Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Cigarettfimpvatten, i kruka
          Ina
          Inlägg 30-03-2004, 15:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

På släktingarna.. hehe...

Om man har några egna släktingar som man uppfattar som ohyra kan nikotin absolut användas - ett virus mer eller mindre i det sammanhanget kan väl inte göra nån' skillnad... wink.gif *skämtar ganska friskt*

Citera
          pejori
          Inlägg 30-03-2004, 15:41
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Betty @ 30-03-2004, 15:52)
          CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-03-2004, 09:14)
          Det är absolut förbjudet i Sverige och EU att använda nikotinvatten som bekämpningsmedel dessutom är det inte bra att använda på släktingarna då det överför virus.

Nikotin som bekämpning är många gånger värre än Roundup och allt som tryckimpregnerat virke kan innehålla - kreosot dessutom.

Törs knappt svara... minns hur det gick sist... huh.gif
          men det kan väl knappast vara förbjudet att fimpa i sina egna blomkrukor hemma hos sig själv...? blink.gif

det får du biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          och i mina med laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          så länge det inte ska ätas, så sprutar jag glatt vidare och lägger tobak i jorden smile.gif smile.gif smile.gif rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 31-03-2004, 09:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo,

Visst kan debatten gå hög här på Forumet - men dte är la bättre att välja medvetet vad man gör och inte göra det av gammel vana så säg? Det som är dte värsta för mig är att nikotin rekommenderas ofta och mycket av 'sk' ekologiska hobbyodlare - och då menar jag de riktigt intresserade, med motivationen att det som kommer ifrån Naturen är bra. Jag tror fortfarande alternativ.nu har kvar den artikeln där de rekommenderade gifter som är förbjudna inom EU sedan sjuttiotalet till ekologisk hemmaodling samt giftbekämpning.
          Sådant skrämmer mig mera ( okunskapen) än om vi tar ett eget beslut att använda vad det nu är vi vill använda hemmavid. Och då menar jag inte nikotin på släktingarna LOL LOL LOL - dem skall man vara rädd om ;-)
          Att sedan det är väldigt mkt cancerframkallande ämnen i cigarettfimpar jämfört med snus är ju en annan femma - men ofta bortglömt faktum.

Ibalnd hickar jag till när vi pratar ohyra att många förfasar sig över pyrethrum(Pyrex) men glatt använder sig av nikotin. Men men :-)
          har man en gång fått riktigt tobaksmosaikvirus på sina tomatplantor så är man försiktg. Det kan också löna sig att komma ihåg att det smittar även via handkontakt.

Så kom ihåg - var rädd om Era släktingar! Inte alla som är begåvade med en disktarsan!

Fnissar Ingrid

Citera
          Copycat
          Inlägg 31-03-2004, 10:57
          Länk hit: #24

Gäster

Men Ingrid ! Om jag nu har massa, jag säger massa, blomflugor i krukväxterna inne. Kan jag använda nikotinvatten då? Fungerar det? Vad ska man annars ta till?

Citera
          andersen
          Inlägg 31-03-2004, 11:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Om det är så att man vill bli av med blomflugor så vattna mindre dom trivs bara om det finns fukt.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          kryddan
          Inlägg 31-03-2004, 17:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

eller pyrex.. eller nematoder.... sök på "sorgmygg" här på forumet så hittar du nog en del.

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 31-03-2004, 20:14
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Copycat @ 31-03-2004, 11:57)
          Men Ingrid ! Om jag nu har massa, jag säger massa, blomflugor i krukväxterna inne. Kan jag använda nikotinvatten då? Fungerar det? Vad ska man annars ta till?

Sterilisera alltid krukväxtjord - Pyrex, provado samt nematoder hjälper ( inte alla preparaten samtidigt OBS). Se upp me dnyinköp - de bär ofta smitta - se upp med såjord och annan 'köpejord' den är smittad medägg. Så fort man har flugfritt inomhus så försök hålla det genom att altid 'gifta' nyinköp (karantän och behandling)

Hälsar ingrid så gott som fluglös

Citera
          Christoffer
          Inlägg 01-04-2004, 09:07
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Oj! Så jord som man köper på plantskolor är alltså inte steriliserad? Jag trodde att den var så säker att man rentav skulle kunna äta den. Så risken för botulin kan alltså finnas?

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 01-04-2004, 09:31
          Länk hit: #29

Medlem

Jorden Du köper är ofta 'ångad' - men det räcker inte - fluglarvssmittan finns ju redan i jorden :-( botulin - näääää

Hälsar Ingrid

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 19:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon