CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 13-04-2014, 23:33)

Man ska inte plantera om varje år bara för sakens skull utan när det behövs (rötterna trängs för mycket och den tappar tillväxt) då är det dags, en ca 3cm större kruka eller beskära rötterna (jag ökar hellre så långt det går än att beskära rötterna). Ett annat alt är att bara byta jorden på ytan men jag tycker inte själv det gör någon nytta utan när rötterna kan växa så ser man på växten att den mår bra av det. Våren-sommaren är bra tid, inte försent på sommaren och inte på hösten eller vintern (sen vinter-tidig vår går bra om dom står varmt och extraljus för då växer dom aktivt).
Jag planterade om dom nu i dagarna. Sedan tänkte jag göra det igen nästa vår.
Men det kanske kommer en dag då man kan tänka att nu behöver man inte plantera om mer, dvs när man är nöjd med storleken och sedan att man istället gödslar lite mer i det befintliga rotsystemet?
Bor man i medelhavsländerna och har en sån här i trådgården så kanske deras rötter blir lika stora och djupa som våra äppelträd i Sverige?
Du som har haft i några år, hur stor skörd tror du att jag får nästa år? Mycket större än årets?