Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > När blir man Svensk?
          dahla
          Inlägg 19-11-2012, 22:35
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Förr i tiden var en svensk redo att dö för sitt land... är även nya Svenskar det?

Bättre att dö för någonting än att leva för inget.

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-11-2012, 23:14
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (dahla @ 19-11-2012, 22:35) *
          Förr i tiden var en svensk redo att dö för sitt land... är även nya Svenskar det?

Bättre att dö för någonting än att leva för inget.

De senaste 200 åren har vi konsekvent undvikit konflikter så jag tycker det är ganska svenskt att inte kriga.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anma
          Inlägg 19-11-2012, 23:47
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (malarmaster @ 19-11-2012, 22:35) *
          kultur hänger ju givetvis ihop med att vi har ett gemensamt språk.
          vi har gemensam litteraturskatt,konst,de flesta seder är gemensamma för hela landet,numera rätt urvattnade som t.ex lucia(typiskt svenskt) midsommarfirande(skandinaviskt),julfirande (midvinterblotet)att man tar av sig skorna när man går in (,mig veterligen förekommer det bara i sverige och japan).byggtraditioner även om vissa landsdelar har särdrag( t.ex gotland,skåne)det finns massor av gemensamma nämnare.
          tror säkert att din kultur och min är ungefär samma oavsett ålder och kön.huruvida klass spelar in ?tror snarare det handlar om bildningsgrad.en arbetare kan vara lika kultiverad som en som gått fina skolor.
          det har jag själv sett många exempel på. ulf

I finland tar vi av oss skorna.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 20-11-2012, 02:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Måste bara säga att jag älskar den finlandssvenska dialekten wub.gif
          Om man ska kalla sig helsvensk så ska man nog kunna språket och historian om sitt land, man behöver inte leva upp till alla traditioner som sjunga små grodorna runt fallossymbolen och div. biggrin.gif
          Haha, det var kul första gången en utländsk undrade vad fan de höll på med biggrin.gif
          Sverige har inte mycket eget som ens skulle kunna klassas som svenskt, det mesta har kommit hit genom all byteshandel osv. och upptäckter över haven som de tog hit.
          Midsommar är det enda jag kan tänka ha en liten svensk anknytning om prinsessan som skulle födas och det var skördefester förr för fira, precis som den arabiska profeten vi nu firar på helt fel dag Julafton =/
          Jag gillar många kulturer, de flesta är så frigjorda och inte stela som svennar, älskar maten och festerna de bjuder upp till för hela byar osv.
          Jag både älskar och hatar sverige ^^

Macross - Protoculture

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 20-11-2012, 03:56
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Huggorm @ 19-11-2012, 17:42) *
          Man måste prata ganska ren svenska innan jag anser personen som svensk. Bryter personen på finlandssvenska ser jag det inte som en svensk, utan som en finlandssvensk som flyttat till Sverige - vilket inte är sämre än en helt svensk. Man behöver inte lägga någon värdering i det även om man konstaterar att personen kommer från ett annat land från början.

Det är samma logik som Sannfinnländarna använder om de svenskspråkiga som bott i Finland i åtminstone 1000 år!

Citera
          Gita
          Inlägg 20-11-2012, 06:36
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 19-11-2012, 22:14) *
          Jag älskar Sverige.
          Jag är stolt över att bo i Sverige.
          Jag är född i Sverige.

Men det som gör mig till svensk är mitt medborgarskap.

Jag tror inte att det är riktigt så enkelt. Om vi skulle ta och vända på det hela, när upphör man att vara svensk?
          Jag har t.ex. goda vänner som i mer än 30 år bott och arbetet i Frankrike och de ser fortfarande sig själva som svenska. Deras barn däremot som var små vid flytten ser sig som fransmän. Och jag kan inte se varför det skulle vara en fördel att avsäga sig sitt ursprung, varför det skulle vara viktigt att bli svensk om man nu inte är född svensk. Huvudsaken är väl att man har alla medborgerliga rättigheter i det land man lever i.
          Tänk er själva, skulle ni upphöra att vara svenska om ni skulle leva och arbeta i annat land en längre tid? Jag skulle det inte. Och inte för att det skulle vara finare att vara svensk än något annat utan helt enkelt för det är mitt ursprung
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-11-2012, 08:33
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 20-11-2012, 06:36) *
          Jag tror inte att det är riktigt så enkelt. Om vi skulle ta och vända på det hela, när upphör man att vara svensk?
          Jag har t.ex. goda vänner som i mer än 30 år bott och arbetet i Frankrike och de ser fortfarande sig själva som svenska. Deras barn däremot som var små vid flytten ser sig som fransmän. Och jag kan inte se varför det skulle vara en fördel att avsäga sig sitt ursprung, varför det skulle vara viktigt att bli svensk om man nu inte är född svensk. Huvudsaken är väl att man har alla medborgerliga rättigheter i det land man lever i.Tänk er själva, skulle ni upphöra att vara svenska om ni skulle leva och arbeta i annat land en längre tid? Jag skulle det inte. Och inte för att det skulle vara finare att vara svensk än något annat utan helt enkelt för det är mitt ursprung
          Gita

Absolut! Antingen är man svensk medborgare eller inte, vi kan inte göra skillnad där.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 20-11-2012, 09:10
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Jag har t.ex. goda vänner som i mer än 30 år bott och arbetet i Frankrike och de ser fortfarande sig själva som svenska. Deras barn däremot som var små vid flytten ser sig som fransmän. Och jag kan inte se varför det skulle vara en fördel att avsäga sig sitt ursprung, varför det skulle vara viktigt att bli svensk om man nu inte är född svensk. Huvudsaken är väl att man har alla medborgerliga rättigheter i det land man lever i.
          Tänk er själva, skulle ni upphöra att vara svenska om ni skulle leva och arbeta i annat land en längre tid? Jag skulle det inte. Och inte för att det skulle vara finare att vara svensk än något annat utan helt enkelt för det är mitt ursprung
          Gita

Det var precis så jag menade med min f.d. Han upphör inte vara skotte för att han bott här x antal år.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-11-2012, 10:44
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Anma @ 19-11-2012, 11:12) *
          Ja, när blir man svensk om man inte har svenska rötter?
          Vad tycker du?

Det blir man aldrig oberoende av medborgarskap, mina förädrar emigrerade till Sverige 1957 från Österbotten i Finland och jag betraktar inte mig själv som svensk trots mitt svenska medborgarskap sedan 50 år och mitt svenska för- och efternamn men vad då? Inget som bekymrar mig.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2012, 10:57
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gita

Precis. Förstår inte heller varför man skulle avsäga sig sitt ursprung bara för att man byter medborgarskap då ju detta bara har med juridik att göra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          tomas99
          Inlägg 20-11-2012, 11:21
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Piccante @ 19-11-2012, 23:14) *
          De senaste 200 åren har vi konsekvent undvikit konflikter så jag tycker det är ganska svenskt att inte kriga.

Dax att vakna! vi är i krig idag, har du hört talas om att vi är i Afganistan med vapen i hand. Obs det är inte som FN soldater vi är där som. Utan som ett led i USAs krig imot terrorismen.

Nu var det ju inte menat som tråd kapaning, utan jag tycker inte uppenbara dumheter skall vara, utan att någon inte bemöter dom.

Redigerat av tomas99: 20-11-2012, 11:32

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Carl
          Inlägg 20-11-2012, 11:23
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Tror att det att svårare att bli svensk med kvadraten av avståndet ifrån det land man kommer kommer ifrån. Samma gäller åldern. Har man dessutom en icke anpassningsbar religon i bagaget så blir det omöjligt. Iaf fall i första genarationen.

Citera
          diva&hero
          Inlägg 20-11-2012, 11:59
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Jag förstår allvarligt inte den här frågan..? HUR, kan jag bli nåt annat än personerna som är mina biologiska föräldrar..?
          Jag har finska föräldrar, är född i Sverige, har svenskt medborgarskap, men jag är ju ff finne..!? Tycker jag iaf. En finne som har Sverige som sitt hemland;) Som jag älskar:)
          Jag förstår att det är många som inte håller med mig, haft mååånga diskussioner gällande detta:)
          Don't hate me;)

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 20-11-2012, 12:06
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (tomas99 @ 20-11-2012, 11:21) *
          Dax att vakna! vi är i krig idag, har du hört talas om att vi är i Afganistan med vapen i hand. Obs det är inte som FN soldater vi är där som. Utan som ett led i USAs krig imot terrorismen.
          Nu var det ju inte menat som tråd kapaning, utan jag tycker inte uppenbara dumheter skall vara, utan att någon inte bemöter dom.

Det är inte en dumhet att vara okunnig!

CITAT (diva&hero @ 20-11-2012, 11:59) *
          Jag förstår allvarligt inte den här frågan..? HUR, kan jag bli nåt annat än personerna som är mina biologiska föräldrar..?
          Jag har finska föräldrar, är född i Sverige, har svenskt medborgarskap, men jag är ju ff finne..!? Tycker jag iaf. En finne som har Sverige som sitt hemland;) Som jag älskar:)
          Jag förstår att det är många som inte håller med mig, haft mååånga diskussioner gällande detta:)
          Don't hate me;)

Jag har nästan samma bakgrund som du förutom att jag faktiskt är född i Finland och ansökte om svenskt medborgarskap först 2005.
          Men jag är inte 100% finne.
          I såfall är jag mer 100% svensk och kanske 70% finne? Men det går ju inte. Det blir mer än 100% tillsammans. biggrin.gif

Hur länge är man förresten finne? Är dina barn finska? Dina barnbarn? Om man nu förutsätter att du och dina dina barn får barn med svenskar.
          Hur länge är man sitt ursprung? Hur många generationer ska man gå tillbaka?

Citera
          Mollis
          Inlägg 20-11-2012, 12:39
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag har finlandssvensk far och finsk mor, jag är född i Sverige och har alltid pratat svenska hemma. Jag ser mig själv som svensk, har alltid gjort det. Det kanske beror på att banden till det finländska aldrig varit särskilt starka hos mig, när jag besökte Finland som liten kände jag mig inte alls hemma. Senare i livet har jag arbetat i stora projekt där många finnar deltagit och jag upptäckte en tydlig skillnad i hur man arbetar, den hierarkiska organisationen var så mycket mer utpräglad och viktig för finnarna, och begreppet konsensus vet jag inte om dom har i det finska vokabuläret ens. Jag märkte också att jag hade lätt att förstå och se denna skillnad mellan svenskt och finskt. Så summa sumarum, jag känner mig svensk men förstår att jag är mer finsk än jag tror, och det är jag glad för att jag är!

Citera
          diva&hero
          Inlägg 20-11-2012, 12:41
          Länk hit: #56

Medlem

Hihi, våra barn kommer att vara riktiga blandraser:)
          50 finsk, 25 svensk och 25 tysk:)
          Min karl påtalar alltid för nytt folk att han är 50/50, så han säger inte heller bara svensk trots att även han är född här och har svenskt blod i sig.
          Jag vet inte hur långt man ska gå, men man behöver ju inte börja räkna med små procent..
          Var och en har egna åsikter och så länge man själv vet vad man är så får folk vara det. Men det här var bara vad jag tycker om det hela.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 20-11-2012, 12:42
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (tomas99 @ 20-11-2012, 11:21) *

Jag är medveten om detta men hade inte tänkt göra några längre utläggningar här om USAs utrikespolitik. Det jag kommenterade var att förr var man beredd att "dö för sitt land". Sverige har en lång historia utan angrepp eller krig riktat mot vårat fastland. Sen tror jag inte att någon åker till Afghanistan för att dö för Sverige.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anma
          Inlägg 20-11-2012, 12:42
          Länk hit: #58

Medlem

Jag tycker att det är en intressant diskussion. smile.gif

Citera
          diva&hero
          Inlägg 20-11-2012, 12:45
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Mollis @ 20-11-2012, 12:39) *
          Jag har finlandssvensk far och finsk mor, jag är född i Sverige och har alltid pratat svenska hemma. Jag ser mig själv som svensk, har alltid gjort det. Det kanske beror på att banden till det finländska aldrig varit särskilt starka hos mig, när jag besökte Finland som liten kände jag mig inte alls hemma. Senare i livet har jag arbetat i stora projekt där många finnar deltagit och jag upptäckte en tydlig skillnad i hur man arbetar, den hierarkiska organisationen var så mycket mer utpräglad och viktig för finnarna, och begreppet konsensus vet jag inte om dom har i det finska vokabuläret ens. Jag märkte också att jag hade lätt att förstå och se denna skillnad mellan svenskt och finskt. Så summa sumarum, jag känner mig svensk men förstår att jag är mer finsk än jag tror, och det är jag glad för att jag är!

Jag har aldrig heller haft nån speciell koppling till Finland, aldrig trivts där på semestrar, alltid skönt att komma hem till Sverige:)

--------------------

Citera
          gunsta
          Inlägg 20-11-2012, 13:02
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Anma @ 20-11-2012, 12:42) *
          Jag tycker att det är en intressant diskussion. smile.gif

Det tycker jag också - har läst allt med stor behållning.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 00:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon