Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min nya fågelkompis, Råkungen
          dahla
          Inlägg 04-11-2012, 07:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:37) *
          Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att djur skall äta den. Det gäller även om man har fått potatis över och vill husdjur som grisar eller höns, eller grävlingen för den delen. Jag tror till och med potatisodlare går säkra för vildsvinsangrepp mot odlingarna?

Många av våra vilda djur äter rå potatis om det är ont om annan föda. Jag har "förmånen" att ha både morots och potatisåker intill min trädgård där det odlas i stor skala och jagar på marken häromkring och funderade en del över varför grisar och andra djur INTE äter potatisen vid vissa tidpunkter på året.

Potatis innehåller massor av stärkelse. Stärkelse är sammanhållna sockermolekyler (glukos, som är en monosackarid). Stärkelse smakar inte sött, men om den delas upp i sina smådelar av glukos kommer den söta sockersmaken fram. (Godis är sött och gott även för djuren)

I den naturliga potatisen bevaras stärkelsen, men när potatisen fryser bildas iskristaller som spränger membranväggarna i cellens olika organeller. Cellsafterna i potatisen blandas därför och stärkelsen kommer i kontakt med ett enzym, amylas, som katalyserar nedbrytningen av stärkelsen.

Så lika gärna som att koka potatisen till det vilda kan man förvara äldre potatis som man själv inte vill äta i frysen för att sen ge till djuren.

Problemet på en potatisåker kommer om man sätter potatis två år i rad och det blir en kall vinter med tjäle i marken så "arvpotatisen" får frysa... då blir dessa (förra årets potatisar) som godis för många djur och dessvärre så lyckas dom oftast peta upp även årets sättpotatis i jakten på arvpotatis.

Citera
          fvd
          Inlägg 04-11-2012, 10:36
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Väldigt intressant jag odlar inte potatis för tillfället men det kommer att bli. Då vet jag precis hur man skall göra och dessutom förstår jag varför en jättepoäng. Tack så mycket ni är en guldgruva !!

--------------------
          Zon 1

Citera
          Flemming
          Inlägg 07-11-2012, 18:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Kerstin Bern: Tack för länkarna ljudfilen hade jag redan men inte länken till SDS artikel.
          Jag Googlade vidare på hans namn och har kommit underfund med att råkor nog är klokare än jag,så Råkis får vara råka bäst den kan och vill...

dahla: Tack för det uttömmande svaret om potatis men kan du förklara varför råkorna i denna artikel tar nysatt potatis mitt i sommaren ?
          Ingen brist på mat men kanske en hämnd för att trädgårdsmästaren "avvisar" råkorna från platsen...
          http://www.sydsvenskan.se/lund/jag-vill-ha-vack-dem/

Min råka tycke bara potatis var gott den första dagen och sen övergick den till pannkakor och ost.

Börjar tvivla på att det är en och samma råka jag får besök av under dagarna g.gif

Tre gånger har den/dom varit här och "alla" hade olika utseenden på näbben/näbbarna,en svart med början till sandgrå färg,en med behåring långt ut på näbben och den sista/senaste har en blandning mellan dom två...

En kunde ge hals så det hördes långt bort,en var "uppjagad" och tog en rejäl näbb full med mat och drog medan "originalet" stannar länge,äter,tittar och äter lite till innan den slutligen fyller näbben och flyger samma rutt som alltid.

Nä,råkor är nog smartare än jag och det slutar väl med att dom sitter vid min dator och Googlar om människor sad.gif

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          dahla
          Inlägg 26-11-2012, 14:33
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Flemming @ 07-11-2012, 18:10) *
          dahla: Tack för det uttömmande svaret om potatis men kan du förklara varför råkorna i denna artikel tar nysatt potatis mitt i sommaren ?

Nej, men jag kan ju gissa smile.gif

Troligtvis så letar dom efter gammal potatis från förra året eller så gillar dom helt enkelt sättpotatis... eller så är det väl gott om mask och annat småkryp i jorden... potatisen kanske bara "råkar" komma upp pga råkornas härjningar... andra djur kan ju äta upp potatisen under andra tider på dygnet.

Lantbrukaren som odlar runt mitt hus hade skaplig otur med potatisen här i år... det började med att vildsvinen började böka upp halva åkern dagarna efter att sättpotatisen var satt... när grisarna förstod att det var ohälsosamt att vara kvar där kom ett tjugotal tranor och dom är ju fredade så dom fick härja fritt... då var halva sådden förstörd. Samma vecka som lantbrukaren skulle plocka upp potatisen kommer det nästan 70mm regn... och den här sommaren har varit konstant blöt i området så nu har potatisen stått under vatten i en månad och hela skörden har ruttnat... så det enda han har uträttat i år är att föda upp vildsvin och tranor :/

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 15:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon