Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mystisk grej
          Bengalow
          Inlägg 25-11-2012, 21:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Alla hyvlar har plan botten, utom rundhyvel, se länk, och ekerhyvel, som inte har något sula alls. Vissa specialhyvlar kan också ha
          en rund, eller annorlunda formad sula Den senare fungerar som ett skärstål, men arbetsstycket, ekern, är fast, och man roterar verktyget.
          Nuförtiden svarvar man runda trästycken, men hyveln används ännu för att forma t.ex. slanor till gärdesgårdar.
          Rubank kan variera i längd från ca 30 cm och uppåt, beroende på tyngd och ändamål.

http://www.google.se/search?q=rundhyvel&am...536&bih=750

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyvel

Redigerat av Bengalow: 25-11-2012, 21:26

Citera
          Monarda
          Inlägg 25-11-2012, 22:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Den här hyveln har inte plan botten. Här kommer bild på botten som buktar och på stålet som är konvext.

Bifogad bild

Bifogad bild

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 26-11-2012, 02:09
          Länk hit: #23

Gäster

Jag tror att nog fanns det olika modeller av samma sak som vi numera använder. Hos bönderna och hantverkarna på landet som jag såg i min barndom brukades det hjälpas åt att göra ett och samma redskap till olika storlekar och olika ändamål och sen vete katten vad de hette, ..... oftast ägarens eget namn+det ursprungliga.
          Det gick ju runt kringfarande folk både vinter (då de kunde stanna kvar som hjälpredor på större gårdar) samt på sommaren kom mest kreatursfolket med sina kunskaper. Flera bysmedjors folk kunde även samlas o tillverka tillsammans det som behövdes...då blev det lite av en marknad när det kom något nytt de hittat på eller förbättrat på att sälja till bönderna.

Det hände flera gånger att jag blev tillsagt att gå till någon annan gård och be o få låna "farbror Göstas grej" och det var en ära att kunna fixa det antingen åt min far eller åt grannen.
          Oftast visste de ju vad man var ute efter, el. man hade med sig ett brev fr. föräldrarna om de tvekade att man inte kunde hålla kvar det i huvudet hela vägen ....... äh ymmmm.... vilket kunde lätt ske med min vilda fantasi.... :rotfDl: men jag var kvickaste i foten, så jag blev ofta anlitad med dylika ärenden och på vintern hade man ju med sig kälken, så man kunde ta med sig ett större verktyg......

Denna tråd väcker upp många gamla minnen, om ni bara visste, men det är en annan sak o OT här.

Redigerat av Ugglemormor: 26-11-2012, 02:13

Citera
          Monarda
          Inlägg 26-11-2012, 19:06
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Men det är väl bara roligt Ugglemormor om trådarna far iväg och det blir nya infallsvinklar. Tycker det är kul att du fick en nostalgikick av min gamla hyvel, tänker inte ge dig en avhyvling för det. flirting.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 16:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon