Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > När blir man Svensk?
          Jubbe063
          Inlägg 18-03-2013, 10:22
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 09:17) *
          Knepig fråga, inte helt lätt att svara på.

Det beror lite på vad man menar?
          Ju mer jag funderar över det, desto svårare blir det att besvara.

Jag vill dock mena att svensk medborgare och svensk inte nödvändigtvis behöver innebära samma sak.

Jag skulle t.ex inte kalla mig kines bara för att jag flyttade till kina och fick kinesiskt medborgerskap. Jag kommer ju fortfarande från en helt annan kultur i det fallet.

På samma sätt tycker jag inte heller att någon med utländsk härkomst inflyttad till sverige, är svensk. Även om denne har svenskt medborgerskap.

Jag vill nog säga att jag tycker att man är svensk om man är född i landet.

Ja, visst är det knepigt. Tror du att etnicitet har så stor betydelse för personens funktion inen stat att dens nationalitet måste benämnas med etniskt påbrå?

Det tror inte jag på i alla fall. Visst i nationalistiska statsbildningar kan det nog lätt bli så, men annars borde inte etnicitet påverka.

För vad är Sverige och svenskhet? Sim jag ser det är det dels staten med dess teritoriella och ekonomiska gränser, dels kultur, tradition. Så en person som delar svensk kultur och tradition och innehar medborgarskap är så svensk den kan bli oavsett etniskt påbrå.

För enligt mig lägger allt för mpnga personer vikt vid just fysiskt utseende och etniskt påbrå. Men än har ingen av dessa personer kunnat visa med fakta att etniskt påbrå har någon konkret betydelse i vilken nationalitet man tillhör.

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 18-03-2013, 10:31
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

CITAT (Jubbe063 @ 18-03-2013, 10:22) *
          Ja, visst är det knepigt. Tror du att etnicitet har så stor betydelse för personens funktion inen stat att dens nationalitet måste benämnas med etniskt påbrå?

Det tror inte jag på i alla fall. Visst i nationalistiska statsbildningar kan det nog lätt bli så, men annars borde inte etnicitet påverka.

För vad är Sverige och svenskhet? Sim jag ser det är det dels staten med dess teritoriella och ekonomiska gränser, dels kultur, tradition. Så en person som delar svensk kultur och tradition och innehar medborgarskap är så svensk den kan bli oavsett etniskt påbrå.

För enligt mig lägger allt för mpnga personer vikt vid just fysiskt utseende och etniskt påbrå. Men än har ingen av dessa personer kunnat visa med fakta att etniskt påbrå har någon konkret betydelse i vilken nationalitet man tillhör.

Mja...
          Personens funktion inom en stat hade faktiskt inte ett dugg med mitt resonemang att göra.

Om många nu lägger vikt vid fysiskt utseende och etniskt påbrå så beror det kanske på att de flesta verkar ha de referensramarna, och vem är du att peka ut det som annorlunda eller "inte korrekt" ?

smile.gif

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 18-03-2013, 10:46
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 10:31) *
          Mja...
          Personens funktion inom en stat hade faktiskt inte ett dugg med mitt resonemang att göra.

Om många nu lägger vikt vid fysiskt utseende och etniskt påbrå så beror det kanske på att de flesta verkar ha de referensramarna, och vem är du att peka ut det som annorlunda eller "inte korrekt" ?

smile.gif

Nu missförstod du nog, det var inte ditt resonemang jag vände mig emot. Utan jag lade till en annan vinkel till ditt resonemang, nämligen etnicitet. För du tog ju upp personer med annan nationalitet som sen får svenskt medborgarskap. Var intresserad av att höra hur du även ser på etniskt ursprung, det var allt.

Angående din sista fråga så svarar jag. ..... Att det är varje människas skyldighet att peka ut det som "icke korrekt" om man nu vill stå upp för de mänskliga rättigheterna. Spelar ju ingen roll hur man rättfärdigar sina referensramar i det fallet. Född asiat, indian, enuit, same, europe eller afrikan spelar ju ingen som helst roll för en människas nationalitet, statstillhörighet, tradition eller historia, etniskt ursprung är ju fysiska företräden på samma sätt som blå rller bruna ögon, lång eller kort, blond eller rödhårig, små eller stora öron. Ser man inte det så är det ju rasbiologi man pysslar med. Hur en människa ser ut säger inget om hur elker vem denna är.

Stora delar av Sveriges befolkning har annan etnisk ursprung och ändå varit svenskar i många många generationer.

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 18-03-2013, 11:14
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

CITAT (Jubbe063 @ 18-03-2013, 10:46) *
          Nu missförstod du nog, det var inte ditt resonemang jag vände mig emot. Utan jag lade till en annan vinkel till ditt resonemang, nämligen etnicitet. För du tog ju upp personer med annan nationalitet som sen får svenskt medborgarskap. Var intresserad av att höra hur du även ser på etniskt ursprung, det var allt.

Angående din sista fråga så svarar jag. ..... Att det är varje människas skyldighet att peka ut det som "icke korrekt" om man nu vill stå upp för de mänskliga rättigheterna. Spelar ju ingen roll hur man rättfärdigar sina referensramar i det fallet. Född asiat, indian, enuit, same, europe eller afrikan spelar ju ingen som helst roll för en människas nationalitet, statstillhörighet, tradition eller historia, etniskt ursprung är ju fysiska företräden på samma sätt som blå rller bruna ögon, lång eller kort, blond eller rödhårig, små eller stora öron. Ser man inte det så är det ju rasbiologi man pysslar med. Hur en människa ser ut säger inget om hur elker vem denna är.

Stora delar av Sveriges befolkning har annan etnisk ursprung och ändå varit svenskar i många många generationer.

Ahjo, jag kanske missförstod lite då. Ber om ursäkt smile.gif

Däremot håller jag inte med dig om att det är varje människas skyldighet att påpeka det som inte är korrekt eller sticker ut. Man måste få vara lite annorlunda. Just det är en del av de mänskliga rättigheterna för mig.

Fast jag tror inte du menade det rakt av och applicerbart på alla scenarion, eller hur man ska säga.

Mvh

Redigerat av MrLeaf: 18-03-2013, 11:15

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-03-2013, 11:37
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 09:17) *
          Knepig fråga, inte helt lätt att svara på.

Det beror lite på vad man menar?
          Ju mer jag funderar över det, desto svårare blir det att besvara.

Jag vill dock mena att svensk medborgare och svensk inte nödvändigtvis behöver innebära samma sak.

Jag skulle t.ex inte kalla mig kines bara för att jag flyttade till kina och fick kinesiskt medborgerskap. Jag kommer ju fortfarande från en helt annan kultur i det fallet.

På samma sätt tycker jag inte heller att någon med utländsk härkomst inflyttad till sverige, är svensk. Även om denne har svenskt medborgerskap.

Jag vill nog säga att jag tycker att man är svensk om man är född i landet.

Förutsättningen är väl isåfall att man själv känner sig som svensk. Det behöver man ju inte göra bara för att man rent juridiskt är svensk medborgare. Vad är den som har dubbla medborgaskap? Jag tycker nog att man kan vara svensk fast man har t.ex. asiatiska föräldrar, t.ex. adoptivbarn som kommit hit som mycket små, dom inlemmas ju från början i vår kultur och vårt samhälle liksom att de får svenska språket som modersmål.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 18-03-2013, 15:21
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Monarda @ 17-03-2013, 22:09) *
          Om det så bara hade hänt en gång så vore det en gång för mycket.

Sant, men det gäller ju också "vanliga" svenska kvinnomord, alla mord förresten. Allt våld förresten.

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 22:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon