärkelsen.
Så lika gärna som att koka potatisen till det vilda kan man förvara äldre potatis som man själv inte vill äta i frysen för att sen ge till djuren.
Problemet på en potatisåker kommer om man sätter potatis två år i rad och det blir en kall vinter med tjäle i marken så "arvpotatisen" får frysa... då blir dessa (förra årets potatisar) som godis för många djur och dessvärre så lyckas dom oftast peta upp även årets sättpotatis i jakten på arvpotatis.