Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kumquat & Calamondin
          johan1983
          Inlägg 12-04-2014, 23:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem nr: 75 997

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 11-04-2014, 17:59) *
          Det går bra att sätta ut dom nu, och är den inglasad behöver du nog inte avhärda mot solen.

Är det bra att sätta ut dom nu eller är det lika bra att ha dom i fönstret? Alternativt, kräver dom att få lite vila nu eftersom dom har gett frukt?

En av dom skjuter gröna skott och har fortfarande en frukt under mognad. Den andra har inga gröna skott på gång

Citera
          Bassam
          Inlägg 13-04-2014, 12:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är bra att sätta dem inne nu, och ta dem ute på sommar när blir +12 till +15 på natten, de vila på vinter som andra alla växter på vintertid kan man ge dem extra ljus plus minska vattna och bjuda ingen näring.

H.Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-04-2014, 15:18
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Har den nya skott så får du inte utsätta den för frost och ha väv om så den inte bränns, annars är det verken till eller från om dom står ute eller inne. Står dom ute kommer dom växa saktare tills det blir Maj. Vila får dom till hösten när dom står ute, nu inleds en period av tillväxt. Ute tycker jag men du får bestämma själv själv.

Redigerat av Alexander-VG-zon3: 13-04-2014, 15:18

Citera
          johan1983
          Inlägg 13-04-2014, 22:23
          Länk hit: #24

Medlem

Då behåller jag dom på fönsterbrädan i en månad till :-)

Jag läser att man skall omplantera citrusar varje vår. Hur länge då?
          Det måste väl finnas en gräns på hur länge man ska behöva omplantera?

Eller får man hålla på tills krukorna blir större än rummet?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-04-2014, 22:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Man ska inte plantera om varje år bara för sakens skull utan när det behövs (rötterna trängs för mycket och den tappar tillväxt) då är det dags, en ca 3cm större kruka eller beskära rötterna (jag ökar hellre så långt det går än att beskära rötterna). Ett annat alt är att bara byta jorden på ytan men jag tycker inte själv det gör någon nytta utan när rötterna kan växa så ser man på växten att den mår bra av det. Våren-sommaren är bra tid, inte försent på sommaren och inte på hösten eller vintern (sen vinter-tidig vår går bra om dom står varmt och extraljus för då växer dom aktivt).

Citera
          johan1983
          Inlägg 14-04-2014, 19:08
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 13-04-2014, 23:33) *
          Man ska inte plantera om varje år bara för sakens skull utan när det behövs (rötterna trängs för mycket och den tappar tillväxt) då är det dags, en ca 3cm större kruka eller beskära rötterna (jag ökar hellre så långt det går än att beskära rötterna). Ett annat alt är att bara byta jorden på ytan men jag tycker inte själv det gör någon nytta utan när rötterna kan växa så ser man på växten att den mår bra av det. Våren-sommaren är bra tid, inte försent på sommaren och inte på hösten eller vintern (sen vinter-tidig vår går bra om dom står varmt och extraljus för då växer dom aktivt).

Jag planterade om dom nu i dagarna. Sedan tänkte jag göra det igen nästa vår.

Men det kanske kommer en dag då man kan tänka att nu behöver man inte plantera om mer, dvs när man är nöjd med storleken och sedan att man istället gödslar lite mer i det befintliga rotsystemet?

Bor man i medelhavsländerna och har en sån här i trådgården så kanske deras rötter blir lika stora och djupa som våra äppelträd i Sverige?

Du som har haft i några år, hur stor skörd tror du att jag får nästa år? Mycket större än årets?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-07-2025, 08:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon