CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-03-2013, 09:04)

Ja många fördomar läser jag här. Malarmastaren har ju som vanligt många
Jag gillar dialekt, pratar själv en del dialekt och min sambo ännu mera. Men att kräva att en invandrad svenk skall prata helt utan brytning för annars är man dömd, det är lite mycket
det var inte så jag menade,elisabeth.
vad jag menade med "dömd" var att om du som invandrad i första generationen när man inte känner dig öppnar munnen och inte talar flytande svenska kategoriseras som invandrare.
det har ju inget med ditt medborgarskap att göra eller din personlighet.
många invandrare lär sig aldrig flytande svenska,oavsett vilket land de kommer från och det skall man nog inte heller begära.
jag själv talar flytande engelska men med svensk accent så jag lurar ingen engelskspråkig,i deras ögon är jag turist,utlänning m.m.
tyskan är värre trots att jag fått komplimanger av tyska vänner för uttalet men språkmelodin är trots allt svensk.
om man har fördomar om man uppfattar en människa som inte talar bra svenska som turist,invandrare m.m får du nog utveckla.
det är ju det som den här tråden handlar om.
men i ett första möte med en person är det ju utseendet,språket,klädseln som man bedömer, inte huruvida det finns ett papper med ett svenskt medborgarskap.
personens kvaliteter kan man ju inte bedöma förrän man lärt känna denne.
har man fördomar om man placerar en person i etnicitet? för mig är inte ett medborgarskap av någon betydelse, det är hur väl du anpassat dig till sverige och ifall du vill smälta in eller integreras som politikerna säger.många som kommer hit visar tyvärr tydligt att de är ointresserade och vill helst leva som i sitt hemland.
detta skapar problem och det är detta vi ser alltmer i samhället och som skapar spänningar mellan infödda svenskar och invandrargrupper.tidigare i tråden var det inlagd en skämtbild (gubben i minareten).
i vissa kommuner är det inte säkert den skulle uppfattas som rolig,verkligheten ser tyvärr ut så på vissa platser och det är detta som många idag reagerar på.
möjligt att jag kan anses vara fördomsfull men får man inte kommentera verkligheten? jag vet att vissa frågor är tabu,det går bra att diskutera dem i lunchrummet eller hemma vid köksbordet men inte i media,på politiska möten m.m
skulle vara intressant att veta hur kretsen kring statsministern egentligen resonerar när de är själva.
utåt en åsikt men i verkligheten? ulf
ja,kanske det.