CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 10:31)

Mja...
Personens funktion inom en stat hade faktiskt inte ett dugg med mitt resonemang att göra.
Om många nu lägger vikt vid fysiskt utseende och etniskt påbrå så beror det kanske på att de flesta verkar ha de referensramarna, och vem är du att peka ut det som annorlunda eller "inte korrekt" ?

Nu missförstod du nog, det var inte ditt resonemang jag vände mig emot. Utan jag lade till en annan vinkel till ditt resonemang, nämligen etnicitet. För du tog ju upp personer med annan nationalitet som sen får svenskt medborgarskap. Var intresserad av att höra hur du även ser på etniskt ursprung, det var allt.
Angående din sista fråga så svarar jag. ..... Att det är varje människas skyldighet att peka ut det som "icke korrekt" om man nu vill stå upp för de mänskliga rättigheterna. Spelar ju ingen roll hur man rättfärdigar sina referensramar i det fallet. Född asiat, indian, enuit, same, europe eller afrikan spelar ju ingen som helst roll för en människas nationalitet, statstillhörighet, tradition eller historia, etniskt ursprung är ju fysiska företräden på samma sätt som blå rller bruna ögon, lång eller kort, blond eller rödhårig, små eller stora öron. Ser man inte det så är det ju rasbiologi man pysslar med. Hur en människa ser ut säger inget om hur elker vem denna är.
Stora delar av Sveriges befolkning har annan etnisk ursprung och ändå varit svenskar i många många generationer.