|
|
  |
Svenskt kött eller import ? |
|
|
|
12-11-2012, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Lyckliga kossor Klint  ! att djuren vi har ska få vara ute borde det vara lag på alla djur ska ha möjligheten att få vistas ute !det är inte naturligt att djur ska hållas instängda året runt .Vi köper bara svenskt kött och har haft lyckan att hitta en bonde som slaktar besiktiga så vi köper vårt kött där plus viltet min man jagar.Tanken är att vi ska skaffa höns till våren också .
|
|
|
|
|
13-11-2012, 07:02
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (badabing @ 12-11-2012, 18:34)  Köper bara "svenskt" kött. Men sen vet man väl aldrig om det verkligen är det? Med tanke på alla skriverier om fuskade med kött osv. så blir man ju osäker  Nej, speciellt betr. griskött så kan det "svenska" köttet mycket väl komma från djurfabriker i Polen eftersom många av dessa fabriker är just svenskägda. I värsta fall kanske djuren t.o.m. transporteras levande för att slaktas i Sverige. Betr, nötkött är jag inte säker på att svenskt är bättre än t.ex. brasilianskt om man gör en fullständig LCA-beräkning och inte glömmer bort att man i Sverige måste stalla upp djuren en ganska stor del av året samt det faktum att vi importerar mycket foder. Gita
|
|
|
|
|
13-11-2012, 14:08
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Gita @ 13-11-2012, 07:02)  Nej, speciellt betr. griskött så kan det "svenska" köttet mycket väl komma från djurfabriker i Polen eftersom många av dessa fabriker är just svenskägda. I värsta fall kanske djuren t.o.m. transporteras levande för att slaktas i Sverige.
Betr, nötkött är jag inte säker på att svenskt är bättre än t.ex. brasilianskt om man gör en fullständig LCA-beräkning och inte glömmer bort att man i Sverige måste stalla upp djuren en ganska stor del av året samt det faktum att vi importerar mycket foder. Gita Det är naturligtvis märkligt och fel att importera proteinfoder när man kan föda upp djur helt utan men då får ju konsumenterna också fråga efter naturbeteskött i affärerna. Sen tror jag att själva transporten i sig är minsta problemet med importerat foder då den största miljöbelastningen beror på ändrad markanvändning och markbearbetning. Dessvärre äter både svenska och brasilianska kor samma sojamjöl.
--------------------
|
|
|
|
|
13-11-2012, 14:29
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Piccante @ 13-11-2012, 14:08)  Det är naturligtvis märkligt och fel att importera proteinfoder när man kan föda upp djur helt utan men då får ju konsumenterna också fråga efter naturbeteskött i affärerna. Sen tror jag att själva transporten i sig är minsta problemet med importerat foder då den största miljöbelastningen beror på ändrad markanvändning och markbearbetning. Dessvärre äter både svenska och brasilianska kor samma sojamjöl. Jag köper mitt kött från denna producent http://www.skonero.se/index.php?page=start Undar just om dom ger sina djur sojamjöl, det står iallafall att allt deras foder produceras på gården.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
13-11-2012, 18:05
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 13-11-2012, 14:29)  Jag köper mitt kött från denna producent http://www.skonero.se/index.php?page=start Undar just om dom ger sina djur sojamjöl, det står iallafall att allt deras foder produceras på gården. Och vad kostar oxfilén där? Gita
|
|
|
|
|
13-11-2012, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 13-11-2012, 18:05)  Och vad kostar oxfilén där? Gita 245:-/halvkilo Dom har även en webbutik http://www.skonerokott.se/index.php?cPath=...q420suup1054736
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
13-11-2012, 18:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Jag köper inte mycket kött i affären men när jag handlar så ser jag till att det är närproducerat.
Jag är emot bidrag till lantbruket vi har här i Sverige, jag ser gärna att våra djurgårdar kan leva vidare till kommande generatiner och att hagar får fortsätta betas av frigående djur utan antibiotika eller anabola steroideri kroppen.
Den skiten som djuren äter stannar till viss del i köttet och i Sverige har djuren god kvalité på födan. Ska man äta mer ekologiskt så är det bara vilda djur som är mer rätt men alla har inte den förmånen att kunna äta av det vilda.
|
|
|
|
|
13-11-2012, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Köper bara svenskt kött.
Gris och kyckling (inklusive ägg), bara KRAV/ekologiskt. Mejeri, detsamma, med undantag av franska och italienska ostar samt Gruyere (hur ofta äter man det?, kan en ost bli så rackarns god med dålig djurhållning?).
Vi har en KRAV-bonde några kilometer bort, handlar där en del. Ungefär samma kilopris som ICA, skillnaden är att vi får KRAV till samma pris som icke-KRAV. Och kan se hur djuren har det. Djuren slaktas för övrigt på gården, vilket är viktigt för oss.
Vi behöver de öppna landskapen också, flora o.s.v.
Köper vilt direkt från jaktlag.
Redigerat av smuleborg: 13-11-2012, 22:52
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
16-11-2012, 20:29
|

Medlem

|
Tänk om alla ställde krav på att vi ska ha svenskt kött i våra butiker plus att djuren ska få vistas ute och få äta det foder som är naturligt för dom !Jag kan förstå att barnfamiljer väljer att köpa Irländskt kött då det är bra mycket billigare för dom .Men man kan inte släppa tanken på att om alla köper enbart svenskt kött så måste det ju bli mer prisvärt i längden också . Vi har våra två frysar fylda med eko gris och vilt .För kunde man köpaköttlådor på ICA vet inte om den möjligheten finns nu ?
Redigerat av Motti: 16-11-2012, 20:30
|
|
|
|
|
16-11-2012, 20:41
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Även om alla köper svenskt kött så blir det inte billigare att utfodra kor och grisar.
Jag skulle gärna köpa kött hos en bonde direkt men det finns inte i min närhet. Tills för 15 år sedan kunde man köpa 1/2 gris inte alldeles för långt härifrån. Nu har jag inte heller så stor frys längre.
|
|
|
|
|
16-11-2012, 20:46
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Har närmaste bra butik i Västerås som säljer bra kött och fläsk från närområdet! De gör även egen korv och isterband som är suverän! De har också eget rökeri!
Dyrare ja men bra och gott fläskkött! (äter inte nötkött)
Finns välan en lag om att nötkreaturen ska vistas utomhus under vår/sommar?
Tycker nog att häromkring går djuren ute året runt med stödutfodring i form av ensilage!
|
|
|
|
|
16-11-2012, 21:09
|

Medlem

|
En del får ha sina kor inne fortfarande på dispanns tror jag ,är inte lika insatt längre då min Svärfar inte bedriver jordbruk längre .
|
|
|
|
|
16-11-2012, 21:47
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Betr. Gitas inlägg om, att det är svenskägda fabriker i Polen, som skickar hit sitt kött för att slaktas... Det förhåller sig nog tvärtom, enligt tidningarna häromveckan. Vi skickar oerhört stora mängder levande djur till Polen för stt slaktas och styckas. Sedan märks det som svenskt kött, vilket inte är fel i sig, om man inte blandar in lite poskt kött i leveransen - för prisutjämningens skull. Vi har snart inte ett enda slakteri kvar i Sverige, Kristianstad tror jag. När man sedan skickar kor från Norrland ner till EU-slakteriet på Sicilien (Europas största - byggt för regionstödspengar), så är väl skadan större än man tror. Bönder kan heller inte leva på frisk luft, utan behöver pengar till sin drift. Sälja billigt, när man kan få bidrag?
|
|
|
|
|
16-11-2012, 22:09
|

Medlem

|
Jag vet också att vi expoterar stora mängder Kalvkött till Italien ! visst är det märkligt ?
|
|
|
|
|
16-11-2012, 22:28
|
Medlem

|
Nja, små kalvar exporteras till Holland eller Belgien, där de stackars djuren får stå i bås, så små att de inte kan vända sig. Då blir köttet vitt och mört. Dom slaktas också där. Bra kilopris... Det är väl med dem som med gässen i Frankrike. Dom tvångsmatas med en stör ner i halsen, för att levern skall bli "stor och fin". Gåslever ger bra betalt ...
|
|
|
|
|
17-11-2012, 00:15
|
Medlem

|
Javäl, det kanske vi har, men bönder är ju beroende av köpstarka kunder, och finns dessa i Italien, så är det ju bra att vi har, så att vi kan exportera! Värre vore det ju om vi importerade kalvkött därifrån, om vi redan har här hemma!
|
|
|
|
|
17-11-2012, 00:43
|

Medlem

|
Om man tittar i köttdisken i dag så hittar du knappast något Kalvkött alls längre för det går på Export till Italien bla där äter de mycket kalvkött till sina förätter osv .För kunde man ju köpa kalvkött hyffsat billigt här till Kalvfrikasse Kalvstek osv .Nu mer finns bara Nötkött och fläskött tex Lever finns i ett litet hörn i kyldisken och då är det ungnöt ,jag vill ha Kalvlever men då får jag beställa det i affären en veckas innan ?Om man tittar i köttdiskarna i dag så är det ju mest bara färs och grillkött ,den biten med ryggbiff file lövbiff Entrecoet osv är en pytteliten del av kyldiskarna .Då klan man undra vem äter det bästa köttet på kossan eller tjuren ?jo dom bitarna tar restaurangerna .Tror de flesta svenskar äter mest köttfärs nu för tiden .
|
|
|
|
|
17-11-2012, 07:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Kalvkött ser man i köttdisken men aldrig kalvlever. Sambon älskar ju lever och jag letar alltid kalvlever men det finns bara inte. Likaså med mycket annat. Njure t.ex, smakar gott om man tillagar den på rätt sätt. Vart tar allt detta vägen?
Att många äter köttfärs beror ju på priset och så kan man ju göra mycket av det.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|