Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > När blir man Svensk?
          gnon49
          Inlägg 16-03-2013, 22:18
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Egentligen ganska konstigt, men jag upplever att när en amerikan bryter på svenska så låter det trevligt medan när andra invandrare från andra kulturer bryter på svenska låter det ganska illa. Är det kanske att engelskan o svenskan är så närbesläktade med varandra tro. Svensk är man ju när man fått svenskt medborgarskap o får ta del av det svenska samhället antingen genom födsel eller invandring. Sedan har vi ju EU idag och som EU-medborgare har man ju rätt till många sociala förmåner inom unionen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 16-03-2013, 22:58
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

På tal om språk och dialekt så finns det småläningar som flyttar till Stockholm och helt plötsligt ha börjat snacka Stockholmska efter några månader ,eller om de flyttar till Göteborg så är de snart en "Kålle eller Ada".

Citera
          skånepåg
          Inlägg 16-03-2013, 23:14
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

CITAT (gnon49 @ 16-03-2013, 22:18) *
          Egentligen ganska konstigt, men jag upplever att när en amerikan bryter på svenska så låter det trevligt medan när andra invandrare från andra kulturer bryter på svenska låter det ganska illa. Är det kanske att engelskan o svenskan är så närbesläktade med varandra tro. Svensk är man ju när man fått svenskt medborgarskap o får ta del av det svenska samhället antingen genom födsel eller invandring. Sedan har vi ju EU idag och som EU-medborgare har man ju rätt till många sociala förmåner inom unionen.

Du är inte ensam om att tycka det, men kan ha att göra med hur deras ord uttalas som är lika svårt att lära sig som de lära sig uttala på svenska, tänk dig försöka lära dig tala mandarin flytande wink.gif

Ja precis Motti, min storebror flytta till Göteborg för runt 20 år sen och gissa vilken jobbig dialekt han fick biggrin.gif

Men som skåning mobbas man ofta att man inte kan rulla på R tongue.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Motti
          Inlägg 17-03-2013, 01:07
          Länk hit: #104

Medlem

Och som småläning mobbas man ofta för sin dialekt också !en del tycks tro att dialekt är det samma som interligens !Om jag flyttar som tvättäkta Småläning kors och tvärs i världen så är jag likt förbannat Smålänning och det tror jag gäller alla i hela världen ,du kan aldrig tvätta bort ditt ursprung du är den du 'är och är född där du är född .
          På tal om Maria Montacani så har hon bot i 25 år i USA och hon säger själv att det krockar i huvudet med engelskan och svenskan och hon får grodor ur mun då och då !men vem bryr sig ?tycker hon är en go tjej och har fötterna på jorden .

Citera
          skånepåg
          Inlägg 17-03-2013, 01:20
          Länk hit: #105

Medlem

En av de roligaste engelska lärarna jag haft var Darlene (my darling) som var från amerika och vi diskutera ofta hur svårt svenska är att lära sig så nästan alltid var lektionerna på engelska, och engelska tycker jag själv är enklare att uttrycka sig på, kanske inte orkat bemästra svenska språket men det är klurigt när man lär sig lättare på andra håll ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Motti
          Inlägg 17-03-2013, 01:47
          Länk hit: #106

Medlem

Ja vissa fraser är lättare att utrycka på engelska helt klart ! Märkligt vad man relaterar med det som varit när det gäller både språk och dialekt :)Min man har många kussiner i skåne och jag själv har en halvsyster där så skånskan är inte så himmla svår för oss och ej heller för småläningar ,värre för Stockholmare tror jag !Stockholmskan har ju alltid varit liksom Riksspråket de eller den dialekten som är passande i de fina "salongerna"!vem fan det var som bestämde det ?Sedan har vi ju det Akademiska språket med skurrande R som tydligen var mer vanligt på tex Gustaf den 5: tid ?halsärren .

Citera
          skånepåg
          Inlägg 17-03-2013, 02:27
          Länk hit: #107

Medlem

Stockholmare kan man nästan klassa som en egen ras giggle.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-03-2013, 04:25
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Känns som tråden blivit helt OT!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-03-2013, 07:10
          Länk hit: #109

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Möjligtvis lite, men inte helt OT. Språk och dialekt är ju en viktig detalj för folks tillhörighetskänsla.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-03-2013, 08:35
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 07:10) *
          ..............Språk och dialekt är ju en viktig detalj för folks tillhörighetskänsla.

Liksom fördomar tydligen...

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-03-2013, 09:04
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Anki på Öland @ 17-03-2013, 08:35) *
          Liksom fördomar tydligen...

tummenupp.gif

Ja många fördomar läser jag här. Malarmastaren har ju som vanligt många

Jag gillar dialekt, pratar själv en del dialekt och min sambo ännu mera. Men att kräva att en invandrad svenk skall prata helt utan brytning för annars är man dömd, det är lite mycket

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-03-2013, 09:12
          Länk hit: #112

Moderator

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-03-2013, 09:04) *
          tummenupp.gif

Jag gillar dialekt, pratar själv en del dialekt och min sambo ännu mera. Men att kräva att en invandrad svenk skall prata helt utan brytning för annars är man dömd, det är lite mycket

Finns det någon som kräver det då? Att man inte kommer betraktas som fullkomligt svensk innan man talar brytningsfritt är inte att kräva att folk skall tala brytningsfritt. Jämför med svensken som flyttar till Thailand, denne kommer med stor sannolikhet aldrig att tala brytningsfritt. Och lokalbefolkningen kommer inte att betrakta personen som thailändare, och det kommer nog aldrig personen själv heller göra. För den här personen är inte någon thailändare, det är en svensk som flyttat till thailand.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-03-2013, 09:15
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-03-2013, 09:04) *
          tummenupp.gif

När du är i Tyskland kallar du dig svensk då?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-03-2013, 09:17
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:12) *
          ...... Jämför med svensken som flyttar till Thailand, denne kommer med stor sannolikhet aldrig att tala brytningsfritt. Och lokalbefolkningen kommer inte att betrakta personen som thailändare, och det kommer nog aldrig personen själv heller göra. För den här personen är inte någon thailändare, det är en svensk som flyttat till thailand.

Men en thailändare/irakier/afghan/sudanes etc. som flyttar till Sverige ska genast glömma sitt ursprung och sin religion och inlemmas i den svenska lagomheten och omgående prata perfekt svenska utan brytning..... eller??

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-03-2013, 09:20
          Länk hit: #115

Moderator

CITAT (Anki på Öland @ 17-03-2013, 09:17) *
          Men en thailändare/irakier/afghan/sudanes etc. som flyttar till Sverige ska genast glömma sitt ursprung och sin religion och inlemmas i den svenska lagomheten och omgående prata perfekt svenska utan brytning..... eller??

Om de vill bli betraktade som svenska blir de tvungna att göra så, men det tror jag väldigt få ev dem har något intresse av...

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 17-03-2013, 09:28
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:12) *
          Finns det någon som kräver det då? Att man inte kommer betraktas som fullkomligt svensk innan man talar brytningsfritt är inte att kräva att folk skall tala brytningsfritt. Jämför med svensken som flyttar till Thailand, denne kommer med stor sannolikhet aldrig att tala brytningsfritt. Och lokalbefolkningen kommer inte att betrakta personen som thailändare, och det kommer nog aldrig personen själv heller göra. För den här personen är inte någon thailändare, det är en svensk som flyttat till thailand.

Och med andra ord enligt den teorin så betraktas inte jag som svensk eftersom jag inte pratar brytningsfritt? Och ändå är jag född i Sverige av föräldrar med svenskt medborgarskap och jag bott hela mitt liv i Sverige. Det var ju roligt att äntligen få veta vad folk tänker. Var nog enfaldig nog att tro att det räcker att vara född Svensk, bo i Sverige och inneha svenskt medbirgarskap och Svensks föräldrar för att betraktas som svensk.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-03-2013, 09:29
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (*Stintan* @ 17-03-2013, 09:15) *
          När du är i Tyskland kallar du dig svensk då?

Det var en bra fråga. Men alla som känner mig, tycker att jag är mycket mera svensk än tysk. Som min äldsta väninna alltid säger, hon är för mycket försvenskad.....
          Hemma är jag inte längre där

Även tyska språket kan vara problem ibland, med dialekten går det då bättre.

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 17-03-2013, 09:30

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-03-2013, 09:31
          Länk hit: #118

Moderator

CITAT (Jubbe063 @ 17-03-2013, 09:28) *
          Och med andra ord enligt den teorin så betraktas inte jag som svensk eftersom jag inte pratar brytningsfritt? Och ändå är jag född i Sverige av föräldrar med svenskt medborgarskap och jag bott hela mitt liv i Sverige. Det var ju roligt att äntligen få veta vad folk tänker. Var nog enfaldig nog att tro att det räcker att vara född Svensk, bo i Sverige och inneha svenskt medbirgarskap och Svensks föräldrar för att betraktas som svensk.

Är du säker på att det är en brytning du har, och inte ett talfel? Annars verkar det som om du utelämnar någon detalj.

Naturligtvis finns det undantag, jag beskrev bara vad jag anser i frågan.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 17-03-2013, 09:48
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:31) *
          Är du säker på att det är en brytning du har, och inte ett talfel? Annars verkar det som om du utelämnar någon detalj.

Naturligtvis finns det undantag, jag beskrev bara vad jag anser i frågan.

Nej, jag har inga talfel. Kommer bara från en liten by ute i Lappländska skogarna där majoriteten av innvånarna har finskt påbrå och ofta importerat sina fruar och män från finland för att liksom bättra på Finskheten. Sen har vi minioriteten som jag tillhör som härstsmmar från svenskar i många många släktled.

Mitt enda brott är att jag anammat en finsk brytning i mitt språk eftersom alla under min uppväxt haft dessa brytningar.

Tror din teori om brytning är felaktig.

Tror det är så här, brytning i kombination med annat spelar roll.

Du tog ju upp exempel på Svensk i Thailand, där svensk brytning gör att thailändare inte accepterar svensken som thailändare.

En etnisk född thailändare som adopterats vid födseln till Sverige och sen vid vuxen ålder flyttar till Thailsnd. Denne har samma brytning sim svensken i ditt exempel..... Men hör och häpna, denna adopterade person accepteras fullt ut som thailändare trots brytning..... Så tyvärr, din teori om brytning stämmer nog inte. Jag kan nog räkna upp tusentals Svenskar som har utländsk brytning men ändå betraktas som helsvenska på alla sätt och vis ;-)

Men skit samma, tyck vad du vill. Helt upp till dig, men lite fördomsfullt att klassa folk i "vi" och "dom" på grund av en brytning.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-03-2013, 09:51
          Länk hit: #120

Moderator

Som sagt, det går utan problem att hitta undantag.

Citera

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 09:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon