Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > När blir man Svensk?
          abbbe
          Inlägg 20-11-2012, 13:30
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 851
          Medlem nr: 8 321

Om farsan är svensk och morsan från Algeriet, men själv född i Sverige, måste man säga att man är halvsvensk då? g.gif

--------------------
          jävla bladlöss!

Citera
          Christa
          Inlägg 20-11-2012, 13:39
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

För alla som är födda i Sverige och bor här så kan det vara svårt att ha en bestämd åsikt i frågan men man kan ju fundera på om man skulle betrakta sig som Turk och man flyttade till Turkiet eller som Kines om man flyttade till Kina.

Jag tror inte att jag skulle betrakta mig som turk bara för att jag hade turkiskt medborgarskap.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-11-2012, 14:10
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Hur blir man inte svensk ? Svårt att komma ifrån sitt ''stereotypiska'' genetiska utseende och sätt.

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-11-2012, 16:34
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Tyckte att denna kunde passa i sammanhanget, Birgitta Andersson.

http://www.youtube.com/watch?v=Pst5zKBBHUI

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 20-11-2012, 16:47
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Om man är svensk eller inte bestämmer man själv, ingen annan.

Religion, ursprung etc spelar ingen roll. Någon här i tråden antydde på att tillkänner man sig Islamsk tro är man inte svensk.... Sicket dravel, Religion är religion, kultur är kultur och inte svenskhet. Att vara svensk är att själv räkna sig som svensk och identifiera sig som svensk.

Själv ser jag mig som en svensk buddhist med rötter i Finland och Estland :-)

Citera
          dahla
          Inlägg 20-11-2012, 17:14
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Jag tycker att finnarna har ett jäkla bra namn på finländare som flyttat till Sverige och blivit "Svenskar". Finland återuppbyggdes efter 2:a världskriget och det var fattigt som tusan... Att då många finnar flyttade till Sverige sågs som ett svek av landsmännen som stannade och fortsatte bygga på sitt land.

Jag är född i mitt land och det är i mitt land jag kommer ta mitt sista andetag...

Just ja... Hurri är ordet...

Redigerat av dahla: 20-11-2012, 17:14

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-11-2012, 17:36
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Svensk är man, om man har medborgarskap, oavsett bakgrund o religion. Däremot kan bakgrund o religion försvåra för första generationen att känna samhörighet med Sverige. Man lever kvar i sin kultur med dess seder o bruk. Tar säkert några generationer innan man är ett med det svenska samhället. Ungefär som Svenskar som utvandrade till USA. Banden till Sverige blev lösare för varje generation. Sedan spelar geografin en stor roll. Europerer i stort anpassar sig givetvis lättare i ett annat land med ungefär samma traditioner o levnadssätt. Trots allt känns t.ex USA med hemma än Kina.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-11-2012, 17:49
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det här med identitet kan skifta väldeliga. En del byter språk, namn, livsstil, gör allt för att anpassa sig och känner stor samhörighet med sitt nya land, medan andra mentalt lever kvar i hemlandet. Viktigast för mig är att man faktiskt har, och framledes också bör ha, samma rättigheter som svensk medborgare, oavsett om man bott här i generationer eller är inflyttad. Vad gäller "svenskhet" så är det ett begrepp med ett annat innehåll idag än på 50-talet. Jag älskar den spännande och mångfascetterade och kosmopolitiska större stad jag lever i. Jag levde hela 50-talet, mestadels i en ännu större stad, utan att någon gång se en svart människa. I dag är Sverige något helt annat. En del menar att det är väldigt dåligt. Jag menar att det allra mest är på gott.

Redigerat av Aqvakul: 20-11-2012, 17:49

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 20-11-2012, 18:12
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (dahla @ 20-11-2012, 17:14) *
          Jag tycker att finnarna har ett jäkla bra namn på finländare som flyttat till Sverige och blivit "Svenskar". Finland återuppbyggdes efter 2:a världskriget och det var fattigt som tusan... Att då många finnar flyttade till Sverige sågs som ett svek av landsmännen som stannade och fortsatte bygga på sitt land.

Jag är född i mitt land och det är i mitt land jag kommer ta mitt sista andetag...

Just ja... Hurri är ordet...

Varför är Hurri ett bra ord?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-11-2012, 19:28
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Någon som kan säga vad som är riktigt ursvenskt ?

En gång i tiden kom den första människan vandrandes till Sverige och hade sin kultur söderifrån med sig. Hur det är med samerna vet jag inte riktigt .

Vi har väl aldrig varit totalt isolerade från alla andra länder , och därmed inte fått influenser utifrån .

Jag skäms inte över att vara just svensk men det gör ju inte att jag bara genom att vara svensk kan känna mig stolt när jag t ex ser nynazister härja på gatorna. Att jag försöker respektera de mänskliga rättigheterna känner jag mig stolt över.

Varför är det så noga för en del här att vi ska skilja på " ursvenskar " och " nysvenskar " ? Epitet svensk är för mig när man har svenskt medborgarskap.

Apropå krig , vi har sedan många år tillbaka ingen krigsmakt utan bara en försvarsmakt och oavsett om man är svensk medborgare eller inte så tror jag att man iaf skulle försvara sin familj och platsen man bor på om vi i Sverige blev anfallna.

Därmed har man väl också försvarat Sverige ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-11-2012, 19:34
          Länk hit: #71

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 20-11-2012, 19:28) *
          Apropå krig , vi har sedan många år tillbaka ingen krigsmakt utan bara en försvarsmakt och oavsett om man är svensk medborgare eller inte så tror jag att man iaf skulle försvara sin familj och platsen man bor på om vi i Sverige blev anfallna.

Därmed har man väl också försvarat Sverige ?

Så du tror inte att det skulle bli någon flyktingvåg från Sverige om kriget slog till här?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-11-2012, 19:41
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Huggorm @ 20-11-2012, 19:34) *
          Så du tror inte att det skulle bli någon flyktingvåg från Sverige om kriget slog till här?

Det tror jag visst , om nu något land ville ta emot oss , men jag tror inte att alla skulle fly eller kunna fly . Dagens försvar förlitar sig på hemvärn och " gerillakrigföring " om det inte är ändrat under de allra senaste åren.

Har jobbat inom försvarsmakten under många år och jag vet iaf att jag skulle försvara min familj och då menar jag inte bara de närmaste. Skulle nog försvara grannarna också .

Så har jag iaf gjort på olika sätt mot t ex nynazister och andra rasister .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 20-11-2012, 20:28
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Har en moster som bot i Australien sedan 1970 och hon anser sig absolut svensk ,många svenskar som bot utomlands i många år håller verkligen på att de är just svenska och är väldigt stollta över det ,sedan när det kommer barn och kanske mest då barnbarn så har de ju oftast integrerats i det landet de är födda i ,det ser man ju ofta på tex svenska emigranters barnbarn och de har då ofta i tredje led tappat svenska språket också eller bara kan enstaka ord eller enstaka sånger från svenskan.

Citera
          Pirum
          Inlägg 21-11-2012, 14:24
          Länk hit: #74

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Om en norrman flyttar hit, får svenskt medborgarskap, men fortfarande håller på Norge i skidor, då vettefan... wink.gif Annars är det ju medborgarskapet som styr, är man svensk medborgare så är man svensk. Har man svenskt och brittiskt medborgarskap är man till hälften svensk och till hälften britt. Eller, borde vara i fråga om rösträtt till gemensamma parlament iaf.

Etnicitet är krångligt. Kom för några år sedan en bok/rapport/artikel/nåt som klargjorde skillnaden att bli upptagen i en nation/etnisk grupp/etc, tydligen var det svårare att "bli tysk" och "bli svensk" än att "bli fransman", om jag minns rätt, kan dock inte komma ihåg varför och nu hittar jag inte när jag googlar. Tror det hade något med våra gammeldagsa stamliknande samhällen baserade på någon slags ide om "folk" som låg bakom. Stor ovana med annat än dialekter också, vi svenskar har svårt för att man bryter när man talar, det är ungefär som att särskriva. Kanske hänger ihop med språkmelodin.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Piccante
          Inlägg 21-11-2012, 16:33
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Pirum @ 21-11-2012, 14:24) *
          Om en norrman flyttar hit, får svenskt medborgarskap, men fortfarande håller på Norge i skidor, då vettefan... wink.gif Annars är det ju medborgarskapet som styr, är man svensk medborgare så är man svensk. Har man svenskt och brittiskt medborgarskap är man till hälften svensk och till hälften britt. Eller, borde vara i fråga om rösträtt till gemensamma parlament iaf.

Etnicitet är krångligt. Kom för några år sedan en bok/rapport/artikel/nåt som klargjorde skillnaden att bli upptagen i en nation/etnisk grupp/etc, tydligen var det svårare att "bli tysk" och "bli svensk" än att "bli fransman", om jag minns rätt, kan dock inte komma ihåg varför och nu hittar jag inte när jag googlar. Tror det hade något med våra gammeldagsa stamliknande samhällen baserade på någon slags ide om "folk" som låg bakom. Stor ovana med annat än dialekter också, vi svenskar har svårt för att man bryter när man talar, det är ungefär som att särskriva. Kanske hänger ihop med språkmelodin.

Nationalism ser lite olika ut. I vissa områden ser man etnicitet och nationen som något platsbundet, dvs bor man inom ett område så identifierar man sig som medborgare där. Andra ser etnicitet som något som baseras på gemensam kultur och språk oavsett var man bor. Tex "tyskar" är beteckningen på alla tysktalande. De tysktalande som levde i forna besittningar i östra Europa de fick tyskt medborgarskap även om de var födda och uppvuxna i Polen, Baltikum, Tjeckien osv.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 21-11-2012, 19:52
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Var än i världen jag skulle bo, viket medborgarskap jag än skulle ha så tror jag att jag fortfarande skulle vara svensk. Inte för att det är finare och bättre än något annat utan därför det är vad jag är. Samma tror jag gäller vad än man kommer ifrån och nog är det lite tragiskt om man på något vis känner att man måste ge upp sitt ursprung. Med detta inte sagt att man inte skall anpassa sig till det samhälle man lever i, det skall man.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 21-11-2012, 20:32
          Länk hit: #77

Medlem

Jag har funderat på det där nu senaste dagarna. Jag tror nog att jag faktiskt skulle känna mig som svensk om jag flyttade utomlands! Om jag däremot flyttade till finland, då vet jag inte. Förresten, jag skulle nog känna mig svensk då också. Har hört många utvandrare prata om någon slags rotlöshet. Det känner jag inte alls. Jag är fast rotad i den svenska myllan, trots att jag har några luftrötter kvar till Finland.

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-11-2012, 20:45
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Anma @ 21-11-2012, 20:32) *
          Jag har funderat på det där nu senaste dagarna. Jag tror nog att jag faktiskt skulle känna mig som svensk om jag flyttade utomlands! Om jag däremot flyttade till finland, då vet jag inte. Förresten, jag skulle nog känna mig svensk då också. Har hört många utvandrare prata om någon slags rotlöshet. Det känner jag inte alls. Jag är fast rotad i den svenska myllan, trots att jag har några luftrötter kvar till Finland.

Muminmugg? Nu är du avslöjad. I den serien pratas det väl finlandssvenska.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gita
          Inlägg 21-11-2012, 20:56
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 21-11-2012, 20:32) *

Hur gammal var du när du kom till Sverige?
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 21-11-2012, 21:20
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Gita @ 21-11-2012, 20:56) *
          Hur gammal var du när du kom till Sverige?
          Gita

6 år. Men lärde mig svenska först i fjärde klass, då vi skulle flytta tillbaka var det tänkt och jag fick därför gå i finsk klass.
          Svensk började jag känna mig först i vuxen ålder.

CITAT (gnon49 @ 21-11-2012, 20:45) *
          Muminmugg? Nu är du avslöjad. I den serien pratas det väl finlandssvenska.

Ja, vad betyder det? Jag kanske är finlandssvensk utan att veta det? unsure.gif

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 16:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon