Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svenskt kött eller import ?
          Aqvakul
          Inlägg 21-11-2012, 20:00
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 21-11-2012, 19:40) *
          Oj, vad duktiga ni är. jag nöjer mig med ostron och champagne som julmat. Och kanske en väl tillagad bit (brasiliansk) oxfilé i mellandagarna
          gita
          P.s Hade jag tid och ork så skulle det kanske vara kul med en massa hemgjorda korvar och syltor också. D.s

Lite julmat pliktskyldigast på julafton, sen får det gärna bli en orgie i ostron, skumpa och oxfilé.... alt. musslor och rabarberpaj...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 21-11-2012, 20:12
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 21-11-2012, 19:40) *
          Oj, vad duktiga ni är. jag nöjer mig med ostron och champagne som julmat. Och kanske en väl tillagad bit (brasiliansk) oxfilé i mellandagarna
          gita
          P.s Hade jag tid och ork så skulle det kanske vara kul med en massa hemgjorda korvar och syltor också. D.s

Låter väl bättre än det är här. Leverpastejen gör vi varje år sen farmor inte orkar längre. Mina finska lådor gör jag ibland, oftast köper jag färdiga. Leverlåda har jag aldrig gjort själv. Resten fixar de som vi firar jul hos. När vi bodde större och ibland hade jul hemma så var det samma fördelning, resten, utom möjligen potatis, kom våra besökare med. Julskinka brukar vi i för sig köpa. Gör den på mitt vis, in i ugnen. Sköter sig själv. Färdigkokta är för det första inte tillagade i ugn och för det andra inte goda oftast.

Men så länge jag firar jul ska det vara julmat på julbordet. När man inte har barn eller firar med små barn är det ju halva grejen med julfirandet, maten. Andra halvan är gemenskapen med sina nära.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 22-11-2012, 06:40
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Dessa finska lådor känner jag från en väninna som är finska.Speciell min gubbe tycker att dom är jättegoda

Citera
          Rosrup
          Inlägg 22-11-2012, 16:23
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

CITAT (Motti @ 18-11-2012, 00:00) *
          Jo då de har lever här också fast kanske inte precis i blickfånget och oftast då ungnötsleve aldrig kalvlever ! Själv har vi börjat äta mer kycklinglever som jag gör gryta på det är supergott med lite Bacon lite paprika lök och grädde vitlök svartpeppar kokt potatis till och en slev Lingonsylt till det tummenupp.gif Tror inte det är så många som "älskar"lever nu för tiden .

Haha, kände nästan igen receptet då det är nåt jag brukar göra till mig själv här hemma.
          Varken barn eller sambo är speciellt imponerade nämligen.
          Däremot brukar jag ha i färska champinjoner istället för paprika , gärna skogschampinjoner ifall det finns på hyllan.

Citera
          Rosrup
          Inlägg 22-11-2012, 16:30
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2012, 06:40) *
          Dessa finska lådor känner jag från en väninna som är finska.Speciell min gubbe tycker att dom är jättegoda

Morotslåda är väldigt gott tycker jag.
          Provat kålrotslåda med men tror inte den föll lika bra in här, minns lite dåligt.
          Sen finns det lika många recept på bägge som det finns finnar smile.gif
          Sambon är svenskfödd finne eller vad det kan tänkas heta då wink.gif
          Men just morotslådan har kommit för att stanna på julbordet, numera även "påtvingad" resten av släkten.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 24-11-2012, 01:55
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Köper ofta brasiliansk oxfilé och njuter extra mycket när det gynnar Brasilien och inte Sverige. Dock är ju transporten ett problem, men det orkar jag faktiskt inte hänga upp mig på.

Citera
          Gita
          Inlägg 24-11-2012, 20:33
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (ryss_бори @ 24-11-2012, 01:55) *
          Köper ofta brasiliansk oxfilé och njuter extra mycket när det gynnar Brasilien och inte Sverige. Dock är ju transporten ett problem, men det orkar jag faktiskt inte hänga upp mig på.

Ja, jag köper också ofta brasiliansk oxfilé. Och jag njuter extra därför att det smakar så väldigt bra och passar min plånbok.

Det där med transporterna kompenseras säkerligen att djuren kan gå ute och ha det bra året om och inte behöver stå i energikrävande, trånga och för djuren trista stall.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-11-2012, 20:49
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 07-11-2012, 21:14) *

Brasilianskt kött är inte särskilt klimatsmart...

--------------------

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 24-11-2012, 21:02
          Länk hit: #109

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-11-2012, 20:49) *

Kanske inte , men jäkligt gott!
          Sen är nog inte svensk kött heller särskilt klimatsmart med tanke på behovet av uppstallning och den stor delen importerat foder.
          Har du sett någon oberoende lca-beräkning, det vore ganska intressant att ta del av.
          Gita

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-11-2012, 21:29
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 24-11-2012, 21:02) *
          Kanske inte , men jäkligt gott!
          Sen är nog inte svensk kött heller särskilt klimatsmart med tanke på behovet av uppstallning och den stor delen importerat foder.
          Har du sett någon oberoende lca-beräkning, det vore ganska intressant att ta del av.
          Gita

Inte för att upprepa mig men som sagt det foder svenska kor äter är samma foder som de brasilianska köttdjuren får. Brasilien är en av de största exportörerna av sojafoder.
          Störst klimatpåverkan av kött är just fodret och den förändrade markanvändning som en ökad användning av kraftfoder leder till. Uppodling av mark som tidigare varit bevuxen med permanent vegetation och intensiv odling ger utsläpp.

CITAT (Aqvakul @ 24-11-2012, 20:49) *

Nä, definitivt inte:
          "Ökad export av brasilianskt nötkött leder indirekt till avskogning i Amazonas. Exportköttets klimatpåverkan är mycket större än vad som idag anges, visar ny forskning från Chalmers och SIK som publicerats i Environmental Science och Technology. Forskarna kräver nu att även indirekta markeffekter räknas in när man avgör en produkts klimatavtryck.
          (Nyheten hämtad från SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB)

– Tar man inte med det riskerar man att föra fram fel signaler till beslutsfattare och konsumenter. Man gör sig helt enkelt skyldig till att underskatta de klimateffekter som brasilianskt kött ger, säger Sverker Molander, biträdande professor i Miljösystemanalys och en av forskarna bakom artikeln.
          "

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 24-11-2012, 23:06
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi har köppt så kallat kött från Brasilien och det köttet är rena rama smörjan !superstressat sladdrigt och fullt av senor och hinnor !köper aldrig mer det kan jag säga .I dag syndade jag och köpte en dansk fläskfile Willys här har öppnat spliter ny affär så de sålde Dansk fläskfile för 30 kr kilot !och mest var det för allt var nytt och man inte hittade och jag och min vännina hade varit typ 7 timmar på A6 ,man ville bara hem.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-11-2012, 10:07
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (Motti @ 24-11-2012, 23:06) *
          Vi har köppt så kallat kött från Brasilien och det köttet är rena rama smörjan !superstressat sladdrigt och fullt av senor och hinnor !köper aldrig mer det kan jag säga .I dag syndade jag och köpte en dansk fläskfile Willys här har öppnat spliter ny affär så de sålde Dansk fläskfile för 30 kr kilot !och mest var det för allt var nytt och man inte hittade och jag och min vännina hade varit typ 7 timmar på A6 ,man ville bara hem.

Nu var det ett slag sedan jag köpte brasiliansk oxfilé, men jag har alltid blivit nöjd med kvalitén. Prisvärt är det också i högsta grad. Men invändningarna har ju inte handlat om det, utan om att det är mindre miljösmart.
          Dansk fläskfilé går fett bort, klarar inte av att äta det efter att ha sett hur grisar behandlas i Danmark. Intressant Motti att du som så tvärsäkert flera gånger påstått att ni bara äter svenskt kött, så lätt föll för ett lågpriserbjudande.

--------------------

zon 1

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 25-11-2012, 10:18
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Dansk fläskfile kommer inte över tröskeln här.

För kanske 10 år sedan såg jag en dansk berätta över deras kött och hur ofta det finns salmoneller, efter detta har vi aldrig köpt dansk kött.

Såg även på tysk TV hur danskarna behandlar sina djur (finns många danska grisbönder som flyttade sina stallar över gränsen till norra tyskland)

Även deras slakterierna (Tulip) i norra Tyskland visade dom. Alla tyska slaktare blev utslängda och folk från öststaaterna under slavliknande förhållande anställd.

Vi har inte en enda Tulip prdukt ätit sen dess.

Elisabeth

Citera
          Klint
          Inlägg 27-11-2012, 22:06
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Ajaj jag brukar ju köpa Tulip bacon

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Gita
          Inlägg 28-11-2012, 10:06
          Länk hit: #115

Medlem

Jag är lite nyfiken på om ni som av klimat/miljöskäl endast köper svenskt kött också av samma skäl enbart köper svensktillverkade kläder.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-11-2012, 10:40
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 28-11-2012, 10:06) *
          Jag är lite nyfiken på om ni som av klimat/miljöskäl endast köper svenskt kött också av samma skäl enbart köper svensktillverkade kläder.
          Gita

Är det ens möjligt idag?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-11-2012, 11:00
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 28-11-2012, 10:06) *
          Gita

När det gäller kläder så är odlingen av bomull oerhört miljöpåfrestande. Nu kommer majoriteten av all bomull från ett fåtal länder så oavsett var kläderna tillverkas är det samma råvara. Inhemskt ullgarn tror jag inte det finns så det räcker heller. Däremot har bland annat H&M börjat med klimatmärkning på delar av sitt sortiment.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          herkules
          Inlägg 03-12-2012, 20:10
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

aldrig annat än svenskt kött, vare sig hemma eller på restaurang. det är stor skam att inte skolor/sjukhus/äldreboende mfl håller sig till svenskt kött.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 04-12-2012, 01:54
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (herkules @ 03-12-2012, 20:10) *
          aldrig annat än svenskt kött, vare sig hemma eller på restaurang. det är stor skam att inte skolor/sjukhus/äldreboende mfl håller sig till svenskt kött.

Här har vi en riktigt världsvan individ ser jag biggrin.gif

Är väl snarare än stor skandal om man är så trångsynd att man inte kan se längre än näsan räcker.

Kött i skolor och på äldreboende? Var i allsin dar fick du det ifrån?

Citera
          Gita
          Inlägg 04-12-2012, 13:00
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (herkules @ 03-12-2012, 20:10) *

varför i all världen skulle det vara en stor skam att äta det utmärkta irländska eller brasilianska köttet ( för att ta ett par exempel)?
          Hur kontrollerar du förresten ursprunget när du äter på restaurang?
          Gita

Citera

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 00:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon