Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > sökes junimagnolia fröer, galen ide om småskaligt skogsbruk med obovata
          nyacks
          Inlägg 03-11-2012, 21:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 45 576

Hej igen

Jag brinner väldigt mycket för magnolior och köpte mig en villa med rejäl trädgård för några år sedan. Det är lite ironiskt som son till en blomsterhandlare har jag alltid hatat allt vad blommor heter trots fyra generationer av trädgårdsmästare. Nu är jag dock helt frälst i min trädgård och allt vad magnolior heter.

Har samlat på mig ett tiotal magnolior till trädgården och tre till på ingång till våren.

Nu har vi dock köpt 50ha skog och givetvis kittlar tanken att utnyttja skogen till en del skruvade projekt.

Ett projekt är att driva upp en del egna hybrider från korsningar i trädgården och få en riktigt magnolialund.

Ett annat är att välja en magnolia för lövtimmer. Vad jag har läst till mig att junimagnolia har ett virke som är väldigt attraktivt för sniderier och snickerier. Ett nästan vitt virke som är hårt och lättarbetat. Det är ett träd som gillar skuggat läge vilket får mig att tro att det eventuell lämpar sig till små lokaler och gläntor i sluttningar med bra rörligt grundvatten.

Nu till nästa problem jag behöver rejält med fröer från junimagnolior för jag har inte råd att springa och köpa så många uppdrivna plantor utan får driva upp dem själv. Blir det att gå och tjuva fröer på botan i gbg? Eller finns det någon som har någon junimagnolia som kan tänka sig att dela med sig av massa fröer?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-11-2012, 22:23
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Tyvärr vet jag inte var man får tag på fröer till junimagnolia, men jag tycker det är en riktigt kul idé. Har du någon bäck som rinner genom marken så bör det vara optimalt att plantera utmed den, särskilt om det växer al och ask där. Magnolia vill ha bra mulljord som det blir av förmultnade löv.

En magnolialund vore fantastiskt. Helst någon lite större sort som dessutom har stora löv. Junimagnolian vore perfekt, poppelmagnolia (m. acuminata) borde också funka. Mer tropiskt än så blir det nog inte i sverige.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 05-11-2012, 09:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Det finns något som heter Magnolia Society och som har en Seed Counter som levererar magnoliafrön till medlemmarna. Bli medlem där.

De har även en diskussionegrupp på Yahoo med flera svenska medlemmar, kanske någon kan hjälpa till ?

Observeta att du behöver frön från härdiga provensis, alla Obovata kommer nog inte att trivas i Sverige. Sen kan man fråga sig hur många generationer det tar innan dina magnoliaträd är försäljningsbara.

Men kul projekt anyway !!!! Lycka till !!!!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 14:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon