| |
|
  |
När blir man Svensk? |
|
|
|
|
19-11-2012, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
När man fått sitt medborgaskap är man ju svensk. Dubbla medborgarskap anser jag vara förkastligt. Se bara på journalisten som är fängslad i Eritrea, (eller var det Etiopien). Sedan går nog inte att komma ifrån, att om man är "ursvensk" eller har västerlänskt utseende så har man det bättre förspännt i samhället än om man kommer Afrika eller MÖ. Annat vore att hyckla.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 17:34
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Anma @ 19-11-2012, 17:21)  Ja, det är skillnad på finnars och svenskars värderingar i allmänhet. Är det? Jag har inte märkt av några större skillnader på de jag träffat. För övrigt är det dumt att ha just Finland som exempel i såna här diskussioner eftersom det varit en del av Sverige i så många år.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 18:01
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 19-11-2012, 17:34)  Är det? Jag har inte märkt av några större skillnader på de jag träffat.
För övrigt är det dumt att ha just Finland som exempel i såna här diskussioner eftersom det varit en del av Sverige i så många år. Ja det är det, inte så mycket på finnar som bor i Sverige, men när jag är i Finland märker jag skillnad. Trådstarten kom sig av att jag var med om en personlig reflektion och jag ju är just finsk. Finnar är mycket mer raka och bäddar inte in sina åsikter för att undvika att såra någon. Svenskar är väldigt duktiga på att säga fula saker med bädda in dem så att det ska låta bättre än det är. Svenska i allmänhet är mer konflikträdda och mer diplomatiska än finnar. I Finland pekar den som ska bestämma med hela handen och så är det bara så sen. Det är bara att rätta sig eller dra. Dessutom är finska myndigheter som miniryssland. Hårt draget och generaliserat, men i alla fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 18:04
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2012, 17:08)  Är man svensk medborgare så kan ingen enligt min ringa mening hindra den personen att kalla sig för svensk och har också rätt att bli betraktad som svensk av andra. Annars bestämmer man naturligtvis själv hur man uppfattar sig själv.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 18:08
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Anma, du kanske slår huvudet på spiken i det där med värderingar. Oftast identifierar man ju sej efter värderingar och vilka som ligger närmast ens egna, menar jag...
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 18:18
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 19-11-2012, 18:08)  Anma, du kanske slår huvudet på spiken i det där med värderingar. Oftast identifierar man ju sej efter värderingar och vilka som ligger närmast ens egna, menar jag... Ja, jag tror lite det, faktiskt, nu när du säger det.  Jag är mycket mer svensk i mina värderingar, även om det finns finskt i mig också. Till exempel är jag berömd för min SISU. Det är självklart inte bara finnar som har de egenskaper som innefattar ordet sisu, men det är bara finnar som har sisu på just det där speciella finska sättet. Wikipedia om sisu.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 18:24
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2012, 17:08)  Är man svensk medborgare så kan ingen enligt min ringa mening hindra den personen att kalla sig för svensk och har också rätt att bli betraktad som svensk av andra. Annars bestämmer man naturligtvis själv hur man uppfattar sig själv. Håller med och vill tillägga att man behöver inte ens leva här utan man behöver bara ha svenskt medborgarskap. Huggorm , om man måste kunna prata ren svenska ska vi då betrakta Daniel Westlings svärmor som icke svensk ? Beträffande svenskpråkiga finländare , om än med brytning , så har de väl ofta en en svensk förfader om man skulle släktforska .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 18:25
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 19-11-2012, 18:18)  Ja, jag tror lite det, faktiskt, nu när du säger det.  Jag är mycket mer svensk i mina värderingar, även om det finns finskt i mig också. Till exempel är jag berömd för min SISU. Det är självklart inte bara finnar som har de egenskaper som innefattar ordet sisu, men det är bara finnar som har sisu på just det där speciella finska sättet. Wikipedia om sisu.Var rädd om din sisu Anma...
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 19:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Till att börja med så måste man ha rötter i de någon av de skandinaviska stammar som var en del av de germanska folken... Svensk och Sverige kommer väl från ordet Svear som egentligen enbart var människor bosatta i mälardalen... götar och gutar är INTE svenskar...  I västgöralagen från 1200-talet gör man skillnad på götar och svear... Så... kom inte och säg att man är svensk enbart på grund av ett medborgarskap
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 19:54
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
svenskt medborgarskap är ju bara en juridisk och teknisk formalitet,huruvida man är svensk beror ju på om man anammat den svenska kulturen,språket m.m. många nysvenskar gör sitt bästa för att smälta in och anpassa sig dock med bibehållande av sina egna traditioner. helt okej enligt mig,man skall vara stolt över sitt ursprung huruvida man talar språket felfritt eller ej spelar mindre roll,fråga en stockholmare och en skåning vad som är svenska... men tyvärr finns det medborgare som inte bryr sig om att smälta in utan föredrar att leva som om de befinner sig i sitt ursprungsland med de religiösa regler och lagar som finns där,är de svenskar om de har svenskt medborgarskap? inte enligt mig,de kommer för alltid att vara invandrare,marginaliserade och utanför, förhoppningsvis anpassar sig deras barn till samhället. dubbelt medborgarskap blir ju vanligare och vanligare,en dårskap tycker jag,man kan bara vara lojal till ett land. tyvärr är det så att många kommer hit för att få ett svenskt pass,det ger en frihet att resa i världen,oftast bara för att hitta på jävelskap någon annanstans. just lojaliteten för dessa brukar visa sig när de väljer sida,sällan sidan är svensk,men oftast beskrivs de i media som svenskar.forskar man är de av ett annat ursprung och lojala till något annat. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 20:10
|
Medlem

|
CITAT (dahla @ 19-11-2012, 19:51)  Till att börja med så måste man ha rötter i de någon av de skandinaviska stammar som var en del av de germanska folken... Svensk och Sverige kommer väl från ordet Svear som egentligen enbart var människor bosatta i mälardalen... götar och gutar är INTE svenskar...  I västgöralagen från 1200-talet gör man skillnad på götar och svear... Så... kom inte och säg att man är svensk enbart på grund av ett medborgarskap  och själv stammar jag från skåneland och är påtvingad svenskt medborgarskap genom svenskarnas ockupation.... nej,medborgarskap spelar mindre roll,det är den gemensamma kulturen som avgör huruvida man tillhör samma land,något som svenskar i alla tider förstått genom att påtvinga grannarna sin kultur. konstigt nog börjar det slå tillbaks då nu invandrargrupper börjar dominera och kräver olika ändringar,nu skall svenskarna anpassas. kyrkorna får inte ringa i klockorna i vissa städer,dock går det bra med böneutrop,klädsel i domstolar gäller inte vissa grupper,det går bra med slöja,dock inte för etniska svenskar,där gäller maskeringsförbud. manliga läkare får inte undersöka vissa kvinnor,muslimska vårdbiträden behöver inte servera fläskkött m.m. vad kommer näst? vår gemensamma kultur är i hela västerlandet uppbyggd på kristen grund,det håller nu på att slås sönder med stora spänningar som följd,europa rustar på bakgatorna,extremistpartierna växer med rekordfart,det hjälper som sagt inte med ett medborgarskap om du inte delar samma värdegrund. ulf ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 20:43
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Oj vad det läggs olika synpunkter på att vara svensk.
Om man har sina rötter i svearnas rike men tillber Allah , har man då förbrukat sin svenskhet ?
Om man har sina rötter i ett annat land och är svensk medborgare men tillber Gud , är man då mera svensk än ovanstående ?
Om man är " tvångsrekryterad " skåning och tillber Asagudarna , är man då svensk ?
Är det vad man gör som spelar roll om man är svensk eller inte ?
Ser ni på TV-programmet " Allt för SVerige " ? Är dessa personer mer svenska än invandrare som fått svenskt medborgarskap ?
Vad är det som är svenskt egentligen ? Det som vi i dag betraktar som ursvenskt är med all säkerhet " invandrade " traditioner , vi kan inte ha existerat under lång lång tid utan att ha tagit till oss influenser utifrån.
Redigerat av mamamaggan: 19-11-2012, 20:44
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 21:15
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 19-11-2012, 20:43)  Oj vad det läggs olika synpunkter på att vara svensk. Om man har sina rötter i svearnas rike men tillber Allah , har man då förbrukat sin svenskhet ? Om man har sina rötter i ett annat land och är svensk medborgare men tillber Gud , är man då mera svensk än ovanstående ? Om man är " tvångsrekryterad " skåning och tillber Asagudarna , är man då svensk ? Är det vad man gör som spelar roll om man är svensk eller inte ?
Ser ni på TV-programmet " Allt för SVerige " ? Är dessa personer mer svenska än invandrare som fått svenskt medborgarskap ? Vad är det som är svenskt egentligen ? Det som vi i dag betraktar som ursvenskt är med all säkerhet " invandrade " traditioner , vi kan inte ha existerat under lång lång tid utan att ha tagit till oss influenser utifrån. du resonerar som vissa politiker,det finns inget svenskt utan allt kommer utifrån. du skall inte vara stolt över ditt land,ditt lands historia eller den "importerade" kulturen,kort sagt svensken finns inte. jämför med en dansk eller norrman som är stolta över sina vikingaanor och sin historia. svensken skall skämmas över sin nations historia. givetvis har vi fått influenser utifrån,det har alla länder,kristendomen,vetenskap,maträtter,klädstilar m.m. annars hade vi nog fortfarande varit på stenåldern,likaså har vi i alla tider haft invandring,tyskar under hansatiden,holländare till bergsslagen och den svenska järnhanteringen,finnar(även om finland den mesta tiden varit svenskt) till norrland och värmland,på senare tid som arbetskraftsinvandring ihop med greker,jugoslaver,italienare,indier m.fl. flyktingar från östtyskland,ungern,baltikum m.fl givetvis har dessa grupper givit oss influenser som vi förvandlat till svenska,på gott och ont. skillnaden är att dessa grupper assimilerades och blev svenskar och deras barn påträffas överallt,oftast avslöjade av ett annorlunda efternamn men oftast inget annat. avseende amerikanarna i tv-programmet, jo. i vissa avseenden är de mer svenska än vissa invandrargrupper,vi har samma värdegrund,samma förfäder,och något som slår mig,de ser svenska ut,oftast mer än svensken i allmänhet.flera säger sig dessutom känna att de hör hemma här. jo,kristendomen är vår gemensamma värdegrund i väst,trots att svensken i allmänhet avkristnats så är det inte så i resten av europa eller i usa.litteratur,konst och media är dessutom idag gemensam mer än någonsin.visst har vi en kultur,en europeisk men också en skandinavisk och en svensk. skall vi inte kännas vid det? skall vi skämmas? ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 21:37
|
Medlem

|
Varför skulle jag vara mer svensk som är född i Finland än en person med arabiskt ursprung som är född i Sverige men som valt att tro på allah?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Cacki @ 19-11-2012, 17:10)  Ska man kategorisera vore det mycket enklare att lägga till "-född" efter nationalitet. Man kan mycket väl vara svensk trots att man inte är svenskfödd och vice versa, men då handlar det ju bara om personliga känslor och det kan ju ingen annan påverka.
En nyfiken fråga till Anki på Öland, (utan att lägga några värderingar i den)...Varför vill inte din man inte bli kallad svensk då, trots att han bott och haft medborgarskap här i så många år? Kan det möjligtvis ändå ha något med den där "-född"-ändelsen att göra bara, eller är det något annat? Vet faktiskt inte men förmodar att han är envis..... han flyttade ju hit frivilligt för min skull och känner sig väl kanske inte som svensk utan som skotte (obs! inte britt....) med svenskt medborgarskap.....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (malarmaster @ 19-11-2012, 21:15)  du resonerar som vissa politiker,det finns inget svenskt utan allt kommer utifrån. du skall inte vara stolt över ditt land,ditt lands historia eller den "importerade" kulturen,kort sagt svensken finns inte. jämför med en dansk eller norrman som är stolta över sina vikingaanor och sin historia. svensken skall skämmas över sin nations historia.
givetvis har vi fått influenser utifrån,det har alla länder,kristendomen,vetenskap,maträtter,klädstilar m.m. annars hade vi nog fortfarande varit på stenåldern,likaså har vi i alla tider haft invandring,tyskar under hansatiden,holländare till bergsslagen och den svenska järnhanteringen,finnar(även om finland den mesta tiden varit svenskt) till norrland och värmland,på senare tid som arbetskraftsinvandring ihop med greker,jugoslaver,italienare,indier m.fl. flyktingar från östtyskland,ungern,baltikum m.fl givetvis har dessa grupper givit oss influenser som vi förvandlat till svenska,på gott och ont. skillnaden är att dessa grupper assimilerades och blev svenskar och deras barn påträffas överallt,oftast avslöjade av ett annorlunda efternamn men oftast inget annat. avseende amerikanarna i tv-programmet, jo. i vissa avseenden är de mer svenska än vissa invandrargrupper,vi har samma värdegrund,samma förfäder,och något som slår mig,de ser svenska ut,oftast mer än svensken i allmänhet.flera säger sig dessutom känna att de hör hemma här.
jo,kristendomen är vår gemensamma värdegrund i väst,trots att svensken i allmänhet avkristnats så är det inte så i resten av europa eller i usa.litteratur,konst och media är dessutom idag gemensam mer än någonsin.visst har vi en kultur,en europeisk men också en skandinavisk och en svensk. skall vi inte kännas vid det? skall vi skämmas? ulf Vad är kultur då??? Minns "svenska" kultur är kanske inte samma som andras. Kultur tolkas ju olika beroende på kön, klass, ålder osv. Vårat "svenska språk" blev ju inte ett riksspråk förrän på 1500-talet i och med Gustav Vasas bibel som översattes och rikssvenskan fick en tydlig tyngdpunkt mot mälardalens dialekt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 22:14
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag älskar Sverige. Jag är stolt över att bo i Sverige. Jag är född i Sverige.
Men det som gör mig till svensk är mitt medborgarskap.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 22:16
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 19-11-2012, 21:51)  Vet faktiskt inte men förmodar att han är envis..... han flyttade ju hit frivilligt för min skull och känner sig väl kanske inte som svensk utan som skotte (obs! inte britt....) med svenskt medborgarskap..... Ok, men då kanske det är mest "självvalt" då. Sorgligare hade det ju varit om han inte hade känt sej "välkomnad i gemenskapen". Så är det nog tyvärr för vissa medan andra enbart är stolta över sitt ursprung och gillar att vara lite "unika".
Redigerat av Cacki: 19-11-2012, 22:16
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 22:18
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 19-11-2012, 21:37)  Varför skulle jag vara mer svensk som är född i Finland än en person med arabiskt ursprung som är född i Sverige men som valt att tro på allah? därför att islam är främmande för vår kultur,vi har trots allt gemensamma värderingar i europa. är du rättrogen muslim så skiljer det ju rätt mycket mot vår kultur,ta t.ex vårt julbord. min systerdotters man är muslim,han kräver speciell mat,dessutom tillagad i ett annat kök och serverad på eget bord.går det till så i finland? jag respekterar att han inte äter fläskkött men det kan i förlängningen bli absurt.alkohol går däremot bra att dricka,så hur religiös är han då? just religionsfrågan är ju en stötesten såtillvida att de flesta svenskar är ickereligiösa,muslimer är ju mer troende och följer sin religions påbud,något som svenskar i allmänhet glömt bort. varför firar vi jul, påsk,midsommar? varför har vi julbord? vi har religionsfrihet och den skall givetvis värnas men det betyder också att religionen skall vara underordnad samhället i övrigt oavsett vilken religion det är.lagarna måste vara lika för alla. krav på sharialagar,egna domstolar,särregler m.m måste beivras därmed inte sagt att någon religion är bättre än någon annan. däremot är en religion som förespråkar kvinnoförtryck,särskild klädsel för företrädesvis kvinnor och en syn på kvinnorollen som vi för all del också hade i sverige för 100 år sedan knappast något som är eftersträvansvärt oavsett namn på guden. vi har partier i riksdagen som kämpar för jämlikhet,feminism,barns rätt i samhället,här har de något att hugga gadden i.men icke,det får inte talas om ev. problem.då är man rasist och islamofob. tro f-n att sd ökar hela tiden,de är ju i stort de enda som talar klarspråk,något som vanligt folk mer och mer lyssnar till. för övrigt säger jag som socker-conny " med ett bra järnrör kan man slå under sig hela världen" tror hitler resonerade likadant.... och tydligen sd,Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2012, 22:35
|
Medlem

|
CITAT (Piccante @ 19-11-2012, 22:01)  Vad är kultur då??? Minns "svenska" kultur är kanske inte samma som andras. Kultur tolkas ju olika beroende på kön, klass, ålder osv. Vårat "svenska språk" blev ju inte ett riksspråk förrän på 1500-talet i och med Gustav Vasas bibel som översattes och rikssvenskan fick en tydlig tyngdpunkt mot mälardalens dialekt. kultur hänger ju givetvis ihop med att vi har ett gemensamt språk. vi har gemensam litteraturskatt,konst,de flesta seder är gemensamma för hela landet,numera rätt urvattnade som t.ex lucia(typiskt svenskt) midsommarfirande(skandinaviskt),julfirande (midvinterblotet)att man tar av sig skorna när man går in (,mig veterligen förekommer det bara i sverige och japan).byggtraditioner även om vissa landsdelar har särdrag( t.ex gotland,skåne)det finns massor av gemensamma nämnare. tror säkert att din kultur och min är ungefär samma oavsett ålder och kön.huruvida klass spelar in ?tror snarare det handlar om bildningsgrad.en arbetare kan vara lika kultiverad som en som gått fina skolor. det har jag själv sett många exempel på. ulf
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|