Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svenskt kött eller import ?
          Tikka
          Inlägg 08-11-2012, 20:17
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Vi handlar både Svenskt o importerat kött i Saluhall o från våra ICA, Coop.
          Ibland kommer vår kompis med kött då han jobbar som styckare. Då är köttet ofta från Tjolöholm.
          Gubben mins före detta yrke var styckare och säger här att när fettet är gult brukar det vara en gammal kossa...inte har det med antibiotika att göra menar han på. Då skulle fettet i danskt kött oxå vara gult.
          Bästa köttet jag själv ätit någonsin var när vi födde upp 2 grisar hos en bonde vi jagade tidigare hos.
          Föda upp, slakta, stycka, tillaga hela förloppen.
          Det köttet smakade otroligt gott o luktade gott när man stekte det. Synd man inte har den möjligheten längre....

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Gita
          Inlägg 08-11-2012, 20:31
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Huggorm @ 08-11-2012, 09:39) *
          Det är vansinnigt att göra som Sverige och inför mycket hårdare regler för djurhållning, men tillåta import av kött från länder där reglerna är är mycket slappare. Klart det blir en stor prisskillnad då, även efter att frakt från andra sidan jordklotet betalats. Snart har vi inga grisbönder kvar i landet, och inte mjölkbönder heller för den delen men det är en annan diskussion. Vi borde införa en strafftull på utländskt kött så prisnivåerna blir ungefär jämbördiga, men då blir det väll ett ramaskri på folk som inte har råd med sitt köttfrosseri längre.

Tror du verkligen att det skulle vara så klokt? Med strafftullar menar jag. Vi är ju ett litet väldigt exportbheroende land, Tänk om de länder vi exporterar våra varor till skulle svara med just strafftullar på de varor vi exporterar Resultatet skulle troligen bli att vi själva inte skulle ha råd att köpa våra tullbeskyddade livsmedel. Och vad skulle hända med den spillra av svensk industri som fortfarande finns kvar? Varsel om uppsägning pga nedläggning eller utflytt har ju faktiskt haglat senaste veckorna.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-11-2012, 00:23
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Sverige för ju redan som EU-land en starkt jordbruksprotektionistisk politik gentemot icke-EU-land. Protektionism inom jordbrukssektorn är ju fullt accepterad och praktiserad av de rika länderna, medan frihandel i princip gäller för tillverkade produkter. Det räcker alltså att få med oss resten av EU på tuffare djurhållning, vilket iofs är nog så svårt...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-11-2012, 00:28
          Länk hit: #44

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Antingen måste vi få med oss resten av EU på de strängare djurhållningsreglerna, samt Brasilien och andra länder vi importerar ifrån, eller så får vi släppa lite på våra regler till de andra hunnit ifatt. Fortsätter vi låta reglerna skilja sig så mycket åt så får större delen av den svenska köttproduktionen lägga ner. Och har vi inga kor kvar så är det föga trösterikt att vi har humana djurhållningsregler... Vi måste gå i takt med vår omvärld helt enkelt.

Citera
          Gita
          Inlägg 10-11-2012, 06:33
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-11-2012, 00:28) *
          Antingen måste vi få med oss resten av EU på de strängare djurhållningsreglerna, samt Brasilien och andra länder vi importerar ifrån, eller så får vi släppa lite på våra regler till de andra hunnit ifatt. Fortsätter vi låta reglerna skilja sig så mycket åt så får större delen av den svenska köttproduktionen lägga ner. Och har vi inga kor kvar så är det föga trösterikt att vi har humana djurhållningsregler... Vi måste gå i takt med vår omvärld helt enkelt.

Nu tycker jag förstås inte att svenskt kött håller världens bästa kvalité och jag tror faktiskt inte heller att den svenska djurhållningen är så särskilt mycket bättre än omvärldens. Det räcker med att besöka en svensk gris- eller kycklingköttfabrik för att inse detta.
          Däremot har LRF alltid haft ytterst skickliga lobbyister.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-11-2012, 06:54
          Länk hit: #46

Medlem

Kvaliteten på svenskt kött ur gastronomisk synvinkel håller knappast världsklass. Men djurhållningen är långt mycket sämre i de flesta andra länder.

--------------------

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 10-11-2012, 09:31
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Här är slaketeriet vi handlar från. Ja, inte därifrån direkt, men vår ICA.
          Faringe Kött
          "Vi på Faringe arbetar aktivt med miljöfrågor och närproducerat är därför ett viktigt fokus för oss. Det betyder bland annat att leverantörerna finns i ett område av cirka 15 mil. Produkterna som styckas säljs i mångt och mycket i samma geografiska område. Vi hjälper även lantbrukare att slakta återtag för egen produktion.

Hudar säljs inom närområdet till Tärnsjö Garveri AB där de förädlas för att sedan bli till bland annat barnskor. Detta är ett exempel på vårt helhetstänk."

Kan inte bli så mycket mer närproducerat än så.

Har inte varit in på deras sida förut men nu kommer jag att aktivt välja kött från dem, även om det är något dyrare.

Köpte mycket mer ekologiskt förr, men sen jag blev av med min livränta pga utförsäkring har vi fått gå till att välja billigare livsmedel. Men när jag fått jobb igen kommer jag att välja maten utifrån andra kriterier än priset igen.

Citera
          Gita
          Inlägg 10-11-2012, 10:13
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 10-11-2012, 06:54) *
          Kvaliteten på svenskt kött ur gastronomisk synvinkel håller knappast världsklass. Men djurhållningen är långt mycket sämre i de flesta andra länder.

Varifrån kommer dina uppgifter/kunskaper om djurhållning i andra länder?
          Är det något du är väl insatt i eller är det något som du antar.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-11-2012, 10:26
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Gita @ 10-11-2012, 10:13) *
          Varifrån kommer dina uppgifter/kunskaper om djurhållning i andra länder?
          Är det något du är väl insatt i eller är det något som du antar.
          Gita

Jag anser mig ganska väl insatt i förhållandena t.ex. i Danmark och i Sydeuropa. Vad jag vet så finns det flera djurskyddsregler för t.ex. värphöns som är helt unika för Sverige. Naturligtvis kan jag börja att ge diverse länkar, men erfarenheten är att de knappast läses av de som redan har en annan uppfattning i frågan. Men du kan ju börja att länka till sådant som talar emot det jag påstått...

--------------------

zon 1

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-11-2012, 10:45
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Ett av mina barn har gård i Tyskland och vi pratar en hel del om det krav som finns där.

Citera
          Motti
          Inlägg 11-11-2012, 00:00
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Mycket spekulationer här om svenskt kött !undrar just hur många här som varit i närheten av en bondgård och set hur slakt går till i svenskt jordbruk ?verkar vara mest gissningar om hur det fungerar .Min man är uppvuxen på en gård där det föddes upp Charolaise franska köttdjur !jag har haft 80 kilo kött på mitt köksbord att ta vara på många gånger ,vi har styckat gris älg och rådjur .Jag vill nog påstå att vi har den mest övervakade köttproduktionen i världen och även när det gäller kontroll på sjukdomar . Det kommer ofta rapporter om sjukdomar bland nötkreatur impoterade från bla Irland Brazilien ,men aldrig från svenskt Nötkött eller Griskött .

Citera
          hattstugan
          Inlägg 11-11-2012, 00:25
          Länk hit: #52

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Är sk bonnunge och har tills för ngr år sedan aldrig köpt kött/fläsk! Allt har kommit från egen produktion eller naturen!

Vilket är det enda jag kännt till! Eller inte helt men det är det kött jag helst förtär! Men jag kan inte alltid välja hur jag vill ha det pga förutsättnigarna i mitt liv!

Om man ska göra val ang kött/fläsk så gör valet att det ska vara så närproducerat som det bar finns möjlighet!

Annat alternativ är att bli vegan! Men i min värld nej inte vegan!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-11-2012, 00:42
          Länk hit: #53

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag är också uppvuxen på landet där slakt var en naturlig del av vardagen. När jag växte upp hade vi allt från kaniner till kor, och det var inget konstigt med det. Men jag tycker inte om att slakta själv, det är ett kladdjobb och luktar äckligt. Fisk är dock inga problem.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 11-11-2012, 00:46
          Länk hit: #54

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Instämmer med dig Huggorm!

Är min uppfattning också!

Men kött/fläsk vill jag fortsätta att äta!

Citera
          Motti
          Inlägg 11-11-2012, 00:58
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag själv är ju uppvuxen med slakt så för mig är det inget konstigt alls !jag kan var enda köttbit på allt .Lite konstigt att en del tror att kött bara finns i bitar på ICA !skivat styckat osv ,också konstigt att folk inte ens funderar över var köttet kommer ifrån
          confused.gif Många barn i dag vet inget om köttets ursprung de tror att det bara är så där wink.gif

Citera
          Klint
          Inlägg 11-11-2012, 07:57
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Jag vill helst ha svenskt hemslaktat kött än så länge kan jag få tag på det,ägg är svårare så det får bli ekoägg kanske kan vi själva ha höns så småningom.
          jag vill veta vad djuren äter,och hur de behandlas,jag vill även ha öppna landskap och en levande landsbygd.Det finns väl "djurfabriker" båda här och utomlands,men jag vill gynna småskaligheten här hemma.
          Att köttet är godare är utom allt tvivel men tror det beror på hur djuren haft det vad de äter och hur de slaktas,mer om var de kommer ifrån,men lite lättare att kontrollera här och som sagt varför ska man köra maten längre än nödvändigt? Jag beundrar även bönderna och vill så länge jag kan köpa svenskt.

Bifogad bild

Mina grannar! (en bild säger mer än tusen ord)

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Gita
          Inlägg 11-11-2012, 10:49
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Klint @ 11-11-2012, 07:57) *
          Jag vill helst ha svenskt hemslaktat kött än så länge kan jag få tag på det,ägg är svårare så det får bli ekoägg kanske kan vi själva ha höns så småningom.
          jag vill veta vad djuren äter,och hur de behandlas,jag vill även ha öppna landskap och en levande landsbygd.Det finns väl "djurfabriker" båda här och utomlands,men jag vill gynna småskaligheten här hemma.
          Att köttet är godare är utom allt tvivel men tror det beror på hur djuren haft det vad de äter och hur de slaktas,mer om var de kommer ifrån,men lite lättare att kontrollera här och som sagt varför ska man köra maten längre än nödvändigt? Jag beundrar även bönderna och vill så länge jag kan köpa svenskt.

Bifogad bild

Mina grannar! (en bild säger mer än tusen ord)

Ja, visst är det bra ändå att vi faktiskt har möjlighet att välja mellan grisfilé från svenska djurfabriker eller filé från fritt strövande brasiliansk nötboskap.
          De flesta har ju inte möjlighet att köpa hemslaktat från en grannbonde.
          Det tar tid om man skall åka flera mil dessutom är nog eventuell miljövinst borta om man åker miltals i bil för att handla sin mat.
          Gita

Redigerat av Gita: 11-11-2012, 10:53

Citera
          Anma
          Inlägg 11-11-2012, 14:04
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Visst är valfrihet bra.
          Men till viket pris?

Brasilianskt kött har större klimatpåverkan än man tror.

Falsk bild av Brasialianskt kött

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-11-2012, 15:18
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Kan rekomendera Gita filmen "Home" som finns att se gratis på Youtube. Den visar hur mycket grönbete de brasilianska djuren får och hur regnskogen omkring mår av uppfödningen...

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          tomas99
          Inlägg 12-11-2012, 11:34
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

jag gillar gotlänskt kött.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 15:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon