CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:31)

Är du säker på att det är en brytning du har, och inte ett talfel? Annars verkar det som om du utelämnar någon detalj.
Naturligtvis finns det undantag, jag beskrev bara vad jag anser i frågan.
Nej, jag har inga talfel. Kommer bara från en liten by ute i Lappländska skogarna där majoriteten av innvånarna har finskt påbrå och ofta importerat sina fruar och män från finland för att liksom bättra på Finskheten. Sen har vi minioriteten som jag tillhör som härstsmmar från svenskar i många många släktled.
Mitt enda brott är att jag anammat en finsk brytning i mitt språk eftersom alla under min uppväxt haft dessa brytningar.
Tror din teori om brytning är felaktig.
Tror det är så här, brytning i kombination med annat spelar roll.
Du tog ju upp exempel på Svensk i Thailand, där svensk brytning gör att thailändare inte accepterar svensken som thailändare.
En etnisk född thailändare som adopterats vid födseln till Sverige och sen vid vuxen ålder flyttar till Thailsnd. Denne har samma brytning sim svensken i ditt exempel..... Men hör och häpna, denna adopterade person accepteras fullt ut som thailändare trots brytning..... Så tyvärr, din teori om brytning stämmer nog inte. Jag kan nog räkna upp tusentals Svenskar som har utländsk brytning men ändå betraktas som helsvenska på alla sätt och vis ;-)
Men skit samma, tyck vad du vill. Helt upp till dig, men lite fördomsfullt att klassa folk i "vi" och "dom" på grund av en brytning.